Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1180
Hei,
Lurte på om det går an å ha 2 rutere på samme linje uten at den ene ruteren blir brukt som en reepeter. Hvis det er mulig kan man da sette opp sånn at ruteren har forskjellige ssid og nettverks-nøkkel?
Hvorfor ikke bare kjøpe en ruter der man kan sette opp flere gjeste nett med ssid og passord? Typ asus dark knight rt66u
Sitat av tennbrikket Vis innlegg
Hvorfor ikke bare kjøpe en ruter der man kan sette opp flere gjeste nett med ssid og passord? Typ asus dark knight rt66u
Vis hele sitatet...
Jeg har en Asus RT-AC68u, men jeg har en kjeller uten internett (pga betongvegger og tak). Så jeg tenkte at jeg kunne dra en kabel ned i kjelleren og koble opp en ny ruter via Asus'en (hvis det går an da).
Ja det går helt fint. Bare koble slik som dette:
Vegg -> [wan]modem[lan] -> [wan]Router1[lan1] -> [wan]Router2

Det er også viktig at du deaktiverer DHCP/NAT på Router2 slik at dette blir styrt av router1.
Sist endret av etse; 12. januar 2014 kl. 02:20.
Altså du gjør den til et aksesspunkt.
Sitat av etse Vis innlegg
Ja det går helt fint. Bare koble slik som dette:
Vegg -> [wan]modem[lan] -> [wan]Router1[lan1] -> [wan]Router2

Det er også viktig at du deaktiverer DHCP/NAT på Router2 slik at dette blir styrt av router1.
Vis hele sitatet...
Går det an å ha en annen ssid og nettverksnøkkel da?
Ser ikke hva du skal tjene på det, men ja.
Slik som det høres ut som, så vil du ha to separate nettverk og da er ikke det løsningen. Heller Vegg-> Svitsj-> ruter1 & ruter2. evt er det bare å kjøre vlan men lenge siden jeg har sett på en hjemmeruter nå aner ikke hva de støtter og ikke støtter.
Sitat av rolls Vis innlegg
Slik som det høres ut som, så vil du ha to separate nettverk og da er ikke det løsningen. Heller Vegg-> Svitsj-> ruter1 & ruter2. evt er det bare å kjøre vlan men lenge siden jeg har sett på en hjemmeruter nå aner ikke hva de støtter og ikke støtter.
Vis hele sitatet...
Jeg skal prøve det, må bare finne svitsjen først, hvis jeg fortsatt har den!
Grunnen til at jeg vil ha 2 nettverk er fordi jeg har lyst til å ha et nettverk der jeg er alene, uten all denne hjemmedelingen og AiClouden, sånn at jeg ikke trenger å ødelegge for de andre med å skru det av.
Sitat av rolls Vis innlegg
Slik som det høres ut som, så vil du ha to separate nettverk og da er ikke det løsningen. Heller Vegg-> Svitsj-> ruter1 & ruter2. evt er det bare å kjøre vlan men lenge siden jeg har sett på en hjemmeruter nå aner ikke hva de støtter og ikke støtter.
Vis hele sitatet...
Da forutsetter du at leverandøren deler ut mer enn 1 ip-adresse per kunde, frem til vi går over på IPv6 er nok ikke det vanlig.