Norsk Freakforum
Bildereklame vises kun når du ikke er logget inn. Registrer deg eller logg inn for å kun vise tekstreklame.
Svar

Trådverktøy
Gammel 24. april 2012, 21:10   #121
Spirituell
facepalmer mye
Spirituell's Avatar

Registreringsdato: sep 2011
Sted: Tigerstaden
Kvalitetspoeng: 1221
Har selv vurdert å bli flyger. Det krever tid og ikke minst kjempemotivasjon. Skal du ta det igjennom forsvaret (vanskelig) får du gratis utdanning i norge og USA (obligatorisk) men lang plikttjeneste. Det er først og fremst sertifikater (dyre), flytimer og erfaring flyselskap ser etter når de tar opp flygere.

Gjennom pilotskole koster det gjerne fra 600k til 800k, og det er vanskeligere å få seg jobb (har dog hørt at SAS og Norwegian tar inn elever fra pilot.no). Det blir forresten ikke tatt opp piloter hele tiden, det er periodesvis med maaaaaaange års mellomrom i flyselskap...

frp er et tragisk parti
Sist endret av Spirituell; 24. april 2012 kl. 21:11.
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 24. april 2012, 21:10   #122
petterpan2

Registreringsdato: aug 2010
Kvalitetspoeng: 332
Sitat: Originalt skrevet av AtXbYeA Vis innlegg
Kommer helt an på hvilken sektor man er i, kommunalt tjente jeg 250.000 i året og de som var mine avdelingsledere med 20 års erfaring tjente ikke over 400.000.
Det der høres ut som skikkelig sprøyt, eller utrolig mange år siden. Nyutdannede data-ingeniører begynner jo på 350-400.000.

Sitat: Originalt skrevet av Splittr Vis innlegg
Hvordan går man egentlig fram for å bli pilot?

Og er det sånn at men flyr til en plass, F.eks: Gran Canaria, også blir man der en stund, eller reiser man hjem igjen dagen etter?

Takk
Pilot tror jeg ikke du har lyst til å bli lenger.. etter lavprisselskapenes inntog er yrket i ferd med å degenereres til glamorøse buss-sjåfører.

Gå heller for noe innen Olje
Gammel 24. april 2012, 21:13   #123
ClaesGreve

Registreringsdato: nov 2011
Sted: Oslo
Kvalitetspoeng: 402
Jeg skal ta bachelor til høsten

1) sykepleier, 2) ingeniør, 3) barnevernspedagog..

Hvilke av de yrkene er det størst sjangs for å få seg jobb?

Er alle "OK" yrker mtp. jobb/lønn?
Gammel 24. april 2012, 21:15   #124
AtXbYeA
Kaptein LOL
AtXbYeA's Avatar

Registreringsdato: mai 2003
Sted: Inni Rolsen Royce
Kvalitetspoeng: 6201
Sitat: Originalt skrevet av petterpan2 Vis innlegg
Det der høres ut som skikkelig sprøyt, eller utrolig mange år siden. Nyutdannede data-ingeniører begynner jo på 350-400.000.
Er 6 år siden, men kommunal sektor sier vel det meste.

Gammel 24. april 2012, 21:15   #125
panserjohan

Registreringsdato: mai 2007
Kvalitetspoeng: 31
Ta økonomifag, og sats på noe innen adm/øk etc. Uttallige muligheter innen finans når du er ferdig, og avhengig av hvor du bor, startlønn på 400.000kr brutto. Jobber selv innen finans, og har 550.000 brutto, 37,5 timer i uka, null overtid. Masse tid til golf.

Bartender please...
Gammel 24. april 2012, 21:42   #126
pinkman
Talentløs

Registreringsdato: des 2010
Kvalitetspoeng: 148
Gymlærer? titegn
Gammel 24. april 2012, 22:06   #127
wanna-b
wanna-b's Avatar

Registreringsdato: des 2003
Kvalitetspoeng: 309
Sitat: Originalt skrevet av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg skal ta bachelor til høsten

1) sykepleier, 2) ingeniør, 3) barnevernspedagog..

Hvilke av de yrkene er det størst sjangs for å få seg jobb?

Er alle "OK" yrker mtp. jobb/lønn?
Det er stor etterspørsel etter alle sammen. Men husk at en ingeniør vil alltid ha en del grunnkompetanse slik at det er lett å omskoleres til å jobbe innenfor andre felt, sånn sett er sykepleier noe mer begrenset. Barnevernspedagog, jeg vet ikke om dette også er en stilling men du kan i hvertfall bli førskolelærer, masse etterspørsel men lønn er så-som-så, men masse ferie.

Et familiemedlem av meg er nyuitdannet ingeniør med bachelor, tjener rett i underkant av 400k rett fra skolen, dette er vanlig, da jeg tjener det samme med med samme utdannelse og vi har så klart greie på hva våre medstudenter fikk i startlønn (sjekk også NITO lønnsstatistikk, fagorganisasjon for ingeniører, lønnskalkulator http://www.nito.no/Lonn/Hva-tjener-e...nnskalkulator/). Men samboeren hans som var nyutdannet sykepleier på samme tid har en del høyere lønninger enn han fordi hun har masse muligheter for nattevakt og overtid. Det er dog litt vanskeligere å få fast kontrakt på 100% som sykepleier som ikke er vikariat for tiden, spesielt med nedskjæringer som foregår nå og i gitte områder er det værre (har erfaring med drammen og oslo).

Flere medstudenter av meg gikk ut med lønn over 500K fra skolen, vi gikk alle elektro, men de hadde fagbrev som elektriker fra tidligere og fikk jobber med mer ansvar. Ingeniørjobber du tjener fett på (om du er heldig, og spesielt i oljebransjen) kan du dra inn tett opp mot 1M om du blir serviceingeniør. Dette er lett å bli som nyutdannet, snakker av erfaring igjen, men belag deg på å være hjemnmefra over halvparten av året ditt, og ikke verdsett julaften/påske med familien for høyt. Grunnen til at nyutdannete lett kan bli service-ingeniører er fordi dem ikke er utslitt enda, og synes fortsatt det er spennende å fly og se nye land. Det er vanskelig å få etablerte ingeniører med hus og familie til å reise mye, dessuten er arbeidsoppgavene relativt enkle, spes. med support.avd i ryggen, det kan bare ikke gjøres fra kontor. Ofte snakk om enkel oppkobling, igangkjøring og kontroll av arbeidet til dem som har jobber på kontrakt for firmaet ditt.

microHobby.net - Bloggen min om prosjekter innen elektronikk, programmering og robotikk.
Gammel 24. april 2012, 22:19   #128
mo3
Meddlemm
mo3's Avatar

Registreringsdato: sep 2008
Sted: Finnmark
Kvalitetspoeng: 1866
Sitat: Originalt skrevet av Spirituell Vis innlegg
Har selv vurdert å bli flyger. Det krever tid og ikke minst kjempemotivasjon. Skal du ta det igjennom forsvaret (vanskelig) får du gratis utdanning i norge og USA (obligatorisk) men lang plikttjeneste. Det er først og fremst sertifikater (dyre), flytimer og erfaring flyselskap ser etter når de tar opp flygere. .
Du kan søke pilotutdanning ved uiT. Dette er gratis om du ser bort i fra studielån.

Tick,tick,tick. That's the sound of your life running out.
Gammel 26. mai 2012, 15:31   #129
apocalypse
apocalypse's Avatar

Registreringsdato: feb 2010
Sted: løs
Kvalitetspoeng: 290
Et spørsmål ang. jobb etter flygelederutdanningen (og den tvungne praksistiden):

Er det gode jobbmuligheter på østlandet for nyutdannede flygeledere? Og vil det kunne bli tatt hensyn til sted for praksistiden om man har barn som er bosatt på østlandet?

Bruk rapporteringsfunksjonen om tråden/innlegget bryter med reglene.
Gammel 26. mai 2012, 15:32   #130
DonTomaso
✈ ✈ ———- ♒✈
DonTomaso's Avatar

Registreringsdato: feb 2003
Kvalitetspoeng: 10928
Sitat: Originalt skrevet av apocalypse Vis innlegg
Et spørsmål ang. jobb etter flygelederutdanningen (og den tvungne praksistiden):

Er det gode jobbmuligheter på østlandet for nyutdannede flygeledere? Og vil det kunne bli tatt hensyn til sted for praksistiden om man har barn som er bosatt på østlandet?
Svaret er nei på begge spørsmålene.
Gammel 26. mai 2012, 15:36   #131
apocalypse
apocalypse's Avatar

Registreringsdato: feb 2010
Sted: løs
Kvalitetspoeng: 290
Sitat: Originalt skrevet av DonTomaso Vis innlegg
Svaret er nei på begge spørsmålene.
Hvor er det da mest logisk mtp. jobbmuligheter å tenke å bosette seg etter endt utdanning?

Tusen takk for svar forresten.

Bruk rapporteringsfunksjonen om tråden/innlegget bryter med reglene.
Gammel 26. mai 2012, 15:40   #132
DonTomaso
✈ ✈ ———- ♒✈
DonTomaso's Avatar

Registreringsdato: feb 2003
Kvalitetspoeng: 10928
Sitat: Originalt skrevet av apocalypse Vis innlegg
Hvor er det da mest logisk mtp. jobbmuligheter å tenke å bosette seg etter endt utdanning?

Tusen takk for svar forresten.
I de første årene er det stor sannsynlighet for et tårn nord av Trondheim eller Bodø Kontrollsentral, men dette avhenger av hva som skjer i luftfartsnorge de neste årene. Noen nyutdannede får jobb på Røyken (Oslo Kontrollsentral) eller i Stavanger. Torp, Rygge, Gardermoen, Flesland og Værnes er helt utenkelig.
Gammel 26. mai 2012, 16:01   #133
Dasset

Registreringsdato: mai 2012
Sted: North
Kvalitetspoeng: 52
Ambulansfagarbeider anbefales. Har jobbet som dette i 4 år nå. Fantastisk jobb, du kan få en fin turnus 2 døgn på, 5 dager fri, 3 døgn på (helg) og 9 dager fri osv osv.. Bytjenestene har som regel 8 eller 12 timers vakter hvor du jobber 3 eller 5 dager per uke. Tjente 550 234kr ifjor inkludert overtid og helgetillegg
Gammel 26. mai 2012, 16:08   #134
Rabbern
Rabbern's Avatar

Registreringsdato: feb 2011
Sted: Bygda
Kvalitetspoeng: 89
børsemaker i militæret??
Gammel 21. oktober 2012, 22:05   #135
Magnisx
I si i, i.
Magnisx's Avatar

Registreringsdato: des 2008
Sted: Påskeøya
Kvalitetspoeng: 379
Jagerflypilot. Er det noen her på freak som er det?
Gammel 22. oktober 2012, 12:21   #136
kalelis
kalelis's Avatar

Registreringsdato: mar 2007
Sted: I det store utland.
Kvalitetspoeng: 28
Heismontør, flyveleder og lignende. Godt betale jobber med lite utdannelse. Om det er dette du ønsker å bedrive hverdagen med.
Gammel 22. oktober 2012, 14:00   #137
Settoz
Settoz's Avatar

Kvalitetspoeng: 1073
Los ? God lønn men arbeidstidene kan være litt ræva. Men er ikke akkurat stor etterspørsel etter Loser
Min far hadde 800,000 i årslønn et år

Gammel 9. mai 2013, 15:45   #138
Apter_2416
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar

Registreringsdato: feb 2011
Kvalitetspoeng: 17
Lukter litt på arkitekt. Noen har noen erfaringer å dele? Spennende og variert yrke? Tenker kanskje at dette tas mer og mer over av byggingeniører med mer realkompetanse?

def signatur():
.... print "Ignorer mine skrivefeil takk!"
Gammel 9. mai 2013, 16:12   #139
KaiN
keep to claims

Sted: Finnmark
Kvalitetspoeng: 1113
Av egen erfaring fra butikk, nav, søppeldynge osv.. så er fiskeyrket utrolig nice.
Mye arbeid men du har like mye fri som du jobber. Er kanskje ikke en stabil yrke men det e noe du kan skryte av.
Ikke mange som vil sitte å høre på regnskapsføringa du gjorde for Statoil.

Goder/Dårlige:
* Mye fri
* Du kommer deg bort fra venner å sånt.
* Både god å dårlig lønn
* Mest sannsynlig vil dama være utro, er ikke lett å sitte sprengkåt hjemme alene i 4 - 8uker.
* Dagene er aldri det samme. Sitt enda med flere traumatiske opplevelser som; datt i havet, vi kjørte en hanefot i propellen i dårlig vær å båten nesten kantra. Hold på å bli knust mellom 1000kg maursyre å rekkverk. Skadet kneet mitt. osv..

osv..

Du vil angre på jobben, men ikke når du e på friuker
Sist endret av KaiN; 9. mai 2013 kl. 16:14.
Gammel 9. mai 2013, 17:36   #140
Bombasa
Standard medlem
Bombasa's Avatar

Registreringsdato: okt 2007
Sted: Vestfold
Kvalitetspoeng: 3584
Jeg har et spørsmål og et tips til deg Kain.

1) Definer ''både god og dårlig lønn.''
2) Du burde få deg ny dame om dama di er utro fordi du er bortreist noen uker..

Jeg skal bli verdenshersker.
Svar
Trådverktøy