Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2739
Jeg sliter med å finne et klart svar på hvorfor folk reagerer negativt på meg når jeg bruker solbriller. Bruker helt generiske Ray-Ban Wayfarer, så det er ikke stilen som setter folk ut.

Dette er hva folk mener om solbrillebruk på quora ihvertfall

Very dark glasses means people can’t see your eyes. The eyes are probably the most important body part of any human, you can see happiness in someone’s eyes, you can see sadness , you can see all kinds of emotions.

When you have dark glasses nobody can see your eyes and that means they can’t see your emotions. That’s why it makes you look more “Cool”.

Cool means less emotional. It may sound weird but think about it, if someone is loud and nervous he’s showing a lot of emotions, if he is calm and doesn’t show emotions he is “Cool”. Also people use the word cool not only for people, they use it for situations and objects. If something is cool it means people are comfortable and calm around it.

Now it doesn’t mean that people will see you as someone with no emotions or they will think you are Terminator, an alien from another planet that has come to kill everybody, most (MATURE) people will not judge someone just because of his glasses, so don’t overthink it.
Vis hele sitatet...
Your eyes say a lot.

How confident or insecure someone is, if it isn't conveyed by their body language, will be conveyed with their eyes; how long they can keep eye contact, where they look during a conversation, etc.

Sunglasses take that away and give the impression of a continuous gaze. Not only that, but you genuinely can't tell whether someone is looking you in the eye or not, making many people more insecure in conversation cause they think they're being looked at even when they're not.

Their insecurity in turn makes the other person appear more confident (and possibly more attractive.)

That's my "theory" at least.
Vis hele sitatet...
The etiquette around wearing sunglasses indoors is that it is generally considered rude to wear them around other people without taking them off.
Vis hele sitatet...
Whether you intend them to or not, your eyes provide non-verbal feedback in a conversation. When you wear sunglasses, you remove those visual clues from the people with which you are conversing. You don’t have to look people in the eyes to convey that you’re paying attention, but without being able to see the eyes of the people you’re talking to, you can’t be sure how they may be reacting to what you’re saying.
Vis hele sitatet...
Har disse brukerne rett? blir folk dypt såret ved den minste indikasjon at deres eksistens ikke er anerkjent?

Hva tenker dere om dette?
morkakespisende
Ikke bry deg om quora, gå med solbriller om du føler for det, eller uten.
Jeg tar av solbrillene når jeg hilser på noen jeg ikke kjenner så godt og tar dem på igjen etterhvert. Synes det er god folkeskikk og se hverandre i øya hvertfall når man hilser
Om jeg ser folk går med solbriller inne, så føler jeg fort at det er noe "off" med personen. Samtidig klar over at jeg selv glemmer å ta av brillene når jeg går inn.
Bruker ikke alle solbriller i sola a? Med mindre du bruker solbriller innendørs er jeg sikkert på at ingen bryr seg eller reagerer negativt på deg. Bruker du det innendørs kan folk kanskje synes det er rart eller at du har noe å skjule som at du er rusa f eks. Signerer forøvrig svaret til Nodsquad
Jeg er en av dem med lavere terskel for å bruke solbriller, da jeg sliter med lyssensitivitet. Jeg prøver å være så bevisst som mulig på å ta dem av når jeg kommuniserer med andre, da føler jeg at jeg viser hvem jeg er på riktig måte. Selv føler jeg at når man skjuler øynene sine, så er det vanskelig å "lese" personen. Kroppsspråket er en ting, men ansiktsuttrykket / mimikken / blikk og lignende har også mye å si. Jeg merker godt at jeg undervurderer personer med solbriller på, så hvis jeg var deg, ville jeg sørget for å bruke solbriller bare når det egentlig trengs, og passe på å ta dem av når du møter noen for første gang, la dem få et GODT førsteinntrykk av deg, så går det greit med solbriller senere.
Det som skrives er jo sant, men ser ikke på det som noe problem.

At andre har behov for å skjerme seg litt for andre ting enn bare solen plager ikke meg ihvertfall.

Å bruke solbriller innendørs eller når det er mørkt ute er litt weird tho.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Selv i solfylte dager når det er vanlig å bruke solbriller, blir solbrille-brukere nedblikket av de som ikke går med solbriller. Er det bare en slags instinkt? Skjuler man øya, så greier ikke folk å gjenkjenne deg som et menneske lenger? Man bare forlater menneskeheten når man tar på seg solbriller? Man er ikke et medmenneske lenger? Helt sinnssykt. Er det ikke mer riktig at de usiviliserte som operer kun på instinkt, får smekk på baken, kontra solbrille-brukere som ikke kunne brydd seg mindre om folkene omkring hen?
Er du sikker på at dette ikke bare sitter i ditt eget hode? Eller du har jo lagt ved noe quotes så det er jo ikke kun i ditt hode. Men er du sikker på at andre folk tenker slik sier de gjør? Jeg har aldri reagert på noe vis over folk som bruker solbriller. Selv er jeg ofte for glemsk til å huske å ta med solbriller og skulle nok vært flinkere til å bruke de, men om jeg ikke har solbriller og folk rundt meg har det så reagerer jeg ikke på det. Annet enn at jeg nok må myse litt og får myserynker.

Ser jeg folk med solbriller i settinger der det ikke er naturlig å benytte solbriller ville jeg kanskje reagert om jeg nå først bet meg merke i det. Men jeg ville vel helst tenkt at det enten skyldes øyeproblemer, en blåveis de skjuler eller at de har tatt litt ekstra medisin eller noe jazztobakk. Men sannsynligvis ville jeg ikke reflektert over det i det hele tatt.
Sist endret av _abc_; 24. juli 2023 kl. 18:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er deilig å gå rundt med solbriller, da ingen kan se deg.

Bare kjør på, ikke farlig...

Vil ellers oppfordre alle til å cancelere Boss solbriller helt til de har tatt avstand fra Moxnes, marxizme og krigen mot Ukraina.
Sist endret av DigDug; 24. juli 2023 kl. 19:13.
Verden blir et mye bedre sted når du gir faen I slike meninger.

Forstå meg rett, så lenge man ellers er innenfor normen: er hyggelig, ikke skaper bråk etc så kan man for satan gå med hva faen man vil.

Det er tydelig disse svarene er fra traurige Amerikanere, man gjør seg selv en stor tjeneste å ikke høre på slike tullinger.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Forstå meg rett, så lenge man ellers er innenfor normen: er hyggelig, ikke skaper bråk etc så kan man for satan gå med hva faen man vil.
Vis hele sitatet...
Men, kan man forvente å bruke solbriller uten konsekvenser hvis så mange viser tydelig noia over det? Jeg personlig vurderer å legge solbrillene på hylla, også får jeg være avhengig av caps istedet.

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det er tydelig disse svarene er fra traurige Amerikanere, man gjør seg selv en stor tjeneste å ikke høre på slike tullinger.
Vis hele sitatet...
Svarene i denne tråden indikerer jo at solbrillehat ikke bare er forbeholdt traurige Amerikanere.
Kaller solbrillene mine for hater blockers. Et tips er å si du har styrke i de. Når jeg måtte ha briller ordnet jeg solbriller i tillegg til de hverdagsbrillene. Når folk spør eller jeg ser de stusser så sier jeg at det er styrke i de og da får jeg den: "åååååja da så" akkompagnert av et forståelsesfullt smil. Da kan du være litt morro å si "ja det ser jo litt drøyt ut men må jo se. Glemte de andre brillene hjemme."

Få verden til å endre seg for deg. Ikke omvendt.
Sist endret av Astro Man; 24. juli 2023 kl. 23:46.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Men, kan man forvente å bruke solbriller uten konsekvenser hvis så mange viser tydelig noia over det? Jeg personlig vurderer å legge solbrillene på hylla, også får jeg være avhengig av caps istedet.



Svarene i denne tråden indikerer jo at solbrillehat ikke bare er forbeholdt traurige Amerikanere.
Vis hele sitatet...
Om du skal gå rundt i livet å bry deg så mye om hva andre tenker om deg så vil du ha kjipe dager foran deg.

Bruk solbriller med god samvittighet
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Kaller solbrillene mine for hater blockers. Et tips er å si du har styrke i de. Når jeg måtte ha briller ordnet jeg solbriller i tillegg til de hverdagsbrillene. Når folk spør eller jeg ser de stusser så sier jeg at det er styrke i de og da får jeg den: "åååååja da så" akkompagnert av et forståelsesfullt smil. Da kan du være litt morro å si "ja det ser jo litt drøyt ut men må jo se. Glemte de andre brillene hjemme."

Få verden til å endre seg for deg. Ikke omvendt.
Vis hele sitatet...
Skal man stoppe hver mann i gata som uttrykker avsky for å formidle at det er briller med styrke? Det er en slitsom oppgave. Verden har jo egentlig ikke forandret seg etter du nevner det. Solbrillehatet fortsetter.

Morsom fakta: helt siden jeg begynte med polariserte solbriller, har det vært lettere for meg å se inn i bilene til folk, og det jeg har lagt merke til er at det kryr av sivilpoliti i Oslo. Tror ikke jeg ville lagt merke til det hvis jeg ikke brukte solbriller regelmessig denne sommeren. Bare en morsom ting å påpeke.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Skal man stoppe hver mann i gata som uttrykker avsky for å formidle at det er briller med styrke? Det er en slitsom oppgave. Verden har jo egentlig ikke forandret seg etter du nevner det. Solbrillehatet fortsetter.

Morsom fakta: helt siden jeg begynte med polariserte solbriller, har det vært lettere for meg å se inn i bilene til folk, og det jeg har lagt merke til er at det kryr av sivilpoliti i Oslo. Tror ikke jeg ville lagt merke til det hvis jeg ikke brukte solbriller regelmessig denne sommeren. Bare en morsom ting å påpeke.
Vis hele sitatet...
Det høres jo litt ut som om du projiserer, antar eller (sett inn vanskelig ord) tankene dine på andre. Hvordan vet du at det er avsky? Folk ser ofte sure ut uten å være det.

Jeg har selv den mannlige versjonen av resting bitchface, slik at jeg i nye bekjentskaper noen ganger må forklare at jeg ikke er sur eller sint men bare ser sånn ut.

Lær deg å gi faen! Skjønneru det? Gi faen!
-schpaaa
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"Avsky" ser du uansett ikke på grunn av solbriller. Da innbiller du deg ting, eller vet ikke hva ordet betyr, eller bor på ett eller annet asyl for solbrillerelaterte PTSD-ofre.
Kanskje på tide å innse at amfetaminbruken er litt over styr.

Du har fått nye bra tilbakemelding her men henger deg opp i vrangforestillinger om hva folk tenker om deg. Problemet ligger hos deg selv og ingen andre.
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
eller bor på ett eller annet asyl for solbrillerelaterte PTSD-ofre.
Vis hele sitatet...
Du sier noe der... Hvorfor Oslo er et sted for solbrillerelaterte PTSD-ofre er jo et godt spørsmål
Hva tenker dere om følgende. En mann går i bar overkropp med solbriller. Har en liten rund ring piercing i huden ved ene kragebeinet. Bruker denne til å henge solbrillene i. Tøft? Don't care? Absurd? Teit?

Ikke vurdert det selv, eller sett det. Bare lekt med tanken. Bitte liten piercing som solbrille holder over brystet med kragebeinet.
Bare ei det
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Hva tenker dere om følgende. En mann går i bar overkropp med solbriller. Har en liten rund ring piercing i huden ved ene kragebeinet. Bruker denne til å henge solbrillene i. Tøft? Don't care? Absurd? Teit?

Ikke vurdert det selv, eller sett det. Bare lekt med tanken. Bitte liten piercing som solbrille holder over brystet med kragebeinet.
Vis hele sitatet...
Hadde muligens trekt litt i smilebåndet, ikke syntes der var teit. Bare uvanlig.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Hadde muligens trekt litt i smilebåndet, ikke syntes der var teit. Bare uvanlig.
Vis hele sitatet...
Nå har du inspirert meg Exp Nesten litt fristet til å prøve en sommer litt sånn halv-ironisk på pure faen.
Sist endret av Abishgal; 26. juli 2023 kl. 19:12.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Nå har du inspirert meg Exp Nesten litt fristet til å prøve en sommer litt sånn halv-ironisk på pure faen.
Vis hele sitatet...
Go for it! Jeg hadde som sagt synes det hadde vært litt morro og unikt på en positiv måte.

Jeg har mistet endel par solbriller i min tid, vurderer å lage en slags kjede som jeg fester til etuiet. Tror ikke jeg er tøf nok til å feste kjedet i en piercing enda da.
Sist endret av Expialidocious; 26. juli 2023 kl. 19:19.
Sitat av Sjefen Sjæl Vis innlegg
Jeg sliter med å finne et klart svar på hvorfor folk reagerer negativt på meg når jeg bruker solbriller. Bruker helt generiske Ray-Ban Wayfarer, så det er ikke stilen som setter folk ut.

Dette er hva folk mener om solbrillebruk på quora ihvertfall






Har disse brukerne rett? blir folk dypt såret ved den minste indikasjon at deres eksistens ikke er anerkjent?

Hva tenker dere om dette?
Vis hele sitatet...
Kan bare være litt slitsomt å snakke med to som har på solbriller, da jeg ikke helt ser hvem de faktisk adresserer... Men det er et ikke-
problem.

Bare ikke ha på deg solbriller på nattklubb eller på natten.. Eller nei venta, ha de på deg når du vil så lenge det er trygt.

Sitat av Abishgal Vis innlegg
Hva tenker dere om følgende. En mann går i bar overkropp med solbriller. Har en liten rund ring piercing i huden ved ene kragebeinet. Bruker denne til å henge solbrillene i. Tøft? Don't care? Absurd? Teit?

Ikke vurdert det selv, eller sett det. Bare lekt med tanken. Bitte liten piercing som solbrille holder over brystet med kragebeinet.
Vis hele sitatet...
Skam fett og praktisk. Jeg hadde spurt om å få ta en selfie med han.
Sist endret av skrpappa; 26. juli 2023 kl. 23:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er det egentlig en problemstilling du trenger å ta hensyn til? Har aldri følt det du beskriver og har aldri følt meg sett ned på pga solbriller.

Har du sosial angst e.l? Da kan man føle folk skuer på deg for ingenting, og som oftest er overtenkning av inntrykk man får fra andre.
Sist endret av hala; 27. juli 2023 kl. 10:35.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Hva tenker dere om følgende. En mann går i bar overkropp med solbriller. Har en liten rund ring piercing i huden ved ene kragebeinet. Bruker denne til å henge solbrillene i. Tøft? Don't care? Absurd? Teit?

Ikke vurdert det selv, eller sett det. Bare lekt med tanken. Bitte liten piercing som solbrille holder over brystet med kragebeinet.
Vis hele sitatet...
For å være mammastemmen her da; første jeg tenker er hva skjer når du havner i en sammenklemt kø eller skal gjennom noen busker med brillene hengende fra piercingen. Kanskje ha en slags lås på den så den løser ut før du rives av, eller fest den i noe du ikke er redd for å miste
Spør Moxnes kanskje? Ja den den var laber og sikkert sletta ✌��✌��✌��
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Tøft? Don't care? Absurd? Teit?
Vis hele sitatet...
All of the Above, men med litt ekstra trykk på "Don't care"
▼ ... over en måned senere ... ▼
GLEDESSPREDER
Trådstarter
Ble gjengoverfalt av vektere i butikken for litt siden. Personalet valgte å tilkalle dem pga "mistenksom" oppførsel. Ble ransaket fra topp til tå og måtte ta ut alt fra baggen. Ikke mange kunder som var i butikken, så det var ikke så kleint, men fortsatt... Veldig degraderende opplevelse.

Når jeg spurte en av vekterne om grunnen til alt oppstyret, fikk jeg det irriterte motspørsmålet "Hvorfor har du på deg solbriller nå?!". Vel... Siden han ville leke DEN leken, så valgte jeg ikke å svare og tuslet ut av butikken, med brillene PÅ, bare for å gni det inn...

Uansett, poenget er at det er opplagt at jeg ble mistenkeliggjort pga min brillebruk, både på kvelden og inni butikken, selv om det ikke ble formidlet direkte, så ja... Vær veldig forsiktig i hvilken kontekst du velger å bruke solbriller.

R.I.P til de som MÅ faktisk bruke solbriller 24/7 pga sykdom