Norsk Freakforum
Bildereklame vises kun når du ikke er logget inn. Registrer deg eller logg inn for å kun vise tekstreklame.
Svar

Trådverktøy
Gammel 3. mars 2012, 01:46   #41
X1try
Gud

Registreringsdato: sep 2011
Sted: Bodø
Kvalitetspoeng: 1
Hvis du roter litt rundt på youtube kanalen til LinusTechTips tror jeg du har en slags tutorial på hvordan man skal bygge en pc.

Jeg så også at det ble nevnt ovenfor at man må være nøye med å sette inn prossesoren, det er sant, hvis man bøyer pins på hovedkortet eller nærmere bestemt i socketen vil det vises raskt. Ofte har jeg opplevd at pcen starter og alt ser ut til å fungere normalt untatt det faktum at man ikke får skjermbilde.

Hvis du har 10.000 til rådighet anbefaler jeg å gå for en modulær strømforsyning som tidligere nevnt, men også prøv å få deg en god prossesor og godt hovedkort. Nå har ikke jeg satt meg ned å begynt å sjekke priser osv, men hvis du ikke har råd til en i7 er en i5 2500K et veldig godt valg med supre overclockingsmuligheter. Det går hånd i hånd med et Asus Sabertooth hovedkort

Uansett Lykke til med projektet ditt
Svar på og siter dette innlegget
Gammel 3. mars 2012, 09:21   #42
Alexulv
Alexulv's Avatar

Registreringsdato: mai 2011
Kvalitetspoeng: 51
Sitat: Originalt skrevet av eirikol1 Vis innlegg
Har GTX 560Ti frå ASUS, kjører bf3 på high med 40-50 fps, 1920x1080. Eg har då 1gb versjonen, minne har ikkje så mykje å sei ved mindre du skal kjøre surround/eyefinity og 3D ect.

Men det der er ein heilt ypperlig pc! og til ein god pris. Kunne jo evt. ha bytta ut med 570, men det ville jo blitt ein del dyrare. Kan også slenge inn eit ekstra skjermkort når spela begynner å dra litt på.

Slik som eg ser det så blir spela framover mindre resurskrevande, og blir meir optimalisert, så trur eit gtx 560 skal gå godt ei stund framover.
Det er ganske stor forskjell på high innstillinger på bf3 kontra ultra. Med engang du kjører på med AA vil du nok se at fpsen vil droppe kraftig med ett 560ti kort.

Videre kan jeg si meg enig i så og si ALT 83leo sier i sitt innlegg.
Gammel 3. mars 2012, 12:35   #43
R0flcopter
R0flcopter's Avatar

Registreringsdato: mar 2012
Sted: Sogn og Fjordane
Kvalitetspoeng: 166
Når ein skal ha ein pc for 9000 så velger du ikkje skjermkort til 5000, og cpu til nesten 2000, når du klara deg like fint med komponentar som er langt billigare. Vist du sliter med to 570, så er det noke gale med oppsettet ditt, det kan vere fordi du kjører SLI, og trur korta dine jobba saman, mens dei ikkje gjer det. Og det er ikkje nødvendig å kjøre alle spel på max når du ikkje har det største budsjettet. Min pc til 5-6000 kjøra Arma 2 på fult, og bf3 på high, trenger ikkje meir datakraft enn det. Det er berre Crysis og BF3 som vil ha behov for eit kraftigare kort. Men om du absloutt vil ha Intel så går du for Intel, men det er ikkje den beste vegen å gå i forhold til budsjett. ein quad-core cpu vill ikkje leve like lenge innanfor andre ting enn spel i motsettning til ein 8-kjerners cpu. Vist du skal kunne sleppe å oppgradere cpuen, nesteår/året etter der, og då gjerne nytt HK pga. å kjøre med nyare sockel ect. så går du for AMD.

Man må tenke på kva ein har behov for, ikkje kva ein vil ha. Dessuten så er drivarane til 79xx serien drit dårlige, og AMD er treig med driverane sine.
Gammel 3. mars 2012, 13:19   #44
Alexulv
Alexulv's Avatar

Registreringsdato: mai 2011
Kvalitetspoeng: 51
Sitat: Originalt skrevet av eirikol1 Vis innlegg
Når ein skal ha ein pc for 9000 så velger du ikkje skjermkort til 5000, og cpu til nesten 2000, når du klara deg like fint med komponentar som er langt billigare. Vist du sliter med to 570, så er det noke gale med oppsettet ditt, det kan vere fordi du kjører SLI, og trur korta dine jobba saman, mens dei ikkje gjer det. Og det er ikkje nødvendig å kjøre alle spel på max når du ikkje har det største budsjettet. Min pc til 5-6000 kjøra Arma 2 på fult, og bf3 på high, trenger ikkje meir datakraft enn det. Det er berre Crysis og BF3 som vil ha behov for eit kraftigare kort. Men om du absloutt vil ha Intel så går du for Intel, men det er ikkje den beste vegen å gå i forhold til budsjett. ein quad-core cpu vill ikkje leve like lenge innanfor andre ting enn spel i motsettning til ein 8-kjerners cpu. Vist du skal kunne sleppe å oppgradere cpuen, nesteår/året etter der, og då gjerne nytt HK pga. å kjøre med nyare sockel ect. så går du for AMD.

Man må tenke på kva ein har behov for, ikkje kva ein vil ha. Dessuten så er drivarane til 79xx serien drit dårlige, og AMD er treig med driverane sine.
Her må eg bare le!
Gammel 3. mars 2012, 13:33   #45
R0flcopter
R0flcopter's Avatar

Sitat: Originalt skrevet av Alexulv Vis innlegg
Her må eg bare le!
Kos deg
Gammel 3. mars 2012, 13:39   #46
83leo
Ung og vanskelig
83leo's Avatar

Registreringsdato: jan 2011
Sted: Trondheim
Kvalitetspoeng: 642
Selvfølgelig kan man bruke halve budsjettet på CPU og GPU. Det kommer helt an på hva man vil prioritere.

Jeg har da aldri sagt at jeg sliter med kortene mine, men at de i enkelte tilfeller godt kunne ytt litt bedre. Dette er dog kun i enkelte svært krevende spill som TW2 ol, men med et flerskjermsoppsett, over 1080p eller med en 120Hz skjerm kan det bli knapt hvis man vil ha full uttelling.

Er det noen som har tildels fullstendig oversikt over hva som foregår inne i maskinen er det meg. Jeg har et nærmest tvangsaktig behov for å til enhver tid vite hvordan kortene mine og komponentene generelt oppfører seg, så jeg kan garantere deg at SLI fungerer. Det skalerer også svært godt med oppimot 100% ytelsesøkning i enkelte spill.

Intel i5 2500k er faktisk en av de beste valgene ihht. pris/ytelse per idag. De siste gode kjøpene fra AMD var vel PhenomII 955 etc. Fire kjerner vil også være mer enn tilstrekkelig i noen år fremover og de færreste vil nok uansett beholde en maskin lengre enn dette.

Gammel 3. mars 2012, 14:32   #47
R0flcopter
R0flcopter's Avatar

Sitat: Originalt skrevet av 83leo Vis innlegg
Selvfølgelig kan man bruke halve budsjettet på CPU og GPU. Det kommer helt an på hva man vil prioritere.

Jeg har da aldri sagt at jeg sliter med kortene mine, men at de i enkelte tilfeller godt kunne ytt litt bedre. Dette er dog kun i enkelte svært krevende spill som TW2 ol, men med et flerskjermsoppsett, over 1080p eller med en 120Hz skjerm kan det bli knapt hvis man vil ha full uttelling.

Er det noen som har tildels fullstendig oversikt over hva som foregår inne i maskinen er det meg. Jeg har et nærmest tvangsaktig behov for å til enhver tid vite hvordan kortene mine og komponentene generelt oppfører seg, så jeg kan garantere deg at SLI fungerer. Det skalerer også svært godt med oppimot 100% ytelsesøkning i enkelte spill.

Intel i5 2500k er faktisk en av de beste valgene ihht. pris/ytelse per idag. De siste gode kjøpene fra AMD var vel PhenomII 955 etc. Fire kjerner vil også være mer enn tilstrekkelig i noen år fremover og de færreste vil nok uansett beholde en maskin lengre enn dette.
Sjølv har ein ein Phenom II x4 980 @3,7 Ghz, og eit ASUS GTX 560Ti, 8GB ram, ect. Kjører som berre det! Det einaste eg skulle ønske var om eg hadde hatt fleire kjerner, til rendring og slikt. Grunnen til at valde AMD var fordi var var mykje billigare enn intel. Og AMD fungerer bra i spel. Det som har mest å sei blir jo GPU'en.

Men vist du har program som Cinema 4D, så vil AMD med 8 fysiske kjerner fungere betre enn i5 med 4, evt 6/8 med hypertreading, veit ikkje om denne cpuen støtter det.
Gammel 4. mars 2012, 12:28   #48
FreakAzzPwnerz
FreakAzzPwnerz's Avatar

Registreringsdato: aug 2010
Sted: Oslo
Kvalitetspoeng: 64
Klarer du og stramme budsjettet litt ville jeg gått for et annet skjermkort som 560/ti.
Gammel 27. april 2012, 09:57   #49
Europeanut

Registreringsdato: feb 2012
Sted: Sør for Stadt
Kvalitetspoeng: 118
Okay, istaden for å lage en ny tråd for deretter å mase meir, skal eg bare bumpe min egen her.

Noken som føle for å hjelpe en kar med å slenge inn en ny liste som eg kan oppgradere med?

Specsa er i førsteposten, etc. Men eg kom aldri i gang med å oppgradere sida eg skulle vente til eit nytt skjermkort og kanskje prosessor kom ut.

So kan dere legge ut en ny liste? Kan strekke meg til 6-7.000 no, men den der nyaste skjermkort-tingen, etc.

Hi?

Eg eig ikkje norsk grammatikk
Gammel 27. april 2012, 10:42   #50
0step0p
0step0p's Avatar

Registreringsdato: jul 2011
Sted: Nord-Trøndelag
Kvalitetspoeng: 1
Du kan jo vente enda noen uker til Ivy Bridge kommer ut.

http://bit.ly/KfXz0P

Eller gå for den.
Gammel 27. april 2012, 11:15   #51
Europeanut

Registreringsdato: feb 2012
Sted: Sør for Stadt
Kvalitetspoeng: 118
Sitat: Originalt skrevet av 0step0p Vis innlegg
Du kan jo vente enda noen uker til Ivy Bridge kommer ut.

http://bit.ly/KfXz0P

Eller gå for den.
Takker! Skal sjå litt nærmare, og bestille når eg er i penge-bruk humøret.

Eg eig ikkje norsk grammatikk
Svar
Trådverktøy