Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1683
Hei =)

Er det noen her inne som har god greie på transistorer? Holder på å lage ei h-bro til motorstyringa i en segway jeg lager på skolen. Endte opp med å bestille noen mosfet'er, N-kanal, noe som jeg aldri før har vært borti. Fant ut at gate måtte være større en Source for å lede. Dette er ikke noen problem på den ene siden av motoren, for der blir jo spenninga 0V. Men på den mosfeten etter motoren blir jo spenninga 24V på source, altså batterispenninga. Da blir det litt vanskelig å få gate spenninga over 24V, for 24V er jo alt jeg har.

Ser andre som har laget H-bro med mosfet har brukt P-kanal. Hvordan fungere det med spenningsforhold på denne? Har lest at gate må være større en source spenninga for å bryte. Stemmer dette?
Det er vanlig å bruke både NFET og PFET i H-broer, ja. PFETen sitter "opp ned" i forhold til NFETen i skjemaet, slik at når den ikke leder vil source ha et høyere potensiale enn drain. En negativ drain-source-spenning, med andre ord, og den leder med en negativ gate-source-spenning. Her er et veldig enkelt eksempel på en H-bridge med MOSFETs:

http://www.bristolwatch.com/ele/img/h5.gif
Takk for svar =) Da var det prøvd ut og det funka! =)
▼ ... noen uker senere ... ▼