Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1998
Hei , Har satt opp en (test) windows server 2012 , laget et domene og logget meg på fra en win8. Det meste av browsing fungerer, blant annet nettbank. Men får ikke frem noe microsoft stuff i det heletatt. F.eks outlook.com virker ikke. Browing går generelt mye tregere enn da jeg brukte ruteren til å logge meg på nett.

Noen som kan hjelpe?

Kaizen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, du seier jo ingenting om kva du faktisk gjer. Browse igjennom? Er det proxy? Terminalserver? IP-forwarding? Maskering? VPN-tunnel?
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Ingen proxy. Servicene/roller er ad ds , dhcp og dns. Mulig det er dns som er problemet. Bør jeg slå den av?
Med browse , mener jeg browse med browser , ie , crome osv.

Kaizen
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Forklarer hva jeg har gjort så kanskje det blir lettere å skjønne.

Slo av dhcp på ruteren. Innstalerte windows server 2012. Lagde en fast ip og la til active directory, dhcp og dns. Lagde domene og en bruker som jeg logger meg til med en win8 workstation. win8 får ip fra server og alt ser ut til å fungere , bortsett fra treg browsing(surfing) og sider som ikke virker.

Kaizen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Legg til ISPen eller google sine DNS-servere som upstream i oppsettet ditt.
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Har forsøkt mange. Som f.eks telenor(som jeg tror det er her etter å ha gjort en tracert)
Altså, ipv4 på netverkskortet har jeg lagt til mange og har to fra telenor som pirmary og secodary.

Kan du forklare litt bedre hva du mener med upstream ?

Merkelig at det er mest Microsoft sine som ikke fungerer

Alle sider fungerer om jeg browser på servern.

Takker for hjelp så langt..


Kaizen
Sist endret av Kaizen; 27. mars 2014 kl. 20:47.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hva med å faktisk lese igjennom et par bøker i stedet for å bruteforce deg fram til et feiloppsett som fungerer sånn halvveis, av og til? Det er vanskelig å sette diagnose på hva det er du har satt opp feil når det er åpenbart at problemkildene kan være så mangt.

Serverne dine bør uansett ikke browses på noe som helst ut på nett. For å sette et eksempel så har svært få av mine serverne jeg har i det hele tatt default gateway eller tilgang til det, med mindre de eksplisitt skal ha noe å gjøre i et annet av mine subnett. Men det er jo forsåvidt greit at du forsøker et "basic" oppsett.

Men gjør deg selv den tjenesten å lær deg ting skikkelig før du gjør noe for galt. Ett tips er å se igjennom sertifiseringsmodellene til microsoft, og kjøpe eller få tak i bøker som forbereder deg til de forskjellige eksamene.

Etter mange år innen både drift og utvikling av tjenester så er dette de beste tipsene jeg kan gi deg. Slett unna serverne dine, begynn på nytt.
Sist endret av m0b; 27. mars 2014 kl. 21:11.
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Regner med å fikse dette uten å sette meg ned å lese feite bøker.
Dessuten er det få bøker som gir deg fasit svar på oppsettet.
Ikke for det jeg ikke er interessert i å lære , men jeg tenker jeg lærer mer av å faktisk gjøre det , og heller lese når jeg støter på problemer. Har selvfølgelig forsøkt å finne svaret , men når jeg ikke har noe anelse hvor problemet ligger blir det litt vrient.

Håpet det var noen her som hadde støtt på samme problemet.

Så hva er da vanlig i et kontorlanskap?

Trodde det var en vanlig løsning å ha kun et netverkskort i server , de få maskinenen som bruker serveren er koblet til samme switch som server og that's it.

Så hva er da et normalt oppset i et lite eller større kontorlanskap/domen for å gi maskinene tilgang til nett?

Altså ikke noe dyre greier , men en god nokk løsning?

Kaizen
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Dessuten er det få bøker som gir deg fasit svar på oppsettet.
Vis hele sitatet...
Nei, men dei kan lære deg basing debugginteknikker som å sjekke responstid på dns-server etc, for å finne ut av bottlenecks.

Du får bruke t.d. dig for å finne ut av NS-serveren sin respons da.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Da får du fortsette din karriære som youtube-akademiker, og jeg ønsker deg lykke til videre.

Jeg ville dog anbefalt deg bøkene med ISBN 978-0-7356-7535-3, 978-1-449-32075-1 og ikke minst 978-0-7356-6631-3. Det gir deg ca 2000 sider å pløye deg igjennom, noe jeg egentlig ville gjort før jeg i det hele tatt hadde rørt i serverne dine.

2012 R2 er et paradigmeskifte fra 2008.

Hvis ønskelig kan jeg sikkert skaffe et par ISBN anbefalninger til prep før eksamen 40-410 og 40-417.
Sist endret av m0b; 28. mars 2014 kl. 12:55.
Kaizen's Avatar
Trådstarter
Koblet klienten rett i veggen og fikk tildelt ip og dns. Disse dnsene la jeg til Forwarders i propertys på dns serveren og koblet tilbake , restartet og nå fungerer det.

Og til dere som tenker at å bestille feite bøker , studere disse til krampa tar dere, for så å forsøke å installere en server er eneste veien å gå vil jeg si at et alternativ er å, laste ned trail versjonen , installere den og lek rundt og lær. Synes dere at det er gøy og har lyst til å lære mer dyptgående, bestill da bøkene. Det er ikke så vanskelig som det høres ut her. Disse proffene her liker å dra ut all inspirasjon og kreativitet ut av en hver IT spire.

Lurer fortsatt på hva som er et bra oppsett for et lite kontorlandskap? Microsoft gir meg inntrykk av at alt jeg trenger er en server , installere den og vips er alt i orden.

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 29. mars 2014 kl. 15:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Og til dere som tenker at å bestille feite bøker , studere disse til krampa tar dere, for så å forsøke å installere en server er eneste veien å gå vil jeg si at et alternativ er å, laste ned trail versjonen , installere den og lek rundt og lær.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du ofte lærer ting som ser smart ut, men som ikkje er smart. T.d. det å settje opp DNS-tenaren til å spørre root-servere direkte om den ikkje veit svaret sjølv, som du gjorde i utgangspunktet. Du hadde heller ikkje peiling på verktøy for å feilsøke det, og du har ingen forutsetninger for å vurdere sikkerheta på oppsettet ditt.

Når system er såpass komplekse som det er, så er kunnskap godt å ha før du tester ting i praksis, og ein god måte å få det på er bøker - eller timer på wikipedia. Det handler ikkje om å drepe kreativitet, men å gje kreativitet rammer den kan leve innanfor.

Og det finst utallige bøker som diskuterer oppsett for eit kontorlandskap. At du stiller spørsmålet understrekar vel at du bør lese.
Jeg kan anbefale denne boka: Exam 70-410 Installing and Configuring Windows Server 2012 Lab Manual Microsoft
http://www.ebay.com/itm/321344476963...84.m1497.l2649

hvis du har lyst til hands-on trening, dette er oppgave heftet til sertifisering kurs
Fikk tak i ProCurve Networking, study guide , Adaptive edge fundamentals. I bokform. Forsøkte å leite den opp, men fant den bare i PDF format. Her er linken.

Noen som har noe anelse om den er noe bra. Ser ut som den er rettet spessielt rundt hp sine produkter.

Kaizen
Procurve er nettverks produktene til HP så ja de er rettet mot HP sertifiseringer