Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1866
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Halla kanskje noe praktiske altmulig tenkere her som kan hjelpe med tips til hvordan jeg kan gjøre et foto vanntett? Det skal overleve utendørs i vær og vind så jeg vet ikke om glassramme funker eller om pleksiglass er like gjennomsiktig og om det evn er lett å få tak i og mekke noe? Så kommer jo problemet med å forsegle kantene så ikke vann renner inn? Epoxy? Superlim? Det må se mest mulig rent og proft ut og i utgangspunktet tenker jeg uten treramme men bare innfyllet der glasset dekker over bildet. Har funnet en pen glassflate/ramme og bilde på papir jeg kunne tenkt meg å bruke men den har den standard papp baksiden og åpne kanter som ikke gjør det egna for å være ute.
Forsegl kantene med silikon og du er good, dette brukes i akvarium.
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
God ide men kan ikke silikon begynne å prelle av om det utsettes for fukt over tid sånn som silikonen på bad?
Tips til å evn få silikonen rett der den flyter ut altså så man ikke ser ujevnheter og buler fra forseglingen på siden som legger seg på fronten av glasset når man ser fotorammen forfra?
Laminere bildet? Transparent silikon blir fort gul btw
Plexiglas er mer gjennomsiktig enn glass men kan være utsatt for UV utendørs over tid.
Du kunne laget til noe med plexi og med kryplim kunne det blitt ganske pent.

Laminering er jo en enkel måte å løse det på.
Vet at Vebjørn Sand forseglet bildene sine som står ute i Oslo med epoxy (se https://no.m.wikipedia.org/wiki/Roseslottet under avsnittet maleriene)
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Ipeds Vis innlegg
Vet at Vebjørn Sand forseglet bildene sine som står ute i Oslo med epoxy (se https://no.m.wikipedia.org/wiki/Roseslottet under avsnittet maleriene)
Vis hele sitatet...
Epoxy var første tanken min men er det ikke lett å få bobler i den? Har støpt figurer i form i epoxy for og de ble full av bobler, kanskje noe annet å støpe flatt om det funker å gå over flaten med en slags vindusvisker mal? Hmm
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for mange tips og råd om hva som går og ikke går. Laminering er en enkel sak men det vil jo fortsatt komme vann og fukt mellom ramma/glassramma/fronten og selve fotoet jeg laminerer. Bare ark laminert vil være for lett og blåse vekk.

Vakuumpakke hele bildet inkl ramma hadde ikke blitt pent heller hehe selvom det hvertfall hadde gjort susen for vær og vind
Du kan ikke få trykket det på en eller annen form for plate, da?
BRAND ∞ STRONG
Hvis dette skal være permanent utendørs så kanskje du burde
sett på muligheten for å lage en boks bilde kan stå inne i.

Med samme mål som bilde, så dyp du føler går og glass foran.
Glasset da festet til boksen der det ikke synes og gjort vanntett med Lim/silikon.
Boksen i aluminum eller noe?
Anonym bruker
"Oppblåst Okse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan ikke få trykket det på en eller annen form for plate, da?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvordan plate det skulle vært som tåler vann og vind og ikke blåser bort. Det skal stå på en minnelund som pynt og ha minst et fotografi inni. Har sett noen fine glassrammer med sånn iset front og pen minneskrift i glasset, så kan man sette inn eget foto bak men disse har pappbakdel og åpen i kantene. Så det er om å gjøre å forsegle kanter i siden, bak og evn foran om opprinnelig glassplate ikke er nok. Mulig jeg er på viddene og dette blir malplassert men det er en ide jeg tenker på for bestekompisen min som o.d-a
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet ikke hvordan plate det skulle vært som tåler vann og vind og ikke blåser bort. Det skal stå på en minnelund som pynt og ha minst et fotografi inni. Har sett noen fine glassrammer med sånn iset front og pen minneskrift i glasset, så kan man sette inn eget foto bak men disse har pappbakdel og åpen i kantene. Så det er om å gjøre å forsegle kanter i siden, bak og evn foran om opprinnelig glassplate ikke er nok. Mulig jeg er på viddene og dette blir malplassert men det er en ide jeg tenker på for bestekompisen min som o.d-a
Vis hele sitatet...
Kondolerer med kompisen din

Fotoknudsen trykker på plexiglass eller aluminium f eks. Ellers kan du sikkert spørre på et trykkeri.

https://www.fotoknudsen.no/interior/plexiglass