Det er nå enda slik at forbrukerne (de fleste) til tross for negativt kritikk velger å kjøpe produkter som er enten billigst, best (f.eks. Apple > Nokia) eller har en god beliggenhet til tross for negativ omtale. For min egen del kjøper jeg heller en Ryanair billett til London for 300 kroner, enn en Norwegian billett til 1500 kroner om dette er de to alternativene til tross for at jeg har et generelt dårligere inntrykk av Ryanair.
Jeg har tenkt en del på hvordan alle de store selskapene klarer å holde seg med all den negative kritikken som florerer rundt om de fleste. Det er veldig få jeg har hørt om som ikke har hauer av negativt på seg.
Om vi antar at alle de store selskapene har negativ kritikk rundt seg, og vi videre antar at mengden av negativ kritikk er relativt lik. Vil jo det egentlig ikke ha så mye å si, om alle har negativ omtale.
Vi kan jo prøve å sette dette opp på en matematisk forsimplet måte, med faktorene nevnt ovenfor; pris, kvalitet, beliggenhet og omtale. Dette settes i en skala fra (-10 til 10), hvor 10 er best og -10 er dårligst.
Bedrift A: La oss si Elkjøp
Pris (8) - Elkjøp har generelt gode priser
Kvalitet/Service (4) - Kan enten være kvalitet på vare eller service i butikken
Beliggenhet (6) - Elkjøp ligger ofte nærme folk flest
Omtale (-3)
Sum = 15
Bedrift B: Lokaleelektronikkbutikken
Pris (-4)
Kvalitet/Service (7)
Beliggenhet (4)
Omtale (4)
Sum = 11
Merk: Dette er bare et tenkt eksempel, men jeg tror det kan forklare noe bakgrunnen til hva kunder velger. Det er selvfølgelig mange andre faktorer som spiller inn, men til syvende og sist er det totale inntrykket (nytten til kunden) som blir avgjørende.
Sist endret av Parkett; 27. mars 2014 kl. 21:50.
Grunn: grammatikk