Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4964
Hallo! bare lurer på om det er ulovlig å eie en strømpistol eller å bruke det i nødverg? for sivile. Nå snakker jeg om strømpistol som skyter ut sånne "nåler"? står det noe på lovdata om tasere? jeg har prøvd å lete litt rundt men fant ikke noe esakt der det står det er ulovlig ifra lovdata
Sist endret av Pyromannn; 25. februar 2014 kl. 22:32.
Tazere og "elektrosjokkvåpen" er ulovlig, uansett om det brukes i nødverge eller oppbevaring.

Men jeg hadde heller sitti med livet i behold og brudd på våpenloven enn å kanskje ikke beholdt livet, om det lå en tazer vedsiden av meg, hehe.
Sist endret av Bruskork1; 25. februar 2014 kl. 22:36.
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Er ikke lov nei...

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1
Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904
Okey takk for svar

Men hva menes med "aktverdig formål" er ikke nødverg et aktverdig formål på en måte?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Tazere og "elektrosjokkvåpen" er ulovlig, uansett om det brukes i nødverge eller oppbevaring.

Men jeg hadde heller sitti med livet i behold og brudd på våpenloven enn å kanskje ikke beholdt livet, om det lå en tazer vedsiden av meg, hehe.
Vis hele sitatet...
Hvis det helt magisk skulle dukke opp en tazer, og du bruker den til nødverge har du jo ikke brutt noen lover.

Hvis det er din tazer og du bruker den til nødverge, vil du nok bli frikjent for selve "nødvergehandlingen", men siktet for brudd på våpenloven
Sitat av Pyromannn Vis innlegg
Okey takk for svar

Men hva menes med "aktverdig formål" er ikke nødverg et aktverdig formål på en måte?
Vis hele sitatet...
Nei, tvert i mot. Det er formulert slik for å fange opp alt av ymse våpen som ikke så lett lar seg beskrive i en lov, men som loven er ment å ramme, samt nye "våpen" uten andre bruksområder enn vold.
Sist endret av Mith; 25. februar 2014 kl. 23:28.
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Hvis det helt magisk skulle dukke opp en tazer, og du bruker den til nødverge har du jo ikke brutt noen lover.

Hvis det er din tazer og du bruker den til nødverge, vil du nok bli frikjent for selve "nødvergehandlingen", men siktet for brudd på våpenloven
Vis hele sitatet...
Jeg trudde at hvis man brukte et ulovlig våpen så ble man siktet uansett om man eide den selv eller om en fant den jeg, men kanskje jeg tar feil ja.