Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3125
Usikker på om jeg er på rett sted til å spørre om dette, men jeg prøver likevel. Jeg er sammen med en mann som ruser seg, på amfetamin, det er i alle fall det jeg tror han gjør. Han er i full jobb, og han vil definitivt ikke få beholde denne type jobb hvis det blir kjent.
Han har ruset seg de siste 15 årene, de første årene så mye at han ikke var i jobb men levde på sosialen. Har vært sammen med han i fire år, og har aldri merket at han har vært ruset mtp oppførsel. Han er sløv med å slette meldinger der han har kontakt med selgeren, har også funnet stoffet flere ganger, gjemt unna i små poser, med snorterør og gamle bankkort ved siden av.. De gangene jeg ikke finner det, ser jeg uansett restene for eksempel i bilsetet, eller han glemmer å tørke bordet han har brukt.. Han sier han bruker amfetamin (men påstår at det er veldig sjelden, noe jeg ser at det ikke er), og må ha det for å holde seg våken (har ekstreme arbeidstider og arbeidsmengde - jobben er livet hans).
Innholdet i posen lukter kvalmende søtt, nesten som honning. Tidvis kommer han hjem og det stinker så søtt av nesa hans at jeg ikke kan gi ham en klem uten å kjenne hva han har gjort. Mitt første spørsmål er om det faktisk er amfetamin som er stoffet som lukter slik. Den er så karakteristisk at den er ikke til å ta feil av.
Han sier han ønsker å slutte, men han klarer det ikke på egenhånd. Samtidig argumenterer han med at det ikke går ut over andre enn han selv, siden jeg aldri merker noe på personligheten hans. Og det er for så vidt sant, han er veldig rolig, på ingen måte aggressiv eller hissig, kjærlig, stiller opp for alle som trenger han og ingen i omgangskretsen ville drømme om at han fortsatt ruser seg.

Vi har sett på hva man kan få av hjelp, men finner ikke noen alternativer ut over behandlinger som fordrer at han må være borte fra jobb. Jeg har gitt opp hans "skal prøve å slutte, gjør alt jeg kan" - det skjer ikke. Det går ut over oss mtp økonomi, (ikke bare stoffet men skyhøye tannlegeregninger) min bekymring for hans helse og den konstante frykten for at noen skal finne ut av det, at han mister jobben eller i verste fall at vi får barnevernet på døra.
Jeg er helt rådløs, har spurt om råd hos de som aldri har slitt med rus selv og får bare svar som ikke hjelper oss. Han nekter å la seg "legge inn" for han vil ikke miste jobben. Hvordan slutter folk på egenhånd? Vil samtaler med en psykolog kunne ha noe for seg? Jeg har til og med begynt å tenke på hypnose, på samme måte som noen bruker det for å slutte å røyke. Noen råd, erfaringer å dele?
Jeg vil tro kortere arbeidsdager vil gjøre susen. Er dette mulig å få til? Vi har svært forskjellige kropper, og noen har en hjerne som kan takle lite søvn og mye stress bedre en andre, grunnet den fysiske, oppbyggingen av hjernen. Tror din mann ikke er istand til å takle denne arbeidsmengden. Det er min tanke, ellers så har alle kontrollen helt til de mister den, og amfetamin er er noe en fort blir veldig glad i. Lykke til! Håper det ordner seg. Og, ja - amfetamin lukter veldig søtt i veldig mange tilfeller. Mannen din høres ut som en svært sterk person psykisk.
Jeg ville brukt mer finesse på å få i meg de stoffene som du påstår at din mann gjør.
Og hadde det vært amfetamin fremfor kokain som du tror han bruker så hadde jeg gått for sprøyter eller drops.
Amfetamin lukter enten jævlig surt eller smått basisk med mindre det er blandet ut med melis.
Sist endret av eyecandy654; 28. november 2015 kl. 16:15.
Lukt alene kan ikke slå fast hva slags stoff det er, men mye tyder jo på amfetamin, som du sier. Dette høres ut som et klassisk tilfelle for Anonyme Narkomane (nanorge.no), synes jeg. Om du ikke får ham på møte der kan du helt sikkert henvende deg dit og få nyttige råd om hva du kan gjøre.
Du får ikke gjort annet enn å virkelig bestemme deg for om du vil fortsette å ha tillit til den personen. Du må sette noen grenser for dere, for din egen del. Hvis du ikke gjør det nå, hvis du lar dette fortsette, -og- hvis han skulle få et sammenbrudd, kjøre på noen eller noe annet skulle skje - da vil du kanskje få dårlig samvittighet? Det at han tror han har kontroll på rusbruken er i seg selv en løgn, hvis han virkelig hadde hatt kontroll, så hadde han trappet ned arbeidsmengden og kontrollert selve roten av problemet. Det er med på å undergrave selvtillit og andres tillit til en selv når en bruker prestasjonsfremmende midler. Det er egentlig ikke en selv som gjør jobben, men stoffene. Det går galt før eller senere. Alt dreier seg ikke bare om penger, tross alt.

Det er trist når noen går til det punktet at de bruker rusmidler for å takle en jobb. Det må være bedre å nedgradere livet litt og ta en mindre stressfull jobb med litt mindre lønn. Det står som regel 10 andre klare til å ta jobben uansett.

Din egen integritet er viktigere enn noen andres.
Sist endret av Oro; 28. november 2015 kl. 18:41.
Trådstarter
3 1
Å trappe ned jobbingen har vi snakket om, men det virker ikke som viljen egentlig er tilstede til å faktisk gjøre noe. Jobben er ikke engang godt betalt, men han får jobbe med hobbyen sin og mener det gjør ham lykkeligere enn all verdens penger.
Nettopp det at noe skal skje, feks i trafikken, skremmer meg. Han kjører jo også rundt på barnet mitt i blant, og selv om han sverger på at han aldri har vært ruset når han kjører... Vel, det er umulig for meg å vite. Nettopp det at jeg ikke aner når han har ruser seg er ubehagelig. Med mindre jeg kjenner lukten er det ingen antydning til forandringer i oppførsel. Det er han selv som sier det er amfetamin han tar, og han har vel ingen grunn til å lyve om det, det er jo likevel noe av det verste han kunne ta... Antar jeg stusser fordi det jeg leser om amfetaminbrukere, hva som skjer med folk etter langvarig bruk og symptomer på bruk ikke stemmer med min mann. Det med at han sier han tar det for å holde seg våken vet jeg heller ikke..for han kan også ta noe kvelden før en fridag, ha en hyggelig kveld med familien og legge seg tidlig. Det får meg til å lure på hva slags virkning dette har på han, hvorfor han må ta det osv.

Anonyme narkomane har jeg ikke vært i kontakt med tidligere, det skal jeg prøve.
Sitat av Senta Vis innlegg
Å trappe ned jobbingen har vi snakket om, men det virker ikke som viljen egentlig er tilstede til å faktisk gjøre noe. Jobben er ikke engang godt betalt, men han får jobbe med hobbyen sin og mener det gjør ham lykkeligere enn all verdens penger.
Nettopp det at noe skal skje, feks i trafikken, skremmer meg. Han kjører jo også rundt på barnet mitt i blant, og selv om han sverger på at han aldri har vært ruset når han kjører... Vel, det er umulig for meg å vite. Nettopp det at jeg ikke aner når han har ruser seg er ubehagelig. Med mindre jeg kjenner lukten er det ingen antydning til forandringer i oppførsel. Det er han selv som sier det er amfetamin han tar, og han har vel ingen grunn til å lyve om det, det er jo likevel noe av det verste han kunne ta... Antar jeg stusser fordi det jeg leser om amfetaminbrukere, hva som skjer med folk etter langvarig bruk og symptomer på bruk ikke stemmer med min mann. Det med at han sier han tar det for å holde seg våken vet jeg heller ikke..for han kan også ta noe kvelden før en fridag, ha en hyggelig kveld med familien og legge seg tidlig. Det får meg til å lure på hva slags virkning dette har på han, hvorfor han må ta det osv.

Anonyme narkomane har jeg ikke vært i kontakt med tidligere, det skal jeg prøve.
Vis hele sitatet...
Det at han ikke blir som de sterotypiske amfetaminbrukerene handler om at han har råd og kontroll. Folk som blir stygge av amfetamin er de som slutter å bry seg om seg selv. At han tar det kvelden før en fridag antyder starten på et misbruk, han bruker det enten for å kose seg ekstra, eller for å fungere bedre sammen med familien denne kvelden. Uansett er det hobbybruken på fritiden som er mest skremmende da dette gjerne utvikler seg uten at han vet det selv.
Sist endret av Relevant; 28. november 2015 kl. 21:03.
hørres ikke ut som amfetamin for min del ut i fra det du sier om lukta hvertfall da helt rein amfetamin ikke skall lukte noe som helst og er det utblanda amf såkalt makka så lukter det helt for jævlig har selv drevet med amf i 8år og aldri i min tid vert borti noe søt lukt..
Sitat av tmzzb Vis innlegg
hørres ikke ut som amfetamin for min del ut i fra det du sier om lukta hvertfall da helt rein amfetamin ikke skall lukte noe som helst og er det utblanda amf såkalt makka så lukter det helt for jævlig har selv drevet med amf i 8år og aldri i min tid vert borti noe søt lukt..
Vis hele sitatet...
Det høres absolutt ut som amfetamin. Hva ren amfetamin luker er irrelevant, da det ikke er å få kjøpt som pulver uansett. Speed lukter ofte søtlig, men folk tolker luktene forskjellig. Noen synes det lukter blomster, andre synes det lukter malingtynner.



Jeg synes det høres ut som at kjæresten din fungerer ganske greit med uvanen sin, foruten det med tannhelsen. Det er jo forferdelig kjipt å ødelegge tennene sine på den måten. Jeg synes du bør forhandle deg frem til at han i det minste skal slutte å snorte, slik at tennene og økonomien ikke går helt i grus. Amfetamin kan helt fint puttes i kapsler og svelges. Over tid er det jo ikke bra for magen heller, men det kan kontrolleres ved å moderere doseringene, og passe på å ikke bygge opp for høy toleranse for stoffet.
Høres helt klart ut som amfetamin, kan ikke tenke meg at det er noe annet. Det virker som om kjæresten din er en av de få typene som takler amfetaminrusen. Han kommer seg på jobb og klarer å sove om natta og regner med at han spiser. Men når han bruker så mye at det går utover tennene, du lukter det ofte av han og du finner stadig amfetamin og bruksutstyr - da tror jeg det er et større problem enn at han kan forsette noe særlig lenger uten at det også vil gå utover helsa og jobb. Når han bruker amfetamin før leggetid for eksempel får han ikke noe god søvn. Hjertet vil slite seg ut etterhvert.

Jeg synes det var en god ide og bruke Anonyme Narkomane. Be han iallefall gi det et forsøk. Han må også jobbe mindre om det er slik at han ikke har energi til å jobbe ut en arbeidsdag uten amfetamin. Her synes jeg det viktigste er å prøve å minimere bruket så mye som mulig ved at han gjør kompromisser og tar problemet på alvor.

PS: Når det kommer til å vite litt bedre når han er ruset - Man får store pupiller av amfetamin, det er ett av de rusmidlene du får aller størst pupiller av. Svarte og mørke, litt glinsende og ofte ufølsomme øyner. Men dette er individuelt. Om han har veldig god toleranse og tar små doser osv kan det hende at øynene hans reagerer annerledes.

+ Spiser mindre, enten veldig sex lyst eller null sex lyst.

Etterhvert som du kanskje kan se når han er ruset klarer du å danne deg mønstre. Som hva han bedriver i ruset tilstand. Skjønner at det kan være vanskelig. Det er vanskelig å skjønne når noen som bruker amfetamin jevnlig og kanskje i små doser er påvirket av amfetamin.
Sist endret av ZionRoad; 29. november 2015 kl. 19:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det som er er saken med avhengihet, er at skal man slutte så må man egentlig være dritlei rusen, å er man ikke det så hjelper ikke nødvendigvis behandling... det må som regel gå til ett punkt hvor nok er nok! Hva ditt tilfelle er er vanskelig å si-
Det er veldig vanskelig å slutte med en vane som er så integrert i ens personlighet.

Hva jeg tror KAN hjelpe er mer direkte involvering fra deg, men det forutsetter veldig mye av dere begge, samtidig som at det kan være ekstremt destruktivt for forholdet dersom ikke begge klarer å dra i samme retning og spille skikkelig på lag.

Selv har jeg involvert mange damer oppigjennom i mine årelange forsøk på å slutte, og tidvis har det fungert riktig bra. Men til slutt skjærer det seg alltid, og man ender opp med å ha gått noen skritt frem bare for å sprinte tilbake godt forbi startstreken.

Slik det er nå så lyger han til deg, med rette - fordi han i realiteten faktisk må gjøre det. Han skjermer deg for et aspekt av livet hans du ikke er rustet til å involvere deg i, i praksis er det det eneste han kan gjøre uten å direkte/indirekte avvikle forholdet. Du på din side går samtidig rundt å misstenker, finner spor, reagerer på lukt, osv - også alt dette med rette.

Det er ikke verdens undergang, enda det vil bli adressert som det dersom barnevern, venninner, helsepersonell osv får nyss om det. Bare husk at det er direkte bevis i form av utstyr, dop-rester og delvise innrømmelser som gjør deg oppmerksom på missbruket, ikke faktiske konsekvenser av det. Det er det normative, de indoktrinerte verdiene basert på fordommer og uvitenhet, som forteller at dette er en veldig big-deal. Om du vil bidra i hans rehabilitering er det første du må gjøre å få et realistisk bilde på situasjonen i seg selv og konsekvensene av den. Du må for guds skyld ikke spørre en lege eller en venninne til råds, da den samme uvitenheten og de samme fordommene finnes på tvers av nærmest alle samfunnslag og utdanningsnivå innen emnet. Kvinneforum etc vil ihvertfall krisemaksimere.

Det er ikke min intensjon å bagatellisere dette, men det er virkelig nødvendig med litt nyanser når majoriteten tross alt representeres av idioter som vedkommende jeg siterer nedenfor. Det verste han gjør mot deg og dere i denne situasjonen er at han fører deg bak lyset og lyger. Men som nevnt - han har i praksis ikke særlig til valg. Det første du må gjøre om du vil hjelpe er å gi han det valget, gjennom å faktisk forstå problemstillingen og forstå prosessen dere eventuelt må gjennom dersom han skal rehabiliters med din hjelp.

Du merker kanskje at jeg adresserer deg og din mulighet til å hjelpe han, fremfor å henvise til noe eksternt organ dere kan ty til. Dette er fordi det eskterne organet ikke eksisterer. Det er ingen som kan hjelpe dere! Dette er den triste realiteten for personer som meg og typen din. Vi som er helt funksjonelle, vi som fungerer i alle livets arenaer samtidig som at vi teknisk sett er narkomane. Det finnes ingen mellomting, ingen opplegg som åpner for at en skal kunne få hjelp uten at en skal spenne bein på seg selv. Konsekvensene det medfører å søke hjelp er større enn konsekvensene årevis med rus har påført oss, og slik vil det være i overskuelig fremtid.

Jeg har masse mer å skrive, men jeg har ikke tid. Fortsettelse følger.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Du får ikke gjort annet enn å virkelig bestemme deg for om du vil fortsette å ha tillit til den personen. Du må sette noen grenser for dere, for din egen del. Hvis du ikke gjør det nå, hvis du lar dette fortsette, -og- hvis han skulle få et sammenbrudd, kjøre på noen eller noe annet skulle skje - da vil du kanskje få dårlig samvittighet? Det at han tror han har kontroll på rusbruken er i seg selv en løgn, hvis han virkelig hadde hatt kontroll, så hadde han trappet ned arbeidsmengden og kontrollert selve roten av problemet. Det er med på å undergrave selvtillit og andres tillit til en selv når en bruker prestasjonsfremmende midler. Det er egentlig ikke en selv som gjør jobben, men stoffene. Det går galt før eller senere. Alt dreier seg ikke bare om penger, tross alt.

Det er trist når noen går til det punktet at de bruker rusmidler for å takle en jobb. Det må være bedre å nedgradere livet litt og ta en mindre stressfull jobb med litt mindre lønn. Det står som regel 10 andre klare til å ta jobben uansett.

Din egen integritet er viktigere enn noen andres.
Vis hele sitatet...
Hva i faen er det du våser om?

Trådstarter er ikke interessert i å høre ditt moralske standpunkt, eller dine fordømmelser av kjærestens liv. Dette er rett og slett bare nettsøppel, rart innleggene dine får leve videre.
Mange smarte ord fra Tøffetom der synes jeg. Det er ikke bra for forholdet at det gnager på deg og at han går bak ryggen på deg, og det er det som kommer til å sakte men sikkert ødelegge forholdet deres.

Det beste er og få til en dialog og snakke åpent om det, ved at du ikke lager det den første samtalen til en big deal og sier no som "hey, jeg vet at du fungerer greit på det på det og at det ikke er storstilt missbruk slik det er nå, og jeg har ikke tenkt å gjøre det til en større deal enn det er, men det er faktisk ugunstig for oss begge og forholdet vårt at det holder på i hemmelighet, så la oss i det minst være åpne med hverandre fra nå av".

Deretter blir det enklere og holde en ordentlig dialog om det, også får dere finne ut av det sammen.
Sist endret av Picard; 30. november 2015 kl. 15:59.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Jeg synes det høres ut som at kjæresten din fungerer ganske greit med uvanen sin, foruten det med tannhelsen. Det er jo forferdelig kjipt å ødelegge tennene sine på den måten. Jeg synes du bør forhandle deg frem til at han i det minste skal slutte å snorte, slik at tennene og økonomien ikke går helt i grus. Amfetamin kan helt fint puttes i kapsler og svelges. Over tid er det jo ikke bra for magen heller, men det kan kontrolleres ved å moderere doseringene, og passe på å ikke bygge opp for høy toleranse for stoffet.
Vis hele sitatet...
Det er en seiglivet myte at tannproblemene hovedsaklig skyldes direkte kontakt mellom stoffet og emaljen. Skyteglade speed freaks får også problemer med tannhelsen. På engelsk har fenomenet fått den sjarmerende betegnelsen "meth mouth" og du finner mye informasjon med det som søkefrase.

https://en.wikipedia.org/wiki/Meth_mouth

Causes
...
The dental effects of long-term methamphetamine use are often attributed to its effects on saliva. The reduction in saliva increases the likelihood of dental caries, enamel erosion, and periodontal disease. Although it is clear that use of the drug decreases saliva, the mechanism by which it does so is unclear. One theory is that the drug causes vasoconstriction (narrowing of the blood vessels) in salivary glands, decreasing salivary flow. This constriction is thought to be due to the activation of alpha-adrenergic receptors by both methamphetamine itself and norepinephrine, the levels of which are dramatically increased by methamphetamine use. These factors can be compounded by dehydration, which occurs in many methamphetamine users after drug-induced increases in metabolism. The characteristics of the saliva produced during use of the drug, which includes high protein content, may also contribute to the sensation of dry mouth.
...
Vis hele sitatet...
Treatment
...
Meth mouth is very difficult to treat unless the patient stops using methamphetamine; persistent drug use makes changes in hygiene or nutrition practices unlikely. Many drug users lack access to dental treatment, and few are willing to participate in such a course of action, often because of poverty. Those who are willing to seek dental treatment often resist discussing their drug use. Providing dental treatment to individuals who use methamphetamine can also be dangerous, because the potential combination of local anesthetic and methamphetamine can cause serious heart problems. There is also an increased risk of serious side effects if opioid medications are used in the patient's treatment.

Treatment of meth mouth usually attempts to increase salivary flow, halt tooth decay, and encourage behavioral changes. Toothpaste with fluoride is very important to the restoration of dental health. Only prescription fluoride rinses can adequately treat the condition. Sialogogues, drugs that increase the amount of saliva in the mouth, can be used to treat dry mouth and protect against dental health problems. Pilocarpine and cevimeline are sialogogues approved by the Food and Drug Administration (FDA) to treat low salivation caused by Sjogren's syndrome and may have the potential to effectively treat dry mouth caused by methamphetamine use.

Education about oral hygiene for long-term methamphetamine users is sometimes required.] Changes in diet are often necessary for recovering drug users that are receiving dental treatment, and the use of sugar-free gum may be beneficial. The consumption of water and the avoidance of beverages with a diuretic (dehydrating) effect can also help patients with meth mouth.
...
Vis hele sitatet...
Det blir bare spekulasjon fra min side, men hvis vasokonstriksjon er en del av problemet, hjelper det kanskje med reseptfrie vasodilatorer som f.eks. l-arginine, citrulline og glysin.
Trådstarter
3 1
Takk Tøffetom for godt og reflektert svar. Jeg har lest det flere ganger og prøver å ta til meg det du sier.
Jeg tror dessverre du har helt rett når du skriver "Det er ingen som kan hjelpe dere!"

At det er de faktiske "bevisene" som gjør dette til en stor greie for meg, og ikke konsekvensene, det er noe jeg forsøker å fokusere på.. Men likevel; det er slitsomt å spille skuespill for hverandre hver eneste dag. Han vet at jeg vet, men ingen av oss snakker om det. Han fordi han vil skjerme meg for den delen av livet sitt (det er i alle fall det han sier) og jeg holder stort sett munn fordi jeg vet at han blir lei seg de gangene jeg tar det opp.
En annen ting er jo at jeg gjerne vil bli gammel med denne mannen, og jeg er oppriktig bekymret for hvor mange år kroppen hans tåler dette. Som sagt har han allerede holdt det gående en 15 års tid.
Jeg har innbilt meg selv at det ville vært enklere hvis han var åpen om alt, ærlig om alt - at han ikke trengte å si at han reiser en tur på butikken, når det han egentlig skal er å parkere nedi gata for å gjøre det han må..
Samtidig hadde jeg nok ikke taklet å se på at han ruset seg, eller at han fortalte meg at "hei, når drar jeg for å..." og hvis han begynte å gjøre det hjemme ville det sannsynligvis være en sikker død for forholdet. Dette vet han nok bedre enn meg og har klokelig holdt meg utenfor. Men åpenhet ift ca hvor ofte, hvor mye penger bruker vi på dette, og hva han egentlig føler rundt sitt eget misbruk og troen på om det noen gang skal ta slutt, det hadde jeg satt pris på.
Jeg rekker ikke skrive mer nå, men jeg er virkelig takknemlig for at noen har tatt seg tid til å svare meg ordentlig. Å ta opp samme sak med venner/familie eller, gud forby, kvinneforum, ville være dødsdømt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Senta Vis innlegg
Takk Tøffetom for godt og reflektert svar. Jeg har lest det flere ganger og prøver å ta til meg det du sier.
Jeg tror dessverre du har helt rett når du skriver "Det er ingen som kan hjelpe dere!"

At det er de faktiske "bevisene" som gjør dette til en stor greie for meg, og ikke konsekvensene, det er noe jeg forsøker å fokusere på.. Men likevel; det er slitsomt å spille skuespill for hverandre hver eneste dag. Han vet at jeg vet, men ingen av oss snakker om det. Han fordi han vil skjerme meg for den delen av livet sitt (det er i alle fall det han sier) og jeg holder stort sett munn fordi jeg vet at han blir lei seg de gangene jeg tar det opp.
En annen ting er jo at jeg gjerne vil bli gammel med denne mannen, og jeg er oppriktig bekymret for hvor mange år kroppen hans tåler dette. Som sagt har han allerede holdt det gående en 15 års tid.
Jeg har innbilt meg selv at det ville vært enklere hvis han var åpen om alt, ærlig om alt - at han ikke trengte å si at han reiser en tur på butikken, når det han egentlig skal er å parkere nedi gata for å gjøre det han må..
Samtidig hadde jeg nok ikke taklet å se på at han ruset seg, eller at han fortalte meg at "hei, når drar jeg for å..." og hvis han begynte å gjøre det hjemme ville det sannsynligvis være en sikker død for forholdet. Dette vet han nok bedre enn meg og har klokelig holdt meg utenfor. Men åpenhet ift ca hvor ofte, hvor mye penger bruker vi på dette, og hva han egentlig føler rundt sitt eget misbruk og troen på om det noen gang skal ta slutt, det hadde jeg satt pris på.
Jeg rekker ikke skrive mer nå, men jeg er virkelig takknemlig for at noen har tatt seg tid til å svare meg ordentlig. Å ta opp samme sak med venner/familie eller, gud forby, kvinneforum, ville være dødsdømt.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal kunne hjelpe han så må han kunne være ærlig med deg. Dere trenger å sette dere ned, prate ordentlig, og "starte på nytt" i rus-øyemed.

Du må erkjenne at:
- Missbruket hans er langt større enn du tror.
- Missbruket koster langt mer enn du tror. Sannsynligvis mange ganger så mye.
- Han kommer til å sprekke, igjen og igjen og igjen.
- Du kommer ikke til å fatte og begripe hvordan han kan gjøre det mot deg, mot familien etc... Men om du vil bidra så er det kun en måte, og det er "all in". Du kan ikke gjøre dette halvveis.

Tror du det i det hele tatt er mulig for deg? Tenk deg godt om, alle vil svare ja, de færreste kan egentlig svare ja..
Sist endret av Tøffetom; 14. desember 2015 kl. 05:58.