Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4075
Hei,

En kamerat av meg ville på trøffeltur. Jeg har noen trøfler som ble anskaffet i mai måned, og som er oppbevart i et kjøleskap som har stått mørkt og kaldt siden da. Hvordan er det med holdbarheten på trøfler? Og hvilke konsekvenser har det dersom de er for gamle?
Er de ferske eller tørket?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Er de ferske eller tørket?
Vis hele sitatet...
De er ferske. Dosert i vakumpakkede poser på hhv. ti gram hver.
Ferske vakumpakkede sopp som har ligget i kjøleskap siden mai?
Grøsser bare ved tanken!

Tviler på at de er særlig gode, men det er jo bare og åpne en pakke og sjekke.
Sitat av nZaal Vis innlegg
Ferske vakumpakkede sopp som har ligget i kjøleskap siden mai?
Grøsser bare ved tanken!

Tviler på at de er særlig gode, men det er jo bare og åpne en pakke og sjekke.
Vis hele sitatet...
Er dette synsing, eller har du grunnlag for det du sier? Og er det kun smaken det får konsekvenser for?
Ferske sopp har generellt lav holdbarhet.

"Keeping mushrooms fresh in the refrigerator is a challenging prospect no matter how much you love them. Straight home from the grocer to the fridge, most mushrooms last only a few days before they go bad.

When mushrooms get a slimy coating of what I call mushroom goo, they are no longer fresh, and are no longer useable. Regardless of whether you bring them home in a carton or a plastic bag, mushroom goo is likely to strike just when you need a good stash of mushrooms."
Sitat av nZaal Vis innlegg
When mushrooms get a slimy coating of what I call mushroom goo, they are no longer fresh, and are no longer useable. Regardless of whether you bring them home in a carton or a plastic bag, mushroom goo is likely to strike just when you need a good stash of mushrooms."
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om sopp generelt, og det er vel ikke akkurat smaken man spiser magiske trøfler for. Trøflene mine ser helt fine ut, akkurat slik som de gjorde da de ble anskaffet. Videre står det i beskrivelsen din at man oppbevarer dem i henholdsvis en kartong eller en plastikkpose - hvor relevant er dette i dette tilfellet? Mine er pakket i vakum.

Trøflene har heller ikke dette slimete laget på seg.
Sitat av lambador Vis innlegg
Hei,

En kamerat av meg ville på trøffeltur. Jeg har noen trøfler som ble anskaffet i mai måned, og som er oppbevart i et kjøleskap som har stått mørkt og kaldt siden da. Hvordan er det med holdbarheten på trøfler? Og hvilke konsekvenser har det dersom de er for gamle?
Vis hele sitatet...
Vanlige trøffler har en holdbarhet på ca en måned når dem oppevares i kjøleskap. Vakuumpakkede trøffler har en holdbarhet på minst 3 måneder når dem er oppevart i kjøleskap.

Noen trøffler kan få et hvitt lag av mycelium på seg. Dette er ikke farlig, men tegn på at trøffelen er et "levende" produkt som fortsetter å gro. Dette hvite laget kan fungere som beskyttelse mot andre helseskadelige typer mugg.

Av hva du skriver er altså trøfflene dine helt okey for konsum.
Sist endret av Bearass; 9. juli 2010 kl. 22:56.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Vanlige trøffler har en holdbarhet på ca en måned når dem oppevares i kjøleskap. Vakuumpakkede trøffler har en holdbarhet på minst 3 måneder når dem er oppevart i kjøleskap.

Noen trøffler kan få et hvitt lag av mycelium på seg. Dette er ikke farlig, men tegn på at trøffelen er et "levende" produkt som fortsetter å gro. Dette hvite laget kan fungere som beskyttelse mot andre helseskadelige typer mugg.

Av hva du skriver er altså trøfflene dine helt okey for konsum.
Vis hele sitatet...

Dette svaret var over forventning - takk. Jeg kjenner meg igjen i dette. Tok en halv dose en gang bare for morro skyld, og den har vært åpen siden. Den har fått dette hvite laget, og resten ser helt ok ut. Velger å ikke smake på dem før den store dagen.

Igjen, tusen takk for all hjelp!