Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 8155
Sitat av brunost Vis innlegg
Det står ikke skrevet i forumreglene at Spelley skal svare på alle tråder som fins. Dersom du ikke har noe å bringe til diskusjonen (som handler om å lære webdesign mens man gjør en oppgave) kan du holde kjeft.
DU er ikke en talsmann for de 50.000 som er medlemmer her, og det er garantert flere her som har erfaring med webdesign enn deg selv.

Til TS.
Jeg har kun erfaring med Dreamweaver og litt oppkobling mot en sql-database. Med dette oppsettet vil du lære litt om hvordan man lager en enkel gjestebok osv. Dette kan være veldig lærerikt, og kanskje det ikke er så forbanna farlig om nettsiden ser ut som om den kommer fra slutten av 90-tallet.
Dersom du har planer om å lage en fullverdig nettside bør du bruke wordpress elns.

Anbefaler også å gjøre en ny vurdering av hvorvidt du er kompetent nok til å utføre dette oppdraget. Prøv litt, og går det ikke så går det ikke. Bare ikke bruk skolens penger før du vet at du/dere får det til.
Vis hele sitatet...
Ta deg en bolle. Du kan DW og oppkobling mot sql-database?

Det jeg vil anbefale deg TS, er å bruke wordpress, for all del. Bruk wordpress, så slipper siden å se ut som noe som ble laget i 1997. Da får du også en sikker side, modifiser designet litt, legg til ettpar addons, og wips, du har en ok side, som fungerer og er sikker.

Ang. one.com det kan hende oppetiden er bra, men fy faen for en hastighet, det er den treigeste serveren jeg noensinne har vært borti. Nå skal det sier at det er ettpar år siden jeg hadde one.com , så kan hende de har blitt bedre.
Pass på at siden oppfyller WCAG 2.0 AA (helst AAA)-krav.

Innholdet bør være formatert for web, det er bare idiotisk om du må trykke 4-5 ganger for å så ende opp på et sted der du kan laste ned en PDF med timeplan eller noe annet sånt. Det burde ligge tilgjengelig på nettsiden, i web format.

Pass på at siden fungerer i alle moderne nettlesere og helst unngå å bruke ting som ikke er i CSS standarden (enda).

Ellers tror jeg dere kunne lært mye av å designe siden fra scratch selv, anbefaler selv bruk av Ruby men en helt statisk side i HTML/CSS vil nok være best ettersom dere ikke kan noe fra før. :-)
Så pes alle inne her gjør dette til.

Gjør det enkelt!

1. Les hva Azarat har skrevet i quoten under her.
2. Legg inn wordpress
3. Bruk toolbox temaet for wordpress, og style dette med css til ønsket design.
4. Om dere ikke er rå på design, finn et ok enkelt ferdig lagd tema som passer skolen deres.
5. Finn et forum via wordpress sin plugin-søk.


Sitat av Azarat Vis innlegg
TS, en god start:

HTML:

1. http://www.w3schools.com/html/html_intro.asp
2. http://www.quackit.com/html/tags/ - alle html "kommandoer"


CSS:

1. http://www.garshol.priv.no/download/text/css-intro.html (norsk)
2. http://www.w3schools.com/css/ (engelsk)
3. http://www.blooberry.com/indexdot/css/propindex/all.htm - alle css "kommandoer"


Viktig - DIV tags (må brukes for å linke sammen html og css)!:

1. http://www.w3schools.com/tags/tag_div.asp
2. http://webdesign.about.com/od/htmltags/qt/tipdivtag.htm

Nyttige verktøy:

1. http://notepad-plus-plus.org/download/v5.9.6.2.html - html editor/redigeringsprogram
2. http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/in...ct=dreamweaver - veldig bra html/css etc. redigeringsprogram
-------------------
3. http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/in...duct=photoshop - Photoshop CS5

4. http://filezilla-project.org/download.php?type=client - For å laste opp filene til serveren
Vis hele sitatet...
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Nei, det er bare bullshit.
Har brukt denne hosten i over et år og har hatt over 99% uptime.

Gjør litt mer research før du poster dritt neste gang
Vis hele sitatet...
Så fort du får over 20 besøkende samtidig blir nettsiden din sperret.
Når vi snakker om host så syntes jeg jo Host1 er er rimelig åpenbart alternativ her :-) Hvis siden noen gang får mange besøkende kan dere bare oppgradere til et VPS.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Nei, det er bare bullshit.
Har brukt denne hosten i over et år og har hatt over 99% uptime.

Gjør litt mer research før du poster dritt neste gang
Vis hele sitatet...
Gjør litt mer research selv, og sjekk hva som står i brukeravtalen din med one.com. Hva står det der om ressursbruk? Jo, at hvis du "bruker for mye" stenger de siden din. Det det ikke står noe om, er hva "for mye" er, og DET er et problem når dette er noe som skal brukes i profesjonell sammenheng.

Det det betyr, er nemlig at de kan stenge ned siden din når som helst, og at det sannsynligvis vil skje akkurat når det er viktigst at den er oppe - dvs når litt flere prøver å gå inn på den samtidig.

Lagde nettopp en nettside for en kunde som hadde webhotell hos one.com, og det gikk virkelig som sirup til tider. Spesielt adminområdet var helt håpløst treigt. Men det er jo ikke så rart når man sjekker hvor mange domener/kontoer de kjører pr server.

Sikkerhetsmessig har jeg også opplevd kollegaer som har hatt veldig "snodige" opplevelser der - f.ex. ondsinnet kode som plutselig har dukka opp på en side kun bestående av statisk html. Grunnen til at det er snodig, er at kun statisk html vil si at det ikke var noen som helst sårbarheter i koden, og når denne "ondsinnede koden" dessuten viste seg å være på over 800(!) domener på samme IP, da er det noe som tyder på at det er noe som er satt opp galt på serveren. Jeg tok kontakt med one.com for min fortvilede kollega, og de blånektet for at det kunne være noe som helst galt hos dem... Menmen, jeg fikk nå ihvertfall fjerna det for kollegaen, men gudene vet hvor mye skade det fikk gjort for alle de andre som holdt til der.
Fellen mange uerfarene webdesignere går i, er rett og slett å ha for mye features på nettsiden.

Det er vel lite sannsynlig at elever faktisk kommer til å bruke forumet dere vil lage når man har andre kommunikasjonsmuligheter som facebook. Da blir det masse ekstra, bortkastet arbeid.

Lag en enkel og informativ side med minst mulig fjas som kan by på problemer
Sitat av Pope Vis innlegg
Fellen mange uerfarene webdesignere går i, er rett og slett å ha for mye features på nettsiden.

Det er vel lite sannsynlig at elever faktisk kommer til å bruke forumet dere vil lage når man har andre kommunikasjonsmuligheter som facebook. Da blir det masse ekstra, bortkastet arbeid.

Lag en enkel og informativ side med minst mulig fjas som kan by på problemer
Vis hele sitatet...
Ja jeg veit jo det, men folk diskuterer ikke ting angående skolen på facebook? der snakker de bare med hverandre. Mens på dette lille forumet så skal de ta opp ting de er misfornøyde med på skolen og slikt, akkurat som et elevråd.
Om dere kun har basic kunnskaper i html er ikke skolens webside noe dere bør ta på deres skuldre... ENNÅ.
Skolen deres må ha en webside som lærere kan poste innlegg ved sin klasse. Den må også kunne inneholde informasjon fra rektor.

Men jeg ser også dette som brudd på reglene her.
Freak forum er ikke til leksehjelp.
Trådstarter
7 0
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Om dere kun har basic kunnskaper i html er ikke skolens webside noe dere bør ta på deres skuldre... ENNÅ.
Skolen deres må ha en webside som lærere kan poste innlegg ved sin klasse. Den må også kunne inneholde informasjon fra rektor.

Men jeg ser også dette som brudd på reglene her.
Freak forum er ikke til leksehjelp.
Vis hele sitatet...
Tuller du? Hvordan kan du si dette her er regelbrudd, da er 70% av av alt på freak regelbrudd da? Vi spør bare om hjelp dette er ikke noe lekser eller noe slikt bare noe vi gjør på fritiden og siden folk her er så sykt gode til IKT greier, spurte vi her. Får helt bakoversveis av deg.
Sitat av D-Town96 Vis innlegg
Tuller du? Hvordan kan du si dette her er regelbrudd, da er 70% av av alt på freak regelbrudd da? Vi spør bare om hjelp dette er ikke noe lekser eller noe slikt bare noe vi gjør på fritiden og siden folk her er så sykt gode til IKT greier, spurte vi her. Får helt bakoversveis av deg.
Vis hele sitatet...
Hehe. Chill, dere kan sikkert noe photoshop, ta og finn en fin tutorial på youtube for design av workpress, da har dere ihvertfall en start.

Eller, om dere har lyst på forum, og diverse stuff, og samtidig et slaks newsfeed opplegg da er php-fusion som er best på det! Det er litt som workpress, bare litt mer avangsert.

Det er nok smart å vite **litt** mer hva dere driver med før dere påtar dere å lage sider for skolen, eller noen andre i det hele tatt for den saks skyld. Sider som skal være for bedrifter, offentlige instanser osv (som f.ex. skoler) BØR se ordentlige ut, være sikre osv, og da krever det rett og slett litt av de som lager dem. Mer enn det man kan hvis man har lest et par bøker om html og det er alt.
Sitat av Sk!ppy Vis innlegg
Så fort du får over 20 besøkende samtidig blir nettsiden din sperret.
Vis hele sitatet...
Det er begrenset hvor mye data det kan gå inn og ut av domenet, men det er godt over 20.


Sitat av atomet Vis innlegg
Gjør litt mer research selv, og sjekk hva som står i brukeravtalen din med one.com. Hva står det der om ressursbruk? Jo, at hvis du "bruker for mye" stenger de siden din. Det det ikke står noe om, er hva "for mye" er, og DET er et problem når dette er noe som skal brukes i profesjonell sammenheng....
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, men jeg har aldri hatt noen problemer med dette og da kommer nok ikke TS til å ha det heller da han skal lage en hjemmeside til skolen.

Uansett, one.com er enkelt og billig, men om du venter høy trafikk må du nok øke budsjettet litt.
Om du vil lage hjemmesiden ved hjelp av HTML bør du nok også lære deg CSS, og kanskje litt PHP om du har tid til dette da du vil få muliget til å gjøre sååå mye mer

Eller du kan gjøre det enkelt og få en profesjonell look med Worpress el.
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Det er begrenset hvor mye data det kan gå inn og ut av domenet, men det er godt over 20.
Vis hele sitatet...
Da er dette økt hvertfall. Den tiden jeg hadde kunder der (Og min egen side, forsåvidt) ble nettsiden sperret så fort det passerte tjue besøkende. På selve nettsiden fikk jeg melding om at det var for aktivitet, og support kunne fortelle meg at jeg krevde for mye trafikk med disse folkene.
Sist endret av Sk!ppy; 12. desember 2011 kl. 23:07.
Trådstarter
7 0
Vil bare si ; slapp av folkens vi har alt under kontroll dere skal få lov til å se på siden om et par uker.. kan love dere at alle kommer til å bli sjokkert over hvor bra den har blitt
Kan du sende screenshot av siden?
Sitat av D-Town96 Vis innlegg
Vil bare si ; slapp av folkens vi har alt under kontroll dere skal få lov til å se på siden om et par uker.. kan love dere at alle kommer til å bli sjokkert over hvor bra den har blitt
Vis hele sitatet...
Tviler: jeg har sett det meste.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det har gått et par uker, skulle jeg tro rett har de ikke laget noe ennå.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Det er begrenset hvor mye data det kan gå inn og ut av domenet, men det er godt over 20.
Vis hele sitatet...
Hvor mye data det kan gå ut og inn av domenet - bedre kjent som "trafikk" - er noe helt annet enn hvor mange besøkende du kan ha inne samtidig. Jo flere besøkende du har inne samtidig, jo mer ressurser krever det av serveren DER OG DA. Derimot kan du f.ex. ha EN besøkende innom hver dag, og det vil allikevel bruke mer trafikk enn 20 samtidige ville ha gjort. Har aldri hørt noe bestemt tall på når de stenger den, men skulle ikke forundre meg om de gjør det så tidlig som 20. Det hadde vært typisk for en så dårlig og uprofesjonell host som one.com

Helt korrekt, men jeg har aldri hatt noen problemer med dette og da kommer nok ikke TS til å ha det heller da han skal lage en hjemmeside til skolen.

Uansett, one.com er enkelt og billig, men om du venter høy trafikk må du nok øke budsjettet litt.
Vis hele sitatet...
20 besøkende er IKKE høy trafikk.
Hvordan går det her da TS? Fått til noe?
▼ ... over en måned senere ... ▼
http://www.youtube.com/watch?v=6Ct6emxVR9w
Denne videoen setter dere nok litt mer inn i hva det ligger i å designe en nettside :P