Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 813
God kveld freaks, jeg har en gammel pc liggende her som jeg ikke får boota helt opp, vet ikke specs men virker som alt fungerer, jeg kom til System CMOS checksum bad--default , så jeg googla dette opp , og prøvde det jeg ble fortalt men ingenting fungerte. har dere noen innslag? den hopper rett over til continue, så kommer det booting from CDROM to ganger også kommer det Copyright nvidia etc. og der stopper det.
Er det OS installert? Hva med å boote fra HD hvis det er det. Er den så gammel at den ikke har driver til cd rom? (Da trenger du en oppstarts diskett) Har du testet å ta ut og inn cmos batteriet? Eventuelt bytte CMOS batteriet? Har du vært inni bios og sjekket at HW (CPU, HDD, RAM) dukker opp?
GeneralBake
DustMan's Avatar
Trådstarter
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Er det OS installert? Hva med å boote fra HD hvis det er det. Er den så gammel at den ikke har driver til cd rom? (Da trenger du en oppstarts diskett) Har du testet å ta ut og inn cmos batteriet? Eventuelt bytte CMOS batteriet? Har du vært inni bios og sjekket at HW (CPU, HDD, RAM) dukker opp?
Vis hele sitatet...
vell jeg fikk pcen inn på windows installing nå, men den vil ikke innstalere seg. dette står det: Windows cannot be installed to this disk. this computer's hardware may not support booting to this disk. ensure that the disk's is enabled in the computer's BIOS menu. ( har hatt Win7 på den før og det er det jeg prøver igjen nå.)

edit: ja jeg har prøvd å bytte ut batteriet
Sist endret av DustMan; 8. november 2013 kl. 22:17.
Sett SATA-mode til AHCI (i BIOS) og se om det blir noen forskjell.
Sist endret av Dimergon; 8. november 2013 kl. 22:56.
GeneralBake
DustMan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Sett SATA-mode til AHCI (i BIOS) og se om det blir noen forskjell.
Vis hele sitatet...
hvordan gjør jeg det? beklager, er ikke kjent med bios :P
Skal være en option som heter SATA Mode, SATA RAID / AHCI Mode, SATA Configuration, eller lignende.

http://rricketts.com/wp-content/uploads/2012/02/7-sata-ahci-mode1.jpg
Sist endret av Dimergon; 8. november 2013 kl. 23:19.
GeneralBake
DustMan's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Skal være en option som heter SATA Mode, SATA RAID / AHCI Mode, SATA Configuration, eller lignende.

http://rricketts.com/wp-content/uploads/2012/02/7-sata-ahci-mode1.jpg
Vis hele sitatet...
finner ikke denne optionen..

men skal legge til at på hard disk boot priority kan jeg ikke velge noen hardisker, vil dette si at hovedkortet er gåent?