Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1457
Jeg har havnet i en velig dum situasjon i forhold til leiligheten jeg leier.
Jeg sa den opp for snart tre måneder siden, men ser ikke ut som jeg blir kvitt den.
I kontrakten står den nemlig at jeg er ansvarlig for å finne en ny leietaker (jeg leier gjennom et eiendomsmeglerbyrå)
Dette har jeg gjort, jeg har sendt eiendomsmegleren min tre kandidater som er villige til å overta når som helst. Problemet er bare at eiendomsmegleren ikke svarer meg, jeg spør om oppdateringer, han svarer ikke. Han har gitt beskjed nå om at denne prosessen kan tra tid ettersom de har så mye å gjøre.
Dog for tre måneder siden sa han at det ikke skulle være noe problem.

Nå skal jeg flytte ut om en uke og har ikke hørt fra ham på lenge og begynner p bli nervøs for om jeg må betale husleie der etter jeg har flyttet ut fordi han er treig. Det skal jo ikke gå ut over meg at de har tatt på seg for mye arbeid?

Derfor lurer jeg på om noen har noen tips om hva jeg burde gjøre?
Hjelp!
bare flytt ut. sier han noe så bare forteller du sannheten. at du fant nye potensielle leietakere, men at de(eiendomsmeglerne) ikke svarte. deres problem.

makan til tull, sånt finner jeg meg aldri i .

du gjorde alt det rette, og som du selv sa, så fant du faktisk 3 stk som var klare til å ta over NÅR SOM HELST.
du har ikke gjort noe galt, de har. stol litt mer på deg selv.
Skriv et skriftlig brev til utleier og forklar problemet og påpek at du har tenkt å flytte ut etter endt oppsigelsestid da du anser det slik at du har holdt din del av avtalen. At de ikke har klart å behandle kandidatene innen rimelig tid og holdt deg oppdatert får være deres problem, ikke ditt. Du kan samtidig nevne at de, som utleier, har tapbsbegrensningsplikt ovenfor deg. Det betyr i praksis at de skal gjøre det de kan, innen rimelighetens grenser, for at du ikke skal måtte betale mer enn nødvendig eller bo der mer enn du må.

List gjerne opp hvilke kandidater det har vært, med datoer.
Hvilket eiendomsmeglerbyrå er det snakk om?
Trådstarter
2 0
AHA eiendom i trondheim....
Takk for gode forslag forresten
Husleieloven gjelder for alle, utleiemeglere også. Jeg går ut fra at du har oppsigelsestid, og hvis denne er 3 mnd eller mindre har du gjort ditt - særlig hvis du har funnet kandidater til overtagelse. Ballen ligger da hos utleier.
Jeg synes forøvrig det stinker at du har en klausul som sier at DU er ansvarlig for å finne ny leietager. Leieobjektet og driften av dette er alltid utleiers ansvar. Kanskje lurt å sjekke opp akkurat det punktet?

Jeg tror uansett du trygt kan flytte uten å føle stress. Slik du fremstiller det synes jeg det er åpenbart at du har oppfylt dine betingelser og mer til. At du ikke får svar fra utleier skal uansett ikke ligge deg til last.

Skulle utleier lage noen form for kvalm for deg i ettertid er det bare å oppsøke Jussbuss.no



Sitat av lijo118 Vis innlegg
Jeg har havnet i en velig dum situasjon i forhold til leiligheten jeg leier.
Jeg sa den opp for snart tre måneder siden, men ser ikke ut som jeg blir kvitt den.
I kontrakten står den nemlig at jeg er ansvarlig for å finne en ny leietaker (jeg leier gjennom et eiendomsmeglerbyrå)
Dette har jeg gjort, jeg har sendt eiendomsmegleren min tre kandidater som er villige til å overta når som helst. Problemet er bare at eiendomsmegleren ikke svarer meg, jeg spør om oppdateringer, han svarer ikke. Han har gitt beskjed nå om at denne prosessen kan tra tid ettersom de har så mye å gjøre.
Dog for tre måneder siden sa han at det ikke skulle være noe problem.

Nå skal jeg flytte ut om en uke og har ikke hørt fra ham på lenge og begynner p bli nervøs for om jeg må betale husleie der etter jeg har flyttet ut fordi han er treig. Det skal jo ikke gå ut over meg at de har tatt på seg for mye arbeid?

Derfor lurer jeg på om noen har noen tips om hva jeg burde gjøre?
Hjelp!
Vis hele sitatet...
Protip: Mye synsing her. "Bare flytt ut, lol" er ikke et veldig godt tips om du er usikker på hvorvidt delen av kontrakten som sier at du må finne ny leietaker er gyldig under situasjonen du er i(når du har prøvd å kontakte eiendomsmegler med 3 kandidater). Finn noen med juridisk kompetanse.
Jeg temmelig sikker på at ved oppsigelse innen god tid (3 måneder) før man skal flytte ut så kan ikke utleier pålegge deg å finne erstatende leieboer. Hadde du flyttet ut uten å si ifra innen rimelig tid hadde utleier kunne stilt dette kravet. Så kjapt over lovteksten uten å finne igjen nøyaktig den paragrafen jeg lette etter, men mener at det kom opp et slikt spørsmål i juss'en jeg hadde. (7,5P fag så skyt meg om jeg tar helt feil)
Sitat av sugerøret Vis innlegg
bare flytt ut. sier han noe så bare forteller du sannheten. at du fant nye potensielle leietakere, men at de(eiendomsmeglerne) ikke svarte. deres problem.
Vis hele sitatet...
Også noterer du deg dato når du prøvde og kontakte eiendomsmegler, og hvordan.
Hvis du har mulighet få en eller flere av de som var interisert og ta over leiligheten og signer ett brev du har skrevet som viser at de var villig til og ta over leiligheten "igjen med datoer, og når du prøvde og kontakte megler og hvordan" (Gjærne kontakt han på sms, telefon og email noe som viser insats fra din side)

Flytt ut når du skal, krever megleren noe fra deg benekt og forklar hvorfor. Sender han purring, eller noe offentlig på deg bare nekt og ta det til sak, (Ender med at han må ta sak mot deg og dermed får du fri rettshjelp)
Siden du allerede har brev som viser at du hadde ny leietaker så er det bevis på at du har rett. Noe som gjør at det ikke blir ord mot ord og dommer tror på den som formulerer seg best.