Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5375
Har planer om å kjøpe meg platespillere om ikke så altfor lenge. Har funnet ut at detblir en hel del billigere om man bestiller fra USA, f. eks herfra
Lurer på om platespillere fra usa kommer til å funke greit/i det hele tatt her i Norge? Er det ikke en annen styrke på spenningen der eller noe sånt?
Skal du kjøpe platespillere så regner jeg med at du skal kjøpe Technics?
Hvis det er tilfelle så er det en spenningsbryter under på spilleren, så du bare switcher over den når du får den så funker det fint. Happy shopping!
I USA er det jo 110 volt. Det må du ta hensyn til, pluss at du må betale MVA, hvis du ikke hadde det med i regnestykket.
Jeje, du kom før meg...
Tror det blir Technics ja..
Tenkte jeg skulle spare noen kroner på å lage en avtale med butikken jeg kjøper fra. Ber dem om å sende det som 'privat gave' elns istedenfor at jeg 'kjøper' det. Da slipper man unna noe toll-tull. Funker visstnok fint fra Telemekano.se..
12x0 fra statene? Hvor mye ender du på med frakta? Er godt mulig at det lønner seg å kjøpe fra tyskland i stedet. Blir kjapt ganske mye i frakt på en sånn kladd, de veier jo noen kilo. En annen og muligens enda enklere mulighet er å bestille den fra en eller annen svensk websjappe, hvis du har en kompis i sverige.
Eksempel: èn Technics SL 1210 m3d

Musiciansfriend.com $450 / 3130 NOK
Telemekano.se 6800 SEK / 5400 NOK
Ljudia.no 6495 NOK

Prisene er eks. porto. De fleste US-sidene jeg har sett har liksom "FREE SHIPPING IF ORDER EXCEEDS $299.99!!!!"-type of shit. Ikke alltid like lett å finne ut hvor mye det koster å få det sendt til Norge, hvis de i det hele tatt gjør det..

Meneh altså, hvis jeg kjøper fra musiciansfriend blir det ca 6300 uten porto. Fra Ljudia blir det ca 13 000. Portoen kan da ikke overstige 6700 kroner?

En 12xx veier forøvrig rundt 12 kilo.
Better than thou.
Husk også på at et privat firma har tatt over for Posten når det gjelder pakker og brev som blir sendt med diverse amerikanske postselskaper. Det kan ta lang tid før du får pakken liksom.. Julegavene våre fra USA ble sendt ved Thanksgiving men kom ikke frem før for en ukes tid siden..
Glem heller ikke at å skrive 'privat gave' på pakken ikke er godt nok. Det skal skrives hva den inneholder..
Seff.
Hva skal du be forhandleren skrive på pakken da? Jeg tviler igrunn på at de går med på å pakke den inn og skrive noe helt annet på men.. ;>
gave og platespiller f.eks?
'Gave' er ikke godt nok. Skriver dem platespiller på pakka så åpner jo tollvesenet den uten tvil.
Hvorfor? Er en platespiller 'mistenkelig'?
Fordi sånn er Norske regler ;>

Platespiller er noe man må betale toll for :/
Må man virkelig betale toll hvis det er en platespiller som f.eks. bestemor Ellanor har kjøpt til sitt barnebarn?
blir vel ikke noe særlig toll... mest moms +24% eller er 25%.... men da kan du få igjen den amerikanske momsen
Tips: Spør pent om forhandleren ikke kunne "forfalske" kvitteringen; si, hvis spilleren koster 3000, og momsen er på ca 700, så be dem skrive at den kostet 2300... eller noe... Det kan tenkes tollvesenet har prislister på nytt elektronikk, eller at de kanskje evt sjekker det opp hvis prisen er mistenkelig lav. Men det er mulig å underslå noen kroner her, hvis forhandleren ikke er for strict (noe den sikkert egentlig er, menneh...)

uansett, ang, 110/220, så er det bare å skaffe seg en transformator, og det er ikke noe pes!
Thor: Jeg tror den fortsatt ligger på 24%, var hvertfall det sist jeg hadde føttene mine på norsk jord.

XyleneAddict: Juks og fanteri kalles det der ;p Tviler i grunn på at ordentelige forhandlere går med på noe sånnt. Men det er ikke så dårlig tenkt like vell..

Jeg trodde forresten at transformatorer fra (110v ~ 220v) var ganske vanskelig å få tak i i Norge jeg men, mulig jeg tar feil..(?)
det blir vel 220v ~ 110V og dette er ikke noe problem å få tak.. kan lage selv også
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
En jeg kjenner, bestilte seg styling både fra USA og Japan, fikk faka prisen på de.
De fra USA var forøvrig de som leverte til The Fast And The Forious, så tror de er ganske seriøste
Antagelig er det ikke lurt aa bestille fra USA med tanke på frekvensen og spenningen. Men noe av det viktigste med dyre varer er vel garantien og den vill du ikke få alt for stor nytte av nå du bestiller i USA.
DrixXx svart egentlig på det jeg lurte på i post 2, så for mitt vedkommende kan denne tråden godt dø...
Før den dør må jeg bare si at Switchen er ikke under som jeg sa, men oppå og under slipmatten. Det er to hull i plata og du drar den bare rundt til du finner skruen.
Enkel oppgave, og ikke no pes..
Det tekniske er ikke noe problem, 1210/1200 årner biffen. Den saken er grei.

Men - spørsmålet er om det lønner seg.

Jeg skulle bestille noen flyere til et party fra et engelsk trykkeri, og pakka veide litt over 20 kg. Billigste alternativ for å få sendt det hit tror jeg kom på 1500 i frakt. Du får ikke gratis frakt, siden du er utenfor US, og jeg tviler på at det blir noe billigere fra statene.
På ljudiasjappa i oslo (andre priser enn på webshoppen), får du vel en 1210mk3 for 5500 hvis jeg ikke husker feil.

Hvis tollvesenet lukter lunta, som de faktisk ikke er så helt dumme på å gjøre, så må du ut med 24% MVA på både de 3300 for spilleren, og whatever porto. Så litt avhengig av hvor mye det blir i porto, KAN det lønne seg, eller ikke. Vil de ikke sende det som privat avsender / gave (i såfall bør du få dem til å sende fakturaen seperat), så har jeg vanskelig for å tro at du kan ende på plussida.

Evt tror jeg det kan være et enormt sjakktrekk å sjekke priser i tyskland, husker en kompis av meg (som driver www.djimport.com nå) dreiv og babla om hvor billig det var der for et par år siden når han skulle ha seg litt utstyr selv. Tror det er derfra han importerer alt mulig rart.
OK. Takker for all hjelp
Portoen fra USA koster flere hundre kroner hvis du skal bestille herfra. Som atomet sa saa ville jeg sjekket ut prisene i Tyskland, England, Holland og andre Europeiske land der order 'DJ' ikke er ukjent.

Lykke til med kjopet!
For en gangs skyld skal jeg ta meg lov til å "reklamere" litt for et annet forum. Kikk innom plurboardet - www.plur.no/forum - det er garantert noen som har sjekka dette ganske nøye der.

Blir nok mer enn bare "flere hundre" også tror jeg macG... det blei 1500 for såvidt over 20 kg på billigste og treigeste måte fra glasgow og hit til oslo. Godt mulig at den aller beste måten er å ta seg en tur med ryan air til enten UK eller nedover på kontinentet, og ta dem med hjem i bagasjen. Strengt tatt går vel grensa for taxfree på elektronikk på 5000 pr pers, men da sponser du bare turen på en kompis og tar med en liten mixer også når du først er i gang
MacGyver: triksingen jeg fortalte om blir gjort hele tiden ved kjøp av bruktbil i utlandet. Det som er tingen er at man da er ansikt til ansikt med forhandleren, og å få istand en slik deal er da mye lettere (sikkert). Det er da haugevis med penger å spare.
Blir jo stort sett ikke stoppet i tollen da... Selvom det er en risk og ta.
Jeg har fått med meg fire Technics 1210 og tre Pioneer DJ500 mixere over fra England uten noe pes...
England er ganske billig, men let deg frem og ikke ta første og beste.. mulig å komme ned i rundt 300 pund for en spiller der nede.. ihvertfall for noen år siden. Og en tur til London er da ikke og forakte... =)
XyleneAddict: Jeg skjønner meg ikke helt på det bil tingen. Toll betaler man i grunn ikke for prisen man kjøpte bilen for, men for motor størrelsen og bil størrelsen..
jau, men det er nå momsen det er snakk om, og den regnes ut fra hvor mye bilen kostet... 24 prosent er jo litt når det er snakk om masse penger fra før.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Mine Technics 1210 er kjøpt i danmark.. 3500 pluss pant (moms)
Dvs.. på den ene tror jeg at der ikke ble moms, fordi dem ikke oppdaga det var platespiller :>

click me
LakaBrent: hvilket post selskap har butikken du kjøper fra avtale med? dhl, ups, fedex? hvis dette er tilfellet kan det henne du slipper toll, ettersom disse tar ansvar for sendingen fra dør til dør! Og det går mye fgortere og.. 3-4 dager!

dvd-depot.com sender med DHL og de merker pakken med "used software samples", dette er det iongen toll på så tollvesenet lar det gå!
na1t : jeg har ikke kjøpt noenting enda. Skal kolle ut priser fra England, Tyskland, Danmark osv før jeg bestiller noe.
nso : kult bilde

Takk for alle tips og råd. I'll get back to y'all..
dessuten har du lov til å ha med deg diverse varer, f.ex. elektronikk for inntil fem lapper tollfritt... så hvorfor ikke ta en liten handletur med ryanair, og plukke med seg litt skiver også i samme slengen?
Fordi jeg er 16.
:/ tja... det er jo en grunn. Dra på deg spanderbuksene, og spander en tur ned på meg også da vel...
▼ ... flere år senere ... ▼
Det er tre ting:
Førstogfremst nytter det ikke å få noe tilsends som "gave" om ikke det er privat avsender.

For det andre ligger tollen per dags dato på 25% pluss fortollingsgebyr.

Og for det tredje: Bor du nært grensa er det bare å bestille til det nærmeste SVENSKE postkontoret(om pakken da er verdt under 6000kr), for til sverige kan en importere for det beløpet uten å fortolle. I tillegg har du lov å ta med varer over svenskegrensa for samme beløpet..
Sitat av bulle79
Det er tre ting:
Førstogfremst nytter det ikke å få noe tilsends som "gave" om ikke det er privat avsender.

For det andre ligger tollen per dags dato på 25% pluss fortollingsgebyr.

Og for det tredje: Bor du nært grensa er det bare å bestille til det nærmeste SVENSKE postkontoret(om pakken da er verdt under 6000kr), for til sverige kan en importere for det beløpet uten å fortolle. I tillegg har du lov å ta med varer over svenskegrensa for samme beløpet..
Vis hele sitatet...
og for det fjerde: så trakk du opp en tråd i fra 2003.
Sitat av LakaBrent
Tror det blir Technics ja..
Tenkte jeg skulle spare noen kroner på å lage en avtale med butikken jeg kjøper fra. Ber dem om å sende det som 'privat gave' elns istedenfor at jeg 'kjøper' det. Da slipper man unna noe toll-tull. Funker visstnok fint fra Telemekano.se..
Vis hele sitatet...
Det stemmer at man slipper å betale moms ja, men kun om verdien som står på pakken er under 1000 NOK.
Elektronik fra USA, da tenker jeg Black Box: http://www.blackbox.com/Catalog/Index.aspx