Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 723
Hei,

Er ny bruker av holga og batteriene på blitzen har løsnet inni og ligger og skrangler bak filmen. Vil det ødelegge filmen, eller må jeg bare gi faen og drite i å bruke blitz?
Vist du er redd for å kværke filmen så gå til et helt mørkt rom å åpne opp kameraet og ta ut filmen og spol den til bake for hånd. Så kan du ta med kamera ut i vanlig rom åg fjerne og evt. fikse batteriet og blitzen som skramler.

Vist du ikke har film i kamera så kan du jo bare åpne opp å sjekke om det vil skape noe problem for deg. Vist ikke kan du jo selv velge å bruke kamera uten blitz ... personlig så bruker jeg aldri blitz sammen med mitt Nikon F1.

Vist du vil ha blitz så må du nok åpne opp å sjekke litt rundt for å se om det lar seg fikse. Om du trenger hjelp så si hvilket Holga kamera du har, evt. ta bilde av kamera og bilde av det åpnet opp for å få visulasert problemet du har for oss bedre.

Lykke til
Coptercat
Trådstarter
Godt poeng! Når jeg så bilde på innsiden kom jeg på at det ligger en liten plastikkramme foran batteriene, så det går sikkert bra får bruke kameraet uten blitz.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Går ut fra at du har en variant av Holga 120 *N, men skyter du 6x6 eller 6x4,5?
På mitt har jeg på den kvadratiske rammen for 6x6, og denne holder batteriet godt nok på plass, men litt tape burde være nok til å fikse slark.
Anbefaler deg å fikse dette, så du kan bruke blits.
Som du kanskje vet, har du en blenderinnstilling på siden av objektivet hvor du kan veksle mellom 'sol' og 'overskyet', eller f/8 og f/11 om jeg husker riktig.
Men siden de ligger oppå hverandre vil du i praksis alltid skyte med f/11, noe som krever en del lys for å gi ok bilder.

Regner med du har lest deg opp, men vil allikevel tipse om å tape rundt hele bakplaten for å forhindre lyslekkasje, spesielt over nummereringsvinduet.
Jeg pleier å lage en firkant rundt vinduet, med en liten klaff som ligger over, og kan løftes opp når du skal spole.

Håper du vil dele resultatene dine i fotografering med film-tråden etterhvert.