Sitat av
Zaloz
Hva skjer hcis du bare åpner final cut og lager en ny sekvens? får du opp en boks der det står at skevnsen ikke er lik selve klippet du drar inn i sekvensen? hvis du gjør det, hva er valgene du får opp i den boksen?
Nei, det er et av problemene jeg har. Kameraet filmer i MP4, et format som ikke er så godt likt i Final Cut.
Sitat av
Vittigper
Om du konverterer alle filmklippene du skal jobbe med til Prores 442 så går alt lettere
Har testet både ProRes 422 og 422 (LT). Lest utallige guider, men det hjelper ikke i det hele tatt. Kommer fortsatt ikke unna rendring og tap av frames.
Sitat av
Realist1
Er det virkelig et problem å importere .mp4 til såpass store, kjente redigeringsprogrammer? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Har selv iMovie og Adobe Premiere Pro, og holdt faktisk på å bestille en Black Edition nå. Jeg tok det som en selvfølge at filmene fra kameraet ville skli rett inn her uten noe problemer, men når jeg søker på Google "<prog.navn> mp4" så ser jeg at både iMovie og Premiere Pro også har problemer med å svelge mp4 sånn uten videre. Er ikke dette litt dumt da? Legger kamerakjøpet på is inntil jeg får avklart dette. Har sendt mail til GoPro support og spurt om tips, og eventuelt anbefaling til redigeringsprogram.
Det er dessverre et stort problem. Jeg er ikke sikker på hvorfor Final Cut har lagt MP4 for hat, men det virker nå sånn. GoPro har dog lansert et eget program i samarbeid med CineForm. Programmet finner du
HER. Jeg likte ikke dette noe særlig, da du ikke har noen form for tidslinje å arbeide i.
Sitat av
Zaloz
må4 er et fil format som komprimerer filmen, dette gjør det vannskeligere for programmene å hendte ut "informasjon" om filen og gjør det tyngre for programmet å jobbe, og kanksje det ikke virker i det hele tatt. MP4 er et format man helst bruker til ferdige prosjekter. Et slutt format. Når alt er redigert og alle tunge effekter er og kliipinger er ferdig i programmet du redigerer i, da vil du eksportere til et komprimert formatet som tar mindre plass og er lett "leselig" for avspillings programmer som VLC og slikt, for å slippe hakking. Store filer er vanskeligere å spille av fordi de inneholder mye mer "informasjon" om filen, det vil man ha i redigerings programmer. Derfor konverterer man helst MP4 til apple pro res for å gjøre det lettere for Final Cut å lese filen.
Sant som du sier, men det er dessverre ikke en optimal løsning. Rendringen tar merkverdig mindre tid på ProRes 422 -filer, men rendringen og snuskarbeid er uungåelig(foreløpig).
Sitat av
Realist1
Er det ikke merkelig at GoPro velger et så "tungt" format da? Skulle tro man ønsket lettredigerbare filmer ut av et slikt actioncam.
Har ganske dårlige erfaringer med konvertering, så jeg stiller meg automatisk litt på bakbeina når jeg hører det blir nødvendig. Sist med AVCHD-format. Ble bare kluss når det skulle konverteres. Treigt og med LANGT lavere kvalitet (bye bye HD, for å si det sånn).
Vet ikke hvorfor GoPro har valgt dette formatet. Kanskje de tenker at filmene deres er klare til å vises rett fra dvd, hvem vet. Har lest mye rundt temaet, men aldri kommet frem til noen konklusjon jeg kan stå for. Har hatt mine problemer med AVCHD selv. Det er noe herk! Tok meg to måneder å finne ut hvordan jeg skulle behandle .MTS-filene fra mitt Sony HDR-CX190eb.