Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 2633
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=243121

her er en bildeserie fra vg:
http://www.vg.no/bilderigg/?rigg_id=2412


Verden blir bare sykere og sykere

Noen som har noen videoklipp fra aksjonen ?
Vil tro dette er noe de fleste journalister er hypp på å få filmet..


Er dette tjetsjenere , eller muslimske idealister?
Det er nok tjetsjenere, ja.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Satan. Det kom som et sjokk at den bomba faktisk gikk av. Stakkars folk.
Sist endret av Kakcoo; 3. september 2004 kl. 17:30.
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
Å herre gud da. Det kom som et sjokk at den bomba faktisk gikk av. Stakkars folk.
Vis hele sitatet...

Det er vel ikke bare èn bombe som har gått av? , står jo at det er registrert flere eksplosjoner.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Joda. Stemmer vel det. Men flere av eksplosjonene var vel håndgranater da?
Det er høyst sannsynlig Tjetsjenere ja, som i all hovedsak er muslimer. Vi må huske på at denne konflikten i utgangspunktet ikke har noe med religion å gjøre, men er en frihetskamp fra Tjetsjeneres side, som blir nødt til å bruke "uortodokse" krigføringsmetoder pga sin underlegne styrke i forhold til Russland.

Eventuell muslimsk retorikk fra Tjetsjenernes side blir i så fall brukt i et forsøk på å skape en fellesfølelse med andre muslimer, og rett og slett fordi mennesker i nød ofte vender seg til religion når andre rasjonelle løsninger synes uoppnåelige.

Dessuten: Det blir temmelig søkt å kalle dem muslimske idealister, siden bruk av vold ikke er noe muslimsk ideal.
Sist endret av Dionysos; 3. september 2004 kl. 17:51.
Når skal ting roe seg ned igjen her i verden? Kommer det til å skje? Vil vi utrydde hverandre etterhvert?
Opprinnelig postet av Kakcoo
Joda. Stemmer vel det. Men flere av eksplosjonene var vel håndgranater da?
Vis hele sitatet...
Veden blir sykere og sykere Mange av eksplosjonene var raketter som som ble fyrt av mot stridsvogner osv. Men det gisseltakerne brukte også håndgranater.
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
Det vet jeg ikke noe om
Men det sto noe om at de har desarmert flere ladninger med eksplosiver, + at de har truet med å sprenge bygningen, så de har vel kanskje satt ut bomber da..


Flere større og mindre eksplosjoner ved skolen har de siste 24 timene lagt et ekstra press på de livredde og nervøse pårørende som venter utenfor skolen.
Vis hele sitatet...

Så må vel ha vært litt mer enn bare håndgranater,vil jeg tro.

Men er jo vanskelig å vite ting sikkert, pga. det blir jo sagt så mye, noen plasser påstår de at over 100 er drep, mens russiske myndigheter går ut med antall døde på 4-8 stk .
-Regner med at det kommer mer korrekt informasjon senere.
Sist endret av Krog; 3. september 2004 kl. 17:39.
Katastrofeminister Sergei Shoigu sier at skytingen startet da flere offiserer gikk inn på skolen etter avtale med gisseltakerne for å bringe ut gisler. Plutselig lød to eksplosjoner i en ende av bygningen, og gislene begynte å rømme fra skolen. Gisseltakerne begynte å skyte tilfeldig etter gislene. Kilde:her
Vis hele sitatet...
Ifølge det dagbaldet og vg skrive så ble det utløst iallefall 2 eksplosjoner når spesialstyken skulle in for å hente ut gissler. Eksplosjonene førte til at et tak inne i skolen raste sammen. Russerne sier at de ikke hadde planlagt å storme skolen så lenge det var barn der. Men noe gikk vist galt

Russerne sa til å beynne med at det bare var 300-400 personer på skolen. Men nå er antallet øket til 700-1500. Tror denne hendelsen blir lik den som skjedde for 2år siden i Russland. Regjeringen vet mye mer enn de er villige til å gå ut med. De prøver å dekke over omfanget av situasjonen

Lurer på hva det er som får folk til å gjøre slike ting som dette!
Sist endret av EXzlator; 3. september 2004 kl. 17:44.
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
De vil jo selvfølgelig ikke innrømme det om flere barn har død, dette vil jo være meget negativt for President Putin sin regjering,, men vi får håpe media får ut hva som virkelig skjer.
Opprinnelig postet av JuB
Når skal ting roe seg ned igjen her i verden? Kommer det til å skje? Vil vi utrydde hverandre etterhvert?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "igjen"? Når har vi noensinne vært rolige her i verden?
Opprinnelig postet av Frozk
Hva mener du med "igjen"? Når har vi noensinne vært rolige her i verden?
Vis hele sitatet...
Tror nokk en gang langt tilbake i tid at verden var et fritt sted. Der det fantes ingen krig og vold. Men da må du nokk så langt tilbake, helt til de første menneskene på jorda :P

Opprinnelig postet av zyr
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=243121
Noen som har noen videoklipp fra aksjonen ?
Vil tro dette er noe de fleste journalister er hypp på å få filmet..
Vis hele sitatet...
Tror nokk mange har filmet dette, men jeg tror ikke at det blir vist til ofentlig heten. Hvis det blir det tror jeg kansje det blir i en redigert versjon. Tror ikke det blir vist på tv, barn som blir/er drept osv. JEg tror også at regjerningen i russland må godkjenne det meste. De vil sikker prøve og filtrere ut det verste, så det ikke kan skade de.
I følge bbc var det visst to selvmords bombere, som hadde sprengt seg selv i luften inne i skolebygningen
Det er ikke detaljene fra terrorhandlingen som er interessante, men hva som ligger til grunn for dem.
Hvordan vil dette påvirke det politiske klimaet, ikke bare i Tjetsjenia, men i Russland generellt, og andres land holdninger til den russiske håndteringen av situasjonen. Hva mener dere?
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
Nettutgaven til den russiske avisen Pravda melder at en terrorist utkledd som sykepleier skal ha forsøkt å komme seg inn på sykehuset i Beslan.
Vis hele sitatet...
Var vel et forsøk på å sprenge seg inne på sykehuset
eller evnt. opprette en ny gissel situasjon.
Sist endret av Krog; 3. september 2004 kl. 18:13.
Jeg tror aldri kommer til å bli en fredelig løsning mellom Russland og Tjetsjenia. Av det jeg har fått med meg til nå synes jeg at den russiske regjeringen har håndtert situasjonen bra. Men det var noen som gikk feil en plass Men det kommer sikkert noen avsløringer i ettertid om at den russiske regjering har holdt tilbake infromasjon osv. Som sagt så skjedde det samme for 2 år siden, da russiske spesialstyrker skulle storme teateret. De brukte en gass som viste seg senere å være dødelig. Det tok en lang stund før regjerningen ville si hvilken gass som brukt.

Her er et bilde av skolen (tegning) som hviser hvilke områder som ble ødelagt osv. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/eur...stm#schoolplan
Sist endret av EXzlator; 3. september 2004 kl. 18:12.
Anbefaler folk å lese Siri Lill Mannes bok Livvakt i helvette. Da får dere et litt annet syn på Russlands håndtering av Tjetsjenia.
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
Nå vet jeg ikke så mye om denne situasjonen mellom Russland og tjetsjenia.. Men vet at russernes behandling av tjetsjenerne har ikke bare vært bra. såvidt jeg vet?.
Holder fortsatt gisler
# SISTE! Kraftig eksplosjon hørt i skolen
# Gisseltagere har forskanset seg i kjelleren
# Det skytes fortsatt fra skoleområdet
# - 20 gisseltagere drept - 10 av arabisk opprinnelse
# Over 150 skal være drept i dramaet
# 409 skadet - derav 219 barn

Herregud, de må da skjønner når spillet er over de også. Hvor skal dette enda ? LDe som gjøre noe slikt som å ta mange barn til gissler må være helt syke!. Men de er vel gisseltakerne er vel rede for å død når de gjør noe slikt som dette. Er det noen som vet om de stilte noen krav elns for å løslatte alle gisslene? penger ? etc.

kjpuck: Må vel prøve å skaffe meg den boke å lese den
Dette er ikke over enda--->dette er siste
For å si det sånn: De som utfører terrorhandlinger er som oftest helt vanlige mennesker som oss, men som blir tvunget til ekstreme handlinger (som selvfølgelig ikke kan moralsk forsvares), siden situasjonen de er i er så håpløs og uutholdelig. Det er ganske fasinerende å se hvordan den vestlige verden jobber med å umenneskeligjøre de som utfører disse handlingene, ved å forklare handlingene deres utfra en udefinerbar "ondskap", som bor i terroristene.

Dette er jo såklart mye mer behagelig enn å faktisk se etter mer rasjonelle årsaker til hvorfor de handler slikt. Selvfølgelig er ikke vestlige statsledere som kaller terrorister "onde" dumme nok til å tro at det er den egentlige årsaken, men det er for ubehaglig å gå inn på de virkelige årsakene, siden disse stammer fra undertrykkelse og urettferdig behandlig, som oftest nettopp fra vestlige land.
For å være ærlig tror jeg det er like greit at videoklipp fra gymsalen hvor de ble holdt ikke blir sluppet ut...
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
EXzlator, hvis du ikke har fått det med deg så dreier det hele seg om terroristenes krav om at deres land skulle bli selvstendig fra Russland.
(så vidt jeg har skjønt det)
Opprinnelig postet av Kakcoo
EXzlator, hvis du ikke har fått det med deg så dreier det hele seg om terroristenes krav om at deres land skulle bli selvstendig fra Russland.
(så vidt jeg har skjønt det)
Vis hele sitatet...
Har fått med meg det, men har de stilt noen andre krav? Har liksm ikke hørt noe snakk om krav osv rundt denen saken.
Opprinnelig postet av Krog
Er dette tjetsjenere , eller muslimske idealister?
Vis hele sitatet...
Muslimske ekstremister/fundamentalister. Når du sier idealister, så høres du ut som Carl I. Hagen.

Det som skjer er sykt, må si meg enig i det. Men, jeg har full forståelse for hvorfor dette skjer. Konflikten i Tsjetsjenia er noe verdenssamfunnet har ignorert i lange tider. Nå kan vi ikke det lenger.

Forestill deg hva du hadde vært villig til å gjøre hvis noen (les Vladimir Putin) drepte barna dine, søstra di, bestemora di og kusina di. Forestill deg at du er en tsjetsjener. Gjør det før du dømmer noen i denne tragiske hendelsen.

Tsjetsjensk terror og Putins framferd i Tsjetsjenia = To sider av AKKURAT samme sak.
Noen som er uenig i den påstanden?

Edit: Typo's.
Jeg trodde at kravene var at noen Tjetsjenere skulle bli løslatt fra fengsel..
I denne omgang ja, men målet deres på sikt er et fritt og selvstendig Tjetsjenia.
Opprinnelig postet av EXzlator
Er det noen som vet om de stilte noen krav elns for å løslatte alle gisslene? penger ? etc.

Vis hele sitatet...
De krevde blandt annet å få løslatt Tjetjenske fanger fra russiske fengsler!
Selv om noen dreper slekta di og voldtar dama di, så er det likevel ikke riktig å mishandle og drepe barn som ikke hadde noen som helst tilknyttning til handlingene mot deg. Jeg syns ikke det er vanskelig å dømme disse gisseltakerne siden jeg er like kritisk ovenfor Putin "regjeringen".

Mine 43 øre


Edit: http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/03/407372.html
Sist endret av Torinogut; 3. september 2004 kl. 19:28.
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
For de som er interesert er det masse fine repotasjer som sendes både på tv2,nrk1 og b.la cnn..

Der er det også til tid til annen intervjuer med personer som kan litt mer enn vi andre om dette.

Det spekuleres jo også i , om de 10 av de 20 gisseltakerne ( som var av arabisk opprinnelse) har tillknyttning til Al Qaida eller andre terror nettverk..

Hvor de også snakker om at den tjetjenske opprørsledelsen har motatt hjelpemidler fra samme "organisasjon" som Al Qaida.
Folk som med kaldt blod skyter små unger i ryggen mens de løper for livet fortjener etter min mening ikke å bli beskyttet av noen menneskerettigheter bare så det er sagt. Håper russerne får tak i noen av gisseltakerene i live, de kommer forhåpentligvis ikke til å få det greit i nærmeste framtid...
Sist endret av Beistet!!; 3. september 2004 kl. 20:37.
jeg syntes det er idiotisk at alle plutselig skal bry seg om barna i russland nå!
russerne bombet jo tjetjenia og drepte ti ganger så mange barn, men de var det ingen som brydde seg om. jeg er enig med at det er fælt, men hva med det 3000 andre barna som ble drept i afghanistan, irak og andre steder? jeg bare spørr
Jeg snakket på generell basis, men si hva du vil, jeg står ved det jeg sa.
kan ikke alle bare være snille mot hverandre?kjønner ikke at det er så JÆVLIG vansklig.....hvorfor er det så viktig for russland og ha kontroll over tjetsjenia?ser ikke poenget....ser jo selv hvor jævlig det blir for begge parter....idioter hele gjengen...ikke barna da seff....
jeg burde sikkert hatt noe alvorlig å si, men jeg føler faktisk ingen form for medlidenhet med alle barna og deres familie. jeg veit at det er en alvorlig og forferdelig situasjon, men jeg synes det er så kjedelig at jeg heller ser på komiserier og gir softis i hele situasjonen.

jeg er alvorlig syk..... og jeg skylder på miljøet unge mennesker vokser opp i nå for tiden.
Opprinnelig postet av EXzlator


....Lurer på hva det er som får folk til å gjøre slike ting som dette!
Vis hele sitatet...
Vel, la oss bare si at Russland har drept (offisielt) 250 000 av Tjetsjenia sine 1.1 million innbyggere.

Russerene hater Tsetsjenia, Tjetsjenia hater Russland. Akkurat som Midtøsten generelt hater USA, og Usa hater Midtøsten.
Jeg tror vi må dele opp litt her. Jeg føler MASSE medlidenhet for barna og famileiene dems, men at dette skjer med russland liker jeg faktisk. Det er russerene som selv har fyrt opp under dette. Samtidig ødelegger (de 10 -20)tsetsjenerene mye av sympatien jeg hadde for motstandskampen. Men det betyr ikke at vi kan hate tsetsjennere, fordi et fåtall ødelegger for de.

Nå det gjelder Al Qaida har jeg hørt at tsjetsjenske grupper har gjevnlig sendt folk ned til Afganisthan og Irak, så det blir som en venne-tjeneste, (hvis man kan kalle det det)
Jeg blir dårlig av sånn her. Tenk så ødelagt livene til disse gisslene er nå? Så på nyhetene istad, det var jo små unger der jo! At folk kan være så dumme å trekke inn små uskyldige barn inn i sånt er ufattelig!
Terrorister (Folk som tyr til ekstreme tiltak for å oppnå sine mål) kan brenne i helvete. Kan de ikke gå etter landets ledere isteden for uskyldige små barn og sivile?
Problemene med disse jævlene er at de har ingenting å tape på dette, for det har de allerede gjort. De fleste av disse terroraksjonene i Russland siste uka ble gjennomført av damer som har mista menn/familie i krig mot Russland.

De går jo inn og vet at de ikke kommer levende fra det.
Russerne er ikke kjent for å spare på kuler og krutt når det først smeller.

Men ja, enig i at det å bruke uskyldige og ikke minst barn ned i 1 års alderen ikke kan forsvares.

Men det som er litt bemerkelsesverdig er at 10 av de drepte terroristene var arabere....
Opprinnelig postet av Jehes
Terrorister (Folk som tyr til ekstreme tiltak for å oppnå sine mål) kan brenne i helvete. Kan de ikke gå etter landets ledere isteden for uskyldige små barn og sivile?
Vis hele sitatet...
Man bør også tenke på at det er mange sterke grunn til at de gjør dette også. Jeg prøver på ingen måte å forsvare at de går etter uskyldige barn og sivile, men jeg mener at vi i vesten kan prøve å se en annen side av saken, i enkelte tilfeller....
Krog's Avatar
Trådstarter
70 0
Vanskelig situasjon,, Er russlands mål ved å angripe tjetsjenia en invasjon?
Opprinnelig postet av pHREAKy
jeg syntes det er idiotisk at alle plutselig skal bry seg om barna i russland nå!
russerne bombet jo tjetjenia og drepte ti ganger så mange barn, men de var det ingen som brydde seg om. jeg er enig med at det er fælt, men hva med det 3000 andre barna som ble drept i afghanistan, irak og andre steder? jeg bare spørr
Vis hele sitatet...
De som er størst får mest oppmerksom hett. sånn har det alltid vert. Det er jævlig og ikke rettferdig. Mange ser på folk i mindre land og med mindre god bakgrunn som dritt selv om de kanskje er blitt kvitt det som var mest jævlig.

Men tre spørsmål:
Hvor lenge siden er det Russland gikk løs på Tsjetsjenia?
Å de sluttet vel med det?
Er dette de samme som angre et teater i moskva?

Jeg tror ikke jeg kunne drept 200 barn eller sakt til dem at de skulle drikke pisse sitt. Det er sykt!
Men hvis noen voldtok dama mi tror jeg at jeg kunne gjordt det mest utrolige mot den personen... Men det er jo bare personlig hevn! Eller er det,det?
Det jeg prøver å få frem her er at vis det er folk som tenker slikk (ja det er desverre mange som kan tenke sånn når noe jævlig først har skjedd) kan for utvikle det.. Å særlig vis noen drepte mora di, onklen din, søstra de og alle kusinnene og fettene i en (feig) bombe tokt.

Men tenker du egentlig på hvem du da dreper bare for å få frem ditt budskap (å dritter i ditt egent liv) ??
Nå må de norske blåøyde lære seg å være kritiske til kildene!

Russland har i lengre tid undertrykket Tsjetsjenerne i eget land, alle disse underlige påhitten dems er fremtvunget gjennom år i undertrykkelse.
Men tre spørsmål:
Hvor lenge siden er det Russland gikk løs på Tsjetsjenia?
Å de sluttet vel med det?
Er dette de samme som angre et teater i moskva?
Vis hele sitatet...
1: Russland har vært i konflikt med tjetjenerene siden 1800-tallet en gang, om jeg ikke tar feil. Litt roligere under sovjet, men når det løste seg opp ville også bla. Tjetjenia bli selvstendige. Det ville ikke Russland, og 2: har bedrevet, og driver fortsatt kanskje et av verdens minst pressedekkede folkemord.

3: Det vet man vel ikke enda.

Edit: snek seg inn en veldig upassende smiley
Tør jeg spørre hva som er galt med et fritt og selvstendig Tsjetsjenia? er det ikke tsjetsjenernes eget land?

Etter det jeg forstår, var det Russland som gikk til angrep på landet først, og villle over ta det med krig?

Dagbladet skrev at de har drept ~250.000 mennesker, og folkene i tsjetsjenia har tatt noen titusener Russere. Det er bare tull å holde på slik. Nå har Tsjetsjenia har utlovet dussør på 20 millioner dollar for Putin's hode og Russland på 10.3 millioner Dollar for Tsjetsjenia's ledere.

Visa ender vel med at USA går til krig mot Russland så har vi vel ny atomkrig. Puting virker ikke riktig klok, som tidligere KGB agent og hele Russlands mørke historie med makt og våpen. Russland skjuler alt, og de gjør mye feil. Ubåter synker, atomulykken i Chernobyl med russisk reaktor - en lang liste med ulike tabber.
Sist endret av Voyage; 10. september 2004 kl. 04:00.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg synes nå det sykeste av alt var at terroristene fikk barna till og skyte foreldre eller detonere bomber. Men jeg vil nå si at de er to sider av saken. Tjetsjenia har i lang tid hatt protester om et selvstendig land. Russland har ikke hørt noe av disse klagene så den eneste måten og få "Attention" var vell og gjøre no crazed?