Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 8611
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Forskjellen på Mac og andre computere er så minimal i disse dager at du knapt vil merke forskjell. Det som er sant er at friheten når det kommer til utskift av deler og modding etc er mye større på en PC. Med Windows som OS har du også det OSet med minst kompatibilitetsproblemer.

Adobe pakken er mer eller mindre laget for Mac. Obs! Det er kun egen observasjon, men adobe programmer kjører som oljet fett i en rutsjebane av gele på iOS.

Jeg er erfaren med både Mac og PC laptoper, hverken den ene eller den andre føles bedre. Bare tull at Mac har en magisk touchpad som er bedre enn alle andre, laptopen min reagerer rent som bare juling. To venner av meg som spiller mye har tatt livet av hver sin Macbook, jeg sitter på desktop PC når jeg spiller, og har aldri kjørt hverken en laptop med iOS eller Windows veldig hard.

Sannheten er igjen at begge deler er veldig like, ikke la deg lure av noen som har sverget sitt troskap til den eller andre siden. Mindre pluss og minus som eksisterer er trivielle og blir blåst opp i proporsjoner. Funker programvaren til OSet du vil bruke? Da går du for det OSet.
Trådstarter
Sitat av PortalPwner Vis innlegg
13" blir kanskje litt lite med tanke på video/bilde redigering, men siden du sikkert som oftest sitter hjemme når du skal ha "heftige redigere sessions". Så da ambefaler jeg å kjøpe en større monitor og koble macen til monitoren når du sitter hjemme.
Hvis du kjøper eksta tastatur og mus, kan du bare la macen ligge ved siden av monitoren mens du jobber/surfer.

Videoredigering fungerer som en drøm på en mac, og hvis du skaffer deg Final Cut Pro, blir det bare enda bedre.

Har ikke så mye peiling på programmering, men spill som CS:S og Minecraft funker flott på en mac

Så for å oppsummere: Kjøp mac!
Vis hele sitatet...
Takk. Da blir det Mac da, gitt!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av ios77 Vis innlegg
Takk. Da blir det Mac da, gitt!
Vis hele sitatet...
Kom på det nå:
Kjør en linux virtual machine el. noe sånt i bootcamp, så kan du code der! Har ikke helt fått dreisen på koding på Mac enda
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kom på det nå:
Kjør en linux virtual machine el. noe sånt i bootcamp, så kan du code der! Har ikke helt fått dreisen på koding på Mac enda
Vis hele sitatet...
Hm... lurer litt på hva som er dårlig å kode i Mac?
Sitat av AniWal Vis innlegg
Hva er det som gjør at OSX ikke egner seg til programmering?
Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen som har hatt problemer, de fleste store IDEer har jo utgave til OSX, i tilegg til windows og linux.
Vis hele sitatet...
Kommer litt an på hva du programmerer i.. Jeg vil si at det er en ganske stor ulempe at du ikke kan bruke visual studio, xCode er mildt sagt søppel sammenlignet

Ellers er tastaturet litt lite programmeringsvennlig, men det venner man seg til..

Personlig vil jeg si at mac egner seg best til surfing og grafikk/videoredigering, men ettersom det er stort sett det jeg benytter min hjemmemaskin til så passer det perfekt.

På jobb ville jeg ikke drømt om å bytte ut windows laptopen min
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kom på det nå:
Kjør en linux virtual machine el. noe sånt i bootcamp, så kan du code der! Har ikke helt fått dreisen på koding på Mac enda
Vis hele sitatet...
Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor i all verden du skulle ha ønsker om å gjøre noe slikt. Hva er egentlig problemet med "kodinga" under Mac OS? Jeg koder i Java, C, Objective-C, Javascript og C# under Mac OS, og har enda til gode å møte på noen problemer. Du har store, gode IDEer som XCode, Eclipse og Netbeans (for å nevne noen få), og mindre editorer som TextMate og Sublime. Om du har problemer eller utfordringer vil jeg anbefale deg å opprette en tråd i Apple-forumet eller Programmering-forumet, så skal du se at det dukker opp hjelp
Sitat av qeinar Vis innlegg
så du mener at om du bruker 15 k på en windows pc ok 15 k på en mac vil de dra spill like bra? ^^

Veit ikke helt hva programmering du har tenkt å drive med framover, men veit ei i klassen min sleit endel med macen sin og måtte installere windows på den for å programmere, syns å huske at hu endte opp med å låne en shajt windows pc fra skolen til it timene.
Vis hele sitatet...
Hva slags programmering jeg har tenkt til å drive med framover? Du, jeg programmerer fint lite, og det har jeg tenkt til å fortsette med framover. Jeg er litt for opptatt med å tjene gode penger på design.

Hvis du skal spille kjøper du ikke en mac, da kjøper du wintendo. Hvis du skal jobbe og tjene penger, så er det i 9/10 tilfeller et smartere valg å kjøpe mac.

Sitat av Whybear Vis innlegg
Jeg kaller nå en spade for en spade. "Speccs" er det som avgjør kapasiteten til en datamaskin, og det er ikke til å legge skjul på at Appel tar seg godt betalt for å pakke inn de eksakt samme delene i glanspapir og lekkert design. Grafikkortene er produsert av Nvidia, og prosessorene av Intel. Men for all del, Macbook holder høy kvalitet, men som regel så holder de "billige møkkalaptopene" i de 3-4 årene du ønsker å bruke dem, dersom du klarer å ta vare på dem.
Jeg synes heller ikke at 6000 er billig, heller at 15 000 er temmelig dyrt, og at du da også burde få med en del ekstra ytelse, og ikke bare en solid aluminiumsramme.
Vis hele sitatet...
Vel, la oss se. Av en eller annen mystisk grunn er min tre år gamle macbook pro er mer responsiv enn kontornaboens halvt år gamle **shittyplasticmøkkwindowslaptop** (jeg husker ikke merket). Selv om jeg typisk har oppe photoshop (et par mellomstore skisser oppe der nå), illustrator (tre forskjellige logodokumenter åpne der akkurat nå), indesign, coda, mail, firefox med et 20-30 tabs (akkurat nå er det 34 fordelt på to vinduer), CSS Edit, Textedit, font explorer x pro, acrobat, og akkurat nå - både excel og numbers.

På papiret har shittysaken til naboen bedre specs, naturligvis (det skulle jo bare mangle når den er såpass mye nyere). Men av en eller annen snodig grunn går allikevel ting som sirup på den, selv om hun bare har oppe et par programmer, og selv nå med den regla jeg lista opp reagerer min gamle skaberakk av en mac ganske så snappy. Kanskje det kan ha noe å gjøre med at hun må kjøre nortonantivirushælveteellernoeliknende som suger ut alt livsblodet fra cpu'en og minnet hennes? Kan det ha noe med smartere minnehåndtering i OSX? Kan det hende at OSX i det hele tatt gjør ting smartere? Eller kanskje alternativ d) All of the above?

Men for all del, er det bare counterstrike og spilltull som gjelder for deg, så kjøper du ikke mac. En mac kjøper du for å jobbe. Og bruker du en maskin til jobb - og jobben drar inn en tusenlapp pr time, så er det gull verdt å slippe å bruke tid på å sitte på hodet i maskina og knote med å få driten til å funke, da betaler du heller litt mer for en maskin der du slipper den slags tull.

Åja, og en ting til - angående det å oppgradere:

Endel her nevner oppgraderingsmulighetene som et argument for wintendo. Hva kan du oppgradere på en typisk wintendo-laptop? Ram og harddisk. Nøyaktig det samme som du kan oppgradere på en macbook/macbook pro.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
*Klapp klapp klapp*

Sitat av Glykose Vis innlegg
Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor i all verden du skulle ha ønsker om å gjøre noe slikt. Hva er egentlig problemet med "kodinga" under Mac OS? Jeg koder i Java, C, Objective-C, Javascript og C# under Mac OS, og har enda til gode å møte på noen problemer. Du har store, gode IDEer som XCode, Eclipse og Netbeans (for å nevne noen få), og mindre editorer som TextMate og Sublime. Om du har problemer eller utfordringer vil jeg anbefale deg å opprette en tråd i Apple-forumet eller Programmering-forumet, så skal du se at det dukker opp hjelp
Vis hele sitatet...
Well, det var "trykk en knapp GO" Vs. "Do this then this and this and this and this and this and this" Vs. Done
Nr 1 Windows, Nr 2 mac (når jeg prøvde ihvertfall :/) og Nr 3 Linux (Hadde alt preinstallert.)
Fikk det til, men lett var det f*** meg ikke. (sammenlignet med Windows og Linux)
Nå, macen min sitter der med Photoshop og andre Adobe programmer, men rører ikke coding (det gjør en virtualdrive på Pc-en) eller gamingen min (Because of powerful computer)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Hei folkens! HVIS det er noen som lurte på åssen det gikk kan dere forsette lese...

Klarte ikke styre meg eller vente på den neste som kommer. Det er jo bare hundre dager siden den kom ut, og ifølge meg er ikke det så lang tid siden

Uansett, det ble en 13" (den billigste) og den funker som bare det! Overgangen fra Windows til Mac føles bra og det tok bare en dag eller to før jeg var vandt til det. Tastaturet er OK og trackpaden er awesome. Skolearbeid går kanskje 40% kjappere, ifølge meg. Det er fordi den er lettere å bruke og alt gjøres så raskt!

Kjøpte den for akkurat én uke siden og det eneste jeg kan klage på er at designet er satt før det andre. Design er viktig, men til tider kan vifta gå amokk. Det er hvertfall det eneste jeg klager på.

Har så vidt spilt bittelitt CS:S på den. Funker bra! (kjøpte den egentlig ikke for å spille, ihvertfall ikke kraftige spill)

Kommer til å sjekke denne tråden fremover. Skriver kanskje et til innlegg uansett, hvis jeg kommer på noe. Bare å spørre hvis du lurer på noe rundt Macen!
Welcome to the world of Mac. Have a happy stay.

Har selv ikke hatt noen problemer med viftene på Macen min though, hvis det blir ett vedvarende problem ville jeg gått til butikken og krevd en undersøkelse av Macen.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Grattis...

Har nesten ikke hørt vifta på min MacBook, suser forsiktig noen ganger, men ikke mye!
Sitat av ios77 Vis innlegg
Jeg har lenge vurdert å gå over til Mac. Og hvis jeg kjøper en Macbook Pro 13 tommer.

Jeg bruker data'n min til følgende
- Skolearbeid (Skriftlige oppgaver, tentamener/eksamener og power point noen ganger)
- Sufring
- Programmering i HTML, CSS, JavaScript etc...
- Videoredigering
- Bilder og sånt...
- Bittelitt spill (ikke noen ordentlig tunge spill altså: CS:S, Garry's Mod, Minecraft)

Er det noen som har en sånn en?
Hvordan er den etc...?
Hvorfor bør jeg kjøpe Mac istedenfor Windows?
Hørt og lest at det går ann å laste ned og spille spilla mine på Steam. Åssen funker det?
Gjerne mer info hvis du har...
Vis hele sitatet...
Gary's mod og minecraft virker på mac
Kjøpte meg macbook air 13t for noen dager siden. Skal hovedsaklig brukes til skole, surfing og reising. Er storfornøyd.
Fått et inntrykk av at apple oser av kvalitet. Eneste problemet jeg har møtt er at den blir veldig varm når jeg prøver å spille noe som krever litt, men det er ikke noe problem, skal ikke bruke den til spill uansett.
Sitat av Needle Vis innlegg
Kjøpte meg macbook air 13t for noen dager siden. Skal hovedsaklig brukes til skole, surfing og reising. Er storfornøyd.
Fått et inntrykk av at apple oser av kvalitet. Eneste problemet jeg har møtt er at den blir veldig varm når jeg prøver å spille noe som krever litt, men det er ikke noe problem, skal ikke bruke den til spill uansett.
Vis hele sitatet...
Du hadde ikke kjøpt Air hvis du først skulle kjøpe en mac og spille på.
Sitat av ptrrr Vis innlegg
Du hadde ikke kjøpt Air hvis du først skulle kjøpe en mac og spille på.
Vis hele sitatet...
Nei, selvfølgelig ikke. Har en egenbygd gaming-pc til den slags Var varmeproblemet jeg siktet til. Air er en drøm hvis du reiser mye og vil ha noe som er lett å ha med seg. Air er et passende navn, veier så og si ingenting.
Sitat av Sio Vis innlegg
Forskjellen på Mac og andre computere er så minimal i disse dager at du knapt vil merke forskjell. Det som er sant er at friheten når det kommer til utskift av deler og modding etc er mye større på en PC. Med Windows som OS har du også det OSet med minst kompatibilitetsproblemer.

Adobe pakken er mer eller mindre laget for Mac. Obs! Det er kun egen observasjon, men adobe programmer kjører som oljet fett i en rutsjebane av gele på iOS.

Jeg er erfaren med både Mac og PC laptoper, hverken den ene eller den andre føles bedre. Bare tull at Mac har en magisk touchpad som er bedre enn alle andre, laptopen min reagerer rent som bare juling. To venner av meg som spiller mye har tatt livet av hver sin Macbook, jeg sitter på desktop PC når jeg spiller, og har aldri kjørt hverken en laptop med iOS eller Windows veldig hard.

Sannheten er igjen at begge deler er veldig like, ikke la deg lure av noen som har sverget sitt troskap til den eller andre siden. Mindre pluss og minus som eksisterer er trivielle og blir blåst opp i proporsjoner. Funker programvaren til OSet du vil bruke? Da går du for det OSet.
Vis hele sitatet...
Du skriver at du er så erfaren med Mac og Pc. Men like vel møter du veggen flere ganger når du skriver iOS(Iphone, Ipod, Ipad) og ikke OS X Lion som faktisk sitter i maskinen.
Sist endret av Storebrand; 20. februar 2012 kl. 00:42.
Jeg bruker Mac og har gjort det i tre år. Veldig fornøyd med Mac etter å ha vært Windows bruker lenger. Syntes alt bare fungerer helt som det skal
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Welcome to the world of Mac. Have a happy stay.

Har selv ikke hatt noen problemer med viftene på Macen min though, hvis det blir ett vedvarende problem ville jeg gått til butikken og krevd en undersøkelse av Macen.
Vis hele sitatet...
Skal det venter en uke til in case. Kan virke dumt, menmen.. føler for det

Sitat av Ignifer Vis innlegg
Grattis...

Har nesten ikke hørt vifta på min MacBook, suser forsiktig noen ganger, men ikke mye!
Vis hele sitatet...
Hvilken MacBook har du?
Noen som vet om det kommer ut nye versjoner av macbook pro snart ?
Sitat av Popstickel Vis innlegg
Noen som vet om det kommer ut nye versjoner av macbook pro snart ?
Vis hele sitatet...
Finn ut siste releasedate -> +1 år = Releasedate (sånn ca.)
Sitat av Popstickel Vis innlegg
Noen som vet om det kommer ut nye versjoner av macbook pro snart ?
Vis hele sitatet...
Bare apple selv som vet det der med 100% sikkerhet, alt annet er bare rykter og gjetninger. En god gjetning kan du gjøre selv, ved å gå inn på http://buyersguide.macrumors.com, og sjekke hvor lenge det er siden forrige oppdatering.

Det som er sant er at friheten når det kommer til utskift av deler og modding etc er mye større på en PC
Vis hele sitatet...
Ikke på laptoper nei, der er det akkurat like lite som kan byttes ut på begge, og iMac bruker laptopdeler, så det blir det samme der. På en MacPro kan man derimot bytte ganske mye rart.