Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 7072
Jeg så den reklama fra kondomeriet med en dame som kjører bilen frem og tilbake på en ferist.
Jeg kom da på at jeg har sett sånne ferister som er bare en stålplate.
Hvordan fungerer desse?
Sist endret av t33zr; 11. august 2010 kl. 11:37.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Din grisegutt!
Det går strøm i dem.
Her jeg bor brukes de for å hindre rein å krysse grensa til Finland og på andre steder har jeg sett slike blitt brukt for å stoppe sau og slikt å gå utenfor beite området sitt (der bilene kan kjøre, resten er gjerdet).

Det er vel ekstremt ubehagelig for dyr med klover å gå på de, og samtidig vil de vel produsere lyd?
Trådstarter
Så med andre ord... om jeg går unten sko og sokker så får jeg strøm?
Ja. Når du er i gang kan du prøve å pisse på ett strømgjerde. De henger ofte sammen med disse feristene. Det er ikke farlig, bare ubehagelig eller hvordan var det nå igjen?
Sist endret av Mith; 11. august 2010 kl. 11:59.
Ferister ble ofte satt ned i veien for å forhindre at beitedyr skulle vandre ut av området der eierne ønsket at de skulle oppholde seg. De fungerte som en forlengelse av et gjerde. Var nok aldri strøm i dem, men de var utformet slik at klovdyr ikke ville gå på dem. Nå til dags er det ofte lagt stålplater over dem for å unngå ubehag for bilister. Er jo veldig få dyr i norsk utmark lengre.

Hun dama i reklamen burde kanskje heller få fikset støtdemperne sine enn å bruke penger på kondomeriet..
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det ER strøm i platene, men det er for å overføre strømmen fra den ene siden av gjerdet på veien til den andre.

Er ikke hyggelig når man går uvitende over en slik plate, med hund i bånd, så hyler hunden pluttselig, man vet ikke hva som skjer, og holder båndet igjen... =/
Sitat av djxfade Vis innlegg
Din grisegutt!
Vis hele sitatet...
Ja, for en grisegutt som så en reklame på TV-en sin!
Dette var virkelig motbydelig!

Jeg har aldri vært ute for at det er strøm i ferister og ser egentlig for meg at det kan være vanskelig å holde disse feristene strømførende også.
Da tenker jeg på grus, sand og humus som samler seg opp og fungerer som jording.
Derfor er jeg også interessert i å finne ut hvordan de fungerer.

Mith, har du prøvd å pisse på et strømgjerde?
Jeg har hørt at Mythbusters konkluderte med at dette ikke fungerte, at man ikke fikk strøm.
Denne påstanden kan jeg avkrefte, man får nok av strøm i seg!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg har hørt at Mythbusters konkluderte med at dette ikke fungerte, at man ikke fikk strøm.
Denne påstanden kan jeg avkrefte, man får nok av strøm i seg!
Vis hele sitatet...
Sier jo bare litt om kvaliteten til Mythbusters det. TOTALLY TOTALLY BUSTED alt sammen. Bare fordi de ikke klarer å få det til er ikke det det samme som at det ikke går an.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg har hørt at Mythbusters konkluderte med at dette ikke fungerte, at man ikke fikk strøm.
Denne påstanden kan jeg avkrefte, man får nok av strøm i seg!
Vis hele sitatet...
De gjorde en test Nr.2 der Adam personlig pisset på et strømgjerde med et ambulanse team der som hadde han koblet opp for å se om han faktisk fikk strøm i seg, og det fikk han ^^

De Feristene jeg har vært borti har jeg aldri sett noen form for advarsel om at det er strøm i de, men det kan jo såklart variere på hvor de er?

Edit: en Felås er visstnok en elektrisk versjon av Feristen (bilde)
Sist endret av Sethalas; 11. august 2010 kl. 12:53.
Sitat av NitroFis Vis innlegg

Mith, har du prøvd å pisse på et strømgjerde?
Jeg har hørt at Mythbusters konkluderte med at dette ikke fungerte, at man ikke fikk strøm.
Denne påstanden kan jeg avkrefte, man får nok av strøm i seg!
Vis hele sitatet...
Det er sant at man ikke får strøm viss man pisser fra en lengre avstand, grunnen til dette er at urinstrålen ikke er konstant og sammenhengene! Derimot viss du pisser på kort avstand (snabelen bare få cm fra gjerdet) vil du sansynligvis få strøm

Dette er ihvertfall det jeg husker fra mythbusters..

Og etter hva jeg vet er ferister designet (som Charger sa tidligere) slik at klovdyr ikke ønsker og gå på dem (tror det er fordi de frykter å sette fast klovene).. Det kan gså godt hende at noen er strømførende, og at det finnes andre patenter for og holde dyra på plass!
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Mith, har du prøvd å pisse på et strømgjerde?
Vis hele sitatet...
Jepp. Det napper greit det. Jeg har satt kjeften på ett strømgjerde også.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Znerk Vis innlegg
Det er sant at man ikke får strøm viss man pisser fra en lengre avstand, grunnen til dette er at urinstrålen ikke er konstant og sammenhengene!
Vis hele sitatet...
Strømmen er heller ikke konstant, men beveger seg rundt hele gjerdet, så hvis det er en stor innhegning har du noen sekunder på å glede deg.
Trådstarter
For å gå nermere inn på det så er der 2 typer ferister...

1.Den typen som gjør at dyrene setter fast beina sine...
Utformet av rør med 15-20cm mellom rørene.

2. En stor stålplate som ligger i veien... ofte utformet av typen tåreplate. Denne har trolig strøm.


Veldig mange som ikke leser grundig nokk første posten....
Grunnen til at det er plater, er ofte fordi at plogen ikke skal bli ødelagt/ødelegge noe om vinteren. Det er ikke nødvendig med ferist om vinteren uansett, da dyreene er inne.
Trådstarter
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Grunnen til at det er plater, er ofte fordi at plogen ikke skal bli ødelagt/ødelegge noe om vinteren. Det er ikke nødvendig med ferist om vinteren uansett, da dyreene er inne.
Vis hele sitatet...
er du så sikker på dette??

Hentet fra et annet forum:
Ville enten satt opp grind eller bytta ut nåværende ferister med strøm. En får kjøpt store plater til å legge i bakken som er strømførende. Skal fungere på samme måte som ferist, bare uten faren for å sette bena fast. Dyra får støt når de tråkker på den. Kan fåes i forskjellige bredder og lengder. Var snakk om at vi måtte legge ferister langs veien vår pga et planlagt hyttefalt med påfølgende mye trafikk, men bestemte oss att strøm"rister" var et mye bedre alternativ. Nå slapp vi heldigvis begge deler.
Vis hele sitatet...
Jeg har ALDRI hørt om strømførende ferister utenfor privat område, nettopp pga barn, og turgåere..

Disse "Platene" blir bare lagt oppå utenfor beitesesongen for at det rett og slett ikke er vits om vinteren. (Har jo sikkert også noe med f.eks snøbrøyting å gjøre også)

Før hadde jeg en ferist rett ved hjemmet mitt, og der var det bare diamantplater med noe slags håndtak som blir montert oppå.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Ja, for en grisegutt som så en reklame på TV-en sin!
Dette var virkelig motbydelig!
Vis hele sitatet...
Herre Jesus! takler du ikke en spøk?
Sitat av ElPepe Vis innlegg
Jeg har ALDRI hørt om strømførende ferister utenfor privat område, nettopp pga barn, og turgåere..
Vis hele sitatet...
Jo, det har du faktisk, jeg fortalte det et par poster over. Må jeg ta bilde?

Det er en grind ved siden av, og på grinda står det "EL FELÅS - GÅ GRINDA".

Edit:
Grunnen til at det er plater, er ofte fordi at plogen ikke skal bli ødelagt/ødelegge noe om vinteren. Det er ikke nødvendig med ferist om vinteren uansett, da dyreene er inne.
Vis hele sitatet...
Der denne ferista er så er det steinaldersauer som går ute hele vinteren.
Sist endret av Kråkelefse; 11. august 2010 kl. 14:05.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Herre Jesus! takler du ikke en spøk?
Vis hele sitatet...
Det var en utrolig dårlig spøk som ikke hadde noe fast holdepunkt.
Faktisk så dårlig at du burde løpe ut i skogen for å skamme deg!
Til og med en unge i barnehagen ville ha ofret flere indre organer for å slippe slike dårlige spøker i løpet av sitt kommende liv som voksen!
Kom på en ting mitt søskenbarn sa til meg når jeg leste de siste postene her..

Dette gjelder kyr med strømgjerder: Han sa at dyrene kun kjenner strømmen gjennom nesen, grunnen til dette skal vist nokk være at huden ellers på kroppen er veldig tykk.. (dette virker hvertfall logisk for meg) eneste grunnen til at gjerdene fungerer er at kyrne er så dumme at de ikke skjønner at de kan løpe gjerdene ned uten og få strøm..

Og så.. for og koble dette opp mot topicen: Viss dette er sant..vil kyrne da kjenne strømmen i klovene? Vet ikke hvordan det er på klovene til kua, men klovene til hesten inneholder ikke nerver(?) Derfor ville jeg ikke tro at strømførende ferister vil hjelpe mot kyr!

Mulig at dette ikke er tilfelle med andre klovdyr?

Noen som vet nok om disse dyra til og bekrefte/avkrefte påstanden min?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det var en utrolig dårlig spøk som ikke hadde noe fast holdepunkt.
Faktisk så dårlig at du burde løpe ut i skogen for å skamme deg!
Til og med en unge i barnehagen ville ha ofret flere indre organer for å slippe slike dårlige spøker i løpet av sitt kommende liv som voksen!
Vis hele sitatet...
...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
De kjenner ikke strømmen på klovene, da en klov ikke leder strøm, akkurat som en skosåle, men hunder som har poter kjenner strømmen.

Strømmen i platen er kun for å overføre strømmen over veien, se for deg hvor praktisk det hadde vært med en liten ledning over veien...
Skjønner det.. Men det var opptil flere her som mente at det fantes ferister som bare var en plate med strøm i.. Kan noen kyndige fortelle meg hvordan det fungerer? - Som jeg (og tydelig vis fleff) mener, vil ikke dyrene få strøm gjennom klovene!
OK! Argumentasjon av typen "jeg har ikke sett det — ergo det eksisterer ikke" er ikke akkurat spesielt holdbar

SÅ!! For å rydde opp i dette kaoset:

En ferist er det man kaller en rekke rør som er gravd ned på tvers av vegen, slik at dyr ikke skal krysse de. Enkelte av disse dekkes til med en stålplate når de ikke trenger å holde dyr fra å krysse. Det går IKKE strøm i disse.

En elektrisk felås består av en strømførende plate som ligger over vegen, og denne hindrer dyr fra å krysse ved at de får støt. Når dyret står med ett eller flere ben på plata, samtidig som det står med ett eller flere ben på bar bakke, vil de slutte kretsen, slik at de leder strøm fra plata og ned i bakken. For eksempel fra frambena til bakbena. Hvis kua hopper oppå plata med et byks slik at den aldri er i kontakt med både plata og bakken samtidig, så vil den ikke få støt, men det er neppe noen fare for at det skal skje. Enkelte felåser består tilsynelatende av delte plater, så det er mulig at noen baserer seg på en spenning mellom platene fremfor mellom platen og bakken, men akkurat det skal jeg ikke si for sikkert.

En elektrisk felås er ikke bare for å koble sammen strømgjerder på hver side av veien, selv om den selvfølgelig kan brukes til det. Hvis det var det eneste problemet, så ville en nedgravd ledning vært mye billigere og enklere.

Det var en elektrisk felås like ved der jeg bodde før, så jeg har sett de med egne øyne.

Sitat av luni
Strømmen er heller ikke konstant, men beveger seg rundt hele gjerdet, så hvis det er en stor innhegning har du noen sekunder på å glede deg.
Vis hele sitatet...
En liten presisering. Strømmen (ikke elektronene) beveger seg med tilnærmet lysets hastighet og fungerer på samme måte som når du dytter en klinkekule inn i et rør fullt av klinkekuler — du skyver alt fremover og det er like mye klinkekulebevegelse i hele røret. Strømmen bruker altså ikke noe merkbar tid fra ene siden av gjerdet til den andre. I tillegg går det tilnærmet null strøm der, men man har satt på en spenning — akkurat som det er en spenning på et 9V-batteri som gjør det ubehagelig å slikke på, uten at det går strøm fra den ene polen til den andre når du holder tunga unna.

Grunnen til at man kan ta på gjerdet uten å få strøm er fordi spenningen skrus av og på i pulser — sannsynligvis for å spare strøm. Hadde strømgjerdet vært ideelt, hadde det ikke gått noe strøm, ettersom hensikten kun er å lage en spenning mellom gjerdet og bakken, men det vil alltid lekke litt strøm på grunn av rusk og rask som ligger inntil gjerdet, og det er nok dermed mer økonomisk å skru det av og på.

EDIT: Eksempel på elektrisk felås.
Sist endret av Provo; 11. august 2010 kl. 15:07.
Dyr har noia for å gå på rister/gitter o.l. Katten min fiksa det ikke, sauer fikser det ikke, og i Kristiansand dyrepark bruker de det for å hindre diverse hesteaktige dyr i å gå vilt
Klovdyr har store problemer med å gå over den type terreng pga. klovene ikke får feste. Fra naturens side så er de utstyrt med instinkter som forteller dem at å gå der de ikke får feste øker sjansen for å brekke ett bein eller en ankel. Ett brekt bein eller ankel betyr døden for dyr som er avhengig av å bevege seg for å skaffe seg mat eller rømme fra rovdyr og derfor er de ikke villig til å satse livet for å passere en ferist.
Sitat av t33zr Vis innlegg
For å gå nermere inn på det så er der 2 typer ferister...

1.Den typen som gjør at dyrene setter fast beina sine...
Utformet av rør med 15-20cm mellom rørene.

2. En stor stålplate som ligger i veien... ofte utformet av typen tåreplate. Denne har trolig strøm.


Veldig mange som ikke leser grundig nokk første posten....
Vis hele sitatet...
Fyyy faen, jeg visste ikke at så få visste hva en ferist er godt nok til å forstå reklamen :c Kom dere ut på landet, gutter!

Sitat av luni Vis innlegg
Strømmen er heller ikke konstant, men beveger seg rundt hele gjerdet, så hvis det er en stor innhegning har du noen sekunder på å glede deg.
Vis hele sitatet...
Heheh, nesten riktig ^^ Spenningen er ikke konstant, den pulserer. Erfaringsmessig en gang i sekundet. Når den i ~50ms er på, er det 6000 volt i hele tråden.

(Spenning beveger seg med lysets hastighet, tror du må ha en ganske lang leder for å få utslag på tidsforsinkelse )
Spenning beveger seg ikke. strøm beveger seg.
Sitat av Rellativ Vis innlegg
Spenning beveger seg ikke. strøm beveger seg.
Vis hele sitatet...
Jo, spenning beveger seg. I en vanlig koaksialkabel, for eksempel, brer spenningen seg med 2,5·10⁸ m/s, mens det for en tvinnet parkabel (TP) brer seg med 2·10⁸ m/s, og det er derfor man må ha impedansmatching på transmisjonslinjer for å unngå refleksjoner.
Sitat av Znerk Vis innlegg
Kom på en ting mitt søskenbarn sa til meg når jeg leste de siste postene her..

Dette gjelder kyr med strømgjerder: Han sa at dyrene kun kjenner strømmen gjennom nesen, grunnen til dette skal vist nokk være at huden ellers på kroppen er veldig tykk.. (dette virker hvertfall logisk for meg) eneste grunnen til at gjerdene fungerer er at kyrne er så dumme at de ikke skjønner at de kan løpe gjerdene ned uten og få strøm..

Og så.. for og koble dette opp mot topicen: Viss dette er sant..vil kyrne da kjenne strømmen i klovene? Vet ikke hvordan det er på klovene til kua, men klovene til hesten inneholder ikke nerver(?) Derfor ville jeg ikke tro at strømførende ferister vil hjelpe mot kyr!

Mulig at dette ikke er tilfelle med andre klovdyr?

Noen som vet nok om disse dyra til og bekrefte/avkrefte påstanden min?
Vis hele sitatet...
Sorry for litt Off Topic her, men hesten er ikke et klovdyr, den har hover, så at hesten ikke har nerver i hovene sine, har lite med hvorvidt en ku har nerver i klovene sine eller ei
Sitat av t33zr Vis innlegg
Jeg så den reklama fra kondomeriet med en dame som kjører bilen frem og tilbake på en ferist.
Jeg kom da på at jeg har sett sånne ferister som er bare en stålplate.
Hvordan fungerer desse?
Vis hele sitatet...
er det ikke sånn at hvis det er stålplate så er det ferist under? bare sånn fordi den ikke er i bruk for øyeblikket..?
Sitat av kvarburg Vis innlegg
er det ikke sånn at hvis det er stålplate så er det ferist under? bare sånn fordi den ikke er i bruk for øyeblikket..?
Vis hele sitatet...
Jo vanligvis, men noen "ferister" er bare en plate med strøm. Og ja, det er for å hindre at dyr går gjennom, ikke for å binde sammen strømgjerder. Ville jo vert idiotisk med en stor plate med strøm, når en bare kan legge isolert kabel over.
Sist endret av henrikxt; 11. august 2010 kl. 18:02.
Sitat av CharlieSabotage Vis innlegg
Sorry for litt Off Topic her, men hesten er ikke et klovdyr, den har hover, så at hesten ikke har nerver i hovene sine, har lite med hvorvidt en ku har nerver i klovene sine eller ei
Vis hele sitatet...
jeg sa ikke at hesten er et klovdyr! Men hadde en liten glipp da jeg kalte hovene til hesten klover :P Jeg nevnte hesten bare som et eksempel og lurte på om et samme hjalt kua Så at det blei litt lett og missforstå.. My bad! Men rett skal værra rett