Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  167 16517
Jeg tror nok myndighetene kommer til å være passe klare på hva de mener om hasjrøyking. Sett en røykpakke?

Det du mener er vist at alkohol er greit og akseptabelt for det er mye mer slitsomt å drikke.
og
Vi burde fortsette geriljakrigen mot store deler av befolkningen så det skal fortsette å være enda litt vanskeligere å kjøpe hasj.
Sitat av Ziggomatic Vis innlegg
Jeg tror nok myndighetene kommer til å være passe klare på hva de mener om hasjrøyking. Sett en røykpakke?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du undervurderer virkningen av å tillate noe som var forbudt. Eneste logiske forklaringen (i hodet til en ungdom) på å ta vekk et forbud er jo om det viser seg mye mindre skadelig en først antatt.

Sitat av Ziggomatic Vis innlegg
Det du mener er vist at alkohol er greit og akseptabelt for det er mye mer slitsomt å drikke.
Vis hele sitatet...
På ingen måte, og det at du tolker det slik, sier meg at du er i gruppen jeg mener at en fjerning av forbud er skummelt for.

Det jeg sier er at man skal være forsikitg med å legge opp til en lettere vei til rus. Jeg tenker da selvfølgelig mest i forhold til barn/unge.


Sitat av Ziggomatic Vis innlegg
Vi burde fortsette geriljakrigen mot store deler av befolkningen så det skal fortsette å være enda litt vanskeligere å kjøpe hasj.
Vis hele sitatet...
Vil du kalle det en geriljakrig mot fartssyndere for eks? Eller voldsmenn?
Om man liker det eller ikke er det forbudt, og da kan det ikke være fritt frem.
Sist endret av andyq; 3. september 2011 kl. 00:26.
Klager folk på at politiet gjør en innsats mot et ungt narkomiljø hvor rekrutering definitivt er stor..hvor dem til og med gjør enkeltbeslag på 300g hasj og 30g kokain?
Er det VIRKELIG så -hårreisende- sammenlignet med andre politiaksjoner som går på massive kontroller i trafikken, horekunder og andre områder de velger og av og til gjøre store aksjoner? De yngste som ble tatt i den aksjonen her kommer og til å få tilbud om urinprøve under kontrakt i omlag 1 år, så slipper de å få noe på rullebladet etter det der.
Var jo heeelt sjokkerende at det her endte i en legaliserings debatt og ;-)
blinders off please
Sist endret av et eller annet; 3. september 2011 kl. 00:34.
Sitat av andyq Vis innlegg
La meg spørre alle dere som er for at hasj skal avkriminaliseres og flyte fritt.

Har dere overhodet tenkt på signalet dette vil gi? Det at myndighetene legaliserer det, vil for folk flest bety at det ikke er farlig i det hele tatt. Hver eneste unge i alderen hvor man begynner med festing, vil starte å røyke!
Vis hele sitatet...
Hvis du tror at avkriminalisering og legalisering av cannabis er de modellene som best beskriver fri flyt, så sier det ganske mye om hvor lite kunnskap om ruspolitikk du er i besittelse av.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Hvis du tror at avkriminalisering og legalisering av cannabis er de modellene som best beskriver fri flyt, så sier det ganske mye om hvor lite kunnskap om ruspolitikk du er i besittelse av.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke mye om det, men utifra det som er diskutert her, virker det som om folk vil det skal flyte fritt. Man klager på politiet for å arrestere folk i bessitelse og for bruk. Om man skal få bruke og være i bessitelse av som man vil, minner det mest om fri flyt.
Forskjellen på en voldtektsmann og en hasjrøyker er vel strengt talt at ingen uskyldige går hjem med sår rumpe fordi noen har fyrt opp noe tjall.
Loven er loven, det er korrekt. Men den burde endres når det er tydelig at den ikke kan håndheves på noen effektiv måte og folk har lite eller ingen respekt for den fra første møte med cannabisrus og det ikke akkurat er noen som tar særlig skade av cannabisrusen i seg selv.

Jeg holder med deg i å ikke gjøre veien til rus lettere. Men du må også tenke på at cannabis i dag er knytepunktet imellom aksepterte rusmidler og hardere stoffet. Det er det lett tilgjengelige, ikke spesielt avskrekkende rusmiddelet som til en liten eller stor grad vil koble deg til undergrunnsmiljøet om du vil ha tak i det. Man kan møte alle slags folk i ytterkantene av noe sånt, og det er gjennom de man kan bli introdusert for flere typer rus. (Du bli invitert på en fest, etc hva som helst)

Det er min tanke at under et legalt marked ville vi lettere styrt tilgangen til rusen gjennom aldersgrenser og info, og også gjort gapet imellom hardere rusmidler og de aksepterte større ved å gjøre cannabis stuerent. Det er vanskeligere å kjøpe LSD hvis ingen av stonerne kjenner noen dealere.
Sist endret av Ziggomatic; 3. september 2011 kl. 01:20.
Sitat av Evig_liv Vis innlegg
Jeg synes dette er et kjempebra tiltak! Håper politiet får tatt alle som driver med slikt dritt:-)

Det er også bra å forebygge. Viss politiet tar mange som er på vei inn i narko-miljøet, setter det kanskje en stopper for det, for noen enkelte ungdommer?
Vis hele sitatet...
Dette forebygger ikke noe som helst, det fører kun til et hat-forhold mellom de som ble tatt og politiet. Å bli tatt setter ikke en stopper for noe som helst, tror du det er du enten dum eller naiv.
min aller beste venn ble tatt i "narko razzia", han var en helgerøyker..Han var da 19 år... grunnen til at han ble tatt, var fordi de beslagla en telefon av en felles venn av oss, og fant èn eneste melding fra han... Dette var ifjor da politiet lovte at de skulle bruke ressurser på å ta ungdom som brukte dop. Det er under 20 tusen innbyggere i byen min, men likevell en god del langere, og missbrukere av sterkere saker.. Likevell tok de 5-10 gutter som helgerøkte hasj.
Føler dette var en måte for politiet (som sikkert allerede visste om disse guttene) å gi dem en advarsel, og få dem til å tenke seg om angående det de drev med.. Når sant skal sies hjalp det ikke... Førte bare til at han ikke fikk utdannelsen i militæret han ville ha..
Nowhere man
kimmy9gga's Avatar
Trådstarter
Sitat av andyq Vis innlegg
La meg spørre alle dere som er for at hasj skal avkriminaliseres og flyte fritt.

Har dere overhodet tenkt på signalet dette vil gi? Det at myndighetene legaliserer det, vil for folk flest bety at det ikke er farlig i det hele tatt. Hver eneste unge i alderen hvor man begynner med festing, vil starte å røyke!

Og spar meg for, "Ja, men hvaå med alkohol da?!" som garantert kommer. Det er vesentlig bedre, ikke for kroppen eller hue, men forskjellen ligger i at man kan drikke alkohol uten å bli ruset! Det er også helvetes mye lettere å ta seg en joint for å oppnå rus, enn drikke. I bunn og grunn, en fri flyt av lovlig hasj, gjør det FOR enkelt å ruse seg! Det er strengt at ikke noe man skal strebe etter, at det blir enklere på alle måter for folk å ruse seg.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvordan effekt det kommer til og ha i Norge med en dekriminalisering, men det har jo funket vesentlig bra i Portugal ihvertfall der de dekriminaliserte absolutt all dop i 2001, dop bruken har ikke gått noe opp, og den har gått vesentlig ned for de mellom 15-19 år, så det har hatt en positiv effekt i Portugal.
ArbeidsledigProletar
Sitat av andyq Vis innlegg
La meg spørre alle dere som er for at hasj skal avkriminaliseres og flyte fritt.

Har dere overhodet tenkt på signalet dette vil gi? Det at myndighetene legaliserer det, vil for folk flest bety at det ikke er farlig i det hele tatt. Hver eneste unge i alderen hvor man begynner med festing, vil starte å røyke!
Vis hele sitatet...
Ville du begynt å røyka om det var lovlig? Nei? Oj. Lure på om alle disse anti-legalistene hadde starta å røyke? Vel, er masse selvhøytidelig ungdom som alle ville takka nei til cannabis, lovlig eller ikke. Og at det er ulovlig gjør det jo bare KULERE for kidsa. Hvorfor røyker ikke alle sammen i Nederland da? Det er det jo rimelig lett tilgjengelig om du er over 18...
Sist endret av Batabusa; 3. september 2011 kl. 01:55.
Sitat av truff Vis innlegg
jeg har akk fylt 18 har blaza en del til jeg vår 17 og har muligens tengt å stemme jeg hater dett forpulte regelverket norge har og lurer på om noen har peil på å stemme i denne retiningen att vi ikke skal fucke opp før man har rokket og vokst opp å flyttet ut dette er jo faen me ett psyko problem! SÅ JEG SPØR DERE NORKES BEFOLKING HAR DERE EN TOLKNING??? HVILKET PARTI ER BEST ???????????
Vis hele sitatet...
Om du ønsker dekriminalisering av narkotika bør du stemme Venstre.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Hvor mange freakere ble tatt? rofl
Nowhere man
kimmy9gga's Avatar
Trådstarter
En ting jeg lurer på hvorfor dere sier, at de klarte og konfiskere 300 gram, det har da vel ingenting si for hasj miljøet da dette kanskje er en liten prosent av det som blir tatt, man kan alltids finne noen andre som har. Så i det store og hele har det egentlig null betydning for hasjmiljøet da det påvirker den enkeltpersonen som ble tatt med det, de fleste spør jo bare andre dealere og venner om de vet av noe.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
En ting jeg lurer på hvorfor dere sier, at de klarte og konfiskere 300 gram, det har da vel ingenting si for hasj miljøet da dette kanskje er en liten prosent av det som blir tatt, man kan alltids finne noen andre som har. Så i det store og hele har det egentlig null betydning for hasjmiljøet da det påvirker den enkeltpersonen som ble tatt med det, de fleste spør jo bare andre dealere og venner om de vet av noe.
Vis hele sitatet...
Det er folk som hideout som tror 300gram er all narkotikaen i verden og at alt blir så fint å flott når dette kommer vekk fra gata... Desverre så er det slik med tilbud og etterspørsel at dette ikke helt stemmer..
Sist endret av Omaha; 3. september 2011 kl. 22:40.
Politi = Nedtur/Alle vet det/Don't give a fuck = Mer dop

Dessuten er ikke 300g mye. Koster vel 15000-45000kr. Både jeg og andre kjente som bor utenfor byen, handler gjerne 20-50g hver til oss seg selv om gangen, så man slipper å dra til byen så ofte.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Det er folk som hideout som tror 300gram er all narkotikaen i verden og at alt blir så fint å flott når dette kommer vekk fra gata... Desverre så er det slik med tilbud og etterspørsel at dette ikke helt stemmer..
Vis hele sitatet...
Jeg er smertefull klar over at det er flere tonn med hasj i Norge til ennhver tid, og at Norge er rimelig høyt oppe på cannabis bruk per innbygger.
Har og lang fartstid innen narkotikakriminalitet før jeg vokste opp, og at jeg vet at i 9/10 tilfeller, så er det ikke til eget bruk man har 300g hasj eller 30 g kokain =) Er dere så hard på legaliseringsmarsjen at det til og med er dårlig av politiet og ta de som selger dette og?

Helt fantastisk at en slik politiaksjon blir vinkla til noe negativt ass..., orker ikke engang å bli oppgitt over det faktumet, får vel bare ta det med et smil.
Sist endret av et eller annet; 3. september 2011 kl. 23:58.
Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg er smertefull klar over at det er flere tonn med hasj i Norge til ennhver tid, og at Norge er rimelig høyt oppe på cannabis bruk per innbygger.
Har og lang fartstid innen narkotikakriminalitet før jeg vokste opp, og at jeg vet at i 9/10 tilfeller, så er det ikke til eget bruk man har 300g hasj eller 30 g kokain =) Er dere så hard på legaliseringsmarsjen at det til og med er dårlig av politiet og ta de som selger dette og?

Helt fantastisk at en slik politiaksjon blir vinkla til noe negativt ass..., orker ikke engang å bli oppgitt over det faktumet, får vel bare ta det med et smil.
Vis hele sitatet...
Det er så latterlig at du lirer av deg slikt uten mulighet til å støtte det opp med fakta. Kjenner flere som har slike mengder uten hensikt å selge på det åpne markedet i det hele tatt..

9/10 tilfeller ja, du høres ut som en propagandafilm mot narkotika.
Sist endret av Omaha; 4. september 2011 kl. 00:04. Grunn: Someone please call 911!
Sitat av Nerdefruen Vis innlegg
Jeg tror det hjelper. Jeg tror at dersom diverse stoffer hadde vært lovlige så hadde vi sett mye mer utbredt bruk av narkotiske stoffer i Norge, og det er jeg absolutt ikke positiv til. Politiet, enten man liker det eller ikke, har all rett til å regulere ulovlig adferd, og jeg personlig håper at dette får mindreårige til å tenke seg om to ganger før de begir seg ut på narko-veien.
Vis hele sitatet...
Når folk fyrer opp fra Prince-pakka hver dag, drikker hver tredje helg, og enda beholder jobben sin i en årrekke, så kan jeg ikke gå god for at å innføre flere narkotiske stoffer tilsier at det får en entydig negativ effekt for unge mennesker. Her er nøkkelen begrensninger, både aldersmessig, men også tilgang. Nå har vi faktisk vinmonopol, hvem sa at det konseptet ikke kan brukes igjen ? Ellers er det viktig at man søker etter potensielt misbruk aktivt, og gjør at terskelen for hjelp blir lav nok til at det blir alment akseptert. Det finnes da røykeplaster på apoteket, og egne slutt å røyke programmer. Dette er ikke noe nytt, det som er nytt er at et annet virkningsstoff vurderes innført, altså THC, isteden for vår velkjente nikotin.
Sist endret av SpecialStyrke; 4. september 2011 kl. 00:48.
Snuten kom bort til "gjengen" min på fylla i går for å ta en prat, jeg tok opp dette og han var faktisk enig med meg! Elsker å møte kule snuter!
Sitat av andyq Vis innlegg
La meg spørre alle dere som er for at hasj skal avkriminaliseres og flyte fritt.

Har dere overhodet tenkt på signalet dette vil gi? Det at myndighetene legaliserer det, vil for folk flest bety at det ikke er farlig i det hele tatt. Hver eneste unge i alderen hvor man begynner med festing, vil starte å røyke!
Vis hele sitatet...
.........
Du er klar over at norske myndigheter, flere organisasjoner og lignende har holdningskampanjer mot overdreven bruk av stoffer, som er skadelige ? Røyk og alkohol er allerede på den lista, narkotiske stoffer er også inne der, så egentlig er alle mekanismer inne for at legalisering er mulig, det vi reelt mangler er en sunn debatt om hvordan dette skal legges frem på markedet, sertifiseringsordninger, skattenivåer på disse stoffene, og et bedre tilbud der det er lettere å få hjelp.
syntes det er på tide og forandre på narkotikapolitikken snart! legaliser og slipp nettopp dette.ungdommer som får ødelagt fremtiden på grunn av ett parr g med tjall er kvalmt!en måte å tjene penger på for staten i mine øyne. har selv blitt dytta ned i gjørma av politiet når jeg egentlig bare trengte litt hjelp.sier det igjenn : LEGALISER! skaff tilltak og hjelp, istedenfor og ødelegge mer.
Jeg synes det er trist at politiet bruker verdifulle resursseer når gatene kryr av dop langere og tiggere. Det funker ikke å ta småbrukerne, det er langerne som må tas. Hardt.
Sitat av Omaha Vis innlegg
Det er så latterlig at du lirer av deg slikt uten mulighet til å støtte det opp med fakta. Kjenner flere som har slike mengder uten hensikt å selge på det åpne markedet i det hele tatt..

9/10 tilfeller ja, du høres ut som en propagandafilm mot narkotika.
Vis hele sitatet...
Kan nok desverre bare backe det opp med erfaringer fra eget liv, noe du gjør selv i din kommentar. Og mine erfaringer er at når gutter på 18-20 har narkotika verdt 20 000 - 30 000 på gutterommet, så er det for salg ;-)
Sitat av Omaha Vis innlegg
Det er så latterlig at du lirer av deg slikt uten mulighet til å støtte det opp med fakta. Kjenner flere som har slike mengder uten hensikt å selge på det åpne markedet i det hele tatt..

9/10 tilfeller ja, du høres ut som en propagandafilm mot narkotika.
Vis hele sitatet...
Og du virker som en klassisk stoner som forsvarer dopet sitt med nebb og klør..
Sist endret av Bombasa; 4. september 2011 kl. 02:45.
Sitat av hideout Vis innlegg
Helt fantastisk at en slik politiaksjon blir vinkla til noe negativt ass..., orker ikke engang å bli oppgitt over det faktumet, får vel bare ta det med et smil.
Vis hele sitatet...
Hvem faen bryr seg om en 20 åring sitter hjemme og fyrer opp en feit en? Jeg har fått stjålet en ATV + en bil i Oslo sentrum, hadde til og med navnet på han som stjal den (en fra =Oslo). Skulle ønske Politiet prioriterte like mye ressurser på det!
Nowhere man
kimmy9gga's Avatar
Trådstarter
Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg er smertefull klar over at det er flere tonn med hasj i Norge til ennhver tid, og at Norge er rimelig høyt oppe på cannabis bruk per innbygger.
Har og lang fartstid innen narkotikakriminalitet før jeg vokste opp, og at jeg vet at i 9/10 tilfeller, så er det ikke til eget bruk man har 300g hasj eller 30 g kokain =) Er dere så hard på legaliseringsmarsjen at det til og med er dårlig av politiet og ta de som selger dette og?

Helt fantastisk at en slik politiaksjon blir vinkla til noe negativt ass..., orker ikke engang å bli oppgitt over det faktumet, får vel bare ta det med et smil.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det ihvertfall i mine øyne virker helt idiotisk og bruke så mye tid og ressurser på og skremme så mange ungdommer, som det garantert ikke er noe sjangse for at de blir skremt, snarere tvert imot. Det som kanskje er en fordel er at foreldre blir mere oppmerksom på at ungdommer bruker dop, men hvordan effekt har det på familien da det kan være at de blir det sorte får i familien, det er ingen som har lyst og bli stemplet som det bare fordi de har gjort noe som ikke går utover noen andre en dem selv.
Og hvordan er du så sikker på at noen ikke kjøper seg 300g+ hasj til egenrøykings da de sparer flere tusen kroner på dette og faktisk er smart i lengden, viss jeg har hatt muligheten til og kjøpe store kvanta for en mye billigere penge hadde jeg definitivt gjort det.
Gud hjelpe meg gutta. La oss ta flertallet av ungdom på 18-20(Studenter), de bruker -uten problem- 30 000 kr for å få røykingsen sin litt billigere? Eller pulveret sitt? Det er virkelig normen her?

Noen vil nok slutte/roe ned, noen vil fortsette - Realiteter vil hvertfall gå opp for dem. Er mangen på 18år som finner den opplevelsen med glattcelle i 2 dager såpass skummel at de tenker seg om noen ganger. Det er helt siiiiinnsykt at det her KUN er negativt i deres øyner. Jeg klarer å se noen negative ting med det, men er såpass oppegående at jeg klarer å ta innover meg de positive tingene og.....

Loupes; Du må ikke tro at desse uroaksjonene til politiet er for å ta en på 20 år som røyker en spliff. Er for å få oversikt over miljøene(Du må være klar over hvor mangen hundretusen/millioner i året det blir omsatt illegale stoff for her....), oversikt over rekrutering, oversikt over hvem som selger til desse miljøene.
Om du gikk å anmeldte en kar for å røyka en spliff i oslo og ga dem navnet hans, så er nok sjangsene ikke akkurat store for at politiet hadde gjort noe med det heller.....Sammenligningen er uansett håpløs siden det er forskjellige avsnitt og forskjellige budsjett som går til narkotika og biltyverier....
Politiet håndhever loven. Loven blir bestemt av politikk. Det er ikke politiets skyld at loven er slik som den er. Hvis politifolk er uenige i loven og av den grunn ikke håndhever den er det veldig grovt.

Sitat av Omaha Vis innlegg
Det er så latterlig at du lirer av deg slikt uten mulighet til å støtte det opp med fakta. Kjenner flere som har slike mengder uten hensikt å selge på det åpne markedet i det hele tatt..

9/10 tilfeller ja, du høres ut som en propagandafilm mot narkotika.
Vis hele sitatet...
Jeg nekter å tro deg på at du kjenner mange du vet har flere hekto liggende til personlig bruk. Det er nok noen som "stockpiler" store mengder, jeg gjorde det selv før, men når du har så mye liggende snakker du ikke om det.

Og er vanlig å drive litt smålanging uansett når du har sånne mengder.
Sist endret av Stratops; 4. september 2011 kl. 16:40.
I diskusjoner om avkriminalisering av "narkotika" hører jeg alt for ofte ord som tro og håp.
Å diskutere dette er jo som å diskutere om gud finnes-.-

Kristne TROR gud finnes og sier at de har rett, det samme med anti-"narkotika" aktivister....

Mens jeg, som backer opp argumenter med kilder og fakta blir jo indirekte ledd av :@

DU kommer ingen vei i en diskusjon med TRO og HÅP, for å vinne en diskusjon MÅ du ha en kildeliste og div. fakta - og vips, gud finnes ikke og legalisering av all dop vil ikke føre til en oppgang av rusbrukere
Sitat av Stratops Vis innlegg
Politiet håndhever loven. Loven blir bestemt av politikk. Det er ikke politiets skyld at loven er slik som den er. Hvis politifolk er uenige i loven og av den grunn ikke håndhever den er det veldig grovt.
Vis hele sitatet...
Takk! Jeg er så utrolig enig med deg. Dersom man er uenig i lover og regler får man heller engasjere seg politisk og få gjennomslag for sitt syn den veien.

Jeg er fryktelig glad for at vi ikke har et politi som hever seg over loven og selv velger hvilke forhold de ønsker å reagere på. Det finnes det mange nok grove eksempler på dette i andre land. Loven er loven, og det er politiets utakknemlige oppgave å håndheve det våre folkevalgte bestemmer.
[quote=juster;2242391]Takk! Jeg er så utrolig enig med deg. Dersom man er uenig i lover og regler får man heller engasjere seg politisk og få gjennomslag for sitt syn den veien.

Jeg er fryktelig glad for at vi ikke har et politi som hever seg over loven og selv velger hvilke forhold de ønsker å reagere på. Det finnes det mange nok grove eksempler på dette i andre land. Loven er loven, og det er politiets utakknemlige oppgave å håndheve det våre folkevalgte bestemmer.[/QUOTE

da jeg ble pågripet og fikk juling, hevet politiet seg ganske godt over loven.i lillstrøm er det folk som blir kjørt ut i skogen og grisebanka før de blir satt på cella,blant annen en venn av meg! en gang jeg fikk rassia hjemme fikk jeg ta vare på nattingsen min til og med(resten tok de da)mange i politiet håndhever langt ifra lovene våres. og mange hever seg også over den!
@nemo90: Jeg forstod ikke helt om du klaget over at du fikk beholde nattingsen din? Uansett nyter politiet i Norge stor tillit i befolkningen sammenlignet med andre yrkesgrupper. Profilbildet ditt og signaturen din sier meg at du kanskje er blant de få som ikke har den samme tilliten til lovens håndhevere. Det finnes sikkert råtne epler i alle yrkesgrupper, men jeg ser ikke for meg at nettopp politiet er blant verstingene.

Når det er sagt, vil jeg gjerne at du kommer med forslag til andre land hvor politiet opererer mer i tråd med dine verdier og holdninger. Husk å skille mellom landets lover og hvordan disse håndheves. De folkevalgte har ansvar for lovene, mens politiet har ansvar for å håndheve dem.
Dere som ikke tror korrupsjon,makt misbruk osv skjer i Norge i Politi etaten er bare trangsynte. Dette skjer over alt, uansett hvilket land du er i.

Det er vel bare noe vi må leve med. Men Norge har et utrolig bra rettsvesen / politi i forhold til fks USA.
Sitat av juster Vis innlegg
Dersom man er uenig i lover og regler får man heller engasjere seg politisk og få gjennomslag for sitt syn den veien.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett denne påstanden dukke opp fra tid til annen og jeg lurer på hvor denne virkelighetsoppfatningen stammer fra. Det forekommer faktisk engasjement fra sentrale personligheter i norsk politikk, uten at dette gir særlig effekt. Flere politiske hjertesaker har florert i samsvar med valget den siste tida, og legalisering/narkotikapolitikk havner godt under både eiendomsskatt og bompenger. Jeg finner knapt noe på partisidene med unntak av Venstre og diverse ingenting-partier, og "valg-o-matene" dekker ikke spørsmålet engang. Det blir tiet ihjel som en ikke-sak.

Angående det som skjedde i Trondheim, å tro at dette "rydder opp i rekkene" eller "setter de unge på plass" er så fjernt som det kommer. Alt du mest sannsynlig ender opp med er et hat for politiet og en ytterligere usikker framtid. Det vil si, om hensikten var å "redde" disse ungdommene, har man egentlig ikke gjort annet enn å gitt dem enda dårlige utsikter med et møkkete rulleblad. Politiet gjorde kanskje bare jobben sin, men de velger selv å prioritere en slik sak framfor andre. Når manglende politiressurser er slikt et hett tema, er man i sin fulle rett å kritisere dette valget.
Sitat av hideout Vis innlegg
Noen vil nok slutte/roe ned, noen vil fortsette - Realiteter vil hvertfall gå opp for dem. Er mangen på 18år som finner den opplevelsen med glattcelle i 2 dager såpass skummel at de tenker seg om noen ganger. Det er helt siiiiinnsykt at det her KUN er negativt i deres øyner. Jeg klarer å se noen negative ting med det, men er såpass oppegående at jeg klarer å ta innover meg de positive tingene og.....
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det negativt å slenge en 18-åring (eller forøvrig hvilket som helst medlem av samfunnet vårt) på glattcella i 2 dager, på bakgrunn av cannabisforbruk. Jeg veit ikke om jeg stoler på disse tallene, men da jeg var i samtaler med barnevernet etter å selv ha vært i en lignende situasjon, sa dama at 90% av alle som har vært i kontakt med politiet på bakgrunna av cannabis, går tilbake til å røyke. Uansett om det eksakte tallet er riktig eller ikke, så var i hvert fall det tilfellet for meg, og så og si alle andre jeg kjenner som har vært i en lignende situasjon.

Vold vil aldri fungere prevantivt, og når politiet møter cannabisbrukere med denne innstillingen, så øker det tvert imot hatet mange har mot dagens rettsystem (et hat jeg forøvrig mener er på sin rette plass).

Hva er det positive ved dette foretaket? Joda, noen av kidsa vil kanskje gi opp røykinga, men noen av kidsa vil uansett gi opp røykinga.

Hvorfor forsvarer dere dagens system? Ser dere ikke at det er ineffektivt, inhumant og ekstremt dyrt å opprettholde?
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 5. september 2011 kl. 12:50.
Sitat av sprettkniv Vis innlegg
Jeg har sett denne påstanden dukke opp fra tid til annen og jeg lurer på hvor denne virkelighetsoppfatningen stammer fra. Det forekommer faktisk engasjement fra sentrale personligheter i norsk politikk, uten at dette gir særlig effekt. Flere politiske hjertesaker har florert i samsvar med valget den siste tida, og legalisering/narkotikapolitikk havner godt under både eiendomsskatt og bompenger. Jeg finner knapt noe på partisidene med unntak av Venstre og diverse ingenting-partier, og "valg-o-matene" dekker ikke spørsmålet engang. Det blir tiet ihjel som en ikke-sak.

Angående det som skjedde i Trondheim, å tro at dette "rydder opp i rekkene" eller "setter de unge på plass" er så fjernt som det kommer. Alt du mest sannsynlig ender opp med er et hat for politiet og en ytterligere usikker framtid. Det vil si, om hensikten var å "redde" disse ungdommene, har man egentlig ikke gjort annet enn å gitt dem enda dårlige utsikter med et møkkete rulleblad. Politiet gjorde kanskje bare jobben sin, men de velger selv å prioritere en slik sak framfor andre. Når manglende politiressurser er slikt et hett tema, er man i sin fulle rett å kritisere dette valget.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår problemstillingen din, men det er ikke politiet SELV som velger ut prioriterte områder. Det er politisk styrt at politiet skal prioritere narkotikasaker, og da SÆRLIG saker som gjelder unge misbrukere (enhver bruk av narkotika er offisielt definert som misbruk).

Så det å kritisere politiet for å gjøre jobben sin; både ved å håndheve narkotikalovgivningen og ved å følge politisk prioritering, blir etter min mening å rette baker for smed.
Jeg er så mektig lei av at staten og politiet skal bestemme over hva jeg ikke får lov til, og hva jeg får lov til.
Om jeg ønsker å røyke meg en spliff, så gjør jeg for faen det. Hvem er de til å si at jeg ikke skal få lov til det? Jeg skader _INGEN_ ved å røyke en spliff med hjemmedyrket marijuana.
Det er min kropp, jeg bestemmer over meg selv, ikke staten og politiet.

Og, om andre dumme idioter gjør noe kriminelt i ruset tilstand, som stjeling, hærverk på andres eindom, innbrudd osv. så straff dem for det, knock yourself out.
Men, ikke straff oss andre for å nyte en uskyldig rus av og til.

My 5cent.
Politiet som organ er totalt gjennområttent, først blir du relativt hjernevaska til å tenke at straff er eneste brukbare løsningen for narkotikaproblemet. Om du deretter snakker for mye om "alternativ" løsning, så får du ikke jobb, eller karrieren din stopper opp der du er, til du har komt på bedre tanker.

De som støtter den feilslåtte politikken får jobbe seg oppover, og de som er helfrelst straffe-tillhengere får kansje en stilling i NNPF, Som igjen er de som ofte blir hørt på av politikerene når det gjelder disse avgjørelsene.

og sån går sirkelen.
Vi er nødt til å klage høylytt når politiet er så råttent, og når avgjørelsen i dette tilfellet var å gi rulleblad til en haug småbrukere som ødelegger en god del sjangser for dem videre i livet.
Sitat av sprettkniv Vis innlegg
Jeg har sett denne påstanden dukke opp fra tid til annen og jeg lurer på hvor denne virkelighetsoppfatningen stammer fra. Det forekommer faktisk engasjement fra sentrale personligheter i norsk politikk, uten at dette gir særlig effekt. Flere politiske hjertesaker har florert i samsvar med valget den siste tida, og legalisering/narkotikapolitikk havner godt under både eiendomsskatt og bompenger. Jeg finner knapt noe på partisidene med unntak av Venstre og diverse ingenting-partier, og "valg-o-matene" dekker ikke spørsmålet engang. Det blir tiet ihjel som en ikke-sak.
Vis hele sitatet...
Det er en sak folk flest ikke bryr seg om. Cannabis-røykere er en veldig liten minoritet i Norge, i motsetning til USA hvor ting faktisk skjer nå. Det gjøres prioriteringer i den offentlige debatten, og cannabis-røykere blir prioritert lavt. Delvis på grunn av sosialt stigma, men også på grunn av at de er så få.

Jeg mener dog at media bør prioritere små interessegrupper i samfunnet mer, og at de ved å ikke gjøre det hindrer en god offentlig debatt. Men dette er altså medias skyld og ikke politiets.
Jeg mener nå personlig at spørsmålet om det burde legaliseres eller ikke går ut på om forbudet har noen hensikt.

Har det noen sinne blitt bevist at et forbud mot Cannabis minsker bruken? Nei, brukermassen har økt og øker fremdeles . Er det da noen vits å gjøre folk til kriminelle og opprettholde et forbud som tydeligvis ikke har noe for seg? Det synes ikke jeg.
Sitat av Layzi Vis innlegg
Jeg er så mektig lei av at staten og politiet skal bestemme over hva jeg ikke får lov til, og hva jeg får lov til..
Vis hele sitatet...
Så forferdelig du har det! Tenk å bo i et land hvor de faktisk *grøss* har lover!

Nei, du får nok flytte til et land hvor du bare kan gli en femtilapp til purken hver gang du bryter en lov da. Sikkert et trygt og fint land det.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Så forferdelig du har det! Tenk å bo i et land hvor de faktisk *grøss* har lover!

Nei, du får nok flytte til et land hvor du bare kan gli en femtilapp til purken hver gang du bryter en lov da. Sikkert et trygt og fint land det.
Vis hele sitatet...
Regner jo med at det var først og fremst bruk av rusmidler Layzi mente da han sa han var lei av at staten skulle si hva som var lov og ikke.. Og det er jo liten tvil om at det å forfølge, nærmest kidnappe og sperre inne personer fordi de inntar stoffer er et meget grovt og alvorlig overtramp mot medmennesker. Men lover, regler og politi kan selvsagt og være en fin ting det, spesielt den dagen en forvirret person kommer klatrende inn gjennom soveromsvinduet mitt med en vanvittig kniv i kjeften..

Argumentet med at man bare kan flytte til et annet og mer simpelt land hvis det er ting man ikke liker i Norge, for så å skjønne hvor bra vi faktisk har det her, er jeg så absolutt ikke enig i. For det er jo her som i alle andre land ting som definitivt må forandres på. Narkotikapolitikken uten tvil. Det kan nok være mer ødeleggende enn mange tror for en ungdom å komme i kontakt med politiet. Jeg tenker da spesielt på stempelet man gjerne får av nærmiljøet, folk på skolen – og ikke minst slekt og familie. Er nok helt ufattelige mengder med negativitet og konflikter som har oppstått av slikt, og som kunne vært unngått om man ser på mange av de gode argumentene i legaliseringsdebatten. Trist å tenke på. Men jeg ser nokså positivt på fremtiden, og håper og tror det vil bli forandringer når dagens ungdom vokser opp og overtar posisjonene til de hjernevaskede fjolsene vi har en del av nå.

For som man vet:
Noen har holdninger som de nekter å forandre på,
men man kan ikke hindre at man en dag vil døden nå.
Sitat av KreaDep Vis innlegg
Men lover, regler og politi kan selvsagt og være en fin ting det, spesielt den dagen en forvirret person kommer klatrende inn gjennom soveromsvinduet mitt med en vanvittig kniv i kjeften..
Vis hele sitatet...
Der er vel loven mer til hinder enn til hjelp..
sparker du han ut av vinduet i frykt for ditt eget og damas liv, så kan du banne på at du må sone eller betale erstatning til stakkars knivmannen som slo seg.

Vi har aaltfor mange lover.
og aaltfor lite sunn fornuft.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Så forferdelig du har det! Tenk å bo i et land hvor de faktisk *grøss* har lover!
Vis hele sitatet...
Når de lovene er fastsatt på feil grunnlag så er det ubehagelig,
uten sammenligning så opplever jeg foreksempel DLD som fryktelig klaustrofobisk og ubehagelig

Det er fint med lover som tjener samfunnet/beskytter tredjeparter, men her snakker vi om lovverk som setter begrensninger for din personlige frihet.
Regner med du er enig med og aldri bryter Norges Lover?
Å ha ei bønne på seg har samme straffenivå som å kjøre litt for fort, i tillegg så får du en prikk på vandelsattest,
nå har du aldri drept en tredjepart med ei bønne, men har hørt at fart kan øke risikoen for ulykker o.l.
Jeg opplever flere av lovene som fryktelig urettferdig og tilfeldig.
Hadde min unge drevet med narkotika uten at jeg visste om det og det var på vei til å gå ut av kontroll, ville jeg også at de skulle bli tatt. Bra jobba politiet!
Sitat av Arigo Vis innlegg
Hadde min unge drevet med narkotika uten at jeg visste om det og det var på vei til å gå ut av kontroll, ville jeg også at de skulle bli tatt. Bra jobba politiet!
Vis hele sitatet...
Ville du ikke heller at tabuet rundt stoffet skulle vært ikke-eksisterende, så du og ungen din kunne tatt det opp på en human og normal måte, uten en autoritær og traumatiserende tredjepart, som uansett ikke vil ha positiv effekt, inne i bildet?
Sitat av Arigo Vis innlegg
Hadde min unge drevet med narkotika uten at jeg visste om det og det var på vei til å gå ut av kontroll, ville jeg også at de skulle bli tatt. Bra jobba politiet!
Vis hele sitatet...
Håper du aldri får unger. For det første; vil du virkelig at dine unger skal være i kriminalregisteret? For det andre; om det hadde gått så langt på vei at det gikk ut av kontroll, uten at du hadde merket det selv, så kan jeg ikke si at du er særlig våken.
Sitat av Muradi Vis innlegg
vil du virkelig at dine unger skal være i kriminalregisteret?
Vis hele sitatet...
Heller det enn at ungen min sitter på freakforum og skriver triprapporter.

Og hvis det resulterer i at h*n ikke får seg jobb pga prikk på rullebladet, er jeg heller villig til å gi h*n økonomisk støtte resten av livet.
Orker ikke blande meg inn i debatten rundt legalisering, politiets arbeid og så videre, men har en liten kommentar i forhold til at ungdommen her får ødelagt fremtiden sin på grunn av en liten flørt med hasj.
Det får minimale, om noen, konsekvenser for fremtiden din dersom du har fått en bot for narkotikabruk. Dette vil kun vises på en uttømmende politiattest, som svært få har tilgang til. I utgangspunktet er det kun en karriere innen politiet eller forsvaret at dette vil ha betydning, og heller ikke der vil det være en diskvalifiserende faktor i seg selv. Det vil kunne være dråpen som gjør at du ikke kommer inn på politihøyskolen, men vil ikke alene ha noen avgjørende betydning.
Sitat av skinnidjii Vis innlegg
uten sammenligning så opplever jeg foreksempel DLD som fryktelig klaustrofobisk og ubehagelig
Vis hele sitatet...
Hvis det var et seriøst innlegg, og du faktisk opplever kraftig klaustrofobi og ubehagligheter pga DLD så ville jeg vurdert legebesøk snarest.