Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3059
Hei!

I dag gikk jeg til innkjøp av en GoPro Hero3 Black Edition. Kameraet fungerer som forventet, og jeg er veldig fornøyd med klippene jeg får ut av det. Problemet ligger i klippingen. Klippene blir ikke kjent igjen i Final Cut Pro, da det er .MP4. Har fulgt guiden GoPro selv har lagt ut, og tatt de igjennom MPEG Streamclip. Da går filene inn i FCP, men de vil fortsatt ikke fungere med noe som helst format i sekvensen. Hadde aldri noen lignende problemer med Hero1/2. Noen som har noen tips?
MP4 er et "ferdig" format, det er store filer og filer man rendrer ut ferdige prosjekter til for god kvalitet. Det er et tungt format for Final cut, så jeg anbefaler deg å bruke compressor til å formatere filene til apple prores 422. Dette gjør filen lettere for final cut å kunne jobbe med uten tap av kvalitet. mener compressor følger med final cut. Selv den fra bukta hvis det er den versjonen du har. prøv iallefall å formatere til apple pro res 422.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Zaloz Vis innlegg
MP4 er et "ferdig" format, det er store filer og filer man rendrer ut ferdige prosjekter til for god kvalitet. Det er et tungt format for Final cut, så jeg anbefaler deg å bruke compressor til å formatere filene til apple prores 422. Dette gjør filen lettere for final cut å kunne jobbe med uten tap av kvalitet. mener compressor følger med final cut. Selv den fra bukta hvis det er den versjonen du har. prøv iallefall å formatere til apple pro res 422.
Vis hele sitatet...
Finnes det noen god kompressor til windows?
Trådstarter
37 9
Sitat av Zaloz Vis innlegg
MP4 er et "ferdig" format, det er store filer og filer man rendrer ut ferdige prosjekter til for god kvalitet. Det er et tungt format for Final cut, så jeg anbefaler deg å bruke compressor til å formatere filene til apple prores 422. Dette gjør filen lettere for final cut å kunne jobbe med uten tap av kvalitet. mener compressor følger med final cut. Selv den fra bukta hvis det er den versjonen du har. prøv iallefall å formatere til apple pro res 422.
Vis hele sitatet...
Guiden jeg linket til ber meg gjøre det samme, noe jeg også har gjort. Jeg gjorde det igjennom MPEG Streamclip, men uten stor effekt. Klippene er fortsatt veldig sære. Hvordan passer ProRes 422 med klippene og komprimeringen jeg får fra et normalt Canon DSLR?
Hva skjer hcis du bare åpner final cut og lager en ny sekvens? får du opp en boks der det står at skevnsen ikke er lik selve klippet du drar inn i sekvensen? hvis du gjør det, hva er valgene du får opp i den boksen?
Om du konverterer alle filmklippene du skal jobbe med til Prores 442 så går alt lettere
Er det virkelig et problem å importere .mp4 til såpass store, kjente redigeringsprogrammer? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Har selv iMovie og Adobe Premiere Pro, og holdt faktisk på å bestille en Black Edition nå. Jeg tok det som en selvfølge at filmene fra kameraet ville skli rett inn her uten noe problemer, men når jeg søker på Google "<prog.navn> mp4" så ser jeg at både iMovie og Premiere Pro også har problemer med å svelge mp4 sånn uten videre. Er ikke dette litt dumt da? Legger kamerakjøpet på is inntil jeg får avklart dette. Har sendt mail til GoPro support og spurt om tips, og eventuelt anbefaling til redigeringsprogram.
må4 er et fil format som komprimerer filmen, dette gjør det vannskeligere for programmene å hendte ut "informasjon" om filen og gjør det tyngre for programmet å jobbe, og kanksje det ikke virker i det hele tatt. MP4 er et format man helst bruker til ferdige prosjekter. Et slutt format. Når alt er redigert og alle tunge effekter er og kliipinger er ferdig i programmet du redigerer i, da vil du eksportere til et komprimert formatet som tar mindre plass og er lett "leselig" for avspillings programmer som VLC og slikt, for å slippe hakking. Store filer er vanskeligere å spille av fordi de inneholder mye mer "informasjon" om filen, det vil man ha i redigerings programmer. Derfor konverterer man helst MP4 til apple pro res for å gjøre det lettere for Final Cut å lese filen.
Sitat av Zaloz Vis innlegg
må4 er et fil format som komprimerer filmen, dette gjør det vannskeligere for programmene å hendte ut "informasjon" om filen og gjør det tyngre for programmet å jobbe, og kanksje det ikke virker i det hele tatt. MP4 er et format man helst bruker til ferdige prosjekter. Et slutt format. Når alt er redigert og alle tunge effekter er og kliipinger er ferdig i programmet du redigerer i, da vil du eksportere til et komprimert formatet som tar mindre plass og er lett "leselig" for avspillings programmer som VLC og slikt, for å slippe hakking. Store filer er vanskeligere å spille av fordi de inneholder mye mer "informasjon" om filen, det vil man ha i redigerings programmer. Derfor konverterer man helst MP4 til apple pro res for å gjøre det lettere for Final Cut å lese filen.
Vis hele sitatet...
Er det ikke merkelig at GoPro velger et så "tungt" format da? Skulle tro man ønsket lettredigerbare filmer ut av et slikt actioncam.

Har ganske dårlige erfaringer med konvertering, så jeg stiller meg automatisk litt på bakbeina når jeg hører det blir nødvendig. Sist med AVCHD-format. Ble bare kluss når det skulle konverteres. Treigt og med LANGT lavere kvalitet (bye bye HD, for å si det sånn).
Trådstarter
37 9
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Hva skjer hcis du bare åpner final cut og lager en ny sekvens? får du opp en boks der det står at skevnsen ikke er lik selve klippet du drar inn i sekvensen? hvis du gjør det, hva er valgene du får opp i den boksen?
Vis hele sitatet...
Nei, det er et av problemene jeg har. Kameraet filmer i MP4, et format som ikke er så godt likt i Final Cut.


Sitat av Vittigper Vis innlegg
Om du konverterer alle filmklippene du skal jobbe med til Prores 442 så går alt lettere
Vis hele sitatet...
Har testet både ProRes 422 og 422 (LT). Lest utallige guider, men det hjelper ikke i det hele tatt. Kommer fortsatt ikke unna rendring og tap av frames.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Er det virkelig et problem å importere .mp4 til såpass store, kjente redigeringsprogrammer? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Har selv iMovie og Adobe Premiere Pro, og holdt faktisk på å bestille en Black Edition nå. Jeg tok det som en selvfølge at filmene fra kameraet ville skli rett inn her uten noe problemer, men når jeg søker på Google "<prog.navn> mp4" så ser jeg at både iMovie og Premiere Pro også har problemer med å svelge mp4 sånn uten videre. Er ikke dette litt dumt da? Legger kamerakjøpet på is inntil jeg får avklart dette. Har sendt mail til GoPro support og spurt om tips, og eventuelt anbefaling til redigeringsprogram.
Vis hele sitatet...
Det er dessverre et stort problem. Jeg er ikke sikker på hvorfor Final Cut har lagt MP4 for hat, men det virker nå sånn. GoPro har dog lansert et eget program i samarbeid med CineForm. Programmet finner du HER. Jeg likte ikke dette noe særlig, da du ikke har noen form for tidslinje å arbeide i.

Sitat av Zaloz Vis innlegg
må4 er et fil format som komprimerer filmen, dette gjør det vannskeligere for programmene å hendte ut "informasjon" om filen og gjør det tyngre for programmet å jobbe, og kanksje det ikke virker i det hele tatt. MP4 er et format man helst bruker til ferdige prosjekter. Et slutt format. Når alt er redigert og alle tunge effekter er og kliipinger er ferdig i programmet du redigerer i, da vil du eksportere til et komprimert formatet som tar mindre plass og er lett "leselig" for avspillings programmer som VLC og slikt, for å slippe hakking. Store filer er vanskeligere å spille av fordi de inneholder mye mer "informasjon" om filen, det vil man ha i redigerings programmer. Derfor konverterer man helst MP4 til apple pro res for å gjøre det lettere for Final Cut å lese filen.
Vis hele sitatet...
Sant som du sier, men det er dessverre ikke en optimal løsning. Rendringen tar merkverdig mindre tid på ProRes 422 -filer, men rendringen og snuskarbeid er uungåelig(foreløpig).

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Er det ikke merkelig at GoPro velger et så "tungt" format da? Skulle tro man ønsket lettredigerbare filmer ut av et slikt actioncam.

Har ganske dårlige erfaringer med konvertering, så jeg stiller meg automatisk litt på bakbeina når jeg hører det blir nødvendig. Sist med AVCHD-format. Ble bare kluss når det skulle konverteres. Treigt og med LANGT lavere kvalitet (bye bye HD, for å si det sånn).
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvorfor GoPro har valgt dette formatet. Kanskje de tenker at filmene deres er klare til å vises rett fra dvd, hvem vet. Har lest mye rundt temaet, men aldri kommet frem til noen konklusjon jeg kan stå for. Har hatt mine problemer med AVCHD selv. Det er noe herk! Tok meg to måneder å finne ut hvordan jeg skulle behandle .MTS-filene fra mitt Sony HDR-CX190eb.
Er du sikker på at du velger riktige prosjektinnstillinger når du skal redigere pro res filene? Har du rett type prosjekt så skal den jo vitterlig ikke trenge å rendre de.
Sist endret av TDSzevz; 25. februar 2013 kl. 21:55. Grunn: typo
Trådstarter
37 9
Sitat av TDSzevz Vis innlegg
Er du sikker på at du velger riktige prosjektinnstillinger når du skal redigere pro res filene? Har du rett type prosjekt så skal den jo vitterlig ikke trenge å rendre de.
Vis hele sitatet...
Jeg har sjekket alt som er av innstillinger på sekvensen, og ingen av kombinasjonene gir meg et tilfredsstillende resultat. Beste jeg har funnet foreløpig er å innstille den automatisk til en .mov-råfil jeg har liggende, og heller leve med rendringen.
Du vet det sikkert, men. Er final cut sequence innstilingene de samme som kamera instillingene? Altså, er Final cut 1080p 30fps, må kamera instillingene være de samme, ellers blir det kluss og kanskje tap av frames.
Trådstarter
37 9
Sitat av Zaloz Vis innlegg
Du vet det sikkert, men. Er final cut sequence innstilingene de samme som kamera instillingene? Altså, er Final cut 1080p 30fps, må kamera instillingene være de samme, ellers blir det kluss og kanskje tap av frames.
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd å endre på innstillingene i sekvensen, men det er ingenting som passer. Virker som den ikke vil la meg gjøre noe i det hele tatt. Her har jeg endret alt så nærme kamerainnstillingene som mulig, men det er fortsatt ikke godt nok. Innstillende for PAL/NTSC, timebase og alt er totalt feil og kan ikke endres.

http://bildr.no/image/1401977.jpeg

Bilder blir lite, bytt ut /thumb/ med /image/ i lenken.
Sist endret av Gronliee; 26. februar 2013 kl. 11:37.
Filmet litt på søndag med 720p 60FPS, skal prøve det mpeg streamclip og compressor for å se om eg klarer å få til å funke. Gir beksjed når jeg har prøvd. skal på jobb snart, så må vente til senere idag.
Vet du om kameraet tar opp i 29,97fps eller "ekte" 30fps?
29,97 er det de fleste redigeringsprogrammer bruker når du velger 30fps, uavhengig av om kildefila er 30 eller 29,97. Ren 30 er visst ikke "standard" i industrien, selv om mange kameraer faktisk bruker ekte 30.

Resultatet av nedjusteringen av fps gir hakkete og litt blurry video.