Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4944
Kva kjemikalier treng eg til å lage farga røyk?
Som skal kunne inhaleres eller en pyroteknisk effekt?
http://www.youtube.com/watch?v=bBe4BVhbDYM

Den med KNO3 fungerer veldig ofte ikke i det hele tatt fordi det brenner for varmt og ødelegger pigmentet...

Men hvis du vil prøve så er oppskriften her: http://www.youtube.com/watch?v=hPGG5...eature=related
Sist endret av Pyrotecnican; 1. oktober 2010 kl. 09:55.
Sitat av thebigt Vis innlegg
Som skal kunne inhaleres eller en pyroteknisk effekt?
Vis hele sitatet...
Begge funke fint
http://www.privatedata.com/byb/pyro/...e.html#Colored
Du burde kunne bytte ut de forskjellige pigmentene med andre.
Etter det jeg har hørt er Phiko Red veldig bra, og Rhodamine B er et VELDIG kraftig pigmentstoff!
er det bare jeg som ikke får Phiko Red til å addere opp til hundre?
Sitat av Zondre Vis innlegg
er det bare jeg som ikke får Phiko Red til å addere opp til hundre?
Vis hele sitatet...
Ikke jeg heller, men er ofte at komper ikke er regnet opp til å få summen 100.
Er nok riktig for det, har opplevd det et par ganger før også
▼ ... noen uker senere ... ▼
http://www.youtube.com/user/Mrpyrolove

Etter du har sett denne video kan du lage røykbomber MED farger.
Sitat av hva som helst Vis innlegg
http://www.youtube.com/user/Mrpyrolove

Etter du har sett denne video kan du lage røykbomber MED farger.
Vis hele sitatet...
Det der har vært diskutert mange ganger her, det er veldig vanskelig å få farget røyk med KNSU. Det brenner for varmt så det organiske pigmentet forbrenner.
Skal du ha ordentlig farget røyk må du bruke f.eks Kaliumklorat, lactose og pigment, eller f.eks Guanidinnitrat.
Sist endret av meitemark; 17. juni 2023 kl. 23:44.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Skal du ha ordentlig farget røyk må du bruke f.eks Kaliumklorat, lactose og pigment, eller f.eks Guanidinnitrat.
Vis hele sitatet...
Anbefaler å ha i magnesiumkarbonat også, senker temperaturen slik at mer av pigmentet overlever... (Leste det et stedog har også sett videoer av farget røyk med magnesiumkarbonat, kjempebra!Fant ikke videoen(e) nå desverre...)
Sist endret av Pyrotecnican; 17. oktober 2010 kl. 22:48.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jod krystaller blandet med feks aluminium gir en fin lilla røyk, dog ikke sund og setter stygge merker på underlag/vegger/tak
Hvis du skal ha røykbomber ligger det en KNSU-oppskrift et sted I oppsskriftsforumet. Er bare å tilsette organisk maling I pulverform (fåes I hobbybutikker) så blir det farge
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Hvis du skal ha røykbomber ligger det en KNSU-oppskrift et sted I oppsskriftsforumet. Er bare å tilsette organisk maling I pulverform (fåes I hobbybutikker) så blir det farge
Vis hele sitatet...
Det går ikke, som det er sakt tidligere i posten så brenner knsu for varmt.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av zevz Vis innlegg
Det går ikke, som det er sakt tidligere i posten så brenner knsu for varmt.
Vis hele sitatet...
Thoryllo, i motsetning til andre, har vært flink til å utføre eksperimenter i stedet for å komme med påstander: http://freak.no/forum/showthread.php?t=121192
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Thoryllo, i motsetning til andre, har vært flink til å utføre eksperimenter i stedet for å komme med påstander: http://freak.no/forum/showthread.php?t=121192
Vis hele sitatet...
Beklager, skulle ha lest litt mer før jeg uttalte meg. men stod at det ikke gikk vett..
Får forhåpentligvis KCLO3 og Laktose fra über alles Likurg snart, så må jeg bare få tak i noe Rhodamine B og Phtalo Blue før jeg tester disse røybombene! Hadde vært moro å fått til dette, da det var det som fikk meg inn i denne hobbyen i første omgang
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg har testet kaliumklorat + sukker + metylenblått (har også testet med laktose istedet for sikker, noe som også fungerte flott)
Blå røk test:
http://www.youtube.com/watch?v=Wy9iTkxK3BI
I disse komposisjonene med klorat, laktose og pigment vil det bare være å blande kjemikaliene godt sammen, ikke sant?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
I disse komposisjonene med klorat, laktose og pigment vil det bare være å blande kjemikaliene godt sammen, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Det stemmer
Ah, dette kan bli meget bra kjenner jeg!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt billig pigment/farge som kan brukes i KNSU røykbombe? Har sett at det går med rust/jernoksid, men nå har jeg bare 19,72 kr på paypal brukeren og kan ikke bestille fra internett lengre dersom det ikke er postoppkrav.

Dersom jeg lager det selv ved å bruke 2 jernelektroder i saltvann, kobler på strøm og lar det stå noen timer, vil jeg da få noe som går an å bruke? Eller vil rustet være "tilgriset" og ubrukelig for KNSU pigment?

what the...
Må beklage dette her, men trodde jeg skrev i en annen tråd :P
Likurg har vel nok av jern(III)oksid. Og du trenger berre å overføre pengene direkte frå banken http://www.likurg.pl/ send han ein mail så kan du ordne bestilling
Sitat av kvarburg Vis innlegg
Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt billig pigment/farge som kan brukes i KNSU røykbombe? Har sett at det går med rust/jernoksid, men nå har jeg bare 19,72 kr på paypal brukeren og kan ikke bestille fra internett lengre dersom det ikke er postoppkrav.

Dersom jeg lager det selv ved å bruke 2 jernelektroder i saltvann, kobler på strøm og lar det stå noen timer, vil jeg da få noe som går an å bruke? Eller vil rustet være "tilgriset" og ubrukelig for KNSU pigment?

what the...
Må beklage dette her, men trodde jeg skrev i en annen tråd :P
Vis hele sitatet...
Tviler på at jern oksid farger røyken. Ellers har likurg alt av pigmenter, som Rhodamin B

Edit: Innlegg nummer 400
Sist endret av Sinken; 25. mai 2011 kl. 00:11.
Sitat av hello1818 Vis innlegg
Likurg har vel nok av jern(III)oksid. Og du trenger berre å overføre pengene direkte frå banken http://www.likurg.pl/ send han ein mail så kan du ordne bestilling
Vis hele sitatet...
Ok, men jeg kan ikke bestille fra nett hvis det ikke er postoppkrav.

Hva om jeg bruker jernoksidet til å lage "rocketcandy"? Vil det fungere med å kjøre elektrolyse av 2 jernspiker og bruke den rusten?
Mest sannsynlig. Prøvde selv, dog med en dårlig strømforsyning, og fikk litt. Om jeg gjorde det helt riktig er noe annet, men det var ihvertfall rust.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Mest sannsynlig. Prøvde selv, dog med en dårlig strømforsyning, og fikk litt. Om jeg gjorde det helt riktig er noe annet, men det var ihvertfall rust.
Vis hele sitatet...
Ok, har starta med produskjon av rust nå (elektrolyse med 4 spikere som elektroder) og det er faktisk dannet et brunt lag på botnen allerede ^^ Et lite problem er at strømforsyningen er ganske sterk og derfor koker det i glasset.... Skal btw si ifra når jeg (eventuelt) får laget rocket candy med hjemmelaget rust
Rust er forresten mer rødt en brunt. Går sikkert, men yielden min var ikke altfor stor.
ok :P Tror uansett rusten jeg lagne failet litt. Den ble mørkebrun og ikke slik rust er farget til vanlig :P
Tror jeg bare får bestille en liten mengde

Noe måte å "teste" at det virkelig er rust?
Sist endret av kvarburg; 25. mai 2011 kl. 22:50.
her er en oppskrift som du kan bruke til mange forskjelige farger
60 g kalium nitrat
40 g sukker
1 ts bakkepulver
60 g av organisk matfarging som du kan få på asia butikker.
Sitat av pyrotec Vis innlegg
her er en oppskrift som du kan bruke til mange forskjelige farger
60 g kalium nitrat
40 g sukker
1 ts bakkepulver
60 g av organisk matfarging som du kan få på asia butikker.
Vis hele sitatet...
Den brenner med for høy tempereatur til at pigmentene henger noe særlig med.
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Den brenner med for høy tempereatur til at pigmentene henger noe særlig med.
Vis hele sitatet...
Hva om man bruker mer bakepulver?
Leste en plass at bakepulver senker temparatur, brennhastighet og lager tettere og lavere røyk.
Sist endret av kvarburg; 1. juni 2011 kl. 19:48.
Ja, men har lest her inne et sted at legendary smoke bomb skulle funke. Uansett ikke så vanskelig å få tak i litt KClO3 og laktose....
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Den brenner med for høy tempereatur til at pigmentene henger noe særlig med.
Vis hele sitatet...
Trodde det var det som ikke gikk jeg...?
Den KNO3-baserte røykbomben er veldig vanskelig å få farget, end of story. Legendary har jeg ikke prøvd å ha pigmenter i, men jeg skal se hva jeg gidder når de kommer
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da har jeg fått hendene mine på 500g Rhondamin B, og 250g Menthylene blue, så kan slenge opp noen tester med legendary, klorat/sukker osv.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Menthylene blue og klorat/sukker fungerer Er litt sær lukt på røyken, kan være deler av metylenblå'en som dekomponerer. Så pass på, flere av stoffene etter dekomponering av metylenblått er giftige.

Spent på testene dine med legendary og farge. Tviler litt på det, men siden legendary ikke brenner med åpen flamme, så kan det være at temperaturen er lavere, og det kan fungere.. test og legg ut resultatene
Skrev feil, skal stå klorat/laktose. Må bare nevne, hvis du skal ha rhodamin b, skaff deg nye klær til bare det, det er utrolig grisete, og flekker uansett hvor forsiktig du er...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ja da var først test unnagjort. Ser ut til at jeg hadde altfor lite Legendary i forhold til Menthylene Blue(50/50) men tok en sjanse, da det er noe sånt som er blandingforholdet i Klorat/Laktose. Lengendaryen tok også fyr. Vet ikke om du kan se det, men jeg så noen anelser blått i røyken. Så også litt rødt, da steinen under hadde Rhodamin B på seg.

Her er videoen.

Skal prøve på nytt i morgen, så vi får se.

Eneste jeg fikk ut av dette var en halvtimes vaskejobb...