Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 584
Heisann, vært en lurker i flere år, men dette er min første post på forumet!

Jeg kjøpte for en stund tilbake en high end GPU på finn som nå har begynt å ta kvelden. Forsøkte å reklamere på det, da det er under 3 år gammelt.
Finner dessverre ut etter butikken har hatt kortet i litt over tre uker, at det ble kjøpt som bedrift. Ser full 25% mva er betalt på kvitteringen, men faktura adresse står til bedrift, så fradrag kan vel ha blitt hentet ut.. Butikken bekrefter feilen, men vil ikke rette feilen da den ikke er dekket av forbrukerkjøpsloven.

Skjermkortet har fortsatt flere måneder med produsent garanti igjen. Men ved kontakt ber de meg hendvende meg til butikken. Og butikken ber meg hendvende meg til produsent.

Kan jeg rette krav mot produsent som sier jeg enda har gyldig garanti, eller selger på finn som ikke opplyste om at produktet ikke er kjøpt som forbruker? Eller er jeg rett og slett screwd?
Sitat av Judaz Vis innlegg
Her var det mye rare svar ute og gikk.

Den viktigste forskjellen mellom et forbrukerkjøp og et næringskjøp er at du ved et forbrukerkjøp har rettigheter iht. forbrukerkjøpsloven. Forbrukerkjøpsloven gir deg bedre rettigheter, bl.a. når det gjelder reklamasjon. Forbrukerkjøpsloven er også ufravikelig, noe som vil si at selger ikke kan avtale vilkår som er dårligere enn loven.

En garanti er noe som selger/produsent gir. Ved forbrukerkjøp er garanti uvesentlig med mindre den gir bedre rettigheter for forbruker enn forbrukerkjøpsloven gir. Din rettigheter ved næringskjøp omfattes av kjøpsloven.

Hvordan du forholder deg til forhandler/servicepartner ved en garanti- eller reklamasjonssak er som regel den samme uansett om du er bedrift eller privatperson, men dette varierer med bransjer og produktgrupper. Hva du skal kjøpe er også vesentlig her. Dersom du f.eks. skal handle elektronikk står du mye sterkere med forbrukerkjøpsloven i ryggen dersom du skulle få problemer, og etter min mening bør besparelsen være vesentlig for at du frivillig skal gi avkall på disse rettighetene dersom kjøpet egentlig er et forbrukerkjøp.
Vis hele sitatet...
https://freak.no/forum/showthread.php?t=241362

Så vidt jeg forstår, har du vel lik rett på reklamasjon som en privatperson selv om kortet er kjøpt som bedrift.

Og, Elkjøp har nettopp hatt en lignende problemstilling, som endte med at de selv tok ansvaret til slutt: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/9...-etter-konkurs
Trådstarter
2 0
Hei, Takk for svar.

De refererte til punkt 4. i sine vilkår: https://www.netonnet.no/content/cust...vilkar-bedrift
Men da må jeg kontakte butikken igjen da og spesifisere at jeg ønsker å benytte produsenten sin garanti? De mente at den ikke gjaldt, Nypris på produktet er nærmere 20 000,- så det er ganske frustrerende at de driver med pekelek.
Er kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven) som gjelder ved B2B eller C2C, da har du 2 års reklamasjonsrett fra kjøpet. Om garantitiden strekker seg lengre enn dette så kan de bistå deg, dersom de selv ønsker det.

Det er kjøpsloven mellom deg og Finn-selgeren som er gjeldende, selger har altså reklamasjonsplikt i 2år fra kjøpet. Hva selgeren har avtalt med NetOnNet er likegyldig for deg (kjøpslov/forbrukerkjøpslov), da du ikke er en del av den avtalen/transaksjonen.
Sist endret av fransjeger; 1 uke siden kl. 14:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.