Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 6287
Som tittel sier så har jeg ingen internett!

Lys som blinker på ruter er DSL og WiFi, men ingen lys på Ethernet eller Internet.

Nextgentel sier de har sjekka om det er liv i linja, og det er det.

På datamaskinen står det at jeg er tilkoblet, men har ikke internett tilgang.

Signalstyrke-symbolet på oppgavelinja har en gul varseltrekant med utropstegn på.

Jeg har prøvd en annen ruter (telenor), og får det samme problemet.(Original ruter er en hvit "inteno"
(husker ikke riktig)
Nextgentel har sendt ny ruter, men jeg har mine tvil om at det er det som er problemet.

Er ruteren som Nextgentel sender dedikert til min internett linje? Eller er det irrelevant hvilket ruter man bruker?



Takker for alle svar!
Kanskje selve ruteren ikke er helt god. Kjøpte en gang en billig ruter, og da var det av og på nettet hele tiden, til jeg kjøpte en bedre, som igjen var dyrere.
Har du prøvd med mer enn en pc? Jeg har samme problem på min pc, men da er det Hamachi som ødelegger fordi den forvirrer datamaskinen med en ekstra tilkobling. (Hvis du ikke vet hva Hamachi er, så er det ikke problemet siden man må laste det ned)
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Ta å prøv med en IP adresse for og se om det er DNS serveren som er problemet!

Feks:
VG.NO = 195.88.54.16

Altså bare skriv den ip adressen inn i nettleseren din.
Sist endret av Skauman; 11. april 2013 kl. 18:12.
Trådstarter
58 7
Skal prøve det når jeg kommer hjem i kveld, Skauman!!

Kan være verdt å nevne at det er 2 andre i huset som jeg deler linja med, og de har samme problemet..

Men dette DNS serveren. Vil ikke Nextgentel fange det opp når de ser på saken?

Mtp at dem sa linja var OK.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Bruker dere trådløs eller kabel?
Kan du finne ut hva ruteren heter?
Har dette skjedd før men fikset seg selv?

Er ikke no god på dette, men vent til i kveld så kommer det sikkert folk på som tar dette lett. Bare hold tråden levende en liten stund.
Inn i cmd og skriv ipconfig hva er din ip og hva er default gateway?
Prøv å kjør vedlagt *.bat fil, denne vil generere "resuult.txt" i samme mappe som du legger den i. Legg ved result.txt neste gang du svarer, så er det mye enklere for oss å finne feilen.
ser ut som du har statisk ip.

gå inn på "nettverk og delingsenter", så på sida står det "Change adapter settings" eller tilsvarande på ditt språk, høgre klikk på "wireless nettwork settings", og velg "properties", derretter dobbeltklikker du på "internett protocol version 4", og sørg for at det står "obtain ip adress automaticlly", samt "obtain dns server adress automaticlly".

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Prøv å kjør vedlagt *.bat fil, denne vil generere "resuult.txt" i samme mappe som du legger den i. Legg ved result.txt neste gang du svarer, så er det mye enklere for oss å finne feilen.
Vis hele sitatet...
always trust a freak with a .zip file......
Dersom du har feil DNS-instillinger, kan ikke ISPen fange opp dette, nei.

For å utelukke feil med DNS kan du først prøve (i cmd):
nslookup vg.no

Deretter
nslookup vg.no 8.8.8.8

Den første bruker den DNS-tjeneren du har i innstillingene dine, den andre sender forespørselen til en av googles DNS-tjenere.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
always trust a freak with a .zip file......
Vis hele sitatet...
Hvis du ikkje er i stand til å lese en bat fil i notepad for å se hva den gjør, så tror jeg ikkje du burde svare på disse spørsmålene. Btw: Du er vel ikkje av dem som tror at man kan plante en RAT inn i en bat fil, sånn som han her: L3gioN

EDIT: Så ikkje at du skrev zip filen, men du for værtfall ikkje noe virus av en zip fil, så lenge du ikkje kjører filene som er i zip filen.
Sist endret av 0xFF; 11. april 2013 kl. 20:06.
Trådstarter
58 7
For øyeblikket sitter jeg på arbeid, og får ikke prøvd ut disse løsningen før jeg er hjemme.. Så jeg kommer til å skrive ut denne siden for å prøve ut samtlige råd dere har kommet med..

Men denne zip filen som ble lagt ut, det er noe jeg ikke kan gjøre på min data, da jeg ikke har internett tilgang på den..
Forstod heller lite av det :P
Hvis det er flere som er tvilende til den *.zip filen, så kan jeg heller legge ut innholdet i *.bat filen med code-tags her:

Kode

ipconfig > result.txt
ping 8.8.8.8 >> result.txt
ping google.com >> result.txt
Lim den inn i notepad, og lagre den som [navn].bat, bytt ut [navn] med noe, bare pass på å velge "Alle filtyper" eller hva det er det heter i notepad. Så dobbelklikker du på den filen du akkurat lagret, kopierer result.txt over på en minnepen, setter den i en maskin som har internett, for så å legge den med i ditt neste svar som enten vedlegg eller ved bruk av \[CODE\]\[/CODE\] (Fjern selvfølgelig '\' foran [ og ].
Sist endret av 0xFF; 11. april 2013 kl. 21:18.
Trådstarter
58 7
Det kan jo ta noe tid(anskaffelse av minnepenn og data med internett tilgang), men kan alltids prøve det ut.

Ingen har svart på spørsmålet mitt angående rutter-issuet! "Er ruteren som Nextgentel sender dedikert til min internett linje? Eller er det irrelevant hvilket ruter man bruker?"

Sitat av Skauman Vis innlegg
Bruker dere trådløs eller kabel?
Kan du finne ut hva ruteren heter?
Har dette skjedd før men fikset seg selv?

Er ikke no god på dette, men vent til i kveld så kommer det sikkert folk på som tar dette lett. Bare hold tråden levende en liten stund.
Vis hele sitatet...

Jeg bruker begge deler! Kabel på gamer pc og trådløst på laptopen.
Dette har ikke skjedd før. Eller.. Det har hendt ruteren har koblet ut, men det har løst seg ved å slå av/på ruter evt restartet.

Ruteren heter Inteno, mener jeg..

Satser på det løser seg når den nye ruteren Nextgentel har sendt kommer! Men som sagt, så har jeg mine tvil, da jeg prøvde ut en annen ruter(ganske bra en) fra Telenor, og den ikke fungerte.
Før den tid, så får jeg mixe og trixe med den info jeg har fått her.
Det er nok ikkje noe spesielt med routeren som NexGenTel har sendt deg, bortsett fra at den er konfigurert med instilligenen som trengs for å tilkoble seg NexGenTel. Hvis det er ADSL/SHDSL/VDSL så bruker dem nok mest sannsynlig PPPoE tilkobling, er det der i mot fiber så er jeg litt usikker på hva dem bruker.

Hvis det er PPPoE så trenger du et brukernavn og et passord.
Trådstarter
58 7
Det ordnet seg ved at Nextgentel såg en teknisk feil på linja. GG Nextgentel!

En liten ruter reset, så var jeg på nett igjen

Dette er jo klart noe dem skulle oppdaget ved første oppringing!

Istedet så jeg ble torturert i 5 dager uten Internett..
Du for be om kompensasjon for tiden uten nett.
Trådstarter
58 7
Ja. Tanken har streifet meg.. Kanskje be de legge på 10mb en måned! ^^
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvis du ikkje er i stand til å lese en bat fil i notepad for å se hva den gjør, så tror jeg ikkje du burde svare på disse spørsmålene. Btw: Du er vel ikkje av dem som tror at man kan plante en RAT inn i en bat fil, sånn som han her: L3gioN

EDIT: Så ikkje at du skrev zip filen, men du for værtfall ikkje noe virus av en zip fil, så lenge du ikkje kjører filene som er i zip filen.
Vis hele sitatet...
haha nei, tenkte på ein intern vits med nokre andre freaks, men så kom eg på at det gjald .exe, but anyways, vi veit ikkje kva som ligger i .zip fila heller.
Sitat av R0flcopter Vis innlegg
haha nei, tenkte på ein intern vits med nokre andre freaks, men så kom eg på at det gjald .exe, but anyways, vi veit ikkje kva som ligger i .zip fila heller.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne høre om hvordan man planter en trojane/rat/virus/exploit eller hva du sikter til i en zip fil. Selvsagt så kan man plante den i en kjørbar fil inn i zip filen, men det krever jo at du kjører den kjørbare filen, noe som ikkje automatisk skjer når man åpner zip arkivet.

Jeg tror du har større sannsynlighet for å bli angrepet av å åpne en jpg bildefil i rett nettleser, eller rettere sagt åpne en nettside som inneholder jpg bilder.
Nå fikk jeg vel tusenvis av skumle virus.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://gy.kennethd.net/i/66a5a0dd.png
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Nå fikk jeg vel tusenvis av skumle virus.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://gy.kennethd.net/i/66a5a0dd.png
Vis hele sitatet...
Du bør passse deg for de virusene som ligger i den *.zip filen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå er jo dette problemet løst, men så lenge du har gul varseltrekant på wifisignalet er det ikke noe poeng i å pinge eller prøve å nå noe på utsiden av routeren din.