Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1068
Hei

Jeg tenker å kjøpe meg pc til nyåret, når jeg har litt penger til overs, så dette er oppsettet jeg satte opp



Ser det greit ut, eller er det noe jeg bør endre på ?

Budsjettet er på 14.000,- Men vil helst noe under dette

Takker for svar
Hva skal du bruke maskinen til?

Hva er grunnen til valget av skjerm?

-----

Ellers burde du bruke en annen nettside enn komplett.no - det er forferdelig dyrt der.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Hva skal du bruke maskinen til?

Hva er grunnen til valget av skjerm?

-----

Ellers burde du bruke en annen nettside enn komplett.no - det er forferdelig dyrt der.
Vis hele sitatet...
Skal brukes til gaming og grafisk design

Har brukt Dustinhome.no
Siden det har vært flom i Thailand har prisene på hdd steget ganske mye. Den hardisken du har der kostet vel 5-600 kroner før flommen. så ville anbefalt deg å ikke kjøpe hardisk enda.

Du sier du skal ha ny pc til nyåret, hvis du da mener at du skal kjøpe i januar vil det sannsynligvis kommet ut en ny serie med skjermkort fra amd. som kommer til å gi mer ytelse for pengene en dagens.

Jeg ville byttet ut hovedkortet med dette. z68 er den "nye" typen hovedkort som passer til intels socket-1155. Den gjør at du kan bruke det integrerte skjermkortet i tillegg til at du kan overklokke prosessoren lett.

den ssden du har valgt er ganske treg til å være ssd. jeg ville valgt denne.

Strømforsyningen du har valgt var veldig dyr. med denne psuen fra corsair vil du få en nesten like god strømforsyning til 500kr billigere.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Du burde ha med et oprativsystem.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498097
Vis hele sitatet...

Hvorfor kjøpe os? Bare sløsing av penger. kan heller bruke de 1500 kr på et bedre skjermkort eller en SSD eller noe godt til senere.
Sist endret av Nikon01; 4. november 2011 kl. 12:51.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvorfor kjøpe os? Bare sløsing av penger. kan heller bruke de 1500 kr på et bedre skjermkort eller en SSD eller noe godt til senere.
Vis hele sitatet...
Det får da være grenser for dumme spørsmål. Du vet godt svaret på det du spør om og jeg synes lite om at man oppfordrer til kriminalitet. Hva man selv gjør legger jeg meg ikke opp i, men vær så snill.
Sist endret av apocalypse; 4. november 2011 kl. 12:54.
Sitat av Saimhann Vis innlegg
Jeg ville byttet ut hovedkortet med dette. z68 er den "nye" typen hovedkort som passer til intels socket-1155. Den gjør at du kan bruke det integrerte skjermkortet i tillegg til at du kan overklokke prosessoren lett.


Strømforsyningen du har valgt var veldig dyr. med denne psuen fra corsair vil du få en nesten like god strømforsyning til 500kr billigere.
Vis hele sitatet...

Hvorfor bytte hodekort bare pga skjermkortet i cpu'en? Han skal jo ikke bruke det? Han kan fint bruke det hovedkortet han har valgt og det er helt fint å overclocke den prosessoren der med dette hovedkortet.. jesus.

For det andre.
Ingen vits å annbefale 850W PSU når man har det oppsettet der.
Holder i massevis med en 650W corsair PSU. Modular eller ikke har ingenting å si.

Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det får da være grenser for dumme spørsmål. Du vet godt svaret på det du spør om og jeg synes lite om at man oppfordrer til kriminalitet. Hva man selv gjør legger jeg meg ikke opp i, men vær så snill.
Vis hele sitatet...

Kriminalitet er å ta betalt 1500 kr for et OS.
Og nei. Svaret på mitt spørsmål veit jeg ikke. har ikke kjøpt et OS siden jeg hadde en win 98 maskin, siden jeg ikke betaler mye for et OS!!
Sist endret av Nikon01; 4. november 2011 kl. 12:57.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvorfor bytte hodekort bare pga skjermkortet i cpu'en? Han skal jo ikke bruke det? Han kan fint bruke det hovedkortet han har valgt og det er helt fint å overclocke den prosessoren der med dette hovedkortet.. jesus.

For det andre.
Ingen vits å annbefale 850W PSU når man har det oppsettet der.
Holder i massevis med en 650W corsair PSU. Modular eller ikke har ingenting å si.
Vis hele sitatet...
Hvis skjermkortet får ett problem eller blir skadet på en annen måte så kan han fortsatt bruke pcen til ting som ikke er skjermkort heavy. I tillegg har z68 ssd caching. når hovedkortene er så like i pris ser jeg ikke hvorfor du vil velge p67.

Og så lenge man har penger er 850w å foretrekke. Da kan han kjøre sli/crossfire og bruke samme psu i neste build.

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Kriminalitet er å ta betalt 1500 kr for et OS.
Og nei. Svaret på mitt spørsmål veit jeg ikke. har ikke kjøpt et OS siden jeg hadde en win 98 maskin, siden jeg ikke betaler mye for et OS!!
Vis hele sitatet...
Bare sånn FYI, det er kriminalitet å bruke ett os fra bukta. Det er veldig mange som gjør det, men du oppfordrer faktisk TS til å gjøre en kriminell handling.

7. Følg Norsk lov.
Som et norsk nettsted er vi underlagt norsk lov, men brukere står selv juridisk ansvarlige for deres innlegg. Innlegg eller emner som strider mot norsk lov vil bli fjernet når de oppdages. Piratkopiering, selv om det ofte er sosialt akseptert i IT-miljøer, er fremdeles ulovlig og har ingenting her å gjøre.
Vis hele sitatet...
Så vet du det, dette er tatt fra reglene til forumet.
Sist endret av Saimhann; 4. november 2011 kl. 13:12.
Du kan fortsatt ha sli/crossfire med en 650w uten problemer. Sitter jo selv med sli og 8 harddisker med en 650w og er ikke i nærheten av å bruke mengden strøm engang.

Har jeg skrevet at jeg oppfordrer han til å laste ned et OS? nei. Les litt.
Hvorfor kjøpe et OS?
Kan f.eks ta backup at det han har akkurat nå. Han kan skaffe et OS fra en kompis eller andre ting.
Har ikke sagt noenting om å laste ned et OS eller lignende i denne tråden, så ikke prøv deg.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Hvorfor bytte hodekort bare pga skjermkortet i cpu'en? Han skal jo ikke bruke det? Han kan fint bruke det hovedkortet han har valgt og det er helt fint å overclocke den prosessoren der med dette hovedkortet.. jesus.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk forskjell på p67 og z68. Trolig har det ingen praktisk betydning for TS, men måtte bare nevne det siden du var så eplekjekk. Google it.

For det andre.
Ingen vits å annbefale 850W PSU når man har det oppsettet der.
Holder i massevis med en 650W corsair PSU. Modular eller ikke har ingenting å si.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Men det tanken er vel å ha et oppsett som tåler CF/SLI senere. Da ville jeg selv valgt 750W<. Men uten 143 disker og hyperoverklokking kan det vel fungere med en god 650W PSU også.

Å si at modulære kabler ikke har noe å si er jo tullete. Kanskje mange ikke har behov for det, men det blir da vitterlig ryddigere og (uten veldig ordentlig kabelrydding) bedre luftflyt i kabinettet.

Kriminalitet er å ta betalt 1500 kr for et OS.
Og nei. Svaret på mitt spørsmål veit jeg ikke. har ikke kjøpt et OS siden jeg hadde en win 98 maskin, siden jeg ikke betaler mye for et OS!!
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke kriminalitet å ta betalt 1500 kr for et operativsystem. Om du skal plumpe ut med sånne tullete utsagn får du forklare skikkelig hva du mener.

Jeg dømmer deg ikke for at du har valgt å ta en snarvei siden Win 98, men det er fortsatt ikke lov som du vet. Bare fordi det er latterlig enkelt og vanvittig lett tilgjengelig, endrer ikke det saken. Å oppfordre til kriminalitet synes jeg - og sikkert mange med meg - er prinsipielt forkastelig.

Og det er fordeler med å betale for operativsystemet man bruker vanvittig mange timer (prøv forresten å regne ut timeprisen på et OS). Stabilitet f.eks. - vet du egentlig hva du gjorde da du kjørte Windows Loader eller liknende? En fordel er det selvfølgelig også å holde seg til lovverket - hvis man verdsetter slikt da. Og selv om MS er stort er det en generelt god ting å støtte software man liker og bruker med penger, enten ved å betale eller donere. Du trenger heller ikke bekymre deg (som uerfaren/uinteressert) PC-bruker for at en fremtidig Windowsoppdatering plutselig krever at du fikser og trikser med maskinen din. Kan vel sikkert fortsette.

Mange av disse poengene vil ikke være poenger for absolutt alle, men igjen, dette med å oppfordre til kriminalitet er da ikke bra. Rettferdiggjør bilprisene at jeg stjeler en bil? Det er jo i prinsipp det samme, selv om du ikke får nøklene lagt i hånda.

EDIT: Sloooooow.
Sist endret av apocalypse; 4. november 2011 kl. 13:23.
Så at Z68 har VGA-inngang, noe som er meget greit egentlig, siden jeg har en liten skjerm på siden til IRC, som er greit for meg. SSD ble byttet ut til Corsair. Operativsystem har jeg liggende fra før av (ubrukt), så det har jeg ikke behov for å kjøpe

PSU'en ble 850w, siden jeg tenker å oppgradere med tiden
Sitat av T.J Vis innlegg
Så at Z68 har VGA-inngang, noe som er meget greit egentlig, siden jeg har en liten skjerm på siden til IRC, som er greit for meg.
Vis hele sitatet...
Du bruker bare den inngangen om du ikke har et dedikert skjermkort.
Sitat av Skateward Vis innlegg
Du bruker bare den inngangen om du ikke har et dedikert skjermkort.
Vis hele sitatet...
Tenker at det er fortsatt greit å ha det da, om GPU'en går til helvete
Dette ser da bra ut!
Sist endret av Snaphance; 4. november 2011 kl. 13:33.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det er faktisk forskjell på p67 og z68. Trolig har det ingen praktisk betydning for TS, men måtte bare nevne det siden du var så eplekjekk. Google it.



Helt enig. Men det tanken er vel å ha et oppsett som tåler CF/SLI senere. Da ville jeg selv valgt 750W<. Men uten 143 disker og hyperoverklokking kan det vel fungere med en god 650W PSU også.

Å si at modulære kabler ikke har noe å si er jo tullete. Kanskje mange ikke har behov for det, men det blir da vitterlig ryddigere og (uten veldig ordentlig kabelrydding) bedre luftflyt i kabinettet.



Nei, det er ikke kriminalitet å ta betalt 1500 kr for et operativsystem. Om du skal plumpe ut med sånne tullete utsagn får du forklare skikkelig hva du mener.

Jeg dømmer deg ikke for at du har valgt å ta en snarvei siden Win 98, men det er fortsatt ikke lov som du vet. Bare fordi det er latterlig enkelt og vanvittig lett tilgjengelig, endrer ikke det saken. Å oppfordre til kriminalitet synes jeg - og sikkert mange med meg - er prinsipielt forkastelig.

Og det er fordeler med å betale for operativsystemet man bruker vanvittig mange timer (prøv forresten å regne ut timeprisen på et OS). Stabilitet f.eks. - vet du egentlig hva du gjorde da du kjørte Windows Loader eller liknende? En fordel er det selvfølgelig også å holde seg til lovverket - hvis man verdsetter slikt da. Og selv om MS er stort er det en generelt god ting å støtte software man liker og bruker med penger, enten ved å betale eller donere. Du trenger heller ikke bekymre deg (som uerfaren/uinteressert) PC-bruker for at en fremtidig Windowsoppdatering plutselig krever at du fikser og trikser med maskinen din. Kan vel sikkert fortsette.

Mange av disse poengene vil ikke være poenger for absolutt alle, men igjen, dette med å oppfordre til kriminalitet er da ikke bra. Rettferdiggjør bilprisene at jeg stjeler en bil? Det er jo i prinsipp det samme, selv om du ikke får nøklene lagt i hånda.

EDIT: Sloooooow.
Vis hele sitatet...

Siden du er så korka at du ikke leser det jeg skriver før du kommenterer så vannvittig idiotisk som du gjør, så er det egentlig ikke verdt å lese hva du skriver.

Har ikke sagt at det har ingenting å si med ryddighet osv med modular. Jeg sa at han kan lik så greit kjøpe en 650w istedenfor en 850w uansett om det er modular eller ikke.

Modular så KAN det bli ryddigere, ja. Men dette avhenger av personen som skal sette dette sammen. Du kan få standard like ryddig, men fortsatt avhengi av personen.

Også det å stjele OS? Når har jeg sagt det? Kan du PEKE her på siden hvor jeg sa jeg stjelte OS eller lastet ned? Gå å legg deg og kom tilbake når du har et syn som faktisk fungerer, eller at noen hjerneseller begynner å gro igjen og slutter å tenke: han skrev stjeler os. Eller gjorde han? dooh.


Forskjell er det på hovedkorta ja. selvfølgelig. Hvorfor tror du det er 2 forskjellige hovedkort????
650w tåler fint sli/crossfire i fremtiden i noen år til.
Innen den tid dette ikke rekker så er vell sikkert 1100w like billig som en 500w er nå.
Så å legge i så mye penger på noe man ikke har bruk for nå er bare bortkastet.
Sist endret av Nikon01; 4. november 2011 kl. 14:04.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Nå er det ihvertfall veldig lett å misforstå det du skriver da Nikon01 så du må nesten regne med at noen reagerer. Beskrivelsene dine av Apocalypse hører heller ikke hjemme i et seriøst forum som dette. Ro deg ned et hakk eller to før du skriver.

Noenlunde seriøst that is
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Kriminalitet er å ta betalt 1500 kr for et OS.
Og nei. Svaret på mitt spørsmål veit jeg ikke. har ikke kjøpt et OS siden jeg hadde en win 98 maskin, siden jeg ikke betaler mye for et OS!!
Vis hele sitatet...
Den dagen du klarer å lage noe som ligner på Windows og alle gratis funksjonene de tilbyr så skal du si at det er krimnalitet
Sitat av Settoz Vis innlegg
Den dagen du klarer å lage noe som ligner på Windows og alle gratis funksjonene de tilbyr så skal du si at det er krimnalitet
Vis hele sitatet...
Er det samme som å si at den dagen jeg lager min egen vei så kan jeg si at overdrevne bompriser er en kriminalitet.

Idiotisk eksempel..

Ja hvis han har 1500 til overs og har lyst å bruke det på OS for å støtte microsoft så burde han det. Hvis ikke er det mange gratis alternativ, bukta, linux osv.

Hadde ikke bestilt HDD nå var jeg deg TS, ufattelig dyrt. Se heller etter en brukt en ellernoe på finn.
Sist endret av Flowerpower79; 4. november 2011 kl. 15:10.
Har selv det kabinettet er veldig fornøyd men viftene kunne holdt litt kjeft
Sitat av 83leo Vis innlegg
Nå er det ihvertfall veldig lett å misforstå det du skriver da Nikon01 så du må nesten regne med at noen reagerer. Beskrivelsene dine av Apocalypse hører heller ikke hjemme i et seriøst forum som dette. Ro deg ned et hakk eller to før du skriver.

Noenlunde seriøst that is
Vis hele sitatet...


Kan ikke akkurat kalle freak.no et serriøst forum. Det er vell ikke i nærheten engang.
Hvis man leser igjennom det jeg skriver og ikke skum leser, så er det enkelt å forstå.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Kan ikke akkurat kalle freak.no et serriøst forum. Det er vell ikke i nærheten engang.
Hvis man leser igjennom det jeg skriver og ikke skum leser, så er det enkelt å forstå.
Vis hele sitatet...
Jeg leste det annerledes enn du mente det ihvertfall. Når en setning leser 'Modular eller ikke har ingenting å si.', så forstår du sikkert hva jeg svarte på. Vi er vel uansett enige om PSUen ser det ut som.

Du har helt rett i at du ikke har anbefalt TS å kjøre piratkopiert OS. Jeg leste det ut av det du skrev. Om du virkelig ikke mente det, så får du ha meg unnskyldt. Men koblingen 'kriminalitet + OS' er heller kanskje ikke så rart at jeg tenkte? At vi er uenige om det er for mye å betale 1500,- for en fullversjon av et operativsystem som Windows 7, det kan jeg leve med

Så jeg skal lese teksten din mer nøye neste gang og du kommer kanskje til å formulere deg tydeligere. Hey - kanskje du tilogmed kommer til å tenke på nFF som et seriøst forum!

EDIT: Beklager for at dette gikk så off-topic, men men.

---------

Vil forøvrig si til trådstarter at en PC du skal kjøpe inn på nyåret burde anbefales utifra hva som finnes i nettbutikkene akkurat da. Det kan skje mye på 2 måneder! Så liv denne tråden opp igjen når bestillingsdagen nærmer seg!
Sist endret av apocalypse; 4. november 2011 kl. 17:17.