Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 10977
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Hei. Har en internettkabel som går fra loftet og ned til kjelleren. Det er en vanlig cat5 kabel som jeg bruker til altibox her nede.

Ønsker gjerne å skifte fra trådløs (2/5 signal) til kabel pga tregt nett.

Går det an å splitte kabelen slik at jeg får tv og internett? Eller må jeg legge en ny ledning helt ned? Blir ganske stress pga. Kablene går gjennom rør og skinner ned til kjelleren.

Kan også nevne at jeg har en antenne kabel som går ned, kan jeg kappe av endene av denne og utnytte denne på en eller annen måte?


Takker for svar!
Bruk en switch
Du kan ikke kjøre både tv og internett gjennom samme cat 5, med mindre du har en veldig gammel hjemmesentral..
Så en switch vil nok ikke være løsningen..
Unlicensed Surgeon
Switch var også det første jeg tenkte, helt frem til jeg skjønte at du trenger 2 forskjellig nettverk mellom denne kablen, 1 til TV, og 1 til nett som er fysisk adskilt. Avansert switch med VLAN er en mulighet, men svært tungvint.

Den andre løsningen er to stk sånne. Da kan du kjøre to fysiske nettverk mellom 1 utp kabel.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Trådstarter
Takker for svar

Sitat av dafog Vis innlegg
Switch var også det første jeg tenkte, helt frem til jeg skjønte at du trenger 2 forskjellig nettverk mellom denne kablen, 1 til TV, og 1 til nett som er fysisk adskilt. Avansert switch med VLAN er en mulighet, men svært tungvint.

Den andre løsningen er to stk sånne. Da kan du kjøre to fysiske nettverk mellom 1 utp kabel.
Vis hele sitatet...
to fysiske nettverk mellom 1 utp kabel! er utp kabel cat5? Hvis ikke har jeg kommet like langt.
Unlicensed Surgeon
Det er CAT5 ja.
Du bør først finne ut om hjemmesentral din har dedikerte porter til internett og tv, som den sikkert har.
Dersom den har det vil det ikke nytte å splitte kabelen eller noe sånn, da må man faktisk trekke en cat 5 kabel til.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Trådstarter
Sitat av xenosparx Vis innlegg
Du bør først finne ut om hjemmesentral din har dedikerte porter til internett og tv, som den sikkert har.
Dersom den har det vil det ikke nytte å splitte kabelen eller noe sånn, da må man faktisk trekke en cat 5 kabel til.
Vis hele sitatet...
Enkelt forklart så mener du om hjemmesentralen kjører 2 forskjellige signaler, et spesielt signal fra tv og ett fra internett. Så vil det ikke fungere med en kabel uansett?
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av xenosparx Vis innlegg
Du bør først finne ut om hjemmesentral din har dedikerte porter til internett og tv, som den sikkert har.
Dersom den har det vil det ikke nytte å splitte kabelen eller noe sånn, da må man faktisk trekke en cat 5 kabel til.
Vis hele sitatet...
Feil.

Du kan splitte kabelen ved å bruke 2 par til TV og 2 par til data.
Ikke anbefalt å gjøre, men i et hjemmenettverk så burde det ikke by på problemer.

Ville selv ha kjøpt 2 slike: http://www.biltema.no/no/Kontor---Te.../RJ45-kontakt/

Og splitta det der. Da trekker du 2xTP (CAT5 kabelen du snakker om), fra hjemmesentralen til boksen, en fra data og en fra tv. Og 2x fra den andre kontakten, 1 til tv og en til data
Sitat av colabox Vis innlegg
Enkelt forklart så mener du om hjemmesentralen kjører 2 forskjellige signaler, et spesielt signal fra tv og ett fra internett. Så vil det ikke fungere med en kabel uansett?
Vis hele sitatet...
Ja, med mindre det er en av de veldig gamle hjemmesentralene som gjerne fortsatt ikke har dedikerte porter.

Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Feil.

Du kan splitte kabelen ved å bruke 2 par til TV og 2 par til data.
Ikke anbefalt å gjøre, men i et hjemmenettverk så burde det ikke by på problemer.

Ville selv ha kjøpt 2 slike: http://www.biltema.no/no/Kontor---Te.../RJ45-kontakt/

Og splitta det der. Da trekker du 2xTP (CAT5 kabelen du snakker om), fra hjemmesentralen til boksen, en fra data og en fra tv. Og 2x fra den andre kontakten, 1 til tv og en til data
Vis hele sitatet...
Du sier jeg tar feil og sier selv at han må ha en kabel til internett og en til tv?
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Trådstarter
vil signalet bli noe dårligere ? (30Mbit)

Ser ikke helt tegninga med den RJ45 kontakten du linka, er det bare en inngang der?


off topic: Om jeg flytter ned ruteren med den kabelen jeg har nå, altså kabel rett fra modemet og inn i ruteren, vil jeg få like bra nett (ved 5/5 signal) som ved kabel? Har 54mbps nettverkskort. Får inn 30mb/s i huset
Sikkerhetsklarert
En Cat5 kabel har 4 par.
For å kjøre 100 Mbit nettverk trenger du kun 2 par.
Med en splitter i hver ende kan du kjøre både TV og internett inn på samme kabel.

Du vil da begrense hastigheten din til 100 Mbit
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av xenosparx Vis innlegg
Du sier jeg tar feil og sier selv at han må ha en kabel til internett og en til tv?
Vis hele sitatet...
Det er for å gjøre det enklere i senere tid, og det ser mere ryddig ut.
Du kan fint sette på 4xRJ45 plugger (2 i hver ende) på kabelen og kjøre den rett inn i hjemmesentralen, også rett inn i PC & TV.

I mitt oppsett så monterer du de 2 rj45 boksene på 2 strategiske plasser (typisk nærme hjemmesentralen, og det punktet som blir nærmest mellom TV & DATA)

Du tar 2 små TP kabler og plugger fra hjemmesentralen (1 TV & 1 DATA) inn i hullene.

Du monterer den lange CAT5 (TP KABEL) inne i boksen, 2 par, 4 ledninger til hvert av hullene. Gjør det samme i andre enden.

Så tar du to TP kabler, en til data og 1 til tv og kjører ut fra boksen i andre enden.
Unlicensed Surgeon
Jeg ville gjort det slik

http://bildr.no/image/882124.jpeg

Hastigheten blir begrenset til 100mbit/s men når internettlinjen er 30mbit/s burde ikke det være et problem.
Sist endret av dafog; 13. mai 2011 kl. 15:48.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Sitat av dafog Vis innlegg
Jeg ville gjort det slik

http://bildr.no/image/882124.jpeg

Hastigheten blir begrenset til 100mbit/s men når internettlinjen er 30mbit/s burde ikke det være et problem.
Vis hele sitatet...
Det er slik jeg forklarer det også, bare at man ikke kjøper en ferdiglagd splitter, man kjøper RJ45 boks med dobbel uttak og lager splitteren selv.
Sikkerhetsklarert
Du behøver kun to par for 1000Base-TX også.
Vis hele sitatet...
Ok det var nytt for meg.. Jeg fikk bare 100 Mbit da jeg satt opp dette hjemme selv..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Ok det var nytt for meg.. Jeg fikk bare 100 Mbit da jeg satt opp dette hjemme selv..
Vis hele sitatet...
Jeg ombestemte meg litt når jeg kom på at denne standarden ikke var så forferdelig utbredt, men joda, jeg har brukt den og oppnådd gigabit over to par.

Mener å huske at 1000Base-TX var standard på Procurveswithcer for noen år siden iallefall.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Trådstarter
Takker for svar og bilder

Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Det er slik jeg forklarer det også, bare at man ikke kjøper en ferdiglagd splitter, man kjøper RJ45 boks med dobbel uttak og lager splitteren selv.
Vis hele sitatet...
og lager splitteren selv? mener du at jeg må skru opp boksen og koble om ledninger og diverse?

Om jeg kjøper biltema sin RJ45 boks, vil det da være 2 hull på den ene siden og 1 på den andre siden?


Nei. Det vil ikke være noe problem om jeg max får 100mbit. Men hvordan kan jeg passe på at de 2 fargene som er internett går videre til internett på modemet/hjemmesentralen etter RJ45boksen?
Tipper selv at de 2 fargene til høyre kan være internett, og jeg vil da på den andre siden av RJ45 boksen koble internett på høyre side? Omvent med tv?
Har jeg forstått det rett?
Kjøp to stk av de dobble kontaktene fra biltema som SteInMetz linker til.

Monter en i hver ende av kabelen. Man skal egentlig bruke ett tilpasset verktøy for å presse lederene ordentlig på plass, men en liten flat skrutrekker kan gjøre samme nytte. Hver leder har hvert sitt spor som inneholder ett sett knivblader som skjærer igjennom isoleringen på lederen for å lage kontakt. Derfor viktig at lederne blir dyttet godt på plass i sporet! Når man har dyttet lederne godt på plass er det viktig å kutte enden på dem så tett opp til kontakten som mulig. Maks 2-3mm skal enden stikke ut av sporet sitt. En annen ting verdt og nevne er at de 4 parene i en cat 5 kabel er revolvert(snurret) rundt både seg selv og de andre parene i kablen. Gjør ditt beste for å opprettholde denne revolveringen helt frem til sporene på kontaktene.

Det står som regel en fargekode på kontaktene som identifiserer hvilken pin på kontakten sporet representerer. Til data overføring bruker man pin 1,2,3 og 6 etter T-568B Color Code som er vanlig å bruke i norge. Det er mulig det er to sett med fargekoder på kontaken, merket A og B. Bruk B..

Kobler du på denne måten burde det funke, shoot me if i'm wrong

Splittet cat 5
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Trådstarter
Takker for godt utfyllende svar