Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 831
Nokon som veit om ein enkel måte å forenkla vaktor-grafikk?

Har nokon illustrasjoner / clip-art med (svært) overdreven bruk av vektor-punkter.
Når eg legger disse på plass i dokumentet mitt og skriver til PDF (skjermoppløslig eller høgoppløslig) blir fila på 18mb.

Nokon som veit om det er mulig å få desse forenkla automatisk (eller veldig enkelt) i Adobe Illustrator?
(Eg bruker versjon 10, men har tilgang på CS2)
Å gjera dette manuelt er uaktuelt da me her snakker om fleire titalls-tusen punkter på baner som kunne klart seg med nokon få.
Å gjera illustrasjonene om til raster er ikkje eit alternativ.

Er det nokon som har erfaring med Pit-Stop og veit om dette kan gjeras enkelt der?
Har ikkje tilgang på Pit-Stop, men kanskje det hadde vært ein idè å skaffe seg til dette formålet?

Har sjølvsagt forståelse for at det blir eit viss kvalitetstap, men evt så blir det aktuelt å operere med ein forenkla versjon for skjerm, og så får heller den høgoppløslige vera stor...
Du kan kanskje prøve å lagre dokumentet som jpg eller noe, og kjøre LiveTrace i CS2?
Jeg har brukt den metoden n5k snakker om et par ganger. Funker stort sett greit, men du får endel rare ankerpunkter og kurver. Det er vel en funksjon ihvertfall i CS2 (husker ikke om den var i cs også, men kan godt hende) som heter simplify path, eller noe i den duren. Ligger vel under Object - path, hvis jeg ikke husker helt feil. Men - som med alle automatiske løsninger syns jeg det har lett for å bli litt "så som så". Det er rett og slett ikke noe fullgodt alternativ til å sitte og tweake med pen tool og direct selection tool.

Er det noe budsjett, eller stram tidsfrist å ta hensyn til? For sånt tar jo gjerne endel tid...
2rB
2rB's Avatar
Trådstarter
Budsjett står det vel ikkje på... Heller verre med tid. Dette blir somregel oppdaga når ein lager PDF til trykkeriet, og da er det litt småseint å begynne med ting som tar tid.

Å konvertere til raster-bilde, for så å lage vektor av det igjen hørtes ikkje ut som nokon lur idè ut frå dei erfaringene eg har med "trace"-programmer - men kan sjølvsagt ta feil - har uansett ein idè om at det fort blir veldig forskjellig frå det kunden har sett, og at det då er bedre å trykka den rastrerte versjonen...?

Skal prøve og sjå om eg får til «simplify path» (eller.no) og sjå kva som skjer.

Det er ikkje snakk om den store reduksjonen som trengs - men å få ned tallet på punkt fra mange titusener til noen få tusen. Det vil da fortsatt være overdrevent mange punkter, og (forhåpentligvis) nok til at fila er tilnærma lik.

Grunnen til at eg ikkje vil ha raster er pga at folk skal kunne zoom'e inn på objektet i skjerm-PDF'en uten at du får det kvalitetstapet du får ved å rastrere bildet.


--------------------


Fikk det til i Illustrator 10.
Har ikkje prøvd i CS2, men tar det som ein selfølge at det er mulig der og at den er bedre enn den i illustrator 10. Det låg under: Objekt -> Bane -> Forenkle...
Burde vel sett denne sjølv, men har nok sett meg blind på det då eg leita...

Det stod forresten også kor mange punkt det var i illustrasjonen, og på bakgrunnen som var ca. 120 x 160 mm var det drøyt 25.000 pkt.

Takker for all hjelp folkens - håper eg kan hjelpa dere ein gang

http://www.2rb.net/images/bkg-pkt.jpg
Sist endret av 2rB; 30. november 2005 kl. 14:57. Grunn: tilføying
åfypokker... øh... hvordan reagerer egentlig maskina på sånne mengder som det der? tror aldri jeg har vært borti noe med så usannsynlige mengder med punkter!?!?

Har egentlig en mistanke om at det de har gjort der rett og slett er å kjøre autotrace på en eller annen illustrasjon, og satt alt av detaljgreier til max.
2rB
2rB's Avatar
Trådstarter
G4-maskina klarer det relativt greit. Men blir jo litt venting hver gang du flytter bildet litt i Illustrator - noko som blir plagsomt etterhvert.

Det som er eit litt større problem er når sidene skal lages PDF av. Me har eit program som heiter ProScript som sjekker postscript-filene før dei går til Acrobat Distiller, og denne er IKKJE glad i disse punktene. Bruker gjerne over 1 time på å dra seg gjennom postscript-fila. Dette stopper då sjølvsagt all produksjon her, og det er ikkje så kjekt då dette som regel skjer kun nokon timer før dead-line.

Distiller sliter også, men bruker ein god del mindre tid, det som blir problemet her er at fila blir SVÆR og at det tar ein evighet og få opp fila i Acrobat (her snakker me gjerne om minutter). Sjølvsagt må Acrobat tegne på nytt dersom du endrer str. / flytter sida osv. så det er ganske plagsomt - og tar masse tid.

«Alle» punktene som du ser på bildet over er skyer, og det er egentlig kun disse som er mange punkt på. Kan virke som om månen og bakgrunnen er teikna i Illustrator og skyene hentet frå den virkelige verden og kjørt autotrace på, som du seier.

Dette er heldigvis eit skrekkeksempel, og dei fleste andre illustrasjonene som er på illustrasjons-DVD'en denne kommer fra er ikkje med denne mengden punkt.
Ja, la merke til at månen så ganske grei ut. Det jeg har lagt merke til generelt når jeg kjører autotrace, er at det gjerne blir masse punkter med korte rette streker mellom, ikke få punkter med lange jevne kurver mellom, så det pleier gjerne å være massevis både å spare, og rom for virkelige forbedringer... hvis man gidder og har tid...

En ting du kan prøve, er jo å ta en omvei via photoshop. Lagre det først som et eller annet rasterformat, så åpner du bildet i photoshop, og cropper ut et "element" av gangen, f.ex. en sky, og bruker cutout-filteret i photoshop, med et ganske høyt detaljnivå. Så kjører du autotrace på det i illustrator, med samme antall farger som du stilte inn i ps... da bør det vel være en sjanse for både å få et nogenlunde greit detaljnivå, og at det ikke blir flere punkter enn at det er greit å finjustere seg til et skikkelig resultat.