Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 665
Hei! Er litt usikker..

Røk laderen til en laptop med output på: 20V 3.25A 65W.

Jeg regner med jeg kan bruke en med output på: 20V 2,25A 45W?

Volt er lik så da går det vel fint, men tar lenger tid...?

Thanks!
P=U*I der P=effekt, U=volt og I=strøm

Ja det burde gå fint i teorien. Laderen trekker litt mindre strøm. Ellers så passer ladekontakten osv?
Quite atrocious
Expialidocious's Avatar
Uhm, erfaringsmessig så vil enheten fremdeles prøve å trekke mer strøm og adapteren vil bli varmere og brannfaren øker.
Det går helt fint med svakere ladere. Worst case er om batteriet ditt er defekt og PC trekker strøm rett fra lader, da klokker enten systemet ned for å tilpasse vanlig strøm, eller det kan skru seg av dersom det prøver å trekke for mye ift. tilgangen. Med fungerende batteri skjer ikke dette.

Å bruke en kraftigere lader enn det PCen tåler derimot anbefales ikke!

Hilsen gammel PC-teknikker med personlig rekord på 64 reparerte laptoper på 1 dag
KVAKKsalver
Sitat av fransjeger Vis innlegg

Å bruke en kraftigere lader enn det PCen tåler derimot anbefales ikke!
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal det ha noe3 å si? PC trekker jo bare den strømmen den trenger.
Har prøvd, jeg har en gaming laptop, og har funnet en annen adapter som passer, men med mindre watt. Den kunne jeg legge på kontoret, så lot jeg hoved-laderen ligge hjemme. På kontoret måtte jeg redigere strøminnstillingene og justere ned ytelsen, så gikk det akkurat. Prøvde jeg å game, gikk batteriet tomt og pc-en slo seg av.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Hvorfor skal det ha noe3 å si? PC trekker jo bare den strømmen den trenger.
Vis hele sitatet...
Ja, i hovedsak går det fint, helt til du forsøker en 20V lader på ett 15V system. Høyere W og A går som regel bra, da det er som du sier, den trekker det den trenger, men spenningen (V) er det kritiske.
Jamen han sier jo at spenningen er 20 uabsett. Det går helt fint men det er en liten fare for at pcen ikke starter dersom batteries er tatt ut/ødelagt og man får strøm rett fra laderen, fordi startstrømmen kan bli for høy
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
Jamen han sier jo at spenningen er 20 uabsett. Det går helt fint men det er en liten fare for at pcen ikke starter dersom batteries er tatt ut/ødelagt og man får strøm rett fra laderen, fordi startstrømmen kan bli for høy
Vis hele sitatet...
Det og mere til. Den vil jo ta strøm fra PSU tilkoblet uavhengig av batteritilstand (med mindre det er altfor lite) Har hatt en kraftig DELL Precision som gikk på redusert ytelse tilkoblet underdimensjonert PSU.
2pac alive in serbia
frilansloser's Avatar
Det spørs veldig. Enkelte ladere klarer rett og slett ikke å levere høyere watt en reklamert, og da er det ikke farlig.

Det *kan* derimot være farlig dersom man han en lader som kan levere høyere watt enn reklamert, men at det termiske designet er den begrensende faktor trygghets messig.
En god sammenligning er sikringene i huset ditt. Se for deg at du har en sikring på 16A til stuen din. Det betyr at ledningene som går til stuen din må alltid være dimensjonerte for å tåle *minst* 16A. Har man derimot et rom med 10A sikring, trenger ledningene bare å være dimensjonerte for 10A. Hvis du hadde byttet sikringen på 10A til 16A hadde det i teorien vært like trygt å trekke 10A over denne kretsen som før, faren ligger heller i at det ikke lengre ligger bremser der som forhindrer deg i å trekke mer enn 10A. Dersom du da begynner å trekke over 10A, blir den termiske lasten for ledningene for sterk, og man risikerer i værste fall at det begynner å brenne.

Trekker man derimot mer watt enn det er tilgjengelig, vil spenningen falle.

De fleste moderne ladere vil være designet til å forvente overtrekk, men det aller lureste er selvfølgelig å være på den sikre siden.

Jeg har selv ladet min usb-c laptop med en 12W lader før. Ved veldig forsiktig bruk har den sakte med sikkert ladet seg opp, men har likevel sakte tappet seg for batteri når jeg har blastet musikk med full lysstyrke.



Etter å ha lest lader spesifikasjonene du har oppgitt er jeg temmelig sikker på at det kommer til å gå helt fint. Men hvis du "masker ut" bruken på laptopen kan det hende du opplever litt svingninger i performance. Hvis du gjør det, kan du prøve å sette på batteri sparer strøm modus. Det bør forhåpentligvis redusere hvor mye maskinen trekker.
KVAKKsalver
Sitat av fransjeger Vis innlegg
Ja, i hovedsak går det fint, helt til du forsøker en 20V lader på ett 15V system. Høyere W og A går som regel bra, da det er som du sier, den trekker det den trenger, men spenningen (V) er det kritiske.
Vis hele sitatet...
Vel, nå regner ikke jeg høyere spenning som kraftigere. Det er Watt og Ampère jeg da tenker på. Spenning er absolutt, den bør ikke være mismatched.