Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2950
Server Slut
jaaechim's Avatar
Satt å spilte noe musikk på et ganske så kraftig volum, så snur jeg meg mot høyttalerne og ser at kommer noe røyk ut fra den ene. Fikk litt panikk og koblet den fra og satte den utenfor døra.

Hva gjør jeg nå? Er den ødelagt?
Finnmarking
Pretty much
hvordan skal vi vite det?
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
hvis det ikke er noe billig jalla-greier kan du evt. prøve og få tak i nye elementer og bytte de ut, hvis de er sprengt. Å kontakte produsenten kan være et tips

Legg ut en video når du spiller med lavt volum, så vi kan se om den er sprengt.
Sist endret av toffer125; 19. mars 2012 kl. 17:40.
Mål motstanden i i høyttalern.

Hvilke høyttalere der det snakk om?
Server Slut
jaaechim's Avatar
Trådstarter
Vel, om noen veit om hva det kan være som ryker av, hvis det er bare støv kan det jo kaaanskje gå bra?

Den står fortsatt ute på trappa og koser seg, regnet med at kulda ville ta det som var av forbrenning..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Spolen er mest sannsynlig ødelagt.
Server Slut
jaaechim's Avatar
Trådstarter
Det er snakk om et litt gammelt Thomson 5.1 surround anlegg som jeg bruker som stereo. Har tenkt og kjøpe meg nytt snart, men har ikke penger enda så hadde håpet at de fungerte en måneds tid til x)
Kan være fordel å måle på høyttalerutgangen i fra forsterkeren om en har likestøm (DC) på utgangen når man bruker forsterkeren, før man tilkobler nye høyttalere









Server Slut
jaaechim's Avatar
Trådstarter
SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://i.imgur.com/XRBam.jpg


Ja, slik ser den ut nå. Stinker noe grønnjævlig og lurer fælt på hvordan det der er mulig. (kan ha vært inntrykt fra før på fest eller noe uten at jeg har lagt merke til det, hvis det ser usannsynlig ut)

Tror den begynner å smelte plastikk når jeg bruker den (lukter slik ihverfall) så jeg får enten skru opp og koble ut den i midten eller bare klare meg med en høyttaler i noen uker x)
Sist endret av jaaechim; 19. mars 2012 kl. 17:58.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Samme skjedde med min ene akuratt. Luktet noe jævlig svidd så ser jeg røyk komme ut av den ene front høytaleren, og det røyker fortsatt. Har noe eltax høytalere (billig), jeg får vel nye på reklamasjon om jeg leverer de inn?
du har brent spolen, altså den er sprengt..
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
du har brent spolen, altså den er sprengt..
Vis hele sitatet...

Er det slik en får igjen på garanti i butikken eller må jeg reparere selv?
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Er det slik en får igjen på garanti i butikken eller må jeg reparere selv?
Vis hele sitatet...
det vet jeg ikke, dette forekommer når man gir høyttaler elementet for mye effekt. Det er jo på måte din egen skyld siden du har skrudd opp volumet for mye i forhold til hvor mye watt høytaleren tåler...
Sist endret av matsiiiii; 4. april 2012 kl. 14:16.
Faktisk lettere å sprenge elementer med for lite effekt fra forsterkeren, på høyt volum, siden spolen er en elektromagnet, og om du kjører den på høyt volum, slår elementet, og rekker ikke trekke seg ordentlig tilbake før det kommer en ny puls. Forøvrig er det ikke lett å få sprengte høyttalere på reklamasjon, siden det er din egen skyld. Men om du er flink til å juge, og snakker med produsenten, kan du være så heldig at du får nye elementer av dem...
Flink og flink, en elemtent sprenger ikke av seg selv liksom. Så tror du skal ha virkelig god grunn til å reklamere. Er greit hvis membranen f.eks løsna ellerno sånt, da har man hvertfall en god sak.
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
det vet jeg ikke, dette forekommer når man gir høyttaler elementet for mye effekt. Det er jo på måte din egen skyld siden du har skrudd opp volumet for mye i forhold til hvor mye watt høytaleren tåler...
Vis hele sitatet...
Heller for lite watt slik at de fine sinuskurvene som egentlig skal komme blir flatet ut fordi forsterkeren prøver å levere mer strøm enn den klarer. Sprenger du en høyttaler med for kraftig forsterker så er du bare idiot, du hører at den spiller stygt lenge før du sprenger den.
Altså jeg har ikke peiling på en drit...

Dette er høytalerne jeg har:
http://www.lefdal.com/product/lyd-bi...tax-hjemmekino

Og forsterkeren er Pioneer vsx-421.


Hadde forsterkeren på litt over 50, og 70 er max hvertfall
Hvis det er et 5.1 anlegg kan du jo se om senter eller bakhøytalerene har et samme element. Så er det bare å skru ut det og sette der hvor det sprengte sitter. Og ikke sette inn noe tilbake. Litt dårligere lyd på den ene bakhøtaleren, men du klarer deg nok.
Server Slut
jaaechim's Avatar
Trådstarter
Jeg bare tok ut min og ga de til mamma å pappa, bedre lyd enn det de hadde uansett. Så kjøpte jeg med et par me CW XLS-12 å en NAD 356BEE, helt annet volumnivå hjemme nå ;D.
Sist endret av jaaechim; 5. april 2012 kl. 18:57.
jaja, at du kjøpte xls serien er egentli ren idioti! de er enda dyrere en cerwin vega ve 15 når cerwin vega ve 15 spille mye bedre enn de! og høyere djupere gir masse mere bass, eneste de har prøvd å fokusere på med xls serien er mellomtonen. Jeg bare sier det, VE 15 spiller like høyt som XLS 215..
Sitat av ilovecerwin Vis innlegg
jaja, at du kjøpte xls serien er egentli ren idioti! de er enda dyrere en cerwin vega ve 15 når cerwin vega ve 15 spille mye bedre enn de! og høyere djupere gir masse mere bass, eneste de har prøvd å fokusere på med xls serien er mellomtonen. Jeg bare sier det, VE 15 spiller like høyt som XLS 215..
Vis hele sitatet...
Ja, det handler bare om å få så høy lyd som mulig i høytalere.
Sitat av ilovecerwin Vis innlegg
jaja, at du kjøpte xls serien er egentli ren idioti! de er enda dyrere en cerwin vega ve 15 når cerwin vega ve 15 spille mye bedre enn de! og høyere djupere gir masse mere bass, eneste de har prøvd å fokusere på med xls serien er mellomtonen. Jeg bare sier det, VE 15 spiller like høyt som XLS 215..
Vis hele sitatet...
Men da er det jo et dilemma da.
Liker du mye bass og hører på dunkdunk-musikk, er VE15 noe for deg..

Liker man en fin blanding av diskant og bass, og ikke er glad i så mye bass så er XLS noe for TS.
han har jo kjøpt og er fornøyd, hvorfor diskutere?

om jonsen kjøper seg en toyota hilux hjelper det ikke og si att porsche 911gt3 er en mye kjappere bil da jonsen ikke er ute etter pervers fart, men en velfungerende maskin