Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 12459
Hva tenker dere freakere om dette da ? Etter det jeg har lest her, er det absolutt noe som trengs, å egentlig helt sykt at det ikke blir sjekket elerrede nå....

http://www.nettavisen.no/nyheter/nar...v/8517075.html
Kjipt, men har ikke så mye å si egentlig. Er bare å nekte på at du har bestilt noe, så er saken ute av verden.
Eller så kan man bestille til f. eks naboen sin, vist man er en såpass kjip nabo da
Sist endret av EyesWideShut; 4. desember 2014 kl. 07:32.
Hadde regnet med at det skjedde allerede nå, ja. Men triste nyheter uansett, enda mer ressurser sløst vekk på dette meningsløse forbudet.
Sist endret av Grix; 4. desember 2014 kl. 08:15.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Tviler på at de skal ha en fast brevsnuser. Det går vel flere hundre tusen brev igjennom der daglig, så risikoen blir nok fortsatt ganske lav.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Tviler på at de skal ha en fast brevsnuser. Det går vel flere hundre tusen brev igjennom der daglig, så risikoen blir nok fortsatt ganske lav.
Vis hele sitatet...
De skal ha ganske mange hunder med førere i aktivitet for å rekke
over en dagsrasjon med post. De er dyr i drift, så det vil nok koste flesk.

Ellers interessant at Adressa angivelig har klart å avsløre "over 5 500
narkotikaforsendelser" via norsk postgang det siste året. Hvor har de det tallet fra?

Har noen faktisk blitt anmeldt og straffeforfulgt?

Er noe blitt beslaglagt, og hvor har i såfall dette tatt veien?

La gå at det nok blir sendt endel narko i posten - men jeg regner med at
dersom man skulle be "etterforskerne" i Adressa om reell dokumentasjon,
ender man opp tomhendt. Jeg anser tallet som en ren fantasi med mindre
noen kan bevise det motsatte.
Sitat av PVestlandia
Ellers interessant at Adressa angivelig har klart å avsløre "over 5 500
narkotikaforsendelser" via norsk postgang det siste året. Hvor har de det tallet fra?
Vis hele sitatet...
Tenkte samme sak når jeg leste artikkelen, det er nok kun antatt årlig forsendelse som de har skrevet om for troverdigheten i å lage en skremselspropaganda artikkel, får å få folk til å slutte å sende disse preparatene med brevpost.
Det er som du sier en dyr drift å oppdage ulovlige sendinger pga antall daglige brev som blir sendt. Det billige alternativet er at folk blir skeptisk til å sende brevet i utgangspunktet.
Trådstarter
56 7
Og ''ca 5500'' som d skrives, høres veldig lite ut synts jeg? eller?

Nei, er enig i at de vil jo aldri klare og stoppe alt UANSET, så det er nok mye for og skremme....... Er jo også MYE som kommer igjennom fra utlandet, og der skal vel i teorien alt sjekkes?
Valgfri brukertittel
KingofSpades's Avatar
52 8
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Feil, hundene lukter det aller meste uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler sterkt på at hundene er trent til å lukte ting utenfor det som er mest kjent (hasj, amfetamin, heroin, kokain). Det er mye research chemicals som blir sendt i posten, mangen av de har så vidt en lukt til å begynne med.
Sitat av KingofSpades Vis innlegg
Jeg tviler sterkt på at hundene er trent til å lukte ting utenfor det som er mest kjent (hasj, amfetamin, heroin, kokain). Det er mye research chemicals som blir sendt i posten, mangen av de har så vidt en lukt til å begynne med.
Vis hele sitatet...
Skulle kanskje presisert meg litt mer, men hundene lukter det de er TRENT til ^^,
Sist endret av Putresopp; 4. desember 2014 kl. 14:14.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Chrissus Vis innlegg
Har liten tro til at dette opplegget skal fungere da vakumposer og kaffegrut/parfyme osv fjerner nesten all lukt. Legger du doble poser og passer på hva du har posene i nærheten av når du pakker skal det gå helt fint.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å forestille seg hvordan hundenes luktesans fungerer, men man antar at de kan skille lukter slik som vi skiller farger. Kaffegrut og parfyme gjør absolutt ingenting, om noe gjør det hundene mer oppmerksomme. Vakuumpakking hjelper selvfølgelig ganske mye, men lukten siger sakte ut til slutt uansett, og plutselig tar man på posen med fingre/hansker som lukter.
Det er feil å si at noe ikke har lukt, spørsmålet er heller hvor mye som skal til for å oppdage lukten. En hund kan lukte den den er trent til, men jeg vil tippe at en hund også kan lukte et stoff som er kjemisk beslektet med et stoff den er trent opp til.

Kjipt, men har ikke så mye å si egentlig. Er bare å nekte på at du har bestilt noe, så er saken ute av verden.
Eller så kan man bestille til f. eks naboen sin, vist man er en såpass kjip nabo da
Vis hele sitatet...
Alt etter hvor mye stoff det er snakk om, hvor mye politiet har å gjøre etc. så burde man også forvente at de kommer på døra, ransaker, tar med seg mobil og pc.

Jeg forstår ikke hvorfor de bruker ressurser på å sjekke innenlands brev når det fortsatt er plenty med brev fra utlandet som slipper gjennom tollen.

Hadde regnet med at det skjedde allerede nå, ja. Men triste nyheter uansett, enda mer ressurser sløst vekk på dette meningsløse forbudet.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Jeg tror ikke dette vil ha noen innvirkning på norsk narkotikabruk. Får man ikke tak i narkotika på nett så finner man det en annen plass. Jeg vil si at fordelen med å handle over nett er at man i større grad er sikret kvalitet og kvanitet på det man kjøper, man plasserer seg også et hakk vekk fra gata og den kriminaliteten som kommer derfra.
Sist endret av Mortensen; 4. desember 2014 kl. 16:13.
Pvestlandia jeg tenker at 5500 forsendelser kun er en brøkdel av det egentlige omfanget.
Hvor avisen har tallet fra er umulig å vite, men basert på hvordan unge idag får tak i stoff på så er nok posten mot sin vilje landets aller største narko distributør ja.


Om noen finner gode dealere på nett så er det jo en fordel for samfunnet, det er trolig mange ledd som kuttes når narko distribueres på nett og via post. Mindre bøff og skumle kjemikalier for å bøffe ut med.
Sist endret av frtoretang; 4. desember 2014 kl. 20:27.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Pvestlandia jeg tenker at 5500 forsendelser kun er en brøkdel av det egentlige omfanget.
Hvor avisen har tallet fra er umulig å vite, men basert på hvordan unge idag får tak i stoff på så er nok posten mot sin vilje landets aller største narko distributør ja.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen formening om hva som er riktig tall. Lurer bare på hvor
journalisten(e) har tallet fra. Hvis det er mulig å dokumentere - hvem
sitter på bevismaterialet som i bunn og grunn hører hjemme hos politiet?

Hadde de hatt tallet fra politiet selv ville det jo først og fremst vært en
sensasjon som da antageligvis hadde vært på alle avisforsider allerede -
og den/de innad i politiet som hadde æren for god etterforskning ville
vært hedret og forfremmet.

Hadde teksten lagt til "antagelig over 5 500 forsendelser i året" kunne de
kalt det en statistisk spekulasjon - slik som du gjør når du skriver "jeg
tenker" - og ikke "jeg vet".

Om noen finner gode dealere på nett så er det jo en fordel for samfunnet, det er trolig mange ledd som kuttes når narko distribueres på nett og via post. Mindre bøff og skumle kjemikalier for å bøffe ut med.
Vis hele sitatet...
Så lenge det er snakk om illegale rusmidler som ikke er underlagt annen
kvalitetskontroll enn det produsenten eller formidleren utøver, så er det
temmelig naivt å tro at de ikke kutter varene minst like mye, om ikke mer
enn i "tradisjonell" narkohandel. Særlig siden selger og kjøper ikke ser
hverandre fysisk, eller kjøper vet noe som helst om selger eller dennes
tilholdssted. I tillegg er det bare å bytte nett-identitet dersom mange
nok blir misfornøyde, så begynner man bare på nytt. Det er alltid nye
kunder å finne/lure.

Så lenge stoffene det handles med er strengt ulovlige - er nok første
bud å profitere så mye som mulig før det eventuelt går til h**vete.
Særlig hvis det går gjennom post, som i utgangspunktet er et svakt ledd -
selv uten hunder.
Pveslandia, nei det er ikke naivt å tro at internett narko er renere enn tilfeldig gatenarko. Snakk men noen som bruker narko så vil du få det bekreftet. Det er ofte slik også på narkonettsteder som på ebay o.l. at selgerne får karakter etter kvalitet, troverdighet, nøyaktighet på mål etc. Dette kan kjøperne se når de skal velge seg en narko-kontakt. Og folk velger de selgerne med best karakter. At disse kan tjene svært mye mer penger på å selge kvalitet fremfor bøffa dritt gjør også at terskelen for å blande ut med rottegift eller andre kjemikalier er langt høyere enn hos en random fyr du treffer på gata.

Om alternativet er å gå langs akerselva og kjøpe fra en random fyr som snakker dårlig engelsk så finnes det null tvil hos meg om hvem som leverer best kvalitet. Det er selvsagt ikke han ved elva. Du oppsøker ham random.

Om noen har en fast connection som igjen har faste de handler fra som også har sine faste og ingen av disse driver å blander dritt i dopet for å tjene ekstra mye så har du flaks og da skal du huske både julekort og julegave til dealern din, hans kontakter og deres kontakter. For da er du heldig.
Sist endret av frtoretang; 4. desember 2014 kl. 21:02.
Frtoretang har helt rett. Det blir lagt karakter på hvert kjøp og det finnes også de som kjøper for å teste stoffet for så å legge ut anmeldning av selgeren. Siden kjøperen ikke har noen garanti på at varene blir sendt, slike karakterer har svært mye å. Mange av disse selgerne gir langt bedre kundeservice og kjøpsgaranti enn f.eks. selgere på ebay nettopp for å sikre seg et godt rykte.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Pveslandia, nei det er ikke naivt å tro at internett narko er renere enn tilfeldig gatenarko. Snakk men noen som bruker narko så vil du få det bekreftet.
Vis hele sitatet...
Personlig kjenner jeg ingen som handler stoff på nett. Om det er slik
du påstår så antar jeg at det er bedre organisert enn jeg var klar over, så
da er det muligens jeg som er naiv.
Dete er selvsagt positivt om man får kjøpt rent. Særlig positivt er det
jo dersom man unngår befatning med tung krim.

Om alternativet er å gå langs akerselva og kjøpe fra en random fyr som snakker dårlig engelsk så finnes det null tvil hos meg om hvem som leverer best kvalitet. Det er selvsagt ikke han ved elva. Du oppsøker ham random.

Om noen har en fast connection som igjen har faste de handler fra som også har sine faste og ingen av disse driver å blander dritt i dopet for å tjene ekstra mye så har du flaks og da skal du huske både julekort og julegave til dealern din, hans kontakter og deres kontakter. For da er du heldig.
Vis hele sitatet...
De brukerne jeg kjenner til har selvsagt sine faste lokale kvalitetsdealere.
Det ville aldri vært snakk om å handle på gata.

Jeg snakker i all hovedsak om cannabis.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Jeg har ingen formening om hva som er riktig tall. Lurer bare på hvor
journalisten(e) har tallet fra. Hvis det er mulig å dokumentere - hvem
sitter på bevismaterialet som i bunn og grunn hører hjemme hos politiet?
Vis hele sitatet...
Det første som slår meg er at journalisten veldig enkelt har laget bruker på diverse markeder og sjekket salgsstatistikken til de som utgir som norske selgere og lagt sammen to og to?
Sitat av Djiises Vis innlegg
Det første som slår meg er at journalisten veldig enkelt har laget bruker på diverse markeder og sjekket salgsstatistikken til de som utgir som norske selgere og lagt sammen to og to?
Vis hele sitatet...
Sånn har jeg også forstått det utfra de mange artiklene som adressa.no har publisert den siste tiden.
Journalisten har kartlagt de største Norske selgerne på darknet og kommet frem til tallene utfra salgs-statistikken deres.
Nå står det vel "innenlands post" i artikkelen, så jeg vet ikke helt hvorfor alle diskuterer postordrekjøp, finnes det norske nettbutikker som selger RC osv?

Det er ikke særlig tvil om at folk har sendt hverandre diverse substanser via post i lengre tid.

jeg husker ihvertfall relativt mange folk som gjorde det for et par tiår siden når jeg var yngre (og vakrere), jeg kan ikke huske at noen endte opp i trøbbel for det.

Omtrent på samme tiden hadde jeg en bekjent som jobbet på en postsorteringssentral, og ifølge han skjedde det innimellom at politiet kom innom postkontoret med hund.
det nye er vel kanskje at det nå skal gjøres mer systematisk.

Forøvrig kan jo en hund i fri dressur på et samlebånd med post dekke forferdelig mange brev på en time.

jeg klarer ikke helt å huske hvor og når i farten, men jeg så en gang et klipp på tv fra en kontroll av utenlandsposten, da løp hunden fritt over båndene og snuset som en gal uten å stoppe. Det blir veldig mange meter post på kort tid.


Til slutt skal en huske at hunder ikke nødvendigvis finner alt hver gang.
Jeg har personlig sett hunder gå rett forbi narko både i toll og iløpet av husransakelser.

En hund er jo også et levende vesen. Uten at jeg er noen spesialist vil jeg anta at den kan ha gode og dårlige dager, være opptatt med andre tanker, være deprimert, forkjølt osv osv.
Dette er bare propaganda for å skremme folk. Det sorteres omtrent 3 millioner sendinger DAGLIG ved østlandsterminalen, sjansen for å bli tatt øker minimalt, ingen sjanse i havet at de klarer å kontrollere særlig mange av dem.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Ellers interessant at Adressa angivelig har klart å avsløre "over 5 500
narkotikaforsendelser" via norsk postgang det siste året. Hvor har de det tallet fra?

Har noen faktisk blitt anmeldt og straffeforfulgt?

Er noe blitt beslaglagt, og hvor har i såfall dette tatt veien?
Vis hele sitatet...
Hva er det som er så merkelig med dette tallet?

Ja, noen har sikkert blitt anmeldt og straffeforfulgt, men hva så? Hvorfor spør du?

Hvilken relevans har det hvor det som beslaglegges tar veien? Det destrueres vel sannsynligvis som all annen narkotika som beslaglegges.

Du vet forskjellen på "forsendelse" og "straffesak", ikke sant?
Sist endret av hemmeligegreier; 6. desember 2014 kl. 20:40.
Greier bikkjer å snuse ketamin og slike ting?
hmmm. Det er jo ikke uvanlig at hunder besøker terminaler per dags dato og snuser litt på innlandspost.
Så ser ikke helt hysteriet, samt det er ikke snakk om på søke all post, men en mye større andel en per dags dato.
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Greier bikkjer å snuse ketamin og slike ting?
Vis hele sitatet...

Om de er trent til det så ja. Og om de som sender syntetisk dop kan jo ha hatt andre varer i sirkulasjon når de pakket varer til deg. Feks veid opp pulver og fått pulver på fingrene også pakket varer til deg. Hunden lukter kanskje kola og markerer for det men analysene vil jo vise hva innholdet er.

Har og hørt at hunder kan markere på ting som ofte brukes for å avlede hunders luktesans, slik som kaffe og krydder etc.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet om dette har hatt særlig god effekt?
Prøvde noen søk og kan ikke finne medieoppslag på noen saker der hunden "Fido" fant 50g med lurebrus ved innenlandspost. Har selv sendt ludubre innhold i posten etter dette. Går fremdeles like smertefritt