Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4270
Mottok i Digipost en henleggelse om "hensynsløs adferd" for få dager siden som ble henlagt pga "politiet ikke finner rimelig grunn for å etterforske deg". Står at saken er fra sommeren 2022.

Kan jeg gå til politistasjonen å få vite hvem som har anmeldt meg og hva dette dreier seg om?
Har ingen anelse om hva dette kan være, og er derfor ganske interessert i å finne ut av hva denne anmeldelsen skyldes.
Selvfølgelig kan du gå til Politistasjonen å spørre hva dette gjelder, eller bare ta en telefon. Får du ikke den informasjonen du trenger så kan du heller begynne å undersøke hva du har krav på å få vite eller ikke.
Saken er jo henlagt.?? Skal du ta hevn på fyren nå da?

Eller vil du risikere at onkel Blå ombestemmer seg og etterforske deg allikevel?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Saken er jo henlagt.?? Skal du ta hevn på fyren nå da?

Eller vil du risikere at onkel Blå ombestemmer seg og etterforske deg allikevel?
Vis hele sitatet...
Ja det er sikkert sånn det fungerer. Politiet gjenåpner en fillesak fordi han plutselig er nysgjerrig på hva anmeldelsen gjelder. Hva for noe piller har du spist idag?
Sist endret av Majao Gibensis; 14. april 2023 kl. 12:13.
Hadde du fått bot for det du har gjort så hadde du sett hvem som har sendt inn anmeldelse.

Men siden ting er henlagt så er jeg usikker. Er det ikke bedre å bare komme seg videre med livet isteden da?
Sist endret av HallaKompis; 14. april 2023 kl. 12:15.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Ja det er sikkert sånn det fungerer. Politiet gjenåpner en fillesak fordi han plutselig er nysgjerrig på hva anmeldelsen gjelder. Hva for noe piller har du spist idag?
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner hva du mener her, men man har visse rettigheter.
Nei, jeg sier ikke at han bare kan gå ned å spørre hvem som anmeldte han.



Det er nok politiet som har
anmeldt han på en bytur eller lignende. Klarer ikke se for meg en person fylle ut en falsk anmeldelse(noe som er mer straffbart enn hensynsløst atferd) eller naboer som er lei noe....
Sist endret av Naturgrønn; 14. april 2023 kl. 12:58.
Trådstarter
47 7
Jeg tar meg en tur på stasjonen og spør etter å ha printet ut henleggelsen, bor like ved i Oslo.
Lurte mest på om noen viste om jeg hadde krav på å få vite noe som helst(noe lovverk jeg kunne henvise til), kan en advokat jeg kontakter få opplysningene? Eller om det er umulig å få vite noe mer fordi saken ikke går videre, henlagt.

Det er def ikke politiet, har ikke blitt stoppet av dem på flere år, derfor jeg var usikker på hvem dette kunne være, for har ikke vært i noen situasjoner i dette tidsrommet.
Sist endret av skmeld; 14. april 2023 kl. 16:58.
Oppdatert oss da etter du har vært på stasjonen
Sitat av skmeld Vis innlegg
Jeg tar meg en tur på stasjonen og spør etter å ha printet ut henleggelsen, bor like ved i Oslo.
Lurte mest på om noen viste om jeg hadde krav på å få vite noe som helst(noe lovverk jeg kunne henvise til), kan en advokat jeg kontakter få opplysningene? Eller om det er umulig å få vite noe mer fordi saken ikke går videre, henlagt.

Det er def ikke politiet, har ikke blitt stoppet av dem på flere år, derfor jeg var usikker på hvem dette kunne være, for har ikke vært i noen situasjoner i dette tidsrommet.
Vis hele sitatet...
Hei, du trenger ikke ta advokat for dette. Du kontakter dem og viser til straffeprosessloven § 242 om din rett til innsyns i "sakens dokumenter". Politiet har en ganske snever mulighet til å nekte deg innsyn, selv etter denne bestemmelsen, og da kan du ta kontakt med advokat.

Hovedregelen i § 242 er: "Mistenkte, hans forsvarer, fornærmede, etterlatte i lovbestemt rekkefølge og bistandsadvokaten skal på begjæring gis adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter..."

At du må "begjære" innsynet betyr bare at du må be om det.
Sitat av noiapingvinen Vis innlegg
Hei, du trenger ikke ta advokat for dette. Du kontakter dem og viser til straffeprosessloven § 242 om din rett til innsyns i "sakens dokumenter". Politiet har en ganske snever mulighet til å nekte deg innsyn, selv etter denne bestemmelsen, og da kan du ta kontakt med advokat.

Hovedregelen i § 242 er: "Mistenkte, hans forsvarer, fornærmede, etterlatte i lovbestemt rekkefølge og bistandsadvokaten skal på begjæring gis adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter..."

At du må "begjære" innsynet betyr bare at du må be om det.
Vis hele sitatet...
Men han har ikke og har aldri hatt status som mistenkt? Politiet finner ikke grunn for å etterforske. Betyr ikke dette da at politiet har vurdert dette som sjikane/trakassering og ikke opprettet sak på det? Ved tilfelle burde han kanskje ikke hørt noe i det hele tatt.
En er vel mistenkt, selvom det ikke etterforskes?
Har du vært rusa og kanskje ikke husker? Det skjedde meg en gang. Ringte til stasjonen og lurte på hvorfor jeg fikk brev om henlagt pga kapasitet. Kom plutselig på det mens jeg snakka med dem og sa takk for meg. Hadde bestilt salvia divinorum fra Sverige på nett i rivotroll form.

Er det henlagt så ere henlagt. Ikke lurt å rippe opp i ting med politiet
Du ringer og ber om innsyn, så vil du bli oppringt om å komme på stasjon og du kan se hele anmeldelsen.
Du kan se og evt skrive selv alt som står i papirene men du får ingen kopi og ikke lov å ta bilde fks.

Ring jurist som har henlagt saken, de må behandle innsynskrav før du kan se saken
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Ja det er sikkert sånn det fungerer. Politiet gjenåpner en fillesak fordi han plutselig er nysgjerrig på hva anmeldelsen gjelder. Hva for noe piller har du spist idag?
Vis hele sitatet...
Man gjenåpner ikke saken ved å be om innsyn i den. Er saken henlagt, så er den henlagt.
Sitat av reklame Vis innlegg
Men han har ikke og har aldri hatt status som mistenkt? Politiet finner ikke grunn for å etterforske. Betyr ikke dette da at politiet har vurdert dette som sjikane/trakassering og ikke opprettet sak på det? Ved tilfelle burde han kanskje ikke hørt noe i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Anmeldelse utløser "mistenkt"-status, med de rettighetene det fører med seg. Finner de grunn til å gå videre med saken får du status som siktet, da vil du få vite det og vite hvilken lov de mener du har brutt. Du vil da få enda flere rettigheter, bla. advokat på statens regning.

Helt til slutt lager de en tiltale, og den er ment for retten.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Saken er jo henlagt.?? Skal du ta hevn på fyren nå da?

Eller vil du risikere at onkel Blå ombestemmer seg og etterforske deg allikevel?
Vis hele sitatet...
Du hadde ikke blitt nyskjerrig om å vite om hvem og hvorfor om du fikk dumpet i trynet at noen hadde anmeldt deg for noe du ikke vet hva dreier seg om en gang?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
47 7
Sitat av noiapingvinen Vis innlegg
Hei, du trenger ikke ta advokat for dette. Du kontakter dem og viser til straffeprosessloven § 242 om din rett til innsyns i "sakens dokumenter". Politiet har en ganske snever mulighet til å nekte deg innsyn, selv etter denne bestemmelsen, og da kan du ta kontakt med advokat.

Hovedregelen i § 242 er: "Mistenkte, hans forsvarer, fornærmede, etterlatte i lovbestemt rekkefølge og bistandsadvokaten skal på begjæring gis adgang til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter..."

At du må "begjære" innsynet betyr bare at du må be om det.
Vis hele sitatet...
Takker. Gjelder dette selv om saken er henlagt også, eller må jeg fremdeles være mistenkt eller siktet.

Tar turen til stasjonen en dag i denne uken så gir tilbakemelding på hvordan det gikk.

Fikk jo aldri beskjed om noe før det var hennlagt.

Jeg er meget lovlydig og har derfor INGEN anelse hva dette kan være,derfor jeg er interessert.
Saken var forøvrig "hensynsløs oppførsel".
Np, ja du skal fremdeles få innsyn. Faktisk er det enda færre grunner til å nekte deg innsyn nå som saken er lukket, siden innsynet da ikke kan skade etterforskningen.
Jeg er spent jeg. Hvordan gikk dette?
Viss du årdner deg en advokat time får du vite om noen har sagt noe om deg,å er det noen som har sagt noe får du vite navnet på personen får også lese avhøret personen har avgitt,koster ca 2000 men syns det er verd det får høre hvem du ikke kan stole på