Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1330
Kjære freaks! Jeg tar med meg en diskusjon fra kretsen min og inn i forumet for å plukke opp andres synspunkter.

Problemstillingen er som følger: Hvor sivilt ulydig er det mulig å være i Norge i dag uten at noen kan røre deg?
Hvordan kan man bli en "friborger" som f eks nekter å betale skatter og avgifter, nekter å etterkomme rapporteringskrav som selvangivelse, nekter å oppgi adresseendringer osv osv?
Havner man i en lovløs situasjon der man er avhengig av at andre (f eks samboer / ektefelle) eier alt på papiret for at man skal ha tak over hodet?
En del av tankeeksperimentet er at man selv tjener penger som man kan unndra beskatning, enten bare svart arbeid eller illegal inntekt, slik at man blir en "ikkeperson" som er uten fast bopel og registrert inntekt.
Hvilke hensyn må man ta for å sikre seg at stat og forvaltning ikke kan røre en eller at de står igjen uten sanksjonsmuligheter?

Takk for innspill,
Ha en fin dag
Du kan ikke nekte å sende inn selvangivelse, fordi den sendes inn automatisk om du ikke legger inn endringer. Du kan selvfølgelig la være å legge inn det du har tjent, det kalles skattesnyteri og det er stadig vekk noen som gjør det.

Hvis du blir tatt for å jobbe svart kan du bli satt i fengsel, da blir du jo på mange måter en friborger i ditt eget land på 2x3 meter.
ArbeidsledigProletar
Si fra deg statsborgerskapet og gå i kirkeasyl?
Går det ann å si fra seg statsborgerskapet? Hva skjer så i så fall?
Du kan ikke si ifra deg ditt norske statsborgerskap uten og og komme med dokumentasjon om at du har fått et nytt. Dette er nettopp for og hindre at folk skal bli "friborgere".
Super-Freak
Tommen_'s Avatar
tenker TS på noe ala "art ranger" sin livsstil?

link:
http://viltogvakkert.blogspot.com/20...rt-ranger.html

lever av egne malerier og "annen aktivitet"
men er mulig at om det bevises svart arbeid (og ikke legalt salg av egne malerier) så blir man arrestert og mulig fengslet for unndragelse av inntekt\skatt.
vet ikke hvordan han ligger an i forhold til rent rulleblad, søk på google så finner du sikkert flere artikler om både han og hans livsstil
Kan jeg da søke statsborgerskap i landet der den andre halvdelen av genetikken min stammer fra, si opp mitt norske statsborgerskap - for så å returnere til Norge som flyktning, og nytte godt av velferdssystemet som ikke fungerer for norske statsborgere?

ontopic: jeg vet om en slik person som skjøt katten til naboen midt på dagen, sleika minst 3 lokale politimenn i endetarmsåpningen - og slapp straff.
Sist endret av Verilon; 25. mai 2011 kl. 03:14.