Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5969
Jeg gikk inn på et fotballpub for et par uker siden for å se en fotballkamp. Etter ett minutt kommer eieren og prikker meg på ryggen og sier at jeg skal dra hjem å bytte bukse fordi han ikke likte buksen min. Jeg ber høflig om å få bli, men han nekter flere ganger. Jeg blir irritert og sier han ikke kan nekte meg å være der. "Da gjør vi det på den vanskelige måten", sier han, og ber om å få se leg. I det jeg gir han bankkortet, som viser at jeg er 19, sier han at de har 20 årsgrense. Han sa jeg kunne få være der, til tross for at jeg, i følge han, ikke var gammel nok, hvis jeg hadde på meg en annen bukse.

Det skal sies at jeg hadde russebukse på, men har det noe å si? Hvordan er reglene rundt dette? Kan han nekte meg adgang på grunn av buksa? Det var som sagt en fotballpub hvor folk har på seg de rareste og styggeste klær.

Jeg er ganske sikker på at det var 18 årsgrense. Hvordan kunne jeg sjekket om det virkelig var 20 år?
Eieren bestemmer helt selv hvem han vil ha inn på puben sin.
Selvfølgelig kan utesteder ha kleskode. Siden du hadde russebukse så er det nå din feil at du ble nektet adgang.
jeg ble nektet adgang il utested fordi jeg hadde caps... så de kan vel gjøre hva de vil..
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Aldersgrensen er det eieren som bestemmer selv, det samme med kleskode.

Såfremt det er likt for alle så ser jeg ikke at du har noen sak her i det hele tatt.


Dòg, rimelig idiotisk av eieren.
Soulgrind#2828
tribalgoth's Avatar
godta det faktum att pub eieren ikke vil ha Russ på puben da russ kan fort bli kluss
jeg vet at som en vanlig kar på byen så hadde jeg styrt unna lokaler med russ.

og som eier av bar hadde jeg også kasta deg ut. nettopp pga min egen grunn at jeg hadde styrt unna deg.
noe som sier meg at kanskje andre også hadde gjort det.

så.. vil jeg ha voksne kunder som er kapable til å etterlate seg par lapper eller en russ som slurper en hel øl resten av kvelden samtidig som han styrer andre kunder vekk?

jeg tror jeg går for alternativ nr.1.

beklager, jeg vet det er "kuuult" for deg å vandre rundt i russeklær, dra på puber og leke voksen nå ,men du imponerer ingen andre enn jentene på din egen alder.

en pub har kanskje ikke den meste kresne kleskoden, men russeklær tilhører jo barn( ja dere er barn lol, ikke tro noe annet), og ingen vil bli assosiert med barn. ikke i den bransjen.
Kleskode skal vel opplyses om ved inngangen nå, skal det ikke?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Kleskode skal vel opplyses om ved inngangen nå, skal det ikke?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis.. Det er helt opp til utestedet selv, det er fullt lovlig for utestedet å stenge en person ute uansett grunn.
Har kompisen din et utseende dem ikke har en god følelse på, så kan dem nekte han adgang på grunn av det, helt uten grunn.. Antakelig sier dem at han er for full.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Ikke nødvendigvis.. Det er helt opp til utestedet selv, det er fullt lovlig for utestedet å stenge en person ute uansett grunn.
Har kompisen din et utseende dem ikke har en god følelse på, så kan dem nekte han adgang på grunn av det, helt uten grunn.. Antakelig sier dem at han er for full.
Vis hele sitatet...
Der bommer du ganske kraftig, følgende personer kan bortvises:
- Personer som er påvirket av rusmidler (annet enn alkohol selfølgelig med mindre de er overstadig beruset)
- Kjente uromakere eller kriminelle
- Personer som ved klesdrakt, hygiene og lignende skaper frykt eller avsky hos andre (Der kommer kanskje russen inn)
- Personer som driver urettmessig handel
- Personer som er tatt for tyveri eller naskeri

Enhver person som oppfyller en av disse betingelsene kan bortvises.

Du kan også lese diskrimineringsloven. Straffeloven § 349
Sist endret av sagem; 19. mai 2011 kl. 11:23.
Sitat av sagem Vis innlegg
Der bommer du ganske kraftig, følgende personer kan bortvises:
- Personer som er påvirket av rusmidler (annet enn alkohol selfølgelig med mindre de er overstadig beruset)
- Kjente uromakere eller kriminelle
- Personer som ved klesdrakt, hygiene og lignende skaper frykt eller avsky hos andre (Der kommer kanskje russen inn)
- Personer som driver urettmessig handel
- Personer som er tatt for tyveri eller naskeri

Enhver person som oppfyller en av disse betingelsene kan bortvises.

Du kan også lese diskrimineringsloven. Straffeloven § 349
Vis hele sitatet...
Mao. er det veldig enkelt å bortvise noen fra sitt utested mer eller mindre rettmessig.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Mao. er det veldig enkelt å bortvise noen fra sitt utested mer eller mindre rettmessig.
Vis hele sitatet...
Neinei, selvfølgelig. Loven sier ikke noe klart om at eieren kan nekte de som ikke står på den lista men utifra domstolspraksis kan man si at de personene kan nektes adgang.
Lissomsjef
Gj3dda's Avatar
Noen venner av meg kom heller ikke inn på den lokale baren her, pga. russebuksa. Sikkert fordi russen ofte er veldig full, og det kan fort bli bråk.
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Ikke nødvendigvis.. Det er helt opp til utestedet selv, det er fullt lovlig for utestedet å stenge en person ute uansett grunn.
Har kompisen din et utseende dem ikke har en god følelse på, så kan dem nekte han adgang på grunn av det, helt uten grunn.. Antakelig sier dem at han er for full.
Vis hele sitatet...
Har du ikke sett avisoppslagene det siste halvåret? De fleste utestedene i Oslo der de har for vane å ikke slippe inn samtlige betalende kunder har i alle fall satt opp skilt hvor det opplyses om at de kjører dresscode og/eller gjesteliste. Mulig det ikke er lovpålagt, men det har i alle fall blitt ropt diskriminering i media i så stor grad at det har blitt standard prosedyre å opplyse om slikt.
Trådstarter
16 2
Takk for svar "sagem"!


Sitat av sugerøret Vis innlegg
jeg vet at som en vanlig kar på byen så hadde jeg styrt unna lokaler med russ.

og som eier av bar hadde jeg også kasta deg ut. nettopp pga min egen grunn at jeg hadde styrt unna deg.
noe som sier meg at kanskje andre også hadde gjort det.

så.. vil jeg ha voksne kunder som er kapable til å etterlate seg par lapper eller en russ som slurper en hel øl resten av kvelden samtidig som han styrer andre kunder vekk?

jeg tror jeg går for alternativ nr.1.

beklager, jeg vet det er "kuuult" for deg å vandre rundt i russeklær, dra på puber og leke voksen nå ,men du imponerer ingen andre enn jentene på din egen alder.

en pub har kanskje ikke den meste kresne kleskoden, men russeklær tilhører jo barn( ja dere er barn lol, ikke tro noe annet), og ingen vil bli assosiert med barn. ikke i den bransjen.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis veldig fornøyd med å endelig blir voksen... LOL

Denne posten har ingen ting med å være kuuul eller å imponere jenter, så vær vennlig å hold deg saklig.

Hvorfor sette all russ i samme bås? Jeg kom på pud for å se en god fotballkamp med god stemning.
Jeg hadde med meg fem kompiser som ikke var russ. Er det verdt å miste seks kunder fordi buksa mi er rød?
Jeg kan tenke meg at mange styrer unna puben hvis det er russ der, så det er godt mulig han fikk flere kunder enn han tapte på å kaste dere ut. Hvis du ville sett kampen hadde det heller ikke vært verre enn å skifte bukse da.
Det er helt vanlig. hjemme er det sånt at i maimåned så er det dresscode på alle utesteden, Kun av den enkle grunn at de ikke vil ha russ inn. dresscode trer oftes inn etter kl 18 eller 20.

Dessuten så kan vakt/eier be en forlate utestedet uten og oppgi en grunn. Så at du fikk en grunn og lov til og komme tilbake vis du skiftet, så ser jeg ikke problemet ditt lenger.

Greit nok han mistet 6kunder den dagen. Men vis det blir en vanne at russen går der år etter år, så mister han mer enn 6kunder på lang sikt.
Trådstarter
16 2
Sitat av ex-adrin Vis innlegg
Det er helt vanlig. hjemme er det sånt at i maimåned så er det dresscode på alle utesteden, Kun av den enkle grunn at de ikke vil ha russ inn. dresscode trer oftes inn etter kl 18 eller 20.

Dessuten så kan vakt/eier be en forlate utestedet uten og oppgi en grunn. Så at du fikk en grunn og lov til og komme tilbake vis du skiftet, så ser jeg ikke problemet ditt lenger.

Greit nok han mistet 6kunder den dagen. Men vis det blir en vanne at russen går der år etter år, så mister han mer enn 6kunder på lang sikt.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke noe problem Bare lurte på hvordan reglene funker..
Syns bare det var rart at eieren hadde problem med en person som oppførte seg pent, men hadde rød bukse.
Som sagt, syns det blir feil å skjære all russ over én kam
Det er bare slikt man må leve med.
Har selv blitt nektet adgang som russ på utesteder, selv om jeg gikk ilag med flere jenter som ikke var russ.

Men sånn er det nå. Skal man ut på byen, og ikke ilag med russ, men andre, så må man la russebuksa være igjen hjemme.
Sikkerhet/Utvikling
CodeBarbarian's Avatar
Her i Mosjøen er det vaneligvis slik at alle utesteder untatt et fåtall ikke tilatter at Russ bruker Russe klær etter klokken 21:00 i helgene.
Er'u sjef så er'u sjef, ergo har sjefen talt har du lite å si..
Sist endret av Adrenalinex; 19. mai 2011 kl. 13:17. Grunn: leif
Flere utesteder som ikke tilater russebukse, p.g.a russen har lett for å finne på mye tull. Men det med aldersgrensen virket spessielt.
Sitat av sagem Vis innlegg
Der bommer du ganske kraftig, følgende personer kan bortvises:
- Personer som er påvirket av rusmidler (annet enn alkohol selfølgelig med mindre de er overstadig beruset)
- Kjente uromakere eller kriminelle
- Personer som ved klesdrakt, hygiene og lignende skaper frykt eller avsky hos andre (Der kommer kanskje russen inn)
- Personer som driver urettmessig handel
- Personer som er tatt for tyveri eller naskeri

Enhver person som oppfyller en av disse betingelsene kan bortvises.

Du kan også lese diskrimineringsloven. Straffeloven § 349
Vis hele sitatet...
Ja, men hvordan er det diskriminering om man sier personen er for beruset for å komme inn? Jeg tok vel litt i når jeg sa fullt lovlig, men utestedene gjør det "lovlig".
Sitat av FarmerJoe Vis innlegg
Ja, men hvordan er det diskriminering om man sier personen er for beruset for å komme inn? Jeg tok vel litt i når jeg sa fullt lovlig, men utestedene gjør det "lovlig".
Vis hele sitatet...
Sa aldri det er diskriminering om de sier personen er for full, skrev selv i parentes på første punkt. At hvis personen er overstadig beruset altså for full så kan de nekta personen inngang.
Tar dette som en ikke-sak egentlig. Klart han kan nekte inngang, det er sånn utestedene driver og lager sin egen type klientell og rykte.

Men hvordan klarer egentlig enkelte utesteder å nekte inngang til personer med annen hudfarge enn hvit osv? Det er jo ikke lov, men det skjer helt klart. Eller er det bare sånn at disse menneskene ikke trives på de klubbene uansett og derfor ikke møter opp?
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Men hvordan klarer egentlig enkelte utesteder å nekte inngang til personer med annen hudfarge enn hvit osv? Det er jo ikke lov, men det skjer helt klart. Eller er det bare sånn at disse menneskene ikke trives på de klubbene uansett og derfor ikke møter opp?
Vis hele sitatet...
Det vanligste er vel at dørvaktene finner en feil på antrekket deres eller sier at de har drukket for mye eller "ser ruset ut".
Sportsbaren har alltid sagt at russ ikke har adgang, dette har han lov til å gjøre. Opprinnelig er det 20-årsgrense på stedet, men det har vært litt løst når de viser fotballkamper. At han brukte det som argument for å få deg ut var jo fordi du ikke gikk ut første gang han sa du skulle gå
Sitat av CodeBarbarian Vis innlegg
Her i Mosjøen er det vaneligvis slik at alle utesteder untatt et fåtall ikke tilatter at Russ bruker Russe klær etter klokken 21:00 i helgene.
Vis hele sitatet...
Tillater de at vanlige folk bruker russeklær da?
Dem som ikke ønsker russ i sine lokaler pleier å utestenge dem med grunnen "ikke tillatt med uniform". På den måten kan dem også utestenge folk som er i militæret.
Når du er på en pub eller en uteplass så er du jo der på deres premisser, det er ingen regler som sier at fordi om de tjener penger på de som er der så har du din rett til å være der.
Det skjedde meg en gang jeg skulle inn på et utested, men det var dørvakta som sa fra. Jeg hadde aldri fått en sånn beskjed før, så jeg ble rimelig småsur og forfjamsa. Dritings var jeg også. Begynte å krangle litt med tida, og tilslutt måtte jeg bare bite det i meg og stikke .... aldri vært der siden.

Men, jeg forstår jo utestedene litt. Noen steder opererer faktisk litt med kleskoder. Sånn er det bare.
True phreak.
Her i Trondheim pleier man å ha fest for ex-russ en gang i året, hvor studenter og andre folk som fortsatt har russebuksen liggende drar den på seg, samles i et av utearealene i byen, og drikker seg snydens.

Jeg var på årets ex-russefest sammen med venner fra skolen, og dro etterhvert ned til byen for å slukke tørsten på et av byens utested. Alle vi tre som dro er stamkunder på et spesielt utested, dørvaktene og bartenderne kjenner oss, og hilser alltid når vi kommer. Vi fikk likevel beskjed om at vi ikke kunne komme inn, så lenge vi hadde på oss russebukser til tross for at de kjenner oss, vi har vært på nachspiel med flere av dem flere ganger, de vet at vi ikke ALDRI lager kvalme, og at vi er rundt 25 alle sammen. De hadde bare en policy på russebukser (vi skiftet og kom tilbake, null stress).. Å bli bortvist fra et utested/bar/pub hvis man faktisk ER russ hadde jeg nok ikke tatt så tungt.
Sist endret av Orph; 22. mai 2011 kl. 16:08.
Er det ikke meningen at man skal henge fra seg russeutstyret etter 17. mai?
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Når du er på en pub eller en uteplass så er du jo der på deres premisser, det er ingen regler som sier at fordi om de tjener penger på de som er der så har du din rett til å være der.
Vis hele sitatet...
Korrekt! Rart at folk tror det er en menneskerett å få være på utesteder.
Har selv bortvist/avvist russ nå i mai pga russ er forbundet med grisefyll og faenskap. Sier ikke at alle russ er sånn, men vanlige folk ville unngått stedet om det var halvfullt med russ.
Sitat av Orph Vis innlegg
Her i Trondheim pleier man å ha fest for ex-russ en gang i året, hvor studenter og andre folk som fortsatt har russebuksen liggende drar den på seg, samles i et av utearealene i byen, og drikker seg snydens.

Jeg var på årets ex-russefest sammen med venner fra skolen, og dro etterhvert ned til byen for å slukke tørsten på et av byens utested. Alle vi tre som dro er stamkunder på et spesielt utested, dørvaktene og bartenderne kjenner oss, og hilser alltid når vi kommer. Vi fikk likevel beskjed om at vi ikke kunne komme inn, så lenge vi hadde på oss russebukser til tross for at de kjenner oss, vi har vært på nachspiel med flere av dem flere ganger, de vet at vi ikke ALDRI lager kvalme, og at vi er rundt 25 alle sammen. De hadde bare en policy på russebukser (vi skiftet og kom tilbake, null stress).. Å bli bortvist fra et utested/bar/pub hvis man faktisk ER russ hadde jeg nok ikke tatt så tungt.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det er jo flott at utestedet er såpass prinsippfaste at de ikke engang slipper inn stamgjester om de har på seg russeklær.

Det er som sagt ingen menneskerett å komme inn hvor man vil. Det er tross alt privat eiendom