Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 3985
Jeg går på ritalin daglig. Samtidig sliter jeg en del med angst. Dette i kombinasjon med en ikke akkurat variert diett gjør at jeg føler meg jævlig ganske ofte.

I går endte jeg opp med å bruke en del timer på å undersøke, og å kjøpe vitaminer, mineral og urter.

Bestilte dette fra iherb, en Amerikansk nettside:
  1. Magnesium Glycinate
  2. Vitamin D3 5000 IU
  3. L-Theanine 150mg
  4. L-Tyrosine
  5. Zinc, 50mg
  6. Taurine, 1000mg
  7. Melatonin, 1mg
  8. Ashwagandha, 450 mg,
  9. Omega-3

I går tenkte jeg ikke på å sjekke legemiddellisten. Der finner du både Melatonin og Ashwagandha. Melatonin står oppført som legemiddel, og Ashwagandha er oppført som "LR", som betyr at det er "klassifisert som henholdsvis legemiddel og reseptpliktig legemiddel."

Hvor stor sjanse er det for at disse blir stoppet? Om de blir stoppet, hva skjer med resten av innholdet i pakken? Vurderer om det er lurt å bestille magnesium for seg selv, ettersom det er dette jeg trenger mest.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kanskje litt seint svar, men tror det eneste som blir stoppet er melatonin.
Melatonin blir garantert stanset om pakken blir undersøkt. Egentlig mesteparten tror jeg, pga doseringene er høyere enn det som er tillatt å selge reseptfritt/over disk i Norge. Å bestille slike ting fra USA er ganske enkelt litt dumt.
Neste gang bestiller du fra EØS-land. Liste her https://helsenorge.no/behandling-i-u...eu-eos-landene da er det lov å importere til eget bruk. http://www.toll.no/no/varer/legemidl...dd/netthandel/
Uvaksinert 👍
Vitaminer og mineraler (ikke jod) kan man bestille så mye man vil og så store doser man vil fra hvor som helst i hele verden. Vitaminer og mineraler med unntak av jod er tatt ut av lista slik at det er helt fritt. Mye av det andre vil bli stoppet hvis de sjekker pakka.

Når det gjelder urter så må de stå som H på lista, står de som L eller LR ELLER ikke står der i det helet tatt så er de ikke lov. De fant ut at det er lettere å forby alt og så heller gjøre det lovlig som H (Handelsvare) etter hvert som de finner ut av ting.
Sist endret av daffe; 7. august 2016 kl. 09:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.