Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2854
hei, jeg skal brygge vin og lurte på om jeg kunne spare noen kroner ved å "låne" noen maursyre dunker ved lokale matvare butikk. eventuelt hvordan sterilisere ? tipper att maursyre ikke er så bra å få i seg.

for dem som ikke bur på bondelandet er det ordning på dagligvare butikkene slik at bøndene kan levere tomme maursyre dunker til matvare butikken og få pant.
jeg ville heller tatt noen kanner som det feks. har vært melasse på, eller noe annet som ikke er giftig, men viss det er maursyrekanner som ruler så er det vell edikk som nøytraliserer syre(er ikke helt sikker da men,men )
har ikke sett noe til den typen. uansett burde det vel funke å berre fylle den med varmt vann noen ganger ?
når jeg jobba på meieriet bare vaska vi dem i vann som var mellom 75 og 100 grader varmt detta gjør susen
Spørsmålet er vel om det er verdt risken og alt arbeidet.
Du sparer jo ikke så veldig mange kroner...
Hvis det er gamle dunker har gjerne maursyren satt seg litt i plasten. Hvis de ikke er altfor gamle: vask mange ganger med varmt vann, la den stå over natten med en plumbo-løsning, skyll igjen med vann, og tørk.
takk for hjelpen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
ikke bruk plumbop ???!!
såvidt jeg forstår er det mye værre å få i seg plumbo en litt maursyre ??!
maursyren blir jo nøytral uansett i munnen om det ikke er så veldig mye .
og detter et par ganger med grundig skyling med varmt vann burde uansett maursyra vere ute av dunken ...
ehhhhh, en 30 liters dunk koster 100kr og en 15 liters dunk koster 50 kroner. Det er vel ingen tvil om hva du skal gjøre!?

Og i tillegg så er de dunkene veldig praktisk med håndtak, litermål og ikke minst gjennomsiktig så du ser når vinen har blitt klar (klar som i blank, ikke ferdiggjæret).
EsccalienteX: Har du peiling? Nei. Så ikke svar da!
Plumbo er, som andre har nevnt, tingen for å vaske vindunker med ja! Bare søpe enhver som har drevet med vinsetting, inkludert meg.
Bare husk å hold alt av andre "såper" unna dunken da dette vil sette smak på vinen...
Sitat av Hallgeir
EsccalienteX: Har du peiling? Nei. Så ikke svar da!
Plumbo er, som andre har nevnt, tingen for å vaske vindunker med ja! Bare søpe enhver som har drevet med vinsetting, inkludert meg.
Bare husk å hold alt av andre "såper" unna dunken da dette vil sette smak på vinen...
Vis hele sitatet...
Hmm... jeg skrev da bare det jeg trodde !
derfor jeg skrev Spørsmålstegn (???)
og jeg vil tro at plumbo ikke er godt å få i seg ...
men om det er en liten del maursyre igjenn i dunken etter at du har skylt den med varmt vann flere ganger har ikke det noe å si.
Ja. Ikke med meninga å være så krass men...
Det er ikke farlig om det er noen mikroskopiske rester igjen av syra, hvis man skyller den godt. Når det komer til smak derimot er det lurt å vaske med plumbo da dette får vekk eventuelle rester som kan komme til å gi en kjip bismak. Når man lager vin er faktisk dette med rengjøring av dunker noe av det aller viktigste...
Må jo være satans tungvint å sette vin på en maursyre-dunk da:P Ordentlige bøtter har som nevnt lokk, litermål i siden, propp for gjærlås, bærehåndtak osv... Er så absolutt verdt 100lappen!!
På min flaske "Ozon KRYSTALLSODA" er det faktisk bilde av en vinballong på utsiden.
Smuss og fettløsende.
Krystallsode er anerkjent vinballong-vaskemiddel.
Er ikke helt sikker på om Maursyredunker setter smak på vinen, men jeg bruker iallefall 4 25L mausyredunker til satsen. Men så brenner jeg jo all satsen 2 ganger da.... da er det ikke mye smak av hverken maursyre eller fusel igjen
7kr/L 40% er ikke å kimse av
Hvis man vasker dunken etter å ha hatt lut oppi den, får man jo ikke lut i seg.

Plumboen (som er basisk), vil reagere med eventuell maursyre som er igjen i dunken etter den er vasket med vann. Plumbo funker fint å vaske med i denne sammenheng. Alt man trenger å gjøre er å vaske dunken igjen med et par ganger med vann. No problem.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Krystallsoda fjerner vel såpe?
Og brukes fordi såpe kødder til vinbryggingen når du skal sette ny vin i dunken.
Sitat av Krystallsoda-flasken med pulver i
Ozon Compact Krystallsoda er et velegnet vaskemiddel til husholdningsbruk. Det løses opp i vann, og har en sterk smuss- g fettløsende effekt. Den konsentrerte pulverformen gjør at produktet gir stor effekt og er drøy i bruk.

Til rengjøring av vegger og gulv før maling, glass og plastballonger, flasker, syltetøyglass, TV-kanner og kaffekolber.

Ozon Krystallsoda bløtgjør hardt vann.
Vis hele sitatet...

Så dette ser ut til å funke bra...