Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1115
Hei! Har bestemt meg for å kutte alkoholen helt, ettersom jeg er veldig ny til benzos lurer jeg på hva som er trygge mengder å bruke for hjelp med alkoabstinenser. Jeg har 3X5mg fra legen, og får 10 blå som angivelig er 10mg. Vet disse kan variere i styrke osv, men hva er ok doser å ta gjennom dagen? Abstinensene er ikke så ille som de har vært tidligere og føler ikke det er behov å gjøre dette via lege. Takk for svar!
Anonym bruker
"Snill Spurv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Hei! Har bestemt meg for å kutte alkoholen helt, ettersom jeg er veldig ny til benzos lurer jeg på hva som er trygge mengder å bruke for hjelp med alkoabstinenser. Jeg har 3X5mg fra legen, og får 10 blå som angivelig er 10mg. Vet disse kan variere i styrke osv, men hva er ok doser å ta gjennom dagen? Abstinensene er ikke så ille som de har vært tidligere og føler ikke det er behov å gjøre dette via lege. Takk for svar!
Vis hele sitatet...
Så bra du har bestemt deg for å kutte ut helt. Det står det stor respekt av. Men husk at i flere tilfeller kan dette bli utrolig vanskelig både fysisk og psykisk. Jeg vet ikke hvor lenge du har drukket og mengdene, men for meg virker det som abstinensene som gir mer angst er det som er mest aktuelt for deg. Dessverre så er det sånn at noen må opp i store doser diazepam(valium,stesolid eller vival) om dem sliter med angst uten om og skal igjennom en avrusning på alkohol. Dette da dem som regel får kraftigere angst og panikkanfallene kan bli veldig grusomme. Det er ikke meningen og skremme deg, og mitt svar baserer seg kun på det jeg har erfart og sett selv. Men det er ikke uvanlig og bruke doser opp i 100mg i din situasjon ut fra alle innleggene dine. Poenget med disse dosene er at dem skal gi såpass god sedasjon at angsten forsvinner og du skal unngå krampeanfall og så videre. Men du skal helst ha noen til å passe på deg ved sånne doser.

Men hvorfor ga legen din deg kun 3x valium 5MG om det kan bli så ille tenker du kanskje? Svaret er at flere som avruser seg på egenhånd tar gjerne hele brettet dem får , og så blir dem så god i formen og får en fuck you innstilling at dem velger å drikke videre etterpå mens virkestoffet i tabelettene forsatt er aktivt. Dette kan få et uheldig utfall som at du finner på noe dumt , får problemer med å puste av kombinasjonen eller kveles i ditt eget spy mens du sover.

Mitt råd til deg er at du har god kommunikasjon med fastlegen , og kontakter han/hun eller legevakten om de 3 valiumene ikke fungerer. IKKE BRUK medisiner du ikke har hentet ut på apotek. Det blir som russisk roulett og det vet du nok selv også. Du burde også få en tiamin injeksjon hos fastlegen/legevakten når du skal stoppe.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så bra du har bestemt deg for å kutte ut helt. Det står det stor respekt av. Men husk at i flere tilfeller kan dette bli utrolig vanskelig både fysisk og psykisk. Jeg vet ikke hvor lenge du har drukket og mengdene, men for meg virker det som abstinensene som gir mer angst er det som er mest aktuelt for deg. Dessverre så er det sånn at noen må opp i store doser diazepam(valium,stesolid eller vival) om dem sliter med angst uten om og skal igjennom en avrusning på alkohol. Dette da dem som regel får kraftigere angst og panikkanfallene kan bli veldig grusomme. Det er ikke meningen og skremme deg, og mitt svar baserer seg kun på det jeg har erfart og sett selv. Men det er ikke uvanlig og bruke doser opp i 100mg i din situasjon ut fra alle innleggene dine. Poenget med disse dosene er at dem skal gi såpass god sedasjon at angsten forsvinner og du skal unngå krampeanfall og så videre. Men du skal helst ha noen til å passe på deg ved sånne doser.

Men hvorfor ga legen din deg kun 3x valium 5MG om det kan bli så ille tenker du kanskje? Svaret er at flere som avruser seg på egenhånd tar gjerne hele brettet dem får , og så blir dem så god i formen og får en fuck you innstilling at dem velger å drikke videre etterpå mens virkestoffet i tabelettene forsatt er aktivt. Dette kan få et uheldig utfall som at du finner på noe dumt , får problemer med å puste av kombinasjonen eller kveles i ditt eget spy mens du sover.

Mitt råd til deg er at du har god kommunikasjon med fastlegen , og kontakter han/hun eller legevakten om de 3 valiumene ikke fungerer. IKKE BRUK medisiner du ikke har hentet ut på apotek. Det blir som russisk roulett og det vet du nok selv også. Du burde også få en tiamin injeksjon hos fastlegen/legevakten når du skal stoppe.
Vis hele sitatet...
Takk for utfylt og godt svar, dårlig formulert av meg men jeg fikk et brett for en stund siden også har jeg 3 stk igjen. Jeg har allerede tatt 1 blå for noen timer siden, men da samtidig med 2stk hvite fra legen jeg vet styrken i. Jeg tror nok ikke de er farlige ettersom jeg ikke har merket noe negativt med dem etter 3-4 timer. Men om de er 10mg eller svakere blir bare ren gjetting. Problem med angst er underliggende problemet med alkohol problemet mitt som du anslo. Veldig ond sirkel det der drikke for å fjerne angst og dagen etter er angsten 100 ganger værre en fra før så er man i en ung sirkel. Jeg har et par lett øl med 2.5% som jeg sipper litt på utover dagen. Det bør vel være trygt ettersom vival dosen min har kun vært 20mg. Får ikke noe effekt av di ølene det er mer en psykisk greie å smake ølen og vite man har alkohol i huset hvis du skjønner.
Som tørrlagt alkis (13 år) og delvis aktiv narkis, så kan jeg svare "ja" jeg skjønner <3

Men ok, for å finne ut hvor psykisk det evt. er, ta en munkholm eller en lettøl (enda bedre - få kompis til å blindteste deg) ilag med *whatevs*

Jeg drakk lettøl den siste "turen min" ca. 14 år tilbake i Tid, rakk ikke ølutsalget på rema - og "trappet ned" med 2 lettøl daglig.

(Og uhorvelig mengder benzodiazepiner, som er grunnen til at jeg overlevde det der ; fordi - alkohol er det jævligste å være avhengig av ; svir hull i magen, fucker opp levra, som bare er på langtidsbruk, så se for dere abstinense, harde, brutale nesten.

Nå babler jeg mye her, men poenget ; prøv å drep de "symbol-drikkene", enten bytt de ut med light-øl/munkholm, også trapp ned diaz-dosen graaadvis etterpå.

Og spør fastlegen din om antabus, igjen <3
Benzodiazepiner forhindrer/eller gir reduksjon mtp. abstinenskramper og delirium tremens.
Det er kun de første par dagene etter alko-slutt at farlige abstinenser kan oppstå.

Kanskje du ikke ønsker å bytte en avhengighet med en annen?
Symptomene ved seponering på benzodiazepiner har potensiale til å vare i 4-6 uker, eller lenger.

Lykke til videre! Bra jobba!