Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2133
Hallo freaks! Står til?

Jeg skriver dette over de neste dagene for å dokumentere min erfaring med det vi kaller «puggedop», som for meg denne gangen blir Ritalin. Ritalin er noe vi hører om i henhold til såkalt "puggedop" i alt av filmer og medier, men med fåtall av ekte historier og personlige erfaringer (ihvertfall i mine søk). Dette er jo naturligvis ikke en "rus"rapport ettersom man blir forsåvidt ikke rusa, men tenkte det kunne være interessant å lese uansett. Mods må bare slette osv osv..

Den 24. mai (om 6 dager) i år har jeg privatist matteeksamen i p2 matte, og jeg har ikke gjort mer en kanskje prosentregning av dickies bukser på salg siden 2021-22. Det vil altså si at jeg har 6 dager på å lære et helt års pensum av p2 matematikk, isammen med all pensum fra p1 og ungdomsskolen som kan være relevant. Problemet? Jeg fatter ikke matte. Det har alltid vært mitt verste fag, og jeg klarer ikke å konsentrere i mer enn 5 minutt. På vg2 strøk jeg på bokstavelig talt hver eneste prøve, enda jeg møtte opp til alle timene. Når alle tegnene og tallene står på arket blir hjernen nesten overveldet og jeg gir opp.

I denne korte uka tenker jeg at jeg skal begynne med 10mg og eventuellt gå opp i dose ved behov. Man kan forsåvidt se på dette som et eksperiment, om da ritalin faktisk funker som puggedop basert på om jeg består eller stryker. Motivasjonen er naturligvis at hvis jeg stryker blir jeg tvunget til å ta et friår, men om jeg står vil jeg stikke til universitet etter sommeren som er ønskelig. Resultatet vil være inne innen den 21. Juni. Blir jeg avhengig? Består jeg eksamen? Ødelegger jeg livet for alltid? Blir jeg utdannet astronaut? Lets find out!

Dag 1 – 18-05-24 – Første inntrykk
Jeg har lest meg opp på alt av dosering, bivirkninger, erfaringer og alt imellom. Føler meg veldig selvsikker, men samtidig spent. Opp til dette punktet har jeg aldri drevet med piller, og aner ikke hvordan kroppen vil reagere. Rundt 16:30 lørdag ettermiddag hiver jeg uansett i meg ritalinen og tar frem matteboka. Jeg skyter inn 250kr til mattevideo dot no (ikke sponsorert) og begynner på prosentregningen der. Det er totalt 6 tema, så jeg tenker å ta et tema hver dag. Det er naturligvis en personlig mistanke at kanskje opplevelsen jeg har er en blanding av placebo og viljestyrke men også naturligvis ritalinen, ettersom jeg etter rundt 30 minutter blir helt oppslukt i matten, og faktisk følger nøye med. Jeg har ikke vært så fokusert på flere år, og jeg tar aktivt notater og løser oppgavene sammen med den digitale læreren. Vekstfaktor og prosentregning sitter som et skudd, og huskereglene sitter jeg og repeterer til meg selv om igjen og om igjen.

Fysisk føler jeg at kroppen er rastløs, og det føles ut som hjernen blir tåkete, men det jeg gjør og får til motstrider disse følelsene. Jeg føler meg ikke rusa, men samtidig hadde jeg aldri turt å sette meg bak rattet i denne tilstanden. Samtidig føles det ut som jeg har høy puls, men det har jeg altså ikke. Har og lest at svetting er en bivirkning, men med tanke på temperaturen ute idag ser jeg bort ifra dette som en bivirkning av stoffet.

Etter omtrent 4 timer hvor jeg sitter uten musikk, lyden av på telefonen, og ingen andre distraksjoner, kjenner jeg at hjernen blir sliten og at effekten svekkes. Da legger jeg bort matteboka for dagen, men jeg tenker aktivt på matte resten av kvelden. Jeg forsøker å se på youtube, men blir så opphengt i en oppgave jeg ikke fikk til, og kunne ikke hvile før den var løst og forstått. Hva faen? Hvem er jeg? Er det slik sånne smarte folk opplever mattetimer? Føler meg jo som selveste Sheldon Cooper. For øyeblikket føler jeg meg sjukt selvsikker, og så vidt jeg vet trenger jeg bare 20 poeng av totalt 60 for å bestå med en 2er, og det virker veldig veldig innafor.

Samtidig kan man jo lure på om det med prosentregning satt litt fra før, og at når jeg opplever mer motstand vil jeg ikke være like effektiv.

Naturligvis, kjenner jeg også litt angst. Fordi denne lille pillen som flere tusen villige selgere har resept på gjorde pugging så enkelt, og jeg har enda 3 år med uni ventende om jeg består denne matten. Er det engang mulig for meg å pugge edru, nå som jeg vet hvor enkelt det kan være med litt ekstrahjelp? Og hvor lenge tar det før toleransen min bygges og jeg må ta mer om gangen? Var dette bare siden det er helg og godt humør etter 17. Mai? Det gjenstår bare å se..

Tror jeg vil ta ritalinen litt tidligere imorgen, kjenner meg enda vidt våken kl 23:00, og tenker det ville vært veldig kjipt å ødelegge døgnrytmen til eksamen lol.

Vi snakkes

P.S skriv gjerne egne erfaringer eller tips! glømte dette var et diskusjons-forum hehe ups
Sist endret av SmokeBuddah17; 2 uker siden kl. 23:32.
mormón
SmokeBuddah17's Avatar
Trådstarter
Søndag 19.05.24
Jeg tok meg en liten joint før sengs slik at jeg sovnet pent og komfortabelt. Våknet derimot opp grytidlig i relativt godt humør, men veldig bakhøy. Er svak for en venninne så endte opp med å kjøre henne til en gudstjeneste, men det skjer ikke igjen. Sannsynligvis på grunn av en blanding av å være bakhøy, lite søvn og mini-nedtur fra ritalinen, sonet jeg konstant ut og var generelt ikke trygg i trafikken. Skammer meg litt over den. Ellers, var jeg veldig effektiv i dag. Tok en ritalin rundt kl 15, og så tok jeg en til rundt kl 17:20. Allerede på dobbel dose kan vel ikke være et bra tegn, men fytti som det funket. Ifra kl. 15 til 22 hadde jeg verken dopause eller matpause, bare konstant pugging. Kvelden endte derimot i dårlig humør fra noen oppgaver jeg slet med, som garantert ble forsterket av mangelen på mat. Måtte kjempe fristelsen å ta en til, og heller legge meg. Lærepenge: HUSK Å SPIS.

Mandag 20.05.24
Starter dagen som før med en ritalin rundt kl 11:30. Spiser litt frokost, tar frem bøkene. Tar en til rundt kl 13-14. I dag er jeg ikke særlig effektiv, men pugger uansett. Jeg legger merke til at jeg får ikke mer enn 5 timer søvn hver natt som sannsynligvis påvirker motivasjonen, så jeg må begynne å ta det tidligere. I dag fant jeg ut av noe gøyalt da! Rundt 17:30 blir jeg invitert til en vennlig fotballkamp, og jeg som har røykt i flere år forventer det værste angående kondis. Men jeg presterer som bare det. Det føles ut som kroppen min arbeider 100% istedenfor 50%, og at jeg har utløst mitt fulle potensiale. Hvor har dette stoffet vært hele mitt liv? Så langt virker 2 doser med 10mg kjempebra, og jeg tror ikke jeg vil behøve å trappe opp.. forhåpentligvis.

Tirsdag 21.05.24
Enda en natt med 5 timer og ikke et sekund mer av søvn. Kjipt. I dag prøver jeg noe nytt, ettersom en kompis av meg anbefalte noe som heter «Concerta». Det er altså samme stoffet som ritalin bare at det utløses jevnlig(pluss minus) igjennom dagen. Naturligvis er det jo en ganske dårlig ide å prøve noe nytt på selveste eksamensdagen, så jeg tok en i dag rundt klokken 7. Jeg er faktisk litt usikker på hvordan jeg skal forklare effekten. Jeg kjente at jeg var på noe, men samtidig var jeg ikke like «locked in» som på ritalin frem til klokken 13:20. Da begynnte jeg ordentlig å kjenne effekt, og jeg følte det jeg får av to ritalin. Gjennom dagen følte jeg at det traff litt og litt mer, og tiden begynnte å gå veldig sakte fra 15:00 av. Samtidig følte jeg en type stramhet i brystet, ikke at det nødvendigvis var vanskelig å puste men det var litt ukomfortabelt. Etter litt research fant jeg ut at når man først tar Concerta’n på morningen så slippes kun 22% ut, altså cirka 8mg. Forklarer opplevelsen, og duger altså ikke for eksamen, uheldigvis. Jeg aner ikke om jeg vil få noen abstinenser eller en hard nedtur om jeg tar en dag uten, så tenkte først at jeg gjerne tar en concerta de dager hvor jeg ikke har noe på gang, slik at jeg sparer på ritalinen til når det gjelder. Men med tanke på at concerta'n er på 36mg i forhold til de 20mg jeg vanligvis tar ønsker jeg ikke å bygge en toleranse for fort heller. Må nokk tenke hard og lenge på den gåten.

En annen ting jeg legger merke til med disse medisinene er hvor lite jeg føler sånn emosjonelt. Kjipt å si i det offentlige men jeg sliter generelt mentalt og tilbringer over gjennomsnitt mye tid liggende i senga. Men ikke nå lenger! Jeg føler at jeg har så mye mer energi og greier alltid å finne på noe, og holde meg opptatt (som for eksempel å skrive disse innleggene). Jeg er ikke nødvendigvis glad, men jeg er ikke trist. Jeg har ikke selvmordstanker, men jeg vil ikke på skogtur og lukte blomster heller. Jeg bare eksisterer og lærer ting, som egentlig er veldig deilig. Ikke at jeg har så veldig lyst å fortsette etter eksamensperioden, men det er fint å vite at man har mer alternativer enn hasj eller alkohol på dårlige dager. Samtidig blir sikkert nedturen helt jævlig etter 6 dager i strekk på ritalin/concerta, så denne delen biter meg kanskje i rævva senere. Sist men ikke minst vil jeg og dele at i den tiden jeg har gått på ritalin har jeg nesten ikke hatt behov for snus. Jeg har omtrent ingen nikotinsug, som føles deilig men og veldig rart. Tror uansett ikke det er smart å bevisst bytte ut en nikotin avhengighet med en ritalin avhengighet.

Takk til alle som leser. Jeg vet at dette ikke er i nærheten av like spennendes som andre tråder her men jeg tenker det er litt kjekt å ha noe mundant inniblant.

Til slutt, et lite spørsmål: Hvordan tar man en pille diskret?

Jeg tenker taktikken mest sannsynlig blir å ta en ritalin rundt en halv time før eksamenstart, slik at den funker for del 1; derfra tar jeg neste etter omtrent 1-2 timer. Hvordan gjør jeg dette på en pen og pyntelig måte? Aner ikke om de driver med rustester rundt eksamen men har heller ikke lyst å finne ut. Alternativt, ville det vært innafor å bare tatt to samtidig før eksamen? Eksamen varer 5 timer.

Håper dere alle nyter solen! Vi snakkes på (sannsynligvis) Fredag
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Til slutt, et lite spørsmål: Hvordan tar man en pille diskret?
Vis hele sitatet...
Ta den som vanlig, det er minst mistenksomt. Kan jo si det er noe annet vettu.
Bare gå på toalettet og hiv i deg pille nr.2?
Velkommen til amfetamin. Lykke til med hverdagen og fotballkamper i resten av din tilværelse.
Hvordan du skal få i deg en pille til blir det minste problemet ditt.
At det ikke er tilgjengelig informasjon rundt ritalin og slike preparater som puggedop osv er rett og slett dårlig research ts!
Nrk har en dokumentar om akkurat det hvor journalisten tankeløst driver og dytter i seg dette fordi hun har hørt at det er så effektivt(husker ikke i farta hva den dokuserien heter). Og det erfarer hun at det er. Like mye erfarer hun at det kommer noen utfordringer når hun slutter. For, som så mange andre så forstår hun ikke at hun plutselig må bekjempe et abstinens trykk når hun slutter.

Også er jeg overbevist om at du ville gjort dette prosjektet uansett, for det virker som at det er det du ønsker og hadde ønsket uansett.
Men, jeg ville bare påpeke at researchen du har gjort ikke scorer høyt.
Effektene du beskriver er vel å forvente i 99% av tilfellene for en som bruker en stimulant for første gangen.

Vet ikke helt hvor mye research du egentlig har gjort på forhånd, men ingenting av det du skriver er særlig unikt, det er jo klart at Ritalin fungerer i varierende og individuell grad for alle mennesker, like mye for de med adhd som de uten. Jeg tenkte mye av det samme som det du skriver når jeg fikk prøve dette for første gang. Så gikk jeg for attention som var enda mer "wow" følelse.

Noen år senere så fikk jeg prøve modafinil og fikk det på resept, denne er langt mindre merkbar enn de jeg nevner over, men definitivt den jeg har ytet best på til tross for at effekten oppleves mye mer subtilt, hvertfall for min del. Denne er også litt mer"hit or miss" da det kommer helt an på et gen, noen har svært godt utnytte av preparatet samtidig som det nesten ikke er i effekt hos andre. Og uten å lete frem en kilde akkurat her og nå det eneste stoffet som har vist seg å øke IQ i noe varierende grad.

Du får gi en oppdatering etter eksamen og ikke minst når du får vite om du stryker eller består, lykke til uansett
mormón
SmokeBuddah17's Avatar
Trådstarter
Sitat av SaySo Vis innlegg
At det ikke er tilgjengelig informasjon rundt ritalin og slike preparater som puggedop osv er rett og slett dårlig research ts!

...

Også er jeg overbevist om at du ville gjort dette prosjektet uansett, for det virker som at det er det du ønsker og hadde ønsket uansett.
Men, jeg ville bare påpeke at researchen du har gjort ikke scorer høyt.
Vis hele sitatet...
Hei takk for innlegg. Du har nokk helt rett i at jeg gjorde for lite research, men du må huske at som en som har brukt denne nettsiden en stund så er freak ofte det første jeg søker på mtp narkotika, ikke nrk. I tillegg gjør jeg ofte den feilen at jeg tenker "å hvis freak ikke har det så finnes det ikke". Men du har helt rett! Skal ikke skje igjen

Men jeg må uansett forsøke å forsvare min ære til den andre kommentaren der for det stemmer bare ikke. Jeg har røykt cannabis ofte (omtrent nesten daglig) i godt over 2 år nå, og har aldri følt at jeg trenger noe mer. Jeg har blitt tilbudt alt det vanlige, ecstasy, cola, xanax, rivotril, osv men har alltid holdt meg vekke. Den største motivasjonen er at jeg rett og slett ikke har lyst på de abstinensene, og om jeg skal få en fin kristen familie i fremtiden må jeg at some point bli edru. Den eneste grunnen til at jeg har denne lille uken er fordi jeg prata med en kompis som anbefalte det og tenkte "å faen det kan jo faktisk funke". Hadde jeg altså ikke allerede kjent noen som hadde det hadde jeg (sannsynligvis) aldri oppsøkt det. Jeg mener ikke å være naiv, og jeg forstår at jeg garantert utvikler en liten avhengighet, men jeg tror jeg vil kunne fortsette å holde meg til cannabis etter dette.

Sitat av Candiru Vis innlegg
Effektene du beskriver er vel å forvente i 99% av tilfellene for en som bruker en stimulant for første gangen.

Vet ikke helt hvor mye research du egentlig har gjort på forhånd, men ingenting av det du skriver er særlig unikt, det er jo klart at Ritalin fungerer i varierende og individuell grad for alle mennesker, like mye for de med adhd som de uten. Jeg tenkte mye av det samme som det du skriver når jeg fikk prøve dette for første gang. Så gikk jeg for attention som var enda mer "wow" følelse.

...

Du får gi en oppdatering etter eksamen og ikke minst når du får vite om du stryker eller består, lykke til uansett
Vis hele sitatet...
Hei takk for innlegg. Det er kanskje min feil om jeg ikke har vært klar nok i formålet med tråden, og det beklager jeg for. Jeg er heldigvis smart nok til å forstå at medisiner har effekter, og hvordan disse effektene påvirker folk. Å lage en ren "triprapport" av ritalin ville vært tåpelig, for som du sier så er alle opplevelser omtrent det samme. Formålet med dette er mest for å se om man kan gå ifra en garantert stryk til å besta på 6 dager med hjelp av ritalin. Det er derfor jeg forsøker å legge vekt på ordet "puggedop", ettersom jeg vil se om det på ekte funker for pugging. Samtidig tenker jeg at det er greit hvis noen dumme ungdommer som meg får se hele opplevelsen fra første pille, til eksamensresultatet, til nedturen og alt etter i tilfelle de har samme tanke når de selv har eksamen og hiver inn et søk her. Det er og viktig å påpeke at bare fordi jeg sitter i matteboka 7 timer dagen betyr ikke det at jeg nødvendigvis husker alt, som og er noe jeg vil finne ut av. Til slutt ønsker jeg også å kunne lese og gjenoppleve denne perioden senere i livet, for å mimre.

Jeg vurderte å skrive dagbok igjennom hele perioden og legge ut alt samtidig, og jeg ser nå at jeg kanskje skulle ha gjort det slik men håper at når siste oppdatering kommer gir alt litt mer mening.

Dette ble langt men jeg vil avslutte med å uansett si tusen takk for feedbacken! Jeg skal prøve å skrive de neste innleggene mer konstruktivt og inspisset, for jeg forstår at jeg virker litt teit i mine forrige innlegg haha
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Hei takk for innlegg. Du har nokk helt rett i at jeg gjorde for lite research, men du må huske at som en som har brukt denne nettsiden en stund så er freak ofte det første jeg søker på mtp narkotika, ikke nrk. I tillegg gjør jeg ofte den feilen at jeg tenker "å hvis freak ikke har det så finnes det ikke". Men du har helt rett! Skal ikke skje igjen

Men jeg må uansett forsøke å forsvare min ære til den andre kommentaren der for det stemmer bare ikke. Jeg har røykt cannabis ofte (omtrent nesten daglig) i godt over 2 år nå, og har aldri følt at jeg trenger noe mer. Jeg har blitt tilbudt alt det vanlige, ecstasy, cola, xanax, rivotril, osv men har alltid holdt meg vekke. Den største motivasjonen er at jeg rett og slett ikke har lyst på de abstinensene, og om jeg skal få en fin kristen familie i fremtiden må jeg at some point bli edru. Den eneste grunnen til at jeg har denne lille uken er fordi jeg prata med en kompis som anbefalte det og tenkte "å faen det kan jo faktisk funke". Hadde jeg altså ikke allerede kjent noen som hadde det hadde jeg (sannsynligvis) aldri oppsøkt det. Jeg mener ikke å være naiv, og jeg forstår at jeg garantert utvikler en liten avhengighet, men jeg tror jeg vil kunne fortsette å holde meg til cannabis etter dette.



Hei takk for innlegg. Det er kanskje min feil om jeg ikke har vært klar nok i formålet med tråden, og det beklager jeg for. Jeg er heldigvis smart nok til å forstå at medisiner har effekter, og hvordan disse effektene påvirker folk. Å lage en ren "triprapport" av ritalin ville vært tåpelig, for som du sier så er alle opplevelser omtrent det samme. Formålet med dette er mest for å se om man kan gå ifra en garantert stryk til å besta på 6 dager med hjelp av ritalin. Det er derfor jeg forsøker å legge vekt på ordet "puggedop", ettersom jeg vil se om det på ekte funker for pugging. Samtidig tenker jeg at det er greit hvis noen dumme ungdommer som meg får se hele opplevelsen fra første pille, til eksamensresultatet, til nedturen og alt etter i tilfelle de har samme tanke når de selv har eksamen og hiver inn et søk her. Det er og viktig å påpeke at bare fordi jeg sitter i matteboka 7 timer dagen betyr ikke det at jeg nødvendigvis husker alt, som og er noe jeg vil finne ut av. Til slutt ønsker jeg også å kunne lese og gjenoppleve denne perioden senere i livet, for å mimre.

Jeg vurderte å skrive dagbok igjennom hele perioden og legge ut alt samtidig, og jeg ser nå at jeg kanskje skulle ha gjort det slik men håper at når siste oppdatering kommer gir alt litt mer mening.

Dette ble langt men jeg vil avslutte med å uansett si tusen takk for feedbacken! Jeg skal prøve å skrive de neste innleggene mer konstruktivt og inspisset, for jeg forstår at jeg virker litt teit i mine forrige innlegg haha
Vis hele sitatet...


Jeg kan forstå at "hvis det ikke finnes på freak, så finnes det ikke". Men, det er jo en voldsom lang reise bort fra sannheten. På freak finnes det enorme mengder med forskjellige greier. I min erfaring er det en solid blanding av vås som fremlegges som kunnskap, og solid kunnskap som ofte blir hånet. Og det er sånn det er.
Uansett så finnes det en heftig mengde med kvalitets kunnskap og forskning på de fleste emner og fenomener. Det er selvfølgelig en jungel som krever innsats og kompetanse for å finne frem i, men den eksisterer utvilsomt.
Men, takk for oppklaringen om ditt utgangspunkt og hvorfor du har gått frem slik du har gjort

Til den andre delen så var det en halv ironisk fremstilling. Ofte så har folk en greie de har tenkt og planlagt å gjøre uavhengig av hvilke argumenter og kunnskap de får som motsier deres opprinnelige ønsker og planer.
Kjempebra for deg at du ikke har et slikt utgangspunkt og kjempebra for deg at du har noen tydelige grenser på hva du ønsker å utsette deg for og hva du ikke ønsker å utsette deg for. Samtidig som at det er bra at du er ærlig på at det sannsynligvis vil komme en bakside av medaljen når du kommer i mål. Håper at det ordner seg og at du fikser det på en god måte. Å bruke et sentralstimulerende preparat i en ukes tid vil nok være overkommelig å håndtere for de fleste.
Også er det ofte sånn at når man røyker ca hver dag så blir det også en jævla oppgave å legge bort det etterhvert, så du får ta med deg det i kunnskapsbasen din. Det er ikke noe jeg sier ut av det blå, for jeg var en storrøyker av rang i mange år selv. Og det var ikke noe enkel oppgave å legge bort spliffen. Men, det er gjort og jeg savner den ikke. Ei heller alle de andre tingene som jeg har trøkka i meg gjennom årene.
Håper du fikser eksamen og får en ålreit karakter!
Men det er interessant lesning så jeg håper du fortsetter. Morsom tvist med kjøring av fruentimmer til gudstjeneste og mormoner som jukser seg til ståkarakter. Stå på! Gud være med deg!
Jeg følger tråden sin, det er spennende å følge utviklingen, ser frem til neste post og håper du fortsetter å dele når du kommer til dagen der du skal avslutte, hvordan det blir.

En av grunnene til at jeg synes det er spennende, mitt inntrykk av bruk av narkotiske stoffer er at folk bruker det fra starten til fest og moro. Så blir bruken problematisk når det blir at man også bruker i dagligdagse gjøremål, som fotball, skole og slike ting så blir det fort problemer.

Så er nysgjerrig på hvor enkelt det blir å bare slutte. Ikke meningen å skremme da fysiske abstinenser ikke kommer etter en uke. Men en heftig nedtur og angst etterpå er vel vanlig og kan påvirke hvor lett det er å ikke fortsette
mormón
SmokeBuddah17's Avatar
Trådstarter
22.05.24

Da var en eksamen i Norsk unnagjort, og jeg har noen observasjoner. Dette er IKKE stoffet for fag hvor man må tolke og skrive tekster. Eller jo kanskje. Første gikk inn rundt 8:15, og neste rundt 8:50, rett før vi startet. Tanken var å være på toppen ganske tidlig, ettersom det oftest tar rundt 30 min før effekten kommer skikkelig. Som de fleste norsk eksamener var denne todelt, i et kortsvar og et langsvar. Jeg brukte to og en halv av totalt fem timer på å skrive 300 ord, fordi jeg hadde så mye på hjertet men slet med å holde det under grensen. 300 ord er ingenting, men det er for så vidt det som er utfordringen. Samtidig var oversetter ulovlig, som ble et stort problem når jeg hadde de perfekte ordene på spansk, men husket ikke den norske oversettelsen. Brukte enkelt en halv time på å tenke intenst på slike teite ting. Når jeg var fornøyd med den innså jeg fort at jeg hadde to og en halv time på å analysere, tolke, og sammenligne to tekster og skrive minimum 800 ord.

Jeg kunne sittet her og skrytt av meg selv og hvordan jeg endte opp med å skrive 1600 ord, men for å være helt ærlig tror jeg kanskje 30% av det ga noe som helst mening og var relevant til oppgaven. Som en bro imellom tanker og Word dokumentet spydde jeg ut setning etter setning uten å tenke på struktur, rettskriving og om jeg faktisk svarte på hva oppgaven spurte om. Dette var den første prøven i hele mitt liv hvor jeg faktisk jobbet hele dagen, ettersom jeg vanligvis er en av de første ut. Hadde jo for så vidt vært veldig veldig morsomt om jeg gjorde alt dette her og endte opp med å stryke i Norsk istedenfor, men vi satser på en toer hehe.

23.05.24
I morgen er den store dagen og jeg er klar som et egg. Her er en komplett liste av mine forberedelser for selve dagen:
- Jeg har (minimum) 7 folk som har sagt de skal be for meg. 1 Protestant, 1 Katolikk og 4 Mormonere. En av oss må jo ha riktig tenker jeg. Samtidig kjøpte jeg en rosenkrans som den katolske presten velsignet. Skal forsøke å ta noen kjappe «Hill deg, Maria» før eksamenstart. Den religiøse sektoren er dekket.
- Jeg skal pakke med 2 ritalin, jeg tror ikke jeg burde ta mer enn det og jeg tenker å ta begge før prøven slik som med norsken, og pakke med to flasker vann.
- Jeg har lastet ned hver eneste tidligere eksamen etter 2021 PLUSS løsningsforslag, og jeg har naturligvis øvd igjennom dem flere ganger i løpet av disse 6 dagene. Man kan se at mange oppgaver er gjenbrukt igjennom årene, og jeg er helt sikker på at de vil komme til nytte.

I tillegg fant jeg en tidligere «eksamensrapport» ifra vår 2023 eksamen, og der stod det poengkravene til de forskjellige karakterene. Nå vet jeg hva jeg sikter på, som virkelig har hjulpet nervene. Jeg tror uironisk den største utfordringen blir tiden. Jeg er redd for at det samme skal skje som på Norsken hvor jeg sitter og tuller med én oppgave halve tiden. Må ta meg selv litt i nakken der.

Hvis jeg stryker i morgen med alle disse hjelpemidlene så er det uironisk Gud’s vilje.

24.05.24 – Den Store Dagen

Gud smiler til meg i dag mine venner. Tusen takk for de fine kommentarene :-)

Jeg gikk inn i eksamenslokalet 8:15, nervøs som bare det. Fant min plass, gjorde meg klar. Tok den første rundt 8:30 og neste rundt 8:50 tror jeg, jeg var så stressa at jeg husker egentlig ikke. Men når de leverte ut oppgavene, så havnet jeg i sonen umiddelbart. Alt rundt meg forsvant, og bokstavelig talt hele mitt fokus gikk til oppgavene. Det var akkurat som å sitte hjemme og arbeide med tidligere eksamener, bare at jeg ikke hadde løsningsforslagene tilgjengelig. Jeg kommer igjennom del 1 uten problemer, og jeg tror helt genuint at jeg fikk riktig på alt. Del 2 gikk litt verre, jævla likninger og geometri. Men hvem bryr seg! Jeg bestod matte (tror jeg)! Følelsen av å endelig «mestre» dette faget til en viss grad etter 20 år uten å forstå noe er faktisk verdt hva enn nedtur jeg har forann meg. Vi har dermed endelig et svar på trådens spørsmål.

Til alle som er nysgjerrige, Ja, det funker som bare det.

«selvfølgelig funker det, er jo populært blant studenter for en grunn» hører jeg du sier, og jeg visste jo det jeg og, men at det skulle funke SÅ bra er en overraskelse. Stolen på eksamen var kanskje den mest ukomfortable stolen jeg noen sinne har sittet i, pulten knirka noe hinsides og folk rundt meg lagde lyd, men jeg mistet ikke fokuset en eneste gang. Jeg satt og gjorde matte i 5 timer i strekk og det var nesten gøy! Faen, jeg trodde aldri jeg skulle bestå videregående men her er jeg. Og på kun 6 dager ikke minst!

Men selvfølgelig er det ulempene vi alle vet om og forventet. Jeg skal være ærlig og si at jeg har ikke lyst til å slutte, men jeg må naturligvis. I omtrent et halvt år (på grunn av kirken ogsånt) var jeg totalt edru, men å gå tilbake til en natta joint og å tilbringe dagene påvirket av noe var så ufattelig deilig. Uansett tar alle gode ting slutt, og når eksamens perioden er over tror jeg ikke at jeg vil føle noe særlig behov for ritalinen. Men det ser vi om en måned, jeg vil oppdatere når eksamens resultatene slippes den 21. Juni, og det blir sikkert den siste.

Så hva er planen fremover?
Dere kommer alle til å himle med øynene, men jeg skal pushe det en uke til. Ja, ja dere så det komme okei ja greit. Jeg vet, det blir en uke til og så en uke til og en uke til osv osv. Hør. Jeg har 2 eksamener igjen neste uke, som jeg også naturligvis må bestå. Men frykt ikke! Jeg trenger ikke å tweake, jeg må bare ikke ha abstinenser sånn med en gang. Planen er derfor slik:
Lørdag og Søndag: Hold ut så lenge som mulig, hvis behov ta 1 pille 10mg.
Mandag (forberedelsedag): 1 pille 10mg, se hvordan skrive evne blir.
Tirsdag (eksamen): I utgangspunktet 1 pille, vurder en til basert på Mandags opplevelse.
Onsdag (fridag): Ingen ritalin.
Torsdag og Fredag: samme som Mandag og Tirsdag.
Etter det skal jeg legge bretta på hylla frem til neste eksamensperiode forhåpentligvis. Muntlig eksamen fikser jeg uten hjelp, jeg er ganske flink til å bullshitte.

Vil jeg kunne følge denne planen? Sannsynligvis ikke. Jeg fikk heldigvis kjøpt en god del grønning, slik at jeg slipper angsten i hvert fall. Hvis det er som Omkalfatrere skriver burde 1 uke med fysiske abstinenser fungere helt fint hvis jeg tar meg en liten joint inniblant. Jeg har sluttet med weed før, og vet hva jeg må gjøre og hva jeg må forvente der, så hvis jeg klarer å bytte ut ritalinen med weed 100% vet jeg at jeg kan bli edru igjen.

Dette blir spennendes!

Takk til alle som har lest! Det har vært en veldig kjekk uke, takk for at jeg får muligheten til å dele med dere. God helg!
så den komme...

Mine erfaringer med amfetaminpreparater i eksamens situasjoner er at det er lett å bli litt stukete i formen og ikke disponere tiden bra, men fokusere på detaljer som egentlig ikke er viktig.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Blir ikke Alan Turing av å ta Ritalin,
Så det hjelper deg fint lite hvis du ikke kan matte.
Hele grunnen til at Ritalin er populært som et "puggedop" er fordi man kvikner opp og kan holde på med en oppgave over lengere tid.
Det som skjer er at innen 1 uke tar du 40mg 2x om dagen og så skiller veien seg, og du må velge om du skal ut på kjøret eller slutte helt.
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
22.05.24

Jeg har 2 eksamener igjen neste uke, som jeg også naturligvis må bestå. Men frykt ikke! Jeg trenger ikke å tweake, jeg må bare ikke ha abstinenser sånn med en gang.
Vis hele sitatet...
At du havnet så fort i fella der frykt for abstinenser legitimerer videre bruk er fascinerende. Du får ikke abstinenser etter så kort bruk. Du vil antagelig få 1 dag med "nedtur", omtrent som å være fyllesyk etter en helg med festing.

Ta deg en pause. Det er ikke farlig og blir maksimalt like ubehagelig som å være fyllesyk en søndag