Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2703
Hei,

Jeg er en kvinne tidlig i 40-årene som sliter så innmari med humørsvingninger og angst. Jeg har aldri hatt rusproblemer og aldri vært avhengig av noe før nå nylig, da jeg fikk Imovane/Zopiclone av legen min pga insomnia.

Og wow! Det åpnet virkelig opp øynene mine for hva medisin kan gjøre. Jeg har alltid vært skeptisk til medisin og har takket nei til sovemedisin før. Men nå er jeg blitt helt gal etter Zopicline. Elsker de avlange blå pillene, med de innabords så føles livet hundre ganger lettere. Farlig lett.

Jeg står på fast 1 pille om dagen til leggetid, og det har jeg gjort i to år nå. Jeg tror kanskje pillene har begynt å bety litt for mye for meg. Jeg elsker de rett og slett.

Det er nå jeg har begynt å få problemer. Jeg bruker opp en pakke på 30 piller altfor fort, ofte skjønner jeg ikke hvor pillene blir av. Og dagene frem til jeg kan be om ny resept blir rett og slett kjipe og lange og insomniaen kommer tilbake med en gang. Jeg har måtte ta ut sykemelding fra jobb flere ganger på grunn av nettop dette. Jeg føler meg nesten «full» og tør ikke kjøre bil når jeg ikke har sovet på lenge. Og ender opp med å være en uke borte fra jobb. Humøret er elendig. Helt til jeg får en ny resept, og da er jeg nærmest euforisk. Jeg er momentant på bena igjen, søvnen er på topp og jobben går strålende. Jeg føler pillene styrer livet mitt.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Det riktige svaret er sikkert å slutte med zopiclone, men jeg har forsøkt flere ganger,og får det ikke til.

Jeg har snakket med legen min om andre mulige alternativer, men ingen av de fungerer. Jeg vil ikke starte på antidepressiva, pga bivirkningene.

Nå er jeg så langt nede. Har brukt opp hele rasjonen min for denne måneden snart, og vi er bare midt i..

Takknemlig for alle erfaringer og råd.

Og ja, vurderer å få tak i Zopiclone illegalt. Jeg er ikke i noe rusmiljø, så jeg nå oppsøke det selv i Oslo på gata. Noe jeg ikke har lyst til.
Zopiclone i små avlange blå piller..? Aldri hørt om, og jeg har brukt de i årevis både originalen imovane og ulike fra andre fabrikkanter.
Har du bilde?
Trådstarter
13 3
Til deg som lurte på hva slags piller dette er. Beklager, jeg skulle ha presisert, jeg har resept på Imovane, men får alltid utskrevet tilsvarende medisin som heter Zopitin, det er små blå avlange piller med delestrek på midten.
Sist endret av 2Byorha; 2 uker siden kl. 00:49.
du må trappe gradvis ned på den dritten der, var selv avhengig av de, bland ut en pille i en dl vann og bruk en sprøyte til og dosere med gradvis reduser dosen over tid , jg kom tilslutt der jeg kunne ha en pille i 10 dager ved og ta en pille i 1 dl vann og deretter ta kun 10 ml veske i en sprøyte rett munnen
Jeg kjenner meg veldig igjen.
Før jeg oppdaget opiater for altfor mange år siden så var imovane og stilnoct noe som dempet min angst. Jeg hadde en periode der jeg trente mye og var veldig aktiv. Fysisk aktivitet, gjerne i naturen, er vidundermedisin for angst, depresjon og søvn.
Nå er jeg ga ake aktiv, men sliter noe sinnsykt med opiat-avhengigheten. Jeg er fysisk avhengig, men den verste biten syns jeg er det psykiske. Jeg klarer å slutte, men så er det det å ikke sprekke og få tilbakefall som omtrent virker umulig for meg. Jeg kan rett og slett ikke se for meg at jeg skal klare å komme bort fra den møkka
Hvis du har insomnia som ikke lar seg kurere og sovetabletter er eneste mulighet for å få sove så skjønner jeg godt at du tar denne pillen. For lite og dårlig søvn er jo absolutt ikke bra for helsa, og gjør livet veldig vanskelig. Det er nok mye verre helsemessig å ikke få nok søvn enn å gå på sovemedisin.

Men, dosering og slikt, alternative medisiner er jo noe du må ta opp med legen din.

Jeg tenker jo at det ville vært bra om en hadde to ulike medisiner for å minimere toleranseoppbyggingen.
Sist endret av Hans Høyhet; 2 uker siden kl. 17:52.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Hvis du har insomnia som ikke lar seg kurere og sovetabletter er eneste mulighet for å få sove så skjønner jeg godt at du tar denne pillen. For lite og dårlig søvn er jo absolutt ikke bra for helsa, og gjør livet veldig vanskelig. Det er nok mye verre helsemessig å ikke få nok søvn enn å gå på sovemedisin.

Men, dosering og slikt, alternative medisiner er jo noe du må ta opp med legen din.

Jeg tenker jo at det ville vært bra om en hadde to ulike medisiner for å minimere toleranseoppbyggingen.
Vis hele sitatet...
Dette er det ekspertisen innen insomni sier også.
F.eks apodorm i 3 uker og qvetiapin i 4 uker.
Evt bytte apodorm med imovane.

Sitat av 2Byorha Vis innlegg
Til deg som lurte på hva slags piller dette er. Beklager, jeg skulle ha presisert, jeg har resept på Imovane, men får alltid utskrevet tilsvarende medisin som heter Zopitin, det er små blå avlange piller med delestrek på midten.
Vis hele sitatet...
Aldri vært borti den varianten før, men da er det helt sikkert enda flere varianter.
Sist endret av Fraktalist; 1 uke siden kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
13 3
Sitat av dekommeri2033 Vis innlegg
du må trappe gradvis ned på den dritten der, var selv avhengig av de, bland ut en pille i en dl vann og bruk en sprøyte til og dosere med gradvis reduser dosen over tid , jg kom tilslutt der jeg kunne ha en pille i 10 dager ved og ta en pille i 1 dl vann og deretter ta kun 10 ml veske i en sprøyte rett munnen
Vis hele sitatet...
Dette har jeg aldri hørt om før! Veldig nyttig info. Jeg har vært på flere nedtrappinger, på det værste brukte jeg 5 piller om dagen. Og nå bruker jeg 2, som enda er for mye. Avtalen med legen min er 1 pille om dagen, ellers får jeg muntlig kjøreforbud. Jeg skal sjekke ut denne metoden for nedtrapping. Takk skal du ha!

Sitat av Anita83 Vis innlegg
Jeg kjenner meg veldig igjen.
Før jeg oppdaget opiater for altfor mange år siden så var imovane og stilnoct noe som dempet min angst. Jeg hadde en periode der jeg trente mye og var veldig aktiv. Fysisk aktivitet, gjerne i naturen, er vidundermedisin for angst, depresjon og søvn.
Nå er jeg ga ake aktiv, men sliter noe sinnsykt med opiat-avhengigheten. Jeg er fysisk avhengig, men den verste biten syns jeg er det psykiske. Jeg klarer å slutte, men så er det det å ikke sprekke og få tilbakefall som omtrent virker umulig for meg. Jeg kan rett og slett ikke se for meg at jeg skal klare å komme bort fra den møkka
Vis hele sitatet...
Tusen takk for at du deler. Nå føler jeg meg mindre alene. Skammer meg veldig over pilleavhengigheten min. Jeg har klart å slutte i to uker og rundt der, og sverger på at jeg ikke skal hente ut ny resept, men det er så å si umulig for meg. Det er som om resepten brenner i lomma. Og jeg gir alltid etter. Bare denne pakken.. Men det blir alltid en pakke til.
Sist endret av 2Byorha; 1 uke siden kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor ikke bare være fysisk aktiv til du sovner av naturlig tretthet? Spis sunn og proteinrik mat og mindre mat med karboinnhold som f.eks brød. Unngå sjokolade og kaffe på kveldstid. Har selv vert avhengig og vet at det fungerer. Mye bedre å bi trett av fysisk arbeid enn av dop.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Hvorfor ikke bare være fysisk aktiv til du sovner av naturlig tretthet? Spis sunn og proteinrik mat og mindre mat med karboinnhold som f.eks brød. Unngå sjokolade og kaffe på kveldstid. Har selv vert avhengig og vet at det fungerer. Mye bedre å bi trett av fysisk arbeid enn av dop.
Vis hele sitatet...
Ikke alle det hjelper allverdens for hatt dager der jeg sjanglet hjem fra jobb dødssliten men fortsatt tok mange timer før jeg sovnet, hjelper litt tidvis men ikke en all fix it
Var i noenlunde samme situasjon med Apodorm sammen med Zolpidem samtidig for mange år siden.Hadde før den tid brukt Imovane i åtte år.Brukte opp 200 sovetabletter på tre uker.Som ufør slapp jeg og tenke på å stå opp til noe,og dette var før reglene om bilkjøring og medisiner dukket opp.Lå våken hver natt i en uke og hørte på BBC nyheter på radio til jeg svimet av noen timer.Dagen for legetime og resept var ettelengtet,og et kvarter etter å ha kommet hjem var det å hive innpå to A og to Z.Så deilig følese å få sove og våkne utvilt ut på ettermiddagen.Er i dag i en annen sitasjon der jeg har funnet en rytme som funker uten sovemedisiner.Jeg skjønner litt hvordan du har det,og din lege kan ikke skrive ut resept med 2-3 tabletter hver natt pga lisensen selv om nedtrapping er nødvendig.Her var et godt tips ovenfor som kanskje kan hjelpe.Det brukes også ved nedtrapping av benzo.Lykke til !
Sist endret av Chip Charley; 1 uke siden kl. 23:14. Grunn: Skrivefeil
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Ikke alle det hjelper allverdens for hatt dager der jeg sjanglet hjem fra jobb dødssliten men fortsatt tok mange timer før jeg sovnet, hjelper litt tidvis men ikke en all fix it
Vis hele sitatet...
Da er det vel tankekjøret som holder deg våken eller at du har drukket kaffe, spist sjokolade el.l. Drikk heller en proteinshake og tankene blir man kvitt ved å se for seg at man snakker med en annen person uten å si et fornuftig ord men bare babler i vei med barnslig tungetale.
Be om å få bytte til quetiapine. De er ikke avhengighetsskapende, kan brukes over mange år uten ruspotensial. Effektive til innsovning og soving gjennom natta.

Andre har også nevnt mer fysisk aktivitet og jeg må signere på den. Trodde jeg var sliten før, men etter jeg begynte å trene eller gå lange turer hver dag er jeg sliten på en helt annen måte og sover mye bedre. Også andre opplagte ting er å droppe internett og sosiale medier et par timer før leggetid, helst skjermer generelt, heller lese en bok og unngå raske karbohydrater som kveldsmat er også ekstremt viktig (for meg i hvertfall)
Sitat av dekommeri2033 Vis innlegg
du må trappe gradvis ned på den dritten der, var selv avhengig av de, bland ut en pille i en dl vann og bruk en sprøyte til og dosere med gradvis reduser dosen over tid , jg kom tilslutt der jeg kunne ha en pille i 10 dager ved og ta en pille i 1 dl vann og deretter ta kun 10 ml veske i en sprøyte rett munnen
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare tull, du er milevis unna threshold hvis du deler en pille i 10... Uansett hvor lenge du har stått på dette preparatet så vil ikke nedtrapping være nødvendig selvom sikkert mange føler en slags trygghet hvis de gjør det. En falsk trygghet, alt er psykisk og har ikke noe med fysisk avhengighet å gjøre.

Ts; hvis dette problemet vedvarer å du føler at medikamenter er veien å gå, så gjør det. Har brukt Imovane og søster preparatet zolpidem(Stilnoct) i omlag 15 år daglig. For meg har dette fungert veldig bra, jeg bruker zolpidem i 1-2 uker, og bytter til Imovane de neste to ukene. Forskjellen på nevnte medisiner er at Imovane er mer effektiv på tankekjør, å det å vedlikeholde søvnen utover natten. Stilnoct fungerer mer på den måten at det knocker deg rett ut, varigheten er svært kort og er ute av systemet på kort tid. Du slipper også "smaken" som tydeligvis er et veldig stort problem for mange.

Ellers får du prøve deg frem, både Stilnoct og Imovane er B-preparater, du kan eventuelt prøve p bytte en av dem med noe som Seroquel eller remeron, da blir nok legen din glad.

Jeg har prøvd absolutt alle kombinasjoner av det vi har registrert som sovepiller, og "sovepiller" som egentlig bare er antidepressiva, antipsykotika eller vanlige h2 antagonister/allergimedisin. Noen anbefaler forgjengeren til Rohypnol(Apodorm/nitrazepam) men denne sitter nok litt lenger inn for de fleste leger å skrive ut alt for mye av. Hva som funker for mange andre trenger ikke fungere like bra for deg, du får rett og slett gjøre litt research og sette deg inn i hva de forskjellige legemidlene faktisk gjør.
Hvis benzo abstinensene er for jævlige, ville jeg forsøkt med et mer langtidsvirkende benzodiazepin som feks Diazepam eller Clonazepam.
Blitt stabil på det også trappet gradvis ned igjen, også brukt en lav dose Quetiapine eller Alimemazin for å vedlikeholde søvn i en overgangsfase. Evnt Nozinan om ingen av de andre fungerer.

Snakk med legen din om det. Men vær klar over at førerkortet kan ryke.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Da er det vel tankekjøret som holder deg våken eller at du har drukket kaffe, spist sjokolade el.l. Drikk heller en proteinshake og tankene blir man kvitt ved å se for seg at man snakker med en annen person uten å si et fornuftig ord men bare babler i vei med barnslig tungetale.
Vis hele sitatet...
var tankekjøret som holdt meg våken, ikke noe kaffe eller lignendene, prøvd det du nevner men hit and miss visse dager, løste det med å ikke jobbe lengre, dog div psykiatrisk uansett
Hadde jeg vært deg ville jeg delt opp i pillene i 2, da får du i teorien 60 doser som kanskje gjør det psykisk lettere å ikke ta noe mer en 2-3 om dagen. Finnes jo 2 forskjellige zopiclone resepter den du har har dobbelt så mye mg som den andre som ofte blir skrevet ut. så en halv av dine blå tilsvarer en hel av den andre resepten. Ønkser deg lykke til uansett!
Sitat av spongenova Vis innlegg
Hvis benzo abstinensene er for jævlige, ville jeg forsøkt med et mer langtidsvirkende benzodiazepin som feks Diazepam eller Clonazepam.
Blitt stabil på det også trappet gradvis ned igjen, også brukt en lav dose Quetiapine eller Alimemazin for å vedlikeholde søvn i en overgangsfase. Evnt Nozinan om ingen av de andre fungerer.

Snakk med legen din om det. Men vær klar over at førerkortet kan ryke.
Vis hele sitatet...
Bli stabil på Benzo? Hvordan er det mulig? De fleste som har brukt det stoffet sier at de bare må øke og øke dosene helt til de til slutt må på en helt jævlig avvenningskur.
Sitat av Ingebrigt Vis innlegg
Bli stabil på Benzo? Hvordan er det mulig? De fleste som har brukt det stoffet sier at de bare må øke og øke dosene helt til de til slutt må på en helt jævlig avvenningskur.
Vis hele sitatet...
Ikke alle bruker benzo for å ruse seg, mange bruker det for å fungere.
Sist endret av Opponent; 1 uke siden kl. 19:33.
Mottoet til Ingebrigt er «er det ikke bare å skjerpe seg». Han forstår ingenting av hva det vil si å slite med avhengighet.
Sitat av Opponent Vis innlegg
Ikke alle bruker benzo for å ruse seg, mange bruker det for å fungere.
Vis hele sitatet...
Helsepersonell er noen av de som har stått fram og sagt at de begynte å stjele litt fra lageret for å takle stress på jobben og det var heller ikke for å ruse seg men de måtte øke dosen etterhvert og til slutt gikk det helt over styr. Det samme har en god del kjendiser sagt i tv-dokumentarer.

Sitat av Bruskonsulenten Vis innlegg
Mottoet til Ingebrigt er «er det ikke bare å skjerpe seg». Han forstår ingenting av hva det vil si å slite med avhengighet.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv vert avhengig og gått på ulike medisiner i over 30 år. Det er tøft å trappe ned og man opplever også en god del ubehagelige ting i den tiden men det er verdt det. Ingenting er bedre enn å ruse seg på fysisk aktivitet.
Sist endret av Ingebrigt; 1 uke siden kl. 13:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
13 3
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Hadde jeg vært deg ville jeg delt opp i pillene i 2, da får du i teorien 60 doser som kanskje gjør det psykisk lettere å ikke ta noe mer en 2-3 om dagen. Finnes jo 2 forskjellige zopiclone resepter den du har har dobbelt så mye mg som den andre som ofte blir skrevet ut. så en halv av dine blå tilsvarer en hel av den andre resepten. Ønkser deg lykke til uansett!
Vis hele sitatet...
Hei, jeg er her og puster litt liv inn i denne tråden jeg startet. Jeg skal virkelig prøve dette, jeg tror en halv pille egentlig holder siden jeg bruker det for å dempe angst, og da vil jeg ikke slite med toleransen.

Men en ting jeg har skjønt nå, som jeg aldri før har skjønt angående avhengighet, er hvor vanskelig det virkelig er. Å bare ta en halv når man har et fullt pillebrett liggende er en kamp! «Bare litt til» og plutselig er tre piller borte og jeg kan ikke rasjonalisere hvorfor jeg tok de to siste. Avhengighet er virkelig ingen spøk, og det kan skje hvem som helst.

Jeg måtte krype til legen og be om resept 7 dager før den avtalte datoen, heldigvis hadde han forståelse og jeg fikk en ny pakke på 30. Men hvor lenge vil jeg kunne fungere på legens nåde? Jeg vet at svaret er å slutte, men det virker nærmest umulig. Jeg spurte han om det var mulig med ekstern hjelp eller avrusning for å slutte på Zopiclone, men det spørsmålet synes han var rart. Tydeligvis ikke vanlig at folk legger seg inn til avrusning på grunn av disse pillene. Jeg følte meg dum som engang spurte. Så dette må jeg klare selv.

Jeg ser ikke på mennesker med avhengighet på samme måte lenger. Om noe, så har jeg lært at avhengighet kan krype opp på deg uten forvarsel, uansett hvor du er i livet, og den diskriminerer ikke.

Takk til alle som tok seg tid til å svare på denne tråden!
Jeg også har lagt merke til at leger bagateliserer zopiclone langt mer en de gjør ved svake benzodiazepiner.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Be om å få bytte til quetiapine. De er ikke avhengighetsskapende, kan brukes over mange år uten ruspotensial. Effektive til innsovning og soving gjennom natta.

Andre har også nevnt mer fysisk aktivitet og jeg må signere på den. Trodde jeg var sliten før, men etter jeg begynte å trene eller gå lange turer hver dag er jeg sliten på en helt annen måte og sover mye bedre. Også andre opplagte ting er å droppe internett og sosiale medier et par timer før leggetid, helst skjermer generelt, heller lese en bok og unngå raske karbohydrater som kveldsmat er også ekstremt viktig (for meg i hvertfall)
Vis hele sitatet...
Ref til bruk av quetiapin som søvn.

Det er en grunn til at quetiapin ikke blir anbefalt lengere. Dette er en skummel medisin som ikke er ment for søvn bruk. Men leger skriver det ut over en lav sko fordi de ikke ønsker og skrive ut benzo/zhypnotika.


https://www.nrk.no/trondelag/bruk-av...ket-1.16197972

https://tidsskriftet.no/2019/09/kron...en-sovemedisin
Ble litt for glad i de selv. Merket at de også hjalp litt på angsten, så begynte å ta det på dagtid og, og må da doble dosen på kvelden. Får heldigvis tak i det og valium via venner i tillegg til det jeg får av legen, men er konstant bekymret for å gå tom og ikke få tak i mer
Hei :-) det du kan gjøre er å kontakte Psykisk helse og rus tjeneste, ambulant team i kommunen din å avtale at de tar over å distribuere din Imovane. Da kommer de hjem til deg til fast tid, daglig på ettermiddag/kveld å gi deg Imovane. Du kan også avtale om å få fast ukentlig samtale å prate med ambulant team om hva du har av problemer. Psykisk helse og rustjeneste er en gratis lavterskel tjeneste som kommuner har. Ring kommunen å ptst med hvordan du kommer i kontakt. Du kan si til legen din at du har lett for av og til å ta 2 stk når du ikke får sove, uten p innrømme noe i tilfelle førerkortet ditt eller om du ikke ønsker at leggen din skal vite at du tar mer. De har taushetsplikt overfor legen din og forteller ikke legen din hva du forteller de, ikke kan din lege lese hva de skriver da de har en egen «greie» som ingen helsetjeneste kommer inn på å leser. Så kan du heller prate med de om hva du strever med. Jeg synes det er tøft å be om hjelp og hvem som helst kan fort falle for fristelsen. Ønsker deg masse lykke til :-)

Beklager litt skrivefeil. Jeg sliter med finmotorikk i fingrene så det å gå tilbake å rette skrivefeil er vanskelig for meg.
Sist endret av Huttetutta; 18 timer siden kl. 23:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor slutte på en medesin som hjelper deg?
Jeg må bruke medesiner mot høyt blodtrykk resten av mitt liv, døds kjipt...men bare å godta.

Mange som må bruke samme type medesiner som deg resten av livet, prøver en å slutte så blir livet vanskeligere å leve. Vi lever bare en gang, og gjør det lett for deg med medesiner som funker!