Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 12907
Har prøvd å google, men det kommer opp mange andre rare ting isteden.

Jeg pleier å døgne ofte, noen ganger 2 ganger i løpet av en uke. Nå i det siste har det vært slik:

Sove til kvelden > sitte oppe til neste kveld > sover til ettermiddag/kveld > døgner igjen og sånn fortsetter det.

Er det egentlig farlig å være oppe i 24-36 timer for så å sove i 12 timer og gjenta døgningen igjen? Og evt hvilken risiko medfører det?


Ps: bruker forøvrig ikke narkotiske stoffer.
Sist endret av shonny; 13. november 2012 kl. 02:21.
Næh, så lenge du husker å spise og drikke så går det fint.
Kanskje ikke kjempelurt hvis du har en alvorlig hjertefeil?
Sist endret av Lyra; 13. november 2012 kl. 02:26.
Sitat av Lyra Vis innlegg
Næh, så lenge du husker å spise og drikke så går det fint.
Kanskje ikke kjempelurt hvis du har en alvorlig hjertefeil?
Vis hele sitatet...
Spiser og drikker som vanlig.

Har ingen hjertefeil som jeg vet om ihvertfall
Farlig? Kommer ann på din egen helse, men holder du på sånn i flere år blir du sikkert sliten i hode etter en stund.
Farlig? Nei.

Lurt? Nei.


God døgnrytme og god søvn er viktig i det lange løp.. er man uthvilt og våken er man mer av omtrent alt som er positivt.. man har mer energi, man er smartere, man er morsomere og mer omgjengelig.. Å være i godt humør og ha overskudd er også en veldig, veldig viktig del av om andre synes man er attraktivt, så god søvn øker muligheten din for å pult ganske dramatisk også


(skrev dumdidum klokken 02:34)
Sist endret av DumDiDum; 13. november 2012 kl. 02:35.
Når man er oppe lenge uten søvn kan immunforsvaret svekkes.
Spesielt dersom man kjører en hard livsstil i tillegg, den årlige russetiden er et eksempel på dette ettersom det ofte bryter ut smittsom hjernehinnebetennelse pga. høyt alkoholinntak, kyssing, ubeskyttet sex, lite søvn og generelt dårlig ernæring.

For å lese mer om søvnens innvirkning på immunforsvaret og hvordan det hele fungerer kan du lese mer her.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Farlig? Nei.

Lurt? Nei.


God døgnrytme og god søvn er viktig i det lange løp.. er man uthvilt og våken er man mer av omtrent alt som er positivt.. man har mer energi, man er smartere, man er morsomere og mer omgjengelig.. Å være i godt humør og ha overskudd er også en veldig, veldig viktig del av om andre synes man er attraktivt, så god søvn øker muligheten din for å pult ganske dramatisk også
Vis hele sitatet...
Helt enig!

Problemet er bare at når jeg allerede har vært våken i over 24 timer og skal stå opp neste dag så er jeg trøtt. Tenker at jeg skal sove i 10 min til og selvsagt klarer jeg å skru av vekkeklokka.. Så våkner jeg igjen når det har blitt mørkt og tror det er kveld. Så var den dagen ødelagt. Får bare klare å komme meg opp når jeg våkner første gang!

Takk for svar!

Sitat av Knask Vis innlegg
Når man er oppe lenge uten søvn kan immunforsvaret svekkes.
Spesielt dersom man kjører en hard livsstil i tillegg, den årlige russetiden er et eksempel på dette ettersom det ofte bryter ut smittsom hjernehinnebetennelse pga. høyt alkoholinntak, kyssing, ubeskyttet sex, lite søvn og generelt dårlig ernæring.

For å lese mer om søvnens innvirkning på immunforsvaret og hvordan det hele fungerer kan du lese mer her.
Vis hele sitatet...
Nå drikker jeg verken alkohol og russetiden er jeg nok et par år forsent ute til. Skal ta en titt på linken, virker som interessant lesning. Takk!
Sist endret av shonny; 13. november 2012 kl. 02:40.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Er egentlig farlig å døgne, men hvis du gjør det en sjelden gang og spiser og drikker nok så er det ikke noe problem. Er en stor påkjenning på kroppen og døgne. Siden den skal egentlig ha 8 timer sovn vær dag. Så når du da er våken over 24 timer så er det noe som ikke kroppen får gjort.
Sitat av Radium93 Vis innlegg
Er egentlig farlig å døgne, men hvis du gjør det en sjelden gang og spiser og drikker nok så er det ikke noe problem. Er en stor påkjenning på kroppen og døgne. Siden den skal egentlig ha 8 timer sovn vær dag. Så når du da er våken over 24 timer så er det noe som ikke kroppen får gjort.
Vis hele sitatet...
SKAL kroppen ha 8 timer søvn hvert døgn? Bastant påstand. Kilder?

Utifra vedlagt kilde så er det ingen fasit på hvor mange timer søvn en person trenger, da dette er veldig individuelt.
I følge kilden er en generell "rule-of-thumb" blant forskere 7-9 timer søvn hvert døgn som voksen.

Personlig så trenger jeg rundt 9 timer søvn for å våkne helt uthvilt, mens flere jeg kjenner kan nøye seg med 6 timer søvn.

Kilde: http://www.sleepfoundation.org/artic...we-really-need
Sist endret av s1gh; 13. november 2012 kl. 04:48.
Sitat av Radium93 Vis innlegg
Er egentlig farlig å døgne, men hvis du gjør det en sjelden gang og spiser og drikker nok så er det ikke noe problem. Er en stor påkjenning på kroppen og døgne. Siden den skal egentlig ha 8 timer sovn vær dag. Så når du da er våken over 24 timer så er det noe som ikke kroppen får gjort.
Vis hele sitatet...
Legg gjerne med en kilde på at det er farlig å døgne ofte
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Sitat av s1gh Vis innlegg
SKAL kroppen ha 8 timer søvn hvert døgn? Bastant påstand. Kilder?

Utifra vedlagt kilde så er det ingen fasit på hvor mange timer søvn en person trenger, da dette er veldig individuelt.
I følge kilden er en generell "rule-of-thumb" blant forskere 7-9 timer søvn hvert døgn som voksen.

Personlig så trenger jeg rundt 9 timer søvn for å våkne helt uthvilt, mens flere jeg kjenner kan nøye seg med 6 timer søvn.

Kilde: http://www.sleepfoundation.org/artic...we-really-need
Vis hele sitatet...
Kunne ha skrivet litt mer info også funnet noe kilder som du har gjort. Men er sånn selv. Når jeg gikk på skolen trengte jeg 8-9 timer med sovn. Nå som jeg jobber skift merker jeg at etter 6 timer sovn så er jeg uthvilt og klar for jobb. Så som du sier så går det nok på hva du mener du trenger av sovn
Ikke for å spikke flis, men det du sier er vel egentlig om det er farlig å ha en annen døgnrytme en "normalt"? Sånn jeg leser posten din våken du ca 20:00, legger deg ca 09.00-->11:00 morgenen etter, og våken igjen på kvelden.

Da er du ikke våken 24-36 timer i strekk. Du sover normalt.
Bes merkes at søvn om dagen ikke gir like stor utteling som søvn om natten.

Ellers er det vel dokumentert helserisiko ved langvarig nattearbeid. (les jobbe nattevakter i årtier) men alle håndterer det forskjellig.

Ble mye vrøvl her nå, var noe av det til hjelp?
Sitat av eltorogigante Vis innlegg
Ikke for å spikke flis, men det du sier er vel egentlig om det er farlig å ha en annen døgnrytme en "normalt"? Sånn jeg leser posten din våken du ca 20:00, legger deg ca 09.00-->11:00 morgenen etter, og våken igjen på kvelden.

Da er du ikke våken 24-36 timer i strekk. Du sover normalt.
Bes merkes at søvn om dagen ikke gir like stor utteling som søvn om natten.

Ellers er det vel dokumentert helserisiko ved langvarig nattearbeid. (les jobbe nattevakter i årtier) men alle håndterer det forskjellig.

Ble mye vrøvl her nå, var noe av det til hjelp?
Vis hele sitatet...
Hehe, du misforstod nok.

I den siste tiden har det vært slik: Jeg har våknet mellom 18:00 - 20:00, lag meg mellom 23:00 - 02:00, altså vært våken 29 timer ++ så etter å ha sovet igjen fra mellom 23:00/02:00 har jeg døgnet igjen.

Ble kanskje litt rotete forklart.
Jeg har vært oppe i 3 dager total. Uten søvn, ingen problem, men det at du ødlegger døgnrytmen, det skal være sikkert og vist. Ikke gjør det. Det var et helvete og prøve og sove om nattene.
Sitat av ChipsyDipsy Vis innlegg
Jeg har vært oppe i 3 dager total. Uten søvn, ingen problem, men det at du ødlegger døgnrytmen, det skal være sikkert og vist. Ikke gjør det. Det var et helvete og prøve og sove om nattene.
Vis hele sitatet...
Joda, men nå var jo spørsmålet om det er farlig å døgne ofte, ikke hvor mange dager jeg kan døgne

Men takk for bidraget!
Sitat av shonny Vis innlegg
Joda, men nå var jo spørsmålet om det er farlig å døgne ofte, ikke hvor mange dager jeg kan døgne

Men takk for bidraget!
Vis hele sitatet...
Oh, det så jeg ikke, beklager.
Men det er ikke første gang jeg har døgnet men ingen problemer døgner ganske mange dager i strek på "Lan".
Har ikke vært noe problem men tviler på at det er sunt og gjøre det hver uke osv.
VIS det hadde vært farlig så burde jeg vært død nå
http://www.nettdoktor.no/helseraad/s...vntilglede.php skjekk punktet "Er det farlig å ikke sove?"

EDIT: Legge til en episk freak smiley !
Sist endret av fanboi; 13. november 2012 kl. 08:47.
Sitat av eltorogigante Vis innlegg
Bes merkes at søvn om dagen ikke gir like stor utteling som søvn om natten.
Vis hele sitatet...
Dette har jeg vanskelig for å tro på. Kilder?
Sitat av fanboi Vis innlegg
VIS det hadde vært farlig så burde jeg vært død nå
http://www.nettdoktor.no/helseraad/s...vntilglede.php skjekk punktet "Er det farlig å ikke sove?"

EDIT: Legge til en episk freak smiley !
Vis hele sitatet...
At jeg ikke har funnet den artikkelen før!

Ingen dør av mangel på søvn, og ingen får kreft!
Vis hele sitatet...
Da får jeg bare fortsette min ville ferd med døgning videre, så får vi se hva som skjer
Sist endret av shonny; 13. november 2012 kl. 08:54.
Jo det kan være farlig, rett og slett farlig. Eller det kan øke sjansene for å ble rammet av sykdommer.
Studier viser jo at mennesker som feks jobber skift har økt sannsynlighet for å få blant annet hjertelidelser og depresjoner. Det ble konkludert med at uregelmessig søvn var hovedårsaken.

Døgner man ofte og over lang tid vil det også påvirke søvn mønsteret og den "lange og tunge" søvnen vi alle trenger for å være fult uthvilt og restituerte vil være såpass uregelmessig at det på sikt kan føre til økt risiko for sykdommer en ser økning på blant mennesker med dårlig søvnkvalitet.
Sist endret av ompapa; 13. november 2012 kl. 09:16.
Det er farlig i den forstand at man utvikler dårlig døgnrytme og tar med seg dette inn i sitt voksne liv. Det kan være svært vanskelig å snu når du lar det gå lenge nok. Det er ikke noe du kan kjøpe deg fri fra heller. Anbefaler at du spiller på dagtid og sover natt.
Sist endret av Taurean; 13. november 2012 kl. 09:16.
Vet ikke om det er jo gjort studier direkte på det å døgne men det er likevel ikke utenkelig at årsakssammenhengen mellom økt risiko for sykdom og skiftarbeid også overføres til de som døgner jevnlig.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Jo det kan være farlig, rett og slett farlig. Eller det kan øke sjansene for å ble rammet av sykdommer.
Studier viser jo at mennesker som feks jobber skift har økt sannsynlighet for å få blant annet hjertelidelser og depresjoner. Det ble konkludert med at uregelmessig søvn var hovedårsaken.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at det er økt risiko for hjertesykdom hos nattskiftsarbeidere, men hovedgrunnen til det er pga matinntak. Spiser man et usunt måltid på natten (noe de fleste skiftarbeidere gjør?) så øker det risikoen.

Eller lettere forklart

- Risikoen er faktisk 50 % større for å få hjerte- og karsykdommer når man har uregelmessige arbeidstider. Årsakene til dette er ennå ikke helt klarlagt, men trolig er matvanene av stor betydning. Inntak av fet mat nattestid øker sirkulasjonen av fettet i kroppen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av shonny; 13. november 2012 kl. 09:41.
Sitat av shonny Vis innlegg
Det stemmer at det er økt risiko for hjertesykdom hos nattskiftsarbeidere, men hovedgrunnen til det er pga matinntak. Spiser man et usunt måltid på natten (noe de fleste skiftarbeidere gjør?) så øker det risikoen.

Eller lettere forklart
Vis hele sitatet...

Nei det stemmer nok ikke helt det du sier. Grunnen er at det også er økt risiko for andre alvorlige sykdommer hos skiftarbeidere. Nevner kort depresjoner, kreft, diabetes.

Selvsagt kan matinntak på natten spille inn men det forklarer nok ikke hele økningen i risiko og matinntak kan heller ikke forklare økningen av andre sykdommer som depresjon, kreft og diabetes.