Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1733
Har en Samsung HD103SJ 1000.2Gb harddisk som under oppstart får kommentaren: SMART event logged. Ved sjekk mot hddstatus.com fikk jeg varsel på: Current Pending Sector Count. Tok da en lowlevel-format og sjekket igjen. Får fortsatt samme beskjed ved boot: SMART event logged.
Men nå sier hddstatus.com at det meste er bra.. Har riktignok 'normale' verdier på Write Error Rate og Hardware ECC Recovered. Hva kan gjøres for å slippe SMART event logged hvær gang jeg booter? (Nei, jeg vil selvsagt IKKE slå av SMART!)
Noen som har peiling her?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Diskens firmware holder på S.M.A.R.T verdier, og dersom threshold er nådd eller passert vil disken vite dette.

Det er en grunn til at man har S.M.A.R.T, den skal fortelle deg når du bør vurdere å bytte disk og\eller sikkerhetskopiere data.
Sitat av woff Vis innlegg
Hva kan gjøres for å slippe SMART event logged hvær gang jeg booter? (Nei, jeg vil selvsagt IKKE slå av SMART!)
Noen som har peiling her?
Vis hele sitatet...
Kjøp ny disk.

Klon eller kopier over det du trenger fra den gamle.
Sist endret av fxxked; 10. juli 2011 kl. 14:41.
woff's Avatar
Trådstarter
Takker for svar! Denne disken er forholdsvis ny, kjøpt fra komplett for et år siden. Den har altså garanti. Dekker garantien denne feilen? Disken er jo ikke til å stole på, men ved random test hos komplett vil den jo virke...
Hvordan sjekker komplett disker?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Man sjekker normalt disker ved å lese ut alle S.M.A.R.T verdier, og dersom thresholds har blitt nådd vil dette være en "feil", selvforskyldt eller ikke.

Du kan jo kontakte produsent direkte.
Det er uansett alt for stor risiko å bruke disker over lengre tid, jeg har disker her som er 10 år gamle som fortsatt funker, men jeg har disker her som har dukket under etter 2 mnder også. Uansett hva en leverandør måtte finne på å dekke, så er det uansett kun en brøkdel av hva dataene er verdt i de fleste tilfeller.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Komplett tar disker på reklamasjon/garanti uten diskusjon, og du får stortsett en ny en ei uke etter at du sendte den inn.
woff's Avatar
Trådstarter
Jeg har 5 harddisker i tillegg til en SSD i denne maskina og drøye dusinet med eksterne 2,5" disker for backup, så jeg har UANSETT backuper og backuper av backupene, samt sikkerhetskopier av disse igjen..
Men risikoen ved å bruke disker over tid er ikke til å unngå! Og risikoen er jo å skifte HW! Jeg sjekket hva Samsung tilbyr av hjelp, og diagnoseverktøyet deres finner INGEN feil.. Men biosen min registrerer en SMART når jeg booter, så noe galt må det jo være.
woff's Avatar
Trådstarter
Utrolig fornøyd! Bestilte to nye 2 Tb harddisker fra Komplett på søndag kveld.. Nå er begge to montert i maskina og oppe og går!
(Har ikke fått svar på hva jeg skal gjøre med den tvilsomme harddisken da men..)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er det ett fett hvilket program man bruker for å sjekke disken for feil eller er enkelte program å foretrekke?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er det ett fett hvilket program man bruker for å sjekke disken for feil eller er enkelte program å foretrekke?
Vis hele sitatet...
Sjølv sverger eg til badblocks, som støtter mange ulike søkemønster, og har funne feil på mange disker for meg...
Hvis du skal sjekke i forbindelse med retur / garanti så oppgir iallefall Komplett hva de anbefaler brukt. De forskjellige produsentene av harddisker tilbyr som regel diagnosesoftware på sine respektive hjemmesider under support / downloads...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Er det ett fett hvilket program man bruker for å sjekke disken for feil eller er enkelte program å foretrekke?
Vis hele sitatet...
Som TS nevner her i siste innlegg har de fleste produsenter egen software, denne bruker jeg når jeg kan og hvis det er mulig.

Hvis du har en dugelig kontroller vil denne ofte ha et eget interface for å sjekke status på disker, eller hvis du har et fornuftig OS (lunix \ hp-ux \ solaris \ mm f.eks) vil slikt bli detektert av OS og eventuelt ved hjelp av tilleggsprogramvare som overvåker S.M.A.R.T status.

Jeg kjenner ikke til noen tredjepartsprogrammer som leser ut S.M.A.R.T i realtime i windows, men ofte vil de fleste standardkontrollere idag inkludere S.M.A.R.T, men dette vil kun sjekkes under boot.