Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1361
Hva funker best vannkjøler eller vifte?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hva funker best!? Tror nok begge deler funker helt greit visst du bare får strøm på sakene .

Vankjøling fungerer nok bedre visst du skal overklokke. Kjøler bedre og bråker generelt mindre visst du ikke bruker så jævlige vifter på systemet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Vannkjøling kjøler nok klart best, og avgir ingen støy, koster derav mere penger, og mere arbeid.

Vifter er mye enklere, billigere, men har mindre holdbarhet, og er mye mere ineffektiv enn et vannkjølings-system.
For en 'vanlig' pc er vanlige vifter helt ok.
Er vel helt klart vannkjøling som er best, men det er jo mye dyrere, får vel ikke et komplett sett med vannkjøling for under 1000 lappen nå for tida og det er vel litt vel dyrt. Og vannkjøling er vel ikke akkurat så veldig ideelt når man skal på lan som viftekjøling.
Nå lyver ond^sofa. At vannkjøling ikke avgir noe støy er en myte. Har du vannkjøling må du ha en radiator. Og om du ikke tar radiatoren fra en lastebil elns må du pine meg ha vifter på den. Disse kan selvsagt være svært stillegående, men de lager støy.

Vannkjøling har sine fordeler og bakdeler. Den største fordelen er jo at vann er en ekstremt bedre varmeleder enn luft. Eks: Sitt i et rom med 15 grader i 15 minutt. Gå ut, stikk hånden i 15 grader kaldt vann i 15 minutt. Kjenner du forskjellen? Luftkjøling støyer veldig ille.

Det som trekker mest ned på vannkjøling er vel egentlig at vann og strøm går dårlig ilag. Nå finnes det "de-ionnized" vann, altså vann uten ioner, og uten ioner leder det nesten ikke strøm. Men kretskortene kan nok ta stor skade av å få vann på seg, kanskje tilogmed utvide seg og sprekke. Et godt bygd vannkjølings system skal ikke lekke, men det kan fort skje. Kondens er jo også en ting. Og når du skal transportere maskinen kan jo det lett bli litt søl.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Har sett flere vannkjølingsssystemer TipeX og det som var av vifter på de var bortimot stillegående.
Det finnes vann som absolutt ikke leder strøm! Problemet med dette er at det koster flesk. Husker ikke hva det heter, men hvis du leter litt på overklokking.no finner du det sikkert.
Kjøkkensjef
Hofsoe's Avatar
Opprinnelig postet av Tias
Hva funker best!? Tror nok begge deler funker helt greit visst du bare får strøm på sakene .
Vis hele sitatet...
Jeg trodde Vannkjøling var desidert best uansett jeg
Knightrider: Det er de-ionized vann. Men når jeg leser litt om produksjonsmetoder og lignende, finner jeg "NEVER use de-ionized water in cooling systems". Leter etter en grunn nå.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av Angry Clown
Jeg trodde Vannkjøling var desidert best uansett jeg
Vis hele sitatet...
Det er best iht at du får best kjøling, ja
Ontopic: Vannkjøling er best