Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1168
Hei folk som er god på slikt. Jeg har et spørsmål. Hva skal egentlig til for at en bruker på Facebook eller Snapchat mister retten til å bruke kontoen? En vi vet om har brukt sine kontoen til å få og selge bilder av unge jenter. Det blir rapportert inn til sikkerhetssenter, men konto blir ikke fjenet. Det virker som det må ekstremt mye til for å få lagt ned brukere som misbruker sosiale medier til dette. Noen som har noe kjennskap til hvordan dette fungerer?
Dette er en sak for heltinnen Mia Landsem
Altså , det er anmeldt til politiet. Men det tar endel tid for de har ikke mulighet å prioriter dette. Så det var om det var muligheten i mellomtiden å gjøre noe.
Ble det lagt ved noen bevis da han ble rapportert? De kan ikke stenge en konto bare fordi noen hevder at den blir brukt til noe ulovlig. De må ha konkrete bevis.
Sist endret av Kikagaku; 3. september 2023 kl. 21:19.
Nei, jeg har ikke lagt med kopi av anmeldeldsen. Trudde ikke det var lov, ifht personvern.
Dette er en måneds fulltids arbeid dette. Koster rundt 60 laken å utføre hvis arbeidstaker er generøs (mest sannsynlig ikke).
Sitat av Septemberjente Vis innlegg
Nei, jeg har ikke lagt med kopi av anmeldeldsen. Trudde ikke det var lov, ifht personvern.
Vis hele sitatet...
En anmeldelse er ikke et bevis. Jeg mente eksempler som beviser at han har brukt some-kontoene til det du påstår at han har brukt dem til.
Hva mener du? Skjønner ikke. At de aldri blir å fjerne kontoer selv med bevis?

Å nei jeg har ikke screenshot av det helt konkret, men andre ting som gjorde at vi skjønte hvor det kom fra
Sist endret av Septemberjente; 3. september 2023 kl. 21:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Septemberjente Vis innlegg
Hva mener du? Skjønner ikke. At de aldri blir å fjerne kontoer selv med bevis?

Å nei jeg har ikke screenshot av det helt konkret, men andre ting som gjorde at vi skjønte hvor det kom fra
Vis hele sitatet...
Nei, det jeg mente var at hvis de IKKE har bevis kan de selvsagt ikke stenge kontoen. Du kan heller ikke forvente at de bruker masse ressurser på å etterforske et slikt varsel som kommer fra en random person. Han er uskyldig inntil det motsatte er bevist.
Så det hva skal til for å stoppe slike mennesker ? Kun politiet etter alt er ferdig etterforsket ?
Sitat av Septemberjente Vis innlegg
Så det hva skal til for å stoppe slike mennesker ? Kun politiet etter alt er ferdig etterforsket ?
Vis hele sitatet...
De unge jentene er bevis da..
Sitat av Septemberjente Vis innlegg
Så det hva skal til for å stoppe slike mennesker ? Kun politiet etter alt er ferdig etterforsket ?
Vis hele sitatet...
Det er politiets oppgave å stoppe slike mennesker, ja.
Hvis det faktisk ligger nakenbilder av unge jenter på profilen hans kan Facebook eller Snapchat sperre kontoen hans.
Ja, men de gjør det ikke. Og politiet bruker vel et år. Faller vel mellom to stoler dette
Er det samme personen du fortsatt prøver å utestenge?
Det er uansett naivt å tro at å sperre kontoene vil stoppe ham. Han kommer til å opprette nye kontoer og fortsette som før.
Sitat av Septemberjente Vis innlegg
Ja, men de gjør det ikke. Og politiet bruker vel et år. Faller vel mellom to stoler dette
Vis hele sitatet...

Nei, noe som ikke stemmer her.. Jeg vet av personlig erfaring at saker som involverer salg/spredning av bilder av yngre mennesker blir tatt hånd om raskt og prioritert av politiet. Politiet er klar over at de er avhengige av logger og trafikkdata for å kunne reise tiltale og sikre en domfellelse. Hvis dette også handler om mindreårige, ville kontoen allerede ha blitt stengt dersom det var tilfelle. Kan du kanskje gi litt mer informasjon om hva det egentlig dreier seg om? Og hvilken platform er det?

Glemte også si at Snapchat og Facebook bruker et verktøy som automatisk analyserer bilder og videoer som er sendt, og hvis det oppdages innhold som er i mot retningslinjene, blokkerer de kontoen midlertidig mens et menneske ser igjennom saken.
Sist endret av OpsHeaven; 4. september 2023 kl. 22:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av OpsHeaven Vis innlegg
Nei, noe som ikke stemmer her..
Vis hele sitatet...
Plenty som ikke stemmer. Det siste året (eller to) har vi hatt "noen" innom her sånn ca hver annen måned som har hatt en historie veldig lik denne der de har beklaget seg over at plattformer / politiet ikke gjør noe som helst og at de har bevis og enten leter etter hjelp til å skaffe mer bevis eller stenge ned kontoen(e) til denne forferdelige personen.

Og så når vi tydeligvis ikke kan levere hva nå enn det er de ønsker, så slutter de å poste og kommer tilbake etter en stund under en ny bruker og spør om det samme, bare på en litt annen måte.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Plenty som ikke stemmer. Det siste året (eller to) har vi hatt "noen" innom her sånn ca hver annen måned som har hatt en historie veldig lik denne der de har beklaget seg over at plattformer / politiet ikke gjør noe som helst og at de har bevis og enten leter etter hjelp til å skaffe mer bevis eller stenge ned kontoen(e) til denne forferdelige personen.

Og så når vi tydeligvis ikke kan levere hva nå enn det er de ønsker, så slutter de å poste og kommer tilbake etter en stund under en ny bruker og spør om det samme, bare på en litt annen måte.
Vis hele sitatet...
Har du en teori om hva som ligger bak?
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Har du en teori om hva som ligger bak?
Vis hele sitatet...
Vel, siden sikkerhetsteam hos alle de forskjellige sosiale medier-leverandører sier at det ikke er noe galt så kan jo ting tyde på at det faktisk ikke er noe ulovlig som foregår og at det er andre grunner til at vedkommende prøver å få stengt ned noen sine sosiale kontoer.

Hvorfor aner jeg ikke, like mye som jeg ikke fatter hvorfor vedkommende kommer tilbake hit på nytt og på nytt.

For ordens skyld, om politiet etterforsker en person og har tatt over en (sosial)konto, så stenger de neppe kontoen ned, de lar den heller være åpen for å få med seg kommunikasjon fra andre mulige 'krimminelle'.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Har du en teori om hva som ligger bak?
Vis hele sitatet...
Sitat av meitemark Vis innlegg

Hvorfor aner jeg ikke, like mye som jeg ikke fatter hvorfor vedkommende kommer tilbake hit på nytt og på nytt.
Vis hele sitatet...
Det kan være at siden første gangen hun postet her, kom hun i kontakt med noen som kunne hjelpe med det hun spurte om. Men vedkommende avsluttet etter hvert oppdraget da hele situasjonen bar mer og mer preg av sjalusi og psykiatri. Så nå håper hun vel at hun skal komme i kontakt med denne personen igjen, eller noen andre som kan hjelpe. Men i realiteten så er det kun helsepersonell som faktisk kan hjelpe henne komme videre nå.

Eller så kan det være Ola Nordmann som sitter på et kontor og har et sterkt håp om å bytte ut liberty reserve og e-gold diplomene på veggen med noe nytt