Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 781
Hei, først vil jeg bare si at jeg har søkt internt i forumet, men jeg finner ingen aktuelle temaer.

Jeg har en stasjonær maskin som er koblet til et 3com 11g trådløs router via LAN kontakten på routeren. Det er 3 bærbare maskiner i nettverket (trådløst). Jeg ønsker å bruke den stasjonære som en server. Funksjonen skal være todelt.

1) Når de bærbare er på DC++ ønsker jeg at den stasjonære skal være filserveren som det blir lastet ned til, og som det blir delt fra.
2) Når de bærbare er koblet til de respektive TV'er/stereoanlegg ønsker jeg at det skal være mulig å spille av mediefilene direkte, uten at man trenger å laste dem ned til den respektive bærbare maskinen.


Er dette mulig? Jeg har lastet ned Bulletproof ftp server, så tilgang til filene har jeg, men jeg tenkte det ville vært praktisk å ha en slags nettverkstasjon/nettverkslagring hvor filene dukker opp som en egen stasjon under "min datamaskin".

takker for respons (ps. jeg er ikke nettverks-wiz, så beklager om uvitenheten min lyser igjennom)

(winxp på SP1/SP2 på alle maskiner i nettverket)
Bruk windows sin egen fildeling, og velg Verketøy > Koble til nettverksstasjon eller hva det heter...
Da får du den opp som om det skulle vært en lokal disk
Dette ideèn har en stor og rimelig enorm feil; et trådløst nettverk er svært lite egnet til dette formålet, hovedsakelig på grunn av relativt lav hastighet.
Jeg sier ikke dermed at dette er umulig, men det er langt fra optimalt, og jeg tviler på at det blir særlig morsomt å se film streamet fra denne samtidig som det lastes/opp ned på dc.
Ellers kan jeg si at ftp er svært lite egnet til å streame filer, fordi man da ikke får like "bra" tilgang til de delte filene, en ftp server/klient vil som regel prøve å laste ned HELE filen før du får tilgang til den, noe som vil bli veldig lite effektivt. Det enkleste her blir nok samba eller kanskje nfs hvis du er litt eventyrlysten.
Eller sett opp en apache server og spill av filene direkte.

Men tenk på at det kommer til å hakke endel med mindre du har et veldig raskt nettverk.
Sitat av CoDEmASTeR
Bruk windows sin egen fildeling, og velg Verketøy > Koble til nettverksstasjon eller hva det heter...
Da får du den opp som om det skulle vært en lokal disk
Vis hele sitatet...
Har prøvd dette en stund nå, men det er jo latterlig tregt. Det tar 20 sek å laste ned en mp3-fil. En maskin er koblet til, men responstiden er elendig. Nettverket blir ikke belastet med annen trafikk, så det er jo masser av ledig kapasitet.
Må også hugse at den trådløse kapasiteten svekkes veldig når signalene må gjennom vegger osv.
Jada, jeg skjønner såpass. Men jeg driver å tester forskjellige løsninger nå, og dataene er i samme rom som routeren, så det er ikke svake signaler som er problemet.
eg jør dette daglikt heima, har windows xp pro på en pc "servern" som eg kobler meg opp til og da bruker eg det innebygde server greiene. dette funker fint på musikk, men det jekk for seint på film det "lagga" ganske gott då... pm meg viss du har spørsmål.