Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1243
Get out of the cave!
3 2
Baksetet på høyre side var ødelagt, så jeg har bygd det om til å være en kombinert verktøy kasse og arbeidsbenk. Jeg har selvsagt sikret det slik att ting ikke fyker rundt viss jeg bråbremser, så det er ikke noe farlig. Men en kompis sa att viss jeg ble stoppa av snuten så kom jeg til å bli straffa for brudd på våpen loven! Dette fordi jeg har verktøy som teknisk sett kan brukes som våpen (diger rørtang, hammer, såntno) som jeg kan få tak i fra førersetet. Jeg har prøvd å lese våpen loven og forskriften, men jeg finner ikke noe der om at det er ulovlig å kunne få tak i "farlig gjenstand" fra akkurat førersetet? Men kompisen min mener att det er sånn snuten håndhever det. Er det noen som har no håndfast på om detta er ulovelig eller ikke?
Har dessverre ikke noen håndfaste eksempler, men det virker jo litt rart at du ikke skal få lov å ha verktøy i bilen. Veldig mange har jo det, og de aller fleste har jo et dekkjern (er det det det heter?) i bilen. Når du i tillegg har laget en verktøykasse og det ikke bare ligger løst, så tror jeg du skal kunne fint få forklart deg om du er så uheldig å bli stoppet av nysgjerrig politi. F.eks kniv i hanskerommet er nok litt mer betent tenker jeg.

Fant en tråd på Reddit som diskuterer litt det samme temaet, bare at kniv også var inkludert der:
https://www.reddit.com/r/norge/comme...bilen_hvordan/
Sist endret av Petruz; 1 uke siden kl. 14:59.
Verktøy er ikke våpen.

Fra våpenloven:

§ 2.Definisjonar
I denne lova meiner ein med:

1. Våpen: reiskap eller innretning som er laga for bruk i kamp eller jakt, eller som er laga for å likne på slike gjenstandar.
Ikke lenge siden en ble tatt for våpen i byen det var snakk om en kniv med slire som lå i en verktøykasse. Jeg ble tatt for våpen da jeg hadde en kniv i ryggen på setet i bilen altså ved baksete, så det er jo ikke helt utenkelig. Men samtidig har jeg aldri opplevd i arbeidsbil at de ser på sånne ting
Litt rart om bil med verktøykasse med kniv er ulovlig om den ligger i hvermansens bil. En bil i seg selv er jo et mye farligere våpen en verkttøykasse.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg tviler på at du får problemer med politiet så lenge den er tilstrekkelig sikret, men Vegvesenet kan klage på at seteantall ikke stemmer med vognkortet.
Husk at setebelter er ett punkt på eu kontrollen, så de må være der og tilgjengelig for kontrolløren.
Det er strafbart å ha kniv og lignende «lett tilgjengelig». Se for eksempel denne saken: https://www.nrk.no/sorlandet/fikk-96...met-1.14168459

Beste er å ha kniven i bagasjerommet.
Poenget er at det skal være aktverdig formål.

Ligger det en løs kniv på baksetet er det ulovlig ettersom du ikke har et aktverdig formål med oppbevaring og transporten.

Har du et løst og enkelt balltre i bagasjerommet klokken 23 har du heller ikke et aktverdig formål.

Har du en verktøykasse med kniv og diverse verktøy som brukes sammen, og du kan bevise disse blir brukt til noe, har du et aktverdig formål.

Kjører du hjem fra baseballtrening med treningstøy, ball, og et balltre i baksetet, og du kan vise til at du kommer fra trening, så har du et aktverdig formål.

Kjører du en arbeidsbil med verktøy på baksetet du bruker hyppig, har du et aktverdig formål.

Skjønner du poenget? Alt er relativt her.
Sitat av Kongen Vis innlegg
Det er strafbart å ha kniv og lignende «lett tilgjengelig». Se for eksempel denne saken: https://www.nrk.no/sorlandet/fikk-96...met-1.14168459

Beste er å ha kniven i bagasjerommet.
Vis hele sitatet...
Tull. Det er straffbart å ha kniv i bilen om man ikke har et aktverdig formål. Har man er verktøykasse, verktøybelte el. kommer man aldri livet til å få problemer med dette.

Se også litt på hvilken type kniv som er i artikkel du linker til. Dette er ikke akkurat en arbeidskniv...
Det finnes hestkuker i alle jobber, også politiet. Så man vet aldri.
Bor og jobber på gård, kniv er alltid tilgjengelig i alle biler. Aldri hatt noe problem med politiet. Selv i byen. Men er jo selvsagt og da en typisk arbeidsliv, ala mora kniv.