Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1187
Hei alle sammen. Jeg har et spørsmål som jeg håper noen med lang erfaring eller utdanning innen trening kan svare på.

Jeg har i de siste 5 årene trent, spist og sovet perfekt for å maksimere potensialet mitt som bodybuilder. Før disse 5 årene med disiplinert styrketrening var jeg toppidrettsutøver (langrenn), men en hofteskade avsluttet karrieren min. Skaden har forhindret meg fra å trene bein eller løpt de siste 5 årene inntil i dag, da jeg har fått klarsignal av legen min. Skal ikke gå i detalj, men beina har fått null stimuli - recoveryen innebærte kun lett belastning og for det meste VENTING i 5 år.

Overkroppen min derimot er ekstremt godt utviklet. Jeg ser oftest best ut på alle gyms jeg entrer, og ser man kun på overkroppen er jeg nok i Norgestoppen innenfor (naturlig) Men's Physique allerede nå. Jeg har veldig lyst til å konkurrere, men dette er umulig per nå da beina mine er veldig små. Altså de er nok helt vanlige sammenlignet med den normale mann, men i forhold til MIN overkropp, så ser det fullstendig idiotisk ut.

Jeg lurer derfor på hvordan prosessen å oppnå symmetri mellom beina og overkroppen kommer til å bli, og hva jeg bør gjøre for å raskest mulig oppnå dette (uten dop). Hvor lang tid vil dette ta, og er det i det hele tatt er mulig å "ta igjen" overkroppen som har fått 5 år med perfekt livsstil og trening? Vil disse 5 årene med overkroppstrening gjøre prosessen mer effektiv eller er det som at jeg er 16 år og tar mine første squats og begynner helt fra scratch? Muskelminne er ikke så relevant da jeg ALDRI har trent styrke på bein i form av bodybuilding. Som langrennsløper var det mest egenvekt-trening. Selv om jeg prioriterer beintrening fremover, så vil overkroppen fortsatt bli stimulert noen ganger i uka når jeg trener den og utvikles enda mer. Er jeg fucked når det kommer til å kunne oppnå symmetri og fått konkurrert?

Mye babling fra meg her nå, men regner med dere skjønner situasjonen min. Tar i mot alle innspill og råd med stor takk!
Ikke overtenk. Bare start å tren, så henter du deg inn. Det er en veldig stor fallgruve å tenke detaljer.

Er egentlig så store bein viktig i mens physique? Er det ikke de som stiller i badeshort ned til knærne? Med andre ord, du får ikke noe avkastning for beintreninga di i den undergrenen av bodybuilding.

Aim for ~12 arbeidssett per muskelgruppe så er du langt på vei. (Rompe, bakside lår, framside lår, legger).

Knebøy (ATG), strakmark og tåhev så dekker du alt.
Nå er ikke jeg noen ekspert som du søker.
Men, muskelminne vil absolutt være relevant selvom du har jobbet med egenvekt i langrenn. Det er mye bein som blir brukt i langrennssporet og spesielt når man skøyter. Så det ligger nok massevis av muskelminne der nede.

Også tror jeg kommentaren som blir nevnt er veldig relevant. Det viktigste er å begynne å trene beina.
Også kan det kanskje være en utfordring for deg å ikke dra på for mye vekt osv i begynnelsen. Det viktigste er å løfte riktig, ikke å løfte tyngst mulig. Og hvis beina dine har vært i dvale i 5år så er det sikkert greit å ikke begynne for brutalt.
Også kommer du sikkert til å få noe inn i granskauen med stølhet nesten uansett. Og spesielt hvis du er altfor cowboy til å begynne med. Voldsomt støle bein er et helvete å ha med å gjøre i alt fra noen dager til en uke.
Muskelminne i beina fra å ha trent langrenn relevant til å bygge muskler i beina? Lmao whatt..


Er nok ikke noe hemmelig triks her, bare å hitte beina to ganger i uka og spise som en hest.
Tren squats, to ganger i uka, så kommer beina.

De andre øvelsene kan du evt pynte med. Men SQUATS bygger bein.
Vil du ha symmetri mellom overkropp og bein absolutt fortest mulig, så setter overkropp ned på vedlikeholds volume, slik at du får maksimert bein progresjonen.

Likeholds volume 1/3 av hva du trener til vanlig.

Volume = antall sett



Musklene du ønsker konsentrere deg mest om bør komme først i økten, når du er mest fresh.


Jeg ville mulig kjørt bein 2 ganger i uken. Kanskje:

Dag 1.

Framside tungt
Bakside lett

Dag 2
Bakside tungt
Framside lett
Sist endret av DrPerception; 3 uker siden kl. 13:07.
Vel siden du aldri har trent styrke i bein, så kan du få "newbie gains" der da "newbie gains" er lokalt og ikke systemisk. Du kan få gode resultater på kort tid her altså. Som andre sier, kjør på 2 ganger i uka, med 8-12 sets hver gang.
interessant at ingen nevner mat. tipper vist du har trent så si 0 ben i 5 år så har du "chickenlegs". Da må det mat inn i form av bulk for å legge på deg litt for å gjøre det om til muskelmasse. Men det vil jo ta lang tid for å få bena til å passe overkroppen.