Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 6153
Det jeg har av utstyr til laging av blykuler:

Primus
Kasserolle
Former i gips
Bly
Øse
Skje
Hansker
Vifte
Doktormaske til beskyttelse i tilfelle giftige gasser


Finner du noe som mangler si ifra.

Uansett, hvordan kan jeg vite hvordan temperaturen på primusen min er?
Og kan jeg bare gå på en dekkforhandler og spørre etter bly(vekter/lodd)?
Og en siste ting, trenger jeg å smøre formen inn med vaselin eller kalk eller no for å få kula ut? har hørt at å ta en fyrstikk og brenne litt inni formen er bra men tviler litt på det når det gjelder voks...
til kasserolle kan det være lurt å bruke noe annet enn aluminium, da altså jern

temperatur på primusen trenger du ikke bry deg veldig om, bare ikke la blyet stå på lenge etter at alt har smeltet


og et VIKTIG TIPS: hvis du smelter, la oss si 2 kg bly i ei gryte, og du finner ut at det var litt lite, ikke putt balansevektene dine (eller blyenhetene dine) rett oppi det smeltede blyet. hvis det er bare en ørliten mengde vann i dem, risikerer du at hele gryta nærmest eksploderer, og du sitter der med blyperler under huden og eller over alt.

du bør heller støpe med det du allerede har smeltet, for så å ta vekk kasserollen helt til blyrestene oppi størkner. først nå er det trygt å putte oppi nye blyenheter
Trådstarter
37 0
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
til kasserolle kan det være lurt å bruke noe annet enn aluminium, da altså jern

temperatur på primusen trenger du ikke bry deg veldig om, bare ikke la blyet stå på lenge etter at alt har smeltet


og et VIKTIG TIPS: hvis du smelter, la oss si 2 kg bly i ei gryte, og du finner ut at det var litt lite, ikke putt balansevektene dine (eller blyenhetene dine) rett oppi det smeltede blyet. hvis det er bare en ørliten mengde vann i dem, risikerer du at hele gryta nærmest eksploderer, og du sitter der med blyperler under huden og eller over alt.

du bør heller støpe med det du allerede har smeltet, for så å ta vekk kasserollen helt til blyrestene oppi størkner. først nå er det trygt å putte oppi nye blyenheter
Vis hele sitatet...

Tusen takk for veldig nyttig informasjon Og når du sier at jeg ikke trenger bry meg om temperaturen på primusen, mener du da at jeg kan bare skru den på full guffe og håpe på at de giftige gassene ikke kommer? eller vil doktormasken og vifta fjerne risikoen for dem helt?

eller burde jeg heller bare prøve meg frem med varmen? (liksom at jeg setter den på veldig lav varme først i ca 2min og ser om det smelter, etter det litt høyere osv?

Setter pris på flere svar:P hvis det er noen spørsmål om hvordan jeg lagde formen er det ganske enkelt og koster nøyaktig 38kr
Sist endret av erfergo; 14. mars 2009 kl. 22:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hvis du tar en titt her, så ser du at bly har smeltetemperatur på 327°C, men kokepunktet er på 1749 °C, og så høyt tviler jeg på at du kommer med en vanlig primus.

vel, bly kan sikkert fordampe lenge før kokepunktet, men du må uansett smelte på en godt ventilert plass, noe sånt som ute, under et halvtak (det er det alle beste, da er du helt i friluft, og du kan ikke få regn i kjelen.)

en annen ting du visstnok skal passe deg for hvis du smelter om balansevekter, er at dem inneholder arsenikk (sitat@naboen).

jeg vil tro det kan være lurt å bare ta litt vaselin på fingeren, og smøre det inni formene, men ikke mer enn at det akkurat er fuktig.

lykke til med støpingen, og husk, vi vil har worklog
Trådstarter
37 0
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
hvis du tar en titt her, så ser du at bly har smeltetemperatur på 327°C, men kokepunktet er på 1749 °C, og så høyt tviler jeg på at du kommer med en vanlig primus.

vel, bly kan sikkert fordampe lenge før kokepunktet, men du må uansett smelte på en godt ventilert plass, noe sånt som ute, under et halvtak (det er det alle beste, da er du helt i friluft, og du kan ikke få regn i kjelen.)

en annen ting du visstnok skal passe deg for hvis du smelter om balansevekter, er at dem inneholder arsenikk (sitat@naboen).

jeg vil tro det kan være lurt å bare ta litt vaselin på fingeren, og smøre det inni formene, men ikke mer enn at det akkurat er fuktig.

Etter et kjapt wikipedia søk på arsenikk har jeg ombestemt meg om hjulvektene og går heller for ehh no annet som?


lykke til med støpingen, og husk, vi vil har worklog
Vis hele sitatet...

Etter et kjapt wikipedia søk på arsenikk har jeg ombestemt meg om hjulvektene og går heller for ehh no annet som?

post nr. 4 fra toppen her *bekrefter* min påstand; http://www.nordisk-forum.dk/viewtopi...t=3096&start=0

men du skal ikke trenge å bekymre deg for arsenikk, sålenge du ikke står innendørs med nesa nedi gryta... selvsagt, du skal være varsom.

jaja, du får vurdere selv
Trådstarter
37 0
hmmm skal ha noen gamle luftgeværkuler liggende og noen patroner... neida patronene blir litt risky å ta ut men hva med luftgeværkulene? bare for å få noen ekstra gram bly da. hvis de i det hele tatt er av bly?
jeg vil tro luftgeværkuler skal funke fint, men hvorfor bruke masse penger på det?

dra til en skraphandler og kjøp blyrester fra blikkenslagerne, eventuelt se om du kan få tak i dykkerlodd
Trådstarter
37 0
Om få dager ankommer nok kulemølla

OG jeg skal på biltema i morgen og kjøpe neg eb ny primus til 110kr og noen varmesikre hansker mens jeg er der.
Stikker så innom skraphandleren for litt bly og kanskje en gammel vifte.
Kan jeg spørre hvor du kjøpte kulemølla og hvor mye du punga ut? og hvor mange liter den holder?
Sist endret av yellowpillow; 15. mars 2009 kl. 17:42.
Trådstarter
37 0
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Kan jeg spørre hvor du kjøpte kulemølla og hvor mye du punga ut? og hvor mange liter den holder?
Vis hele sitatet...
Jadda den kjøpte jeg her for 1010kr (porto vet jeg da ikke ennå)

http://bart.idium.no/grenstho.tmp/

hvis ikke linken fungerer, gi beskjed med privat melding og jeg skal sende den via e-post

ops glemte nesten hvor mye den holder, tipper det er standarden. den ligner nemlig veldig på en amerikansk en.

gidder dere å gå på howto:fontene tråden og svare på spørsmålet mitt på den siste siden, har prøvd å poste den her men administratorene mener vel den er upassende i denne tråden.

http://freakforum.nu/forum/showthread.php?t=122238

Kan man blande forskjellige typer kull? funker det?

Og jeg har en drøss med ispinner og noen rester etter fyrstikker jeg har tatt tuppen av, noen som vet hvilket tre dette er. spiller det noen rolle om jeg blander forskjellige tresorter i kullet mitt? blir det bra eller?
Sist endret av erfergo; 15. mars 2009 kl. 21:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Om den doktormasken, så tror ikke jeg at det vil holde vekk farlige gasser.
For å unngå å puste inn farlige gasser trenger du en gassmaske, så enkelt er det.
Sitat av Dwerg Vis innlegg
Om den doktormasken, så tror ikke jeg at det vil holde vekk farlige gasser.
For å unngå å puste inn farlige gasser trenger du en gassmaske, så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Denne da : http://no.vwr.com/app/catalog/Catalo...lass_cd=116776
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hjulvekter er mye brukt av skyttere til kulestøping, så jeg tror ikke det skulle medføre noen enorm fare sett i forhold til andre blykilder. Støp utendørs og unngå å ha ansiktet borte ved kjelen. En del nyere vekter er dog laget av andre metaller enn bly, så titt etter. Om de ikke er merket merker du det på tettheten. Angående temperatur anbefaler jeg deg å holde deg i det lavere sjiktet, det er ingen grunn til å utsette seg selv for unødvendig mye blydamp. Stålkjele er en bra plan, aluminium er en dårlig plan.

Angående formene tror jeg heller du bør sote enn å smøre. Sot dem skikkelig godt og prøv et par kuler.
Jeg anbefaler deg og stikke innom en byggvareforhandler. som foreksempel geitanger bygg.. Der har de nok svere blyruller, som blir brukt i byggbransjen. Der vil du nok få tak i bly til en billig peng! Lykke til!
Trådstarter
37 0
Takk for svar og en ting til; det har snødd her i mange dager nå så får ikke laget kulene. Noen tips til hvordan jeg kan lage et praktisk "hus" til blykasserollen og primusen?
noe som et hundehus med høyere tak og heller lite med vegger? (forslag altså)
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg har sittet i garasjeåpningen (ikke mulig dersom nedbør), samt på komfyren med kjøkkenvifta (kraftig) på fullt. Jeg ville ikke tatt sjansen på å støpe ute med mindre området var helt snøfritt, særlig ikke om det var mulighet for at snø kunne falle ovenfra. Et tak uten vegger/lave vegger gir god mulighet for at snø kan blåse inn og gi deg bly i ansiktet. At man ved et uhell sparker litt snø fra bakken opp i gryta er vel heller ikke noe umulig scenario.

Jeg tror således komfyren er å foretrekke. Med godt avtrekk, selvsagt. Om du støper på komfyren har du jo dessuten den fordelen at du kan bruke komfyren til selve oppvarmingen. Men pass på! Bly på kjøkkenbenken/utover gulvene er vanskelig noen sikker måte å imponere sitt kvinnelige/mannlige følge eller mor og far.
Sist endret av Nygaard; 18. mars 2009 kl. 16:52. Grunn: Litt småfeil.
Trådstarter
37 0
er det mulig å bruke garasjen? skal ut og kjøpe meg en ok priset gassmaske.

da med åpen port
Sist endret av erfergo; 18. mars 2009 kl. 17:03.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om du er 100% sikker på at det ikke kommer noe snø inn i gryta: ja.
Om du er 99,9% sikker på at det ikke kommer noe snø inn i gryta: nei.

Smeltet bly i ansiktet vil du unngå. Er det mulig å få til et miljø uten vann/snø er det bare å kjøre på, om du samtidig klarer å sørge for tilstrekkelig utlufting
Trådstarter
37 0
jeg blir nødt til å vente til sommeren mest sannsynlig da, eller en solskinnsdag.

Et lokk på kasserollen? vet at det vil komme enorme mengder gasser ut når jeg tar det av men jeg skal ut og kjøpe gassmaske.
Sist endret av erfergo; 18. mars 2009 kl. 17:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av LoRd Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sånn maske tror jeg skal funke, de har ordentlig filter iallefall.
Det var faktisk en sånn jeg tenkte på når jeg skrev forrige innlegg

Ville gått for minst modell 4277.
Sist endret av Dwerg; 18. mars 2009 kl. 18:44.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Lokk har du ikke bruk for. Om du støper ute eller i bra avtrekk trenger du strengt tatt ikke gassmaske heller. I allefall ikke med mindre du skal støpe ualminnelige mengder kuler.
Trådstarter
37 0
50 kuler på en øde fotballbane skal vel gå bra?

Kulemølla kom til posthuset idag! stikker kanskje innom der litt senere.

legger også ut bilder til dem som er interessert
Sitat av erfergo Vis innlegg
50 kuler på en øde fotballbane skal vel gå bra?

Kulemølla kom til posthuset idag! stikker kanskje innom der litt senere.

legger også ut bilder til dem som er interessert
Vis hele sitatet...
Ja bilde hadde vært kjekt
skal bestille meg ny mølle selv også fra grenland i morgen eller i neste uke
Trådstarter
37 0
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Ja bilde hadde vært kjekt
skal bestille meg ny mølle selv også fra grenland i morgen eller i neste uke
Vis hele sitatet...
Hvilken type skal du kjøpe da? og geomag kuler (de derre magnetiske greiene) kan de brukes til kulemølle medie?
Jeg brukte geomag kuler før, men møllet kun kull med det. Det funket veldig bra da
Bruker kun bly når jeg møller krutt og stjernemixer.
Trådstarter
37 0
hvorfor mølle kull? har du ikke kaffekvern? og jeg har gjort noen tester på kullet mitt og flashet (drit i flashet) og skal kull pulveret gi fra seg en form for gnist over flammen eller? det er bjørke kull
Fordi møllet kull er det beste
Du får ikke like fine partikler med kaffekvern.

Jeg pleier og først kjøre i mixmastern, til det er 100-200mesh

Så mølle det til airfloat - 500-600 mesh
Trådstarter
37 0
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Ja bilde hadde vært kjekt
skal bestille meg ny mølle selv også fra grenland i morgen eller i neste uke
Vis hele sitatet...

Da har jeg hentet den
▼ ... noen måneder senere ... ▼
korleis lagde du formene? eg har litt bly liggende som eg gjerne skulle få lagd om til kulemølle medie. eg skal snart begynde og lage meg ny kulemølle, har nettop fått tak i to fine brødbakemaskin motorar.
Very Important Pyrotechnician
Tror nesten jeg vil anbefale en skikkelig kuletang fremfor gipsform, for det vil gå fortere og mest sannsynlig langt mer problemfritt. Jeg fikk for en stund siden en ny LEE rundkuletang fra usa, samt en "blyøse" til å fylle den med. Tang og øse kostet 138,- norske kroner. Riktgnok like mye i porto, men fortsatt veldig billig etter min mening.
http://www.trackofthewolf.com
Trådstarter
37 0
Sitat av vegard Vis innlegg
korleis lagde du formene? eg har litt bly liggende som eg gjerne skulle få lagd om til kulemølle medie. eg skal snart begynde og lage meg ny kulemølle, har nettop fått tak i to fine brødbakemaskin motorar.
Vis hele sitatet...

Her er det som skjedde for meg: var ute en vinterdag uten nedbør eller noe. satte opp primusen og en liten kasserolle med blyhagl oppi (fiskegreier ellr no) og fyrte opp på full varme, sto der i rundt 45 min og absolutt ingenting skjedde. de var ikke myke engang.

Kan være at primusen ikke oppnår høy nok varme eller kan være at blyet jeg brukte er veldig herdet.


Har ikke prøvd siden.


brukte gips i en liten beholder, la et halvvfult lag med gips i den og ventet til den var litt hard, så la jeg klinkekulen halvveis nedi den og la et lag med alliminiumsfolie over (selvfølgelig et rundt hull der kulen var) og så fyllte jeg på resten av gipsen. vent rundt 3timer så du er sikker og så er det bare litt lirking for å få det løs. skjær ut kanalene med kniv.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Trackofthewolf er virkelig til å anbefale når det gjelder støpetang, fikk en til under 200kr inkludert frakt, da slipper du moms og tollgebyr, og det tok 10 dager fra da jeg bestilte den til den lå i postkassa! kortere tid enn de fleste norske nettbutikker bruker
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av rotern Vis innlegg
Trackofthewolf er virkelig til å anbefale når det gjelder støpetang, fikk en til under 200kr inkludert frakt, da slipper du moms og tollgebyr, og det tok 10 dager fra da jeg bestilte den til den lå i postkassa! kortere tid enn de fleste norske nettbutikker bruker
Vis hele sitatet...
Kommer litt ann på hvor i norge man bor... Men ser for meg at du bor veldig langt nord? Da dro den veldig fort rundt moder-jord
▼ ... over en uke senere ... ▼
Etter mange forsøk med en ganske så perfekt støpeform, har jeg kommet fram til at det er rett og slett ikke mulig å bruke en helt vanlig primus til å smelte bly, og dessuten hadde det nok garantert oppstått en hel masse andre problemer når man skulle helle over dette blyet i formene osv.

Men det er jo også mulig at dette ikke gikk (for meg) siden jeg bor i Tromsø og det var sne og veldig kaldt ute.

For å si det sånn, mye lettere å kjøpe ferdige kuler.

(Ny bruker)

-erfergo
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Brukte du gassbrenner? De oppnår dårlig effekt dersom det er kaldt ute. Om du har mulighet kan du forsøke et mindre kvanta bly innendørs (kjeller med betonggulv etc) for å sjekke. Ikke la det være smeltet lenge, bare se om det smelter. Personlig har jeg brukt en kokeplate, men det er viktig at du finner en uten overopphetingsvern, da disse gjerne skrur seg opp før blyet smelter.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Rigzey Vis innlegg
Etter mange forsøk med en ganske så perfekt støpeform, har jeg kommet fram til at det er rett og slett ikke mulig å bruke en helt vanlig primus til å smelte bly, og dessuten hadde det nok garantert oppstått en hel masse andre problemer når man skulle helle over dette blyet i formene osv.

Men det er jo også mulig at dette ikke gikk (for meg) siden jeg bor i Tromsø og det var sne og veldig kaldt ute.
Vis hele sitatet...
Har lagd blykuler i 15 minus med primus uten problem i vinter. En stormkjøkken med i utgangspunktet rødspritbrenner, men har gassbrenner i stedet. Problemet mitt var vel heller å finne perfekt temperatur som gjør at støpingen går lett og fort, i mitt tilfelle ble temperaturen for høy med primus. Du finner fort ut når du når optimaltemperaturen, når blyet du heller i formen fyller formen perfekt å stivner raskt slik at du kan dumpe kulene i vann og begynne på nye. Når det går bra så lager jeg ca 6 cal .50 blykuler i minuttet.

Jeg bruker en dobbel støpetang fra trackthewolf, og anbefaler på det sterkeste en slik om du skal støpe en litt større mengder kuler. Hadde planer om å lage gipsform, men takk gud for at jeg kjøpte en ordentlig støpetang! ellers hadde jeg ikke sittet her idag

edit: bruker en bøyd spiseskje for å helle bly oppi formen.

Sitat av Nygaard Vis innlegg
Brukte du gassbrenner? De oppnår dårlig effekt dersom det er kaldt ute. Om du har mulighet kan du forsøke et mindre kvanta bly innendørs (kjeller med betonggulv etc) for å sjekke. Ikke la det være smeltet lenge, bare se om det smelter. Personlig har jeg brukt en kokeplate, men det er viktig at du finner en uten overopphetingsvern, da disse gjerne skrur seg opp før blyet smelter.
Vis hele sitatet...
Ja gassbrennere er ikke de beste i lave temperaturer, da gassen forblir som væske og vil virke litt vanskelig, primusen min har forvarmer-rør til gassen så problemet forsvinner litt. I tillegg er det stress og hele tiden måtte justere varmen opp og ned for å oppnå opptimaltemperaturen. Også er jo ikke gass gratis heller, og det var der ankepunktet mitt lå. Kjøpte fort kokeplate da jeg innså at jeg trengte 800 blykuler til mølla mi og med gassbrenner ville det tatt tid og penger

kjøpte en enkel kokeplate hos expert til 450 kr, den har overopphetingsvern har jeg funnet ut, men den holder akkurat perfekt temperatur til å støpe blykuler!<3
Sist endret av rotern; 5. januar 2010 kl. 05:25.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ha en vifte som blåser mot gryta og deg og sitt lengre inn i garasjen. Det funker bra for meg bare ikke ha sor mye styrke.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kremt... JEG ER TILBAKE!! neida, men den gangen jeg var der oppe smeltet jeg sånne bly-dupper fra clas ohlson, og de var veldig små, og det var INGEN tegn til at de ble bøyelige engang. closing thread - ikke ban meg er dere snille, husker ikke hvorfor jeg ble det engang