Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 854
Nå som HD-sendinger begynner å komme i flere land, kommer det vel snart til Norge og.
Canal Digital har vel allerede en kanal i HD tror jeg.

Det jeg lurer på, er hvordan man kan ta i mot HD-sendinger i Norge nå eller i en ikke veldig fjern fremtid.

Er det bare via parabol dette går for tiden?

Vil det være mulig å ta i mot HD-sendinger fra andre land som har begynt med dette?

Litt typisk at svenskene skal sende HD-sendinger fra VM og ikke vi.
Det er vel kun Discovery HD som sender HDTV. Finnes et par andre kanaler som sender reklame hele dagen og et par filmer osv om kveldene. C MORE HD osv.
Man kan ta inn HD sendinger med en Dreambox om man streamer og ser på pc.
Man får ikke vist bildet fra dreamboxen på tv, da den ikke har noen digital videoutgang.
En paraboltuner med digital utgang koster nok noen 1000 lapper.
Det tar nok noen år før HD sendinger er vanlige.
Alt kamerautstyr, redigeringsutstyr, distribusjonsutstyr, mottakerutstyr, dekodere og tv apparater må skiftes ut.
Det er ikke gjort over natta.

Folk kjøper jo HD-Ready tv apparater.
Det vil ta litt tid før ekte HD apparater kommer ned i en akseptabel pris. Disse ligger jo på rundt 40-50000 kr.
Sist endret av Taerc; 3. juni 2006 kl. 16:25.
Jeg pleier å streame fra dreambox'en for så å bruke TV-utgangen i PC'en, funker fint det, men da er jo hele vitsen med HD vekke.
Du må ha en dekoder som støtter hd. I tilleg må du ha parabol. CD har ikke noen planer om og lansere noe hd tilbud over kabelnettet enda.. I dag kan du vel få inn C More hd og Euro 1080 i Norge via parabol. SKY kommer også med en rekke hd kanaler i år hvis det ikke allerede er kommet. Disse kanalene vil være tilgjenlige fra SKY:

# Sky Sports HD
# Sky Movies HD
# Sky One HD
# Artsworld HD
# National Geographic HD
# Discovery HD
# Sky Box Office HD
# BBC HD

Men merk deg at dette er SKY og du må sansylnig vis da få tak i et orginal kort fra UK (evt. Card Spider). Og at det antagelig ikke blir noe tilbud fra noen norske aktører

Google SKY HD så får du sikkert svar

EDIT: eller du kan gøre som de over skriver om dreambox. :P
Sist endret av X-It; 3. juni 2006 kl. 16:32.
Trådstarter
32 0
K.

Som jeg sa i stad tilbyr de HD-sending av fotball-vm i Sverige i år.

Er det snakk om parabol og dekoder med digital-utgang da eller?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Softshake
K.

Som jeg sa i stad tilbyr de HD-sending av fotball-vm i Sverige i år.

Er det snakk om parabol og dekoder med digital-utgang da eller?
Vis hele sitatet...
Parabol er faktisk så enkelt at viss dei tilbyr det i sverige, kan du også få ned. Altså er det neppe parabol. Og om det er parabol, kan du kjøpe kort og tuner i sverige, og ta det inn.

Forøvrig...folk flest har ikkje utstyr til å ta imot hdtv, altså sender ingen det. Høna og egget!