Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2235
Jeg har fundet nogen poser med Ca(NO3)2 og ville fjerne fugt fra mit rum, det virkede helt fint, og blev lidt våd, ville så tørre det i ovnen, men så blev det HELT flydende?? det var ved 75*C i ovnen.

prøvede så idag at stille det ud i solen for at tørre, men nu er det bare endnu mere flydende??

suger det bare 10 gange mere vand når det får varme eller er der en eller anden meget advanceret kemisk reaktion bag? uden at være helt sikker, ville jeg nemlig ikke mene at et stof, der ligger under væske kan optage yderligere væske?

ved nemlig med NH4NO3 at hvis man varmer det for meget bliver det enten flydende, eller skilles til N2O og H2O, men kan tørres ved lav varme.

forresten såvidt jeg ved indeholder 1 molekyle Ca(NO3)2 2 molekyler NH4NO3. men det skulle vel ikke gøre nogen forskel?
Sist endret av Antiswattt; 3. juli 2012 kl. 17:24.
Melting point: 42.7 °C (tetrahydrate)
Sitat av Polesch Vis innlegg
Melting point: 42.7 °C (tetrahydrate)
Vis hele sitatet...
præcis, men lod det også køle ned igen! men ca. 30 minutter efter jeg havde stilt det ind (i et porcelæn fad) hvor det stod meget stabilt, faldt det ned! jeg havde lagt papir i bunden og krystallerne ovenpå, krystallerne var begyndt at vokse neden under papiret, og har på fornemmelsen der var noget andet end bare tyngdekraft indvolveret i at det faldt ned, for det var kølet ned, men føltes stadig meget varmt (varmere end solen kunne have gjort det)

men jo, det nok fordi det er tetrahydrat at det blev flydende, men burde det så ikke stivne igen når det kom under 42.7 °C ?
om der nogen der ser det her eller ej, så har jeg idag lige fundet ud af min dengang mest kraftige FP blanding ikke var ammonium nitrat, men calcium ammonium nitrat og magnesium, når man antændte det røg det en lille smule og gav så et højt knald uden nogen beholder.