I dagens utgave av dagbladet kommer det frem at norske elever gjør det dårligere i matematikk.
Er det elevene eller lærerne som er problemet?
Jeg var 19 år når jeg kom inn på allmenfaglig påbygning, og jeg trodde jeg hadde gode matematikkunskaper. Har bestandig gjort godt i dette faget, men ikke før den første matematikktimen min dette året kunne jeg se hvor dårlig jeg - og resten av klassen faktisk var.
Læreren introduserte ikke seg selv; hun kom bare rett inn og skrev opp en lang oppgave på tavlen og ba alle regne seg frem til svaret. Så smarte som vi var, alle 24 i klassen, så klarte vi å komme frem til 18 forskjellige svar. Er ikke det fantastisk?
Det skal sies at jeg fikk opp øynene og husker dette øyeblikket som det var i går, og problemet vårt var nettopp det jeg tror er problemet her. Jeg har tilogmed testet matematikklæreren jeg hadde på ungdomskolen med den enkleste problemstillingen du kan få, og han svarte feil; "dette har ikke du lært av meg!" - nei, det skal være sikkert.
Hva er det jeg snakker om? Jo, regnerekkefølge. Matematikk leses ikke som en tekst: fra venstre til høyre, men etter et bestemt rekkefølge og formler for gitte problemstillinger. Dersom man kan regnerekkefølge, så er det meste en dans på roser.
Problemstillingen jeg ga til læreren min fra ungdomskolen var 2 + 2 * 2, og svaret jeg fikk tilbake var 8. Dere kan selv gi denne problemstillingen til deres nærmeste og se hva dere får til svar.
Hvis dere er usikre kan dere trykke her for å få svaret.
Er det elevene eller lærerne som er problemet?
Jeg var 19 år når jeg kom inn på allmenfaglig påbygning, og jeg trodde jeg hadde gode matematikkunskaper. Har bestandig gjort godt i dette faget, men ikke før den første matematikktimen min dette året kunne jeg se hvor dårlig jeg - og resten av klassen faktisk var.
Læreren introduserte ikke seg selv; hun kom bare rett inn og skrev opp en lang oppgave på tavlen og ba alle regne seg frem til svaret. Så smarte som vi var, alle 24 i klassen, så klarte vi å komme frem til 18 forskjellige svar. Er ikke det fantastisk?
Det skal sies at jeg fikk opp øynene og husker dette øyeblikket som det var i går, og problemet vårt var nettopp det jeg tror er problemet her. Jeg har tilogmed testet matematikklæreren jeg hadde på ungdomskolen med den enkleste problemstillingen du kan få, og han svarte feil; "dette har ikke du lært av meg!" - nei, det skal være sikkert.
Hva er det jeg snakker om? Jo, regnerekkefølge. Matematikk leses ikke som en tekst: fra venstre til høyre, men etter et bestemt rekkefølge og formler for gitte problemstillinger. Dersom man kan regnerekkefølge, så er det meste en dans på roser.
- Potenser
- Parenteser
- Multiplikasjon og divisjon
- Addisjon og subtraksjon
Problemstillingen jeg ga til læreren min fra ungdomskolen var 2 + 2 * 2, og svaret jeg fikk tilbake var 8. Dere kan selv gi denne problemstillingen til deres nærmeste og se hva dere får til svar.
Hvis dere er usikre kan dere trykke her for å få svaret.
SPOILER ALERT! Vis spoiler
2 + 2 * 2 = 2 + 4 = 6