Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  205 52076
Starte et galleri? Hvor prislappen kun er din subjektive mening av hva et maleri er verdt.
Sitat av slimp Vis innlegg
Starte et galleri? Hvor prislappen kun er din subjektive mening av hva et maleri er verdt.
Vis hele sitatet...
Når du skal forsikre maleriet kommer det såklart noen kunst geeks fra forikringsselskapet.
Mitt perfekte ran, eller rettere sagt, de klærne som passer seg perfekt om jeg f.eks bestemmer meg for å rane en bank eller noe en dag så måtte det vært å tatt på meg brune linser (siden jeg har isblå øyne), brunkrem rundt øynene og tatt på meg en burka og storma inn. Hadde også passet på å prate dårlig norsk og ordlegge meg dårlig om jeg er nødt å si noe under ranet.

Ikke tro jeg prøver å legge skylden på utlendinger for ranet, burka er heldekkende med like smal åpning i øya som finlandshette. Jeg vil ha ett antrekk man ser minst mulig av både vekt, hudfarge og øyenfarge og burka er det beste jeg har kommet på så langt. Kunne forsåvidt brukt en mørk gardin, men dette hadde jo bare sett rart og kanskje litt mistenksomt ut
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Når du skal forsikre maleriet kommer det såklart noen kunst geeks fra forikringsselskapet.
Vis hele sitatet...
Selve poenget ligger vel ikke i at du starter galleriet men at du selger malerier dyrere en hva de er verdt. Kanskje du kjøper et bilde til 1000 og selger det for 100.000 osv.
Sitat av slimp Vis innlegg
Selve poenget ligger vel ikke i at du starter galleriet men at du selger malerier dyrere en hva de er verdt. Kanskje du kjøper et bilde til 1000 og selger det for 100.000 osv.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønte ikke helt logikken i den der, kan du forklare litt nermere?
Logikken er at du kan selge et maleri for 1million. (altså hvitvaske en million) når du kanskje bare har kjøpt maleriet for 1000spenn. Fordi ingen kan si at det maleriet ikke er verdt så mye for vedkommende som kjøpte det, det er hans mening. Dessuten skatter man ikke så vidt jeg vet når man kjøper ting som malerier.

EDIT: eller malte det selv for den saks skyld.
Sist endret av slimp; 1. desember 2009 kl. 22:42.
Ville ha undersøkt militærlagre som ligger rundtomkring i utkantstrøk, der kan man finne morfinpiller etc som er veldig lett omsettelig.

Hadde man brutt seg inn på et sånn sted, og bare brukt litt vett for å ikke bli sett, tror jeg ikke du akkurat hadde blitt tatt med det første.
Du finner ut når det er vaktskift og når pengene blir flyttet, så finner du noen du kan stole på som bestevenner fettere noe i den duren, dere burde være maks fire men heller ikke mindre enn tre.
Så må du skaffe militæruniformer og våpen identiske med forsvaret sine våpen pluss et ekstra sett(du trenger det senere), du skaffer en militær truck.
Nå kan ranet begynne, du og dine kompanjonger går sakte inn i banken og ber dem tømme pengene inn i en boks du har med.
Du forteller personen bak kassen at det er til det beste for nasjonen etc..
personen som gjør dette må være flink til å prate og ha karisma.
Nå har du pengene og litt ekstra tid før politiet finner ut at det aldri var noen soldater der, på veien langt vekk ber du kompanjongene dine stoppe trucken.
så når trucken er stoppet forter du deg og skyte ned sjåføren de andre hopper ut og skyter mot deg så oppdager de at du har puttet oppi løsskudd i geværene dems.
de faller døde ned før de får tenkte mer og du kjører videre, nå gjemmer du pengene du har fått tak i.
nå er det bare og destruere trucken vente et par år og så kan du bare begynne og bruke penger!.

Ja jeg vet det er ikke akkurat en super bra plan ..
Sitat av Swartzdose28 Vis innlegg
Ja jeg vet det er ikke akkurat en super bra plan ..
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i
Sitat av Swartzdose28 Vis innlegg
Du finner ut når det er vaktskift og når pengene blir flyttet, så finner du noen du kan stole på som bestevenner fettere noe i den duren, dere burde være maks fire men heller ikke mindre enn tre.
Så må du skaffe militæruniformer og våpen identiske med forsvaret sine våpen pluss et ekstra sett(du trenger det senere), du skaffer en militær truck.
Nå kan ranet begynne, du og dine kompanjonger går sakte inn i banken og ber dem tømme pengene inn i en boks du har med.
Du forteller personen bak kassen at det er til det beste for nasjonen etc..
personen som gjør dette må være flink til å prate og ha karisma.
Nå har du pengene og litt ekstra tid før politiet finner ut at det aldri var noen soldater der, på veien langt vekk ber du kompanjongene dine stoppe trucken.
så når trucken er stoppet forter du deg og skyte ned sjåføren de andre hopper ut og skyter mot deg så oppdager de at du har puttet oppi løsskudd i geværene dems.
de faller døde ned før de får tenkte mer og du kjører videre, nå gjemmer du pengene du har fått tak i.
nå er det bare og destruere trucken vente et par år og så kan du bare begynne og bruke penger!.

Ja jeg vet det er ikke akkurat en super bra plan ..
Vis hele sitatet...
Glemte noe veldig essensielt du må skaffe en uteligger E.L og putter på han en uniform og gevær putter han med de andre likene, politiet tror at alle er drept, de leter ikke etter flere folk..

Altfor mange huller i planen den er ikke akkurat noe jeg har tenkt til å bruke eller noen annen plan helst for den saks skyld
Sitat av DualPower Vis innlegg
Seks minutter ER liten tid, men hvis man er trent opp på fohond, vet hva man skal gjøre, hvert individuell får egne oppgaver og fullfører dette, da vil selve ranet klaffe systematiskt, med et resultat som er ønsket av den som tilrettelegger ranet. 6 minutt holder, de enste som trenger å forholde seg til de 6 minuttene, er ranerne. Vekterne vet ikke hva som hender før ranerne er borte. Ta i bruk andres uvitenhet, og menneskers reaksjon på sjokkbrekk.
Vis hele sitatet...

Problemet her er hvis planen feiler, hvis noe uventet skjer som er utenfor planen.
Man bør alltid ha en plan B, hvis plan A feiler.

Alle bør ha en forskjellig plan 4x plan A. og forskjellige plan B.
og alle bør vite hvert hva hver enkelt skal gjøre, og hva de andres plan B er for å koordinere dette.
Noen som har sett Inside Man?

Det kaller det NESTEN perfekte ran.
Hvor man får gisler til å ha på seg samme klær som ranerne, samt løpe rundt med leke geværer.

Filmen anbefales.
Anbefaler også serien Leverage som går mandager på Viasat 4. Er det 5 over halv 10 den går? Husker ikke helt. Ikke alltid ran, men det handler om en gjeng smartass kriminelle som bruker det de driver med til rettferdige og smarte ting.
Sitat av Coldmag Vis innlegg
Noen som har sett Inside Man?

Det kaller det NESTEN perfekte ran.
Hvor man får gisler til å ha på seg samme klær som ranerne, samt løpe rundt med leke geværer.

Filmen anbefales.
Vis hele sitatet...
Fin den. De tjente mye på at alle hadde like klær slik at det var umulig å se hvem som var ranerne.

Det beste er hvis ingen vet hvem du er, ikke engang de du utfører ranet med. Ha fake identitet fra starten, så er det ingen som kan tyste heller.
Det skremmer meg at nesten ingen har kommentert dette i det heletatt:

Planen din trenger IKKE involvere våpen. Dvs. ikke ekte våpen i alle fall. Få tak i replika våpen, airsoft/BB-gun greier. Dersom du blir tatt senere kommer du til å få halv straff for å ikke ha brukt skikkelige våpen.

Har dere ikke lært noen ting av NOKAS ranet? Flere her snakker om shoot-out med politiet. Hva faen da? Dette er jo det de gjorde galt. ALDRI skyt noen. Da blir ting mye værre med engang.

Også dropp alle avanserte planer. Gjør det enkelt, og velg ut bank så tilfeldig som mulig. Da gjør du politiets etterforskning etterpå mye vanskeligere.

Enkelt sjokkran:
To-tre SKIKKELIG gode kompiser. IKKE kjøp noe rett før, og gjør innkjøpene spredt. IKKE kjøp noe kriminelt før ranet. INGEN våpen, INGEN røykgranater. Ingenting som får deg på politiets radar.

Ha på CSI type drakter unnerst, det sperrer for hår osv. Ha på samme type klær over, helst litt baggy så man ikke ser så mye kroppsfasong osv. Ha på finnlandshette seff. Fake våpen, men det bør se rimelig ekte ut så du kan skremme folk.

Ransbilen stjeler du tidlig samme dag, i et nabolag du vet det ikke finnes kameraer, og helst en så billig bil at den ikke vil bli lagt merke til, men ikke så gammel at den ikke er pålitelig. 5år gammel bil ca.

Alle tre inn, og ut igjen på MAX 2 minutter. Helst mindre. Ikke ta av finnlandshettene før dere er langt unna ransstedet.

Brenn bilen, og bytt bil. Brenn klærne på en helt annen plass. Grav ned alle pengene ved en hytte eller noe. Kjør så hjem og ikke bruk pengene på noen måneder.

Det med å demontere bil nr2 synes jeg er helt unødvendig. Kobler de dere så langt er dere fucked uansett.

Når det gjelder ranssum tror jeg ikke man vil ha sjangs på i nærheten av så mye. Ville heller satsa på 10-20 mill. Planlegg ranet så man vet det er litt penger i banken. Men som andre har sagt er det bare 1-2 mill i en pengetransport, og i banken er det jo tidslås på hvelv og den har du ikke tid til å vente på.



TLDR;
1. Ikke bruk ekte våpen, bruk bb-gun replika. Dette er like bra som pressmiddel og du slipper lange soninger for å ha skutt politifolk.
2. Gjør det enklere. Inn og ut på max 2 min.
Sist endret av elpy; 7. desember 2009 kl. 01:58.
Sitat av elpy Vis innlegg

Har dere ikke lært noen ting av NOKAS ranet? Flere her snakker om shoot-out med politiet. Hva faen da? Dette er jo det de gjorde galt. ALDRI skyt noen. Da blir ting mye værre med engang.
Vis hele sitatet...
Må bare nevne dette, hadde det ikke vært for at NOKAS folka drepte en politi mann, hadde aldri disse personene blitt tatt!
Ellers hadde det vært ''Det perfekte ra''
Sist endret av Rallo Tubbs; 7. desember 2009 kl. 15:15.
"isåfall blir det skuddveksling mellom ranere og politi. Med ranerne har overlegne våpen i forhold til politiet, så ikke tenk på det."

ROFL
En inn/ut operasjon kan gjennomføres på ca 30 sek. Avhengig av hvor langt det er inn til lokalet (erfaring). Men det er for mange variable her. bla. hvor lang tid vil du bruke på og sette politiet ut av spill? kle om vekterne? hva om noen gjør motstand? eller noe skjærer seg ved politistasjonen? skal man skyte en hverdagshelt? hva om en politipatrulje er i nærheten og starte å skyte på dere, skal dere skyte for å drepe politiet da? En dø politimann vil garrantert sørge for at man blir tatt (NOKAS). Tror alt må være klart på forhånd, og målet må være lett tilgjengelig uten at man må navigere for mye rundt. I tillegg kommer påkledningen som garrantert reduserer beveglighet og synsvinkel, noe som kommer til å redusere hvor effektivt du klarer og operere. På toppen kommer det faktum at Norge med som har mye resusser som politiet har tilgjengelig i denne typen saker og få innbyggere og etterforske, mest sannsynligvis vil klare å få tak i deg. Tror nok målet må være lett tilgjengelig og gjærne i et annet land. Tips. unngå selvstendig spaning 1-6 mnd før annslag, da alle misstenkte vil bli lett etter blandt tilgjengelig overvåkningsmateriale. Og til slutt, blir man tatt, NEKT alt=))
▼ ... flere år senere ... ▼
En ting du kanskje kunne prøvd: lag det om til en film. Jeg tror at hvis dette blir gjennomført bra, blir det er knall film
Hvorfor ikke rane en nettbank istedet? Enklere, tryggere og alt det der.

Hvis du først skal rane en fysisk bank, ikke gjør det selv. Få banksjefen til å gjøre det. Kidnapp familien og be ham hente pengene.
Sitat av Purge Vis innlegg
Fin den. De tjente mye på at alle hadde like klær slik at det var umulig å se hvem som var ranerne.

Det beste er hvis ingen vet hvem du er, ikke engang de du utfører ranet med. Ha fake identitet fra starten, så er det ingen som kan tyste heller.
Vis hele sitatet...
spørs om det er lett å "bli kjent"med folk som skal stole nok på deg til å gjøre dette sammen med....er liksom ikke bare å sette inn en annonse noe sted
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ransmiljøet i Norge er veldig lite. Du kommer til å yppe på deg feil personer. Dessuten er ulovlige våpen av typen du nevner typeiske våpen som finnes nettopp dette miljøets hender. Når en AG bytter eier, spesielt nå etter 22 julig, så blir det lagt merke til i miljøet. Prisen på slike våpen er forøvrig temmelig høye, i motsetning til hva VG forteller deg. Regn 30k for en AG, og for mindre våpen som mp5 og Glocks så er prisen også stiv. Det betyr en betydelig investering, samt å rote med endel gale miljøer (som allerede der vil få deg på visse radarer).
Splintvest faktisk En såkalt "skuddsikker vest" stopper ikke kuler sånn som på film.

Hvorfor ikke bare skyte alt som beveger seg inne i banken som tidligere nevnt, når du uansett har tenkt og begynne og leke med dynamitt og granater inne på et lite banklokale?

Dessuten tror jeg heller ikke AG-3en på rundt en meter er et ideelt våpen med tanke på nærkamp.
Sist endret av SimenGaming; 1. april 2013 kl. 11:36.
Hvis du skulle få en patruljebil etter deg, hvordan vill det da fungere og lage seg en nedkjørsel til en elv eller lignende og kjøre på elva til en plass du har laget en oppkjørsel fra elva til en skogsvei med mange vei muligheter ? Dette må selvsagt utføres på vinteren da isen er tykk
Det som kjennetegner et perfekt ran er at ingen blir skadet, og aller helst at ingen merker det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av DualPower Vis innlegg
Hvordan stjele en bra bil, å ikke bli merket?
Vis hele sitatet...
Audi a8 er laget av alu.. Denne bilen er på topp 10 over biler som er vanskeligest å stjele ( http://mysubaru.wordpress.com/2008/0...cars-to-steal/)

Men alt er mulig om man skaffer seg rett infomasjon i know!
Hvor lang tid har ranerne på seg i ett generelt vanlig bankran? Hvor lenge kan de vanligvis drøye før de bør legge på sprang? 5 min?
Sist endret av Lacertosus; 10. april 2013 kl. 13:50.
Rane en bank på halloween? Du kan gå rundt maskert og ingen bryr seg, også kjøre på bam,bam,bam 5 minutter så forsvinne i en crowd med andre mennesker med masker på?
Tror jeg har en ganske god ide.
Dere burde være fire stykker.

Raner A, B, C og D. Ranet bør utføres 9/11 eller 22/7 (ja, jeg vet det er dårlig gjort å utnytte andres tragedie til et ransformål, men hvis du ønsker å rane en bank så er vel dette noe av det du bryr deg minst om).

Du og dine kompanjonger bør finne en byggeplass i nærheten av en storby (der også ranet skal forgå) i Norge (samme faen om det er Norge egentlig...).

A og B kjører til en byggeplassen med en kassebil (dere har stjelt noen dager i forveien, denne har dere også planta en aldri så liten bombe inni (noen propandunker, kunstgjødsel elens).
Dere setter fra dere bilen og stjeler to betongbiler (dere er selvfølgelig på en stoor byggeplass). Ta med en bygningsarbeider i hver bil også, i det dere begynner å nærme dere banken dere skal rane så detonerer dere kassebilen. Alle innbyggerne i byen vil tro det er 22/7 eller 9/11 på nytt og ringe politiet og lage et enestående kaos.

Raner A sitter sammen med gissel i betongbil 1 og raner B sitter i betongbil 2 med gissel

Bare for å oppsummere: Dere har laget et kaos slik at alt politi er rykket ut og linjene til politiet er helt fulle med folk som ringer, dere har også to betongbiler og to gisler.

På en forlatt plass er raner C og D klare og kjører til banken, der truer de til seg penger med våpen. Folke i banken må gjerne ringe politiet så mye de vil uten nytte, linjene til politiet er overbelastet og om de skulle klare det, så står hele politiet på byggeplassen og er i sjokk.

Raner C og D kjører fra banken. Raner A og B + gisler kjører på motorvei (kun to felt hver veg) (rømningsvei). Raner C og D kjører forbi A og B, da legger Raner A seg ut i venstre fil (B kjører i høyre fil). A og B sakker av, gjerne ned til 80 (hvis fartsgrensen er 100), folk bak vil bli meget irritert, men dere har jo sperret forbikjøringsmuligheter, så øker dere farten igjen, gjerne litt over fartsgrensen. Folk bak er så forbanna på hvor sakte det har gått og vil mest sannsynlig kjøre i samme fart som A og B om ikke senk farten slik at folk følger. Når dere har funnet den perfekte farten (høyest mulig, men slik at folk holder følge; BRÅBREMS. Bråbremsinga vil før til kjedekollisjon.

Slå gislene i svime (de er allerede kneblet, med finnlandshetter) og sett de i førersetet. Da er det bare å hoppe ut av betongbilen og inn i bilen til C og D, de ventet forran dere da A og B bremset.

Så er det bare å kjøre ett eller annet sted, hjem til utlandet osv... Sikkert noen andre som kan ting og tang om hvitvasking.

Bare for å oppsummere:
Dere har ranet en bank, politiet er på byggeplassen. Dere har også skapt en kjedekollisjon, som politiet også vil bruke masse tid på. Da er dere laaaaaaaangt over alle hauger.

Det er ikke spesielt viktig at det er betongbil altså. Det er ikke så viktig med disse gislene, men dere kjøper dere litt tid, politiet vil kanskje bruke litt tid på de som sitter i betongbilene også.

Ble litt rotete da, men...
God plan Snålingen..

Men jeg ville droppet gisler.
Minst mulig kontakt med sivile.

Samme plan, men tatt flere parr med klær/findlandshetter oppå hverandre, for å ikke bli kjent igjen..
Ikke snakket sammen under ranet, evt snakket sammen på "tullespråk" /liksom kinesisk eller afrikansk. sammtidig som man har en helt klar plan om hva som skal gjøres i banken/whatever.
Sitat av Snålingen Vis innlegg
Tror jeg har en ganske god ide.
Dere burde være fire stykker.

Raner A, B, C og D. Ranet bør utføres 9/11 eller 22/7 (ja, jeg vet det er dårlig gjort å utnytte andres tragedie til et ransformål, men hvis du ønsker å rane en bank så er vel dette noe av det du bryr deg minst om).

Du og dine kompanjonger bør finne en byggeplass i nærheten av en storby (der også ranet skal forgå) i Norge (samme faen om det er Norge egentlig...).

A og B kjører til en byggeplassen med en kassebil (dere har stjelt noen dager i forveien, denne har dere også planta en aldri så liten bombe inni (noen propandunker, kunstgjødsel elens).
Dere setter fra dere bilen og stjeler to betongbiler (dere er selvfølgelig på en stoor byggeplass). Ta med en bygningsarbeider i hver bil også, i det dere begynner å nærme dere banken dere skal rane så detonerer dere kassebilen. Alle innbyggerne i byen vil tro det er 22/7 eller 9/11 på nytt og ringe politiet og lage et enestående kaos.

Raner A sitter sammen med gissel i betongbil 1 og raner B sitter i betongbil 2 med gissel

Bare for å oppsummere: Dere har laget et kaos slik at alt politi er rykket ut og linjene til politiet er helt fulle med folk som ringer, dere har også to betongbiler og to gisler.

På en forlatt plass er raner C og D klare og kjører til banken, der truer de til seg penger med våpen. Folke i banken må gjerne ringe politiet så mye de vil uten nytte, linjene til politiet er overbelastet og om de skulle klare det, så står hele politiet på byggeplassen og er i sjokk.

Raner C og D kjører fra banken. Raner A og B + gisler kjører på motorvei (kun to felt hver veg) (rømningsvei). Raner C og D kjører forbi A og B, da legger Raner A seg ut i venstre fil (B kjører i høyre fil). A og B sakker av, gjerne ned til 80 (hvis fartsgrensen er 100), folk bak vil bli meget irritert, men dere har jo sperret forbikjøringsmuligheter, så øker dere farten igjen, gjerne litt over fartsgrensen. Folk bak er så forbanna på hvor sakte det har gått og vil mest sannsynlig kjøre i samme fart som A og B om ikke senk farten slik at folk følger. Når dere har funnet den perfekte farten (høyest mulig, men slik at folk holder følge; BRÅBREMS. Bråbremsinga vil før til kjedekollisjon.

Slå gislene i svime (de er allerede kneblet, med finnlandshetter) og sett de i førersetet. Da er det bare å hoppe ut av betongbilen og inn i bilen til C og D, de ventet forran dere da A og B bremset.

Så er det bare å kjøre ett eller annet sted, hjem til utlandet osv... Sikkert noen andre som kan ting og tang om hvitvasking.

Bare for å oppsummere:
Dere har ranet en bank, politiet er på byggeplassen. Dere har også skapt en kjedekollisjon, som politiet også vil bruke masse tid på. Da er dere laaaaaaaangt over alle hauger.

Det er ikke spesielt viktig at det er betongbil altså. Det er ikke så viktig med disse gislene, men dere kjøper dere litt tid, politiet vil kanskje bruke litt tid på de som sitter i betongbilene også.

Ble litt rotete da, men...
Vis hele sitatet...
Tviler på at ransalarmen i banken bruker samme linje som privatpersoner ?
Ved å lage så mye oppstyr vil det være mye større sjangs for å bli merket og da også tatt...
Vi bor i et sykt land.
Det er bare å skyte alt som rører på seg.
Med mindre du får 100/0 KD, så får du i værste fall like mange år som Breivik.
Skummet gjennom, men har ikke gått gjennom alle detaljene. Likevel:
- Bilen. Det er vrient å unngå at det ligger igjen noen form for DNA i bilen. Særlig siden dere skal tilbringe 4-5 timer der. Å kvitte seg med en bil er også vrient. Toska og gjengen ble delvis felt på at bilen ikke brant helt opp. Uansett hvor langt unna folk du er, med mindre du kan oppholde deg ved bilen til den er fullstendig utbrent er det en sjanse for at den ikke brenner helt ut.
- DNA. Nå er ikke DNA så lett å finne som i CSI, men skal du være på den sikre siden må du dele alt utstyr i "rent" og "skittent". Rent er alt som skal, eller kan, legges igjen. Dette må da på et tidspunkt renses, og fra dette tidspunktet må det aldri håndteres uten full "uniform", ei heller komme i kontakt med skittent utstyr. Det må heller ikke oppbevares på et sted man beveger seg uten uniform eller oppbevarer skittent utstyr.
- Strømmen. Det er ikke bare å kjøre bort til en strømkontrollstasjon/transformator for å sprenge denne. Dette er installasjoner som sikres med tanke på krig og terror. Du må dermed forvente at det kan være vanskelig å komme nært nok, samt alarmsystemer.
- Sprengning av dør. Hvis det befinner seg 40 - 100 mill inne i lokalet snakker man om tellesentraler. Det er svært få banker som håndterer denne mengden kontanter, spesielt ikke på en gang. Uansett vil sjansen være svært stor for at man har doble eller triple sluseporter - det er en grunn til at Toska ikke gikk inn gjennom porten til NOKAS.
- Tid ved ransobjekt. Klokken begynner å tikke i det du parkerer bilen, eller om det er en parkeringsplass der så i det du går ut av bilen. Du kan ikke henge rundt for å høre etter når bildørene åpnes ol - da vil du sannsynligvis være fanget opp på et kamera og alarmen går. Med andre ord - i det du forlater bilen er det fortest mulig inn i lokalet. Ellers må du gjøre som Toska - noen må gjemme seg mens det er trafikk i området, det vil si en del timer før ranet skjer.
- Timing. Du kan ikke legge opp til å kjøre rundt for å sprenge noe her, noe der og så politistasjonen. Disse tingene må skje samtidig. På samme måte må alle utkjørsler fra politiet stenges samtidig. Sprenger du trafostasjonen først er det sannsynlig at alt av politi er ute av stasjonen før du rekker dit.
- Sprengning. Du legger opp til at mange ting skal sprenges - deriblant for å sperre gater ol. Dette forutsetter to ting; den som sprenger må vite hva h*n driver med, og sprengningene må planlegges. Du kan ikke bare slenge ut en dynamittkubbe, rulle ledning og trykke på knappen. Åpen sprengning er også svært risikofylt, og du risikerer å skade eller drepe tilfeldig forbipasserende - lite lurt.
Har ikke lest igjennom alle sidene, så kan hende det har blitt nevnt før, men:

- Over radioen så burde det som sagt i første posten brukes dialekter, helst med utenlandsk preg, og/eller utenlandske ord innimellom som alle i gruppa forstår. Gjøre et inntrykk over at de i gruppa ikke er norske.
Kryptert radio er viktig, og ikke walkie-talkie som enhver person kan koble seg inn på, for dette løser nok politiet veldig fort.

- En liten lastebil med noen hedgehogs av stål (burde veie MYE) burde dumpes forran hver eneste politiport, boltes fast i bakken eller rundt noe med sterk og herdet stålvaier/kjetting for å gjøre den vanskelig å fjerne. En hedgehog er en slags stor versjon av spanske ryttere, laget mot strigsvogner. Hyppig brukt under andre verdenskrig iallefall.

- Å ikke etterlate spor er som sagt viktig, derfor burde draktene og hansker brukes HELE tiden når noe med ranet behandles, selv når magasinene til våpnene lades. En gassmaske til hvert medlem av gruppa burde også være obligatorisk, ettersom tåregass kan fort bli brukt av politiet ved eventuelt sammenstøt.

- ALLE i gruppa burde være meget godt trent, for selv om en skuddsikker vest som sivile kan kjøpe kan stoppe politiets 9mm kuler, så blir vedkommende slått hardt ned i bakken og må være ganske sterk og hardcore for å klare å fortsette, selv med brista f.eks. ribbein.

- Som doseren sa så er strøm-tanken er lite problem, var tanken å sprenge hele den lokale kraftstasjonen eller kontrollen på kraftstasjonen skyhigh? Har vært på en kraftstasjon selv, er ganske innvikla greier med TYKKE ståldører og enda tykkere vegger av betong. Stålporter og piggtråd ønsker heller ingen velkommen.
Om det skulle lykkes å sette kraftstasjonen til side så må det regnes med at alle politistasjoner har nødadrigater som vil gå innen et minutt om ikke umiddelbart, vet ikke med banker.

- Rørbomber burde lages, med enkel elektronikk, et stålrør, kanskje litt spiker og selvsagt også krutt. Disse gjør ekstrem skade, men kan også brukes som felle i banklokalet hvor ranet har foregått. Harddiskene til serveren som behandler overvåkningsbildene burde ikke brennes på stedet, men tas med. Brente harddisker KAN bli gjenopprettet, med mye styr selvsagt.

- Summen penger som også doseren nevner, 40-100mill er litt drøyt. NOKAS-ranerne klarte å få med seg ca. 57 mill, og de var en del flere enn 4 stk, beregninger og tester burde gjennomføres med hvor mye hver person kan bære i en bag også.

- Sist, men ikke minst, ha en plan z, og ikke a og b. Når man har ranet en bank og muligens midlertidig har kommet seg unna med det så har man ikke mye tid til å tenke, alt går for fort. ALT burde være tenk igjennom på forhånd.
▼ ... noen uker senere ... ▼
mulig at jeg overser noe her, men vil det ikke vekke mistenksomhet dersom man som norsk statsborger pluttselig setter inn 3 mill? evt dersom man starter fire eller fem kontoer med gigantsummer i sveits?
Sitat av Nomisklo Vis innlegg
mulig at jeg overser noe her, men vil det ikke vekke mistenksomhet dersom man som norsk statsborger pluttselig setter inn 3 mill? evt dersom man starter fire eller fem kontoer med gigantsummer i sveits?
Vis hele sitatet...
pengene hvitvasker du jo gjennom tre-fire kebab/pizza sjapper du starter opp . bare betaler litt moms og skatt men det koster å hvitvaske penger
Ville malt ansiktet mitt svart for så å ha på finlandshette.
Folk hadde trodd jeg hadde vært mørkhuda.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Vet ikke om denne hendelsen er tatt opp før men poster den vertfall.

http://www.youtube.com/watch?v=-W7O-poXkhQ

Dette her er jo nesten det perfekte ran hvis du ser bort ifra at de ble tatt. Jeg personlig hadde aldri tenkte på helikopter.
Okey, hva om man heller bare tar å stjeler en minibank? Skjære ut hele driten, putte den i en varebil hvor man demonterer den og kaster delene i sjøen seinere og beholder casha? Hvis man gjør det med tre-fire minibanker på en kveld blir det sikkert en fin sum

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=zmdBZJepqzQ
Sist endret av Pygoscelis; 25. august 2013 kl. 17:21.
Sitat av kevlarkev Vis innlegg
Okey, hva om man heller bare tar å stjeler en minibank? Skjære ut hele driten, putte den i en varebil hvor man demonterer den og kaster delene i sjøen seinere og beholder casha? Hvis man gjør det med tre-fire minibanker på en kveld blir det sikkert en fin sum

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=zmdBZJepqzQ
Vis hele sitatet...
mener på at minibanker har blekk i seg så om du prøver noe sånt så vil det bli sølt blekk over alle pengene og de vil bli ubrukelig. Men hvis man er forsiktig kan man kanskje klare det
Ta med deg en minibank du! De er boltet til gulvet de står på med 4 bolter og de veier endel hundre kg.. Med alarm og tv-overvåking samt blekkpatroner som ødelegger sedlene ved forsøk.. Bortkastet svette!
Sitat av woff Vis innlegg
Ta med deg en minibank du! De er boltet til gulvet de står på med 4 bolter og de veier endel hundre kg.. Med alarm og tv-overvåking samt blekkpatroner som ødelegger sedlene ved forsøk.. Bortkastet svette!
Vis hele sitatet...
Da veit jeg det! Ingen vits i å prøve da vil jeg tro :P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Si at man skal rane en bank eller what ever. Kan være lurt å dra innom åstedet først å ta ut penger (vis det er en bank) eller kjøpe noe (vis det er en butikk). Sånn at vis ditt dna skulle komme opp så kan du si at du var innom åstedet å tok ut penger eller kjøpte mat...

Kan også være lurt å snakke engelsk, da vil folk som regel automatisk tro at er av utenlands opprinnelse.
Sitat av heihallohade Vis innlegg
Si at man skal rane en bank eller what ever. Kan være lurt å dra innom åstedet først å ta ut penger (vis det er en bank) eller kjøpe noe (vis det er en butikk). Sånn at vis ditt dna skulle komme opp så kan du si at du var innom åstedet å tok ut penger eller kjøpte mat...

Kan også være lurt å snakke engelsk, da vil folk som regel automatisk tro at er av utenlands opprinnelse.
Vis hele sitatet...
Før du raner et sted er rekognisering en normal fase av forberedelsene. Hvis du ikke har tilgang til plantegninger over bygget eller innsideinformasjon om vakthold og sikkerhet, så er du nesten nødt til å ta noen turer innom for å få et overblikk over hva du begir deg ut på. Uansett forberedelser må du sørge for at du ikke etterlater deg noe som kan koble deg til åstedet. Da ved å bruke helt nye klær, hansker, finlandshette. Pass også på å ikke spytte mot personer når du snakker/roper, da saliva inneholder DNA.

Under finlandshetten kan du ha på ansiktsmaling av ønsket farge, i tillegg til den gebrokne engelsken, for videre å forvirre eventuelle vitneutsagn.

Å besøke en butikk og ta på masse rart for å i ettertid kunne si "ja, jeg var der, men jeg handlet kun" er ikke noe særlig grunnlag for alibi hvis mistanken først er rettet mot deg. Fokuset bør heller være at du ikke bør skille deg ut når du er innom og at du ikke ikke legger noe som helst igjen når Den store dagen kommer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Spør du meg synes jeg det er galt å stikke pistoler opp i trynet på uskyldige A4 folk, nei ta deg heller tid til å planlegge et ordtnlig brekk som ikke skader andre mentalt. Det står mye mer respekt av et skikkelig grovt tyveri en et feigt ran synes nå jeg i tillegg er det helt andre strafferammer for det
Siden vi er inne på ran osv.

La oss si det er en butikk med klær til masse hundre tusen. Du knuser vinduet, løper inn og røsker med deg alt av dyre ting osv.

Legger det i bilen, kjører rett hjem.

Hvordan i all verden skal man bli tatt? (Hvis ikke politiet tar det i aksjon eller på vei hjem)

Hvis man blant annet skrur av skiltene på bilen, så ingen kameraer osv får det med seg. Du har jo også så klart på det finlandshette og alt det der.
Tenkte på Payday når jeg leste dette
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Grass Vis innlegg
Siden vi er inne på ran osv.

La oss si det er en butikk med klær til masse hundre tusen. Du knuser vinduet, løper inn og røsker med deg alt av dyre ting osv.

Legger det i bilen, kjører rett hjem.

Hvordan i all verden skal man bli tatt? (Hvis ikke politiet tar det i aksjon eller på vei hjem)

Hvis man blant annet skrur av skiltene på bilen, så ingen kameraer osv får det med seg. Du har jo også så klart på det finlandshette og alt det der.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du selge klærne?
Sitat av FatMan Vis innlegg
Hvordan skal du selge klærne?
Vis hele sitatet...
Det ordner seg. Lurer bare på resten.